آثار ابلاغیه هزینه‌های سود و ضرایب شبکه‌های توزیع بر بخش تولید

آثار ابلاغیه هزینه‌های سود و ضرایب شبکه‌های توزیع بر بخش تولید
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 21 ارديبهشت 1401

آثار ابلاغیه هزینه‌های سود و ضرایب شبکه‌های توزیع بر بخش تولید

اسفندماه 1400 ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص هزینه‌های سود و ضرایب شبکه‌های توزیع منتشر شد. اتفاقی که صنعتگران و تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است. بر همین اساس، انجمن مدیران صنایع خراسان طی مکاتبه‌ای با رئیس سازمان صمت استان در خصوص مشکلات به وجود آمده برای واحدهای تولیدی در این زمینه، شفاف‌سازی کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان دراین‌باره گفت: ابلاغیه هزینه‌های سود و ضرایب شبکه‌های توزیع از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخلاف قانون بهبود محیط کسب‌وکار است.

مرادی اظهار کرد: ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برخلاف مفاد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار است، چراکه این ابلاغیه بدون اخذ نظر تشکل‌های مختلف در حوزه تولید، توزیع و اصناف تدوین و ابلاغ‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ابلاغیه برای توزیع‌کننده و خرده‌فروش سودهای فرضی در نظر گرفته‌شده است و به نظر می‌رسد مواردی همچون هزینه حمل کالا به مقصد فروش، مدت‌زمان متفاوت انبارش کالا، شرایط انبارش، وابستگی زیاد برخی تولیدکنندگان به توزیع‌کنندگان مشخص و تعیین تکلیف وضعیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظر گرفته نشده و درنتیجه، ضرایب اعلامی در ابلاغیه با واقعیت‌های بازار تطابق ندارد.

مرادی افزود: با توجه به الزام تولیدکنندگان به درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده با لحاظ ضرایب مورد تائید ابلاغیه، به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد نقش کنترلی بازار را به تولیدکننده محول نماید؛ اما با این اقدام تولیدکننده را در مقابل توزیع‌کننده و خرده‌فروش قرار خواهد داد.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان در خصوص پیامدهای این ابلاغیه یادآور شد: با اجرای ابلاغیه با توجه به فشارهای بازار و نیاز مبرم واحدهای تولیدی به تأمین نقدینگی، واحدهای تولیدی چاره‌ای جز تمکین و تأمین هزینه‌های توزیع‌کننده و خرده‌فروش نخواهند داشت و واحدهای تولیدی ملزم به انعقاد قراردادهایی در قالب بازاریابی و تحقیقات یا اجاره شلف (قفسه) یا تبلیغات با شرکت‌های توزیع‌کننده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهند شد تا بتوانند فاصله هزینه‌های واقعی توزیع و خرده‌فروش را جبران نمایند.

مرادی معتقد است این اقدام نه‌تنها منجر به از بین رفتن سود اندک تولید می‌شود، بلکه تولیدکننده را ناگزیر به پرداخت هزینه‌های مضاعف به تأمین اجتماعی بابت قراردادهای تحقیقات و بازاریابی یا امور مالیاتی بابت اقداماتی همچون ارائه محصول رایگان بابت پوشش بخشی از هزینه‌های توزیع و فروش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف انتظار داریم یا دولت ابلاغیه را «کان لم یکن» نماید و الزام تولیدکننده به تعمیم نرخ تولید به توزیع‌کننده و خرده‌فروش را ملغی کند یا با اخذ نظر تشکل‌های مرتبط نسبت به اصلاح ضرایب اعلامی در ابلاغیه تجدیدنظر کند.

مرادی تصریح کرد: انجمن مدیران صنایع خراسان با رئیس سازمان صمت استان مکاتبه کرده و اطلاع داریم که ایشان دغدغه‌های واحدهای صنعتی را به وزیر صمت منعکس نموده‌اند و شاید تغییر معاونت وزیر نیز واکنشی به دغدغه‌های اساسی تولیدکنندگان و زنجیره تولید بوده باشد.

وی ادامه داد: انجمن مدیران صنایع موضوع را از طریق اتاق بازرگانی استان و انجمن ایران نیز پیگیری می‌کند تا با وحدت و ایجاد هم‌افزایی بتوانیم راهکار جامع، صحیح و منطقی برای رفع دغدغه‌های دولت و همچنین تولیدکنندگان ارائه کنیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی