تاثیر عوارض صادرات آب مجازی بر صادرات زعفران

تاثیر عوارض صادرات آب مجازی بر صادرات زعفران
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 18 ارديبهشت 1401

رئیس شورای ملی زعفران تشریح کرد

تاثیر عوارض صادرات آب مجازی بر صادرات زعفران

رئیس شورای ملی زعفران درباره تاثیر عوارض صادرات آب مجازی بر زعفران گفت: میزان مصرف آب محصولات کشاورزی، در دریافت عوارض صادرات آب مجازی مدنظر قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، براساس بخشنامه 14 فروردین 1400 گمرک جمهوری سالامی ایران، به‌منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی در بودجه 1401، اخذ نیم درصد از ارزش پایه صادراتی این محصولات به‌عنوان عوارض صادرات آب مجازی مصوب شده که توسط گمرک اخذ و به خزانه کل کشور واریز گردد. برای اطلاع از تاثیر این بخشنامه بر صادرات زعفران به سراغ رئیس شورای ملی زعفران رفتیم.

محسن احتشام با بیان اینکه بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی روی محصولاتی است که عمدتا جنبه صادرات ندارند، گفت: اغلب این محصولات مثل هندوانه، خربزه و صیفی جات و سبزیجات و... معاف از پرداخت عوارض می باشند.

وی افزود: زعفران جزو کم‌آب‌بر ترین محصولات کشاورزی محسوب میگردد و پسته نیز عمدتا از آب شور که برای بقیه محصولات کشاورزی کاربرد ندارد، استفاده مینماید؛ بنابراین این دو محصول با محصولاتی مانند صیفی جات و سبزیجات قابل مقایسه نیستند و بعلاوه از مزیت ارزآوری برخوردارند و طبعا بایستی حمایت و توجه جدی به آنها شود.

احتشام خاطرنشان کرد: چنانچه نظر قانونگذار بر آب همراه محصول کشاورزی است که زعفران و پسته با رطوبتی بسیار اندک صادر میگردند و آب به همراه ندارند؛ ولی چنانچه نظر قانونگذار بر آب مصرفی در فرآیند تولید است، در این صورت برای تولید فولاد یا مبلمان یا حتی صنایع پتروشیمی و سیمان و آجر و... هم آب مصرف می‌گردد؛ چرا اخذ عوارض از صادرات آنها مدنظر قرار نگرفته است؟

رئیس شورای ملی زعفران تاکید کرد: برای صادرات زعفران نگین ممتاز (سوپر) با قیمت پایه صادراتی 1598 دلار در کیلو صادرکننده بایستی 8 دلار عوارض پرداخت کند که با قیمت هر دلار 24 هزار تومان فعلی سامانه رقمی برابر با 1،920،000 ریال و برای زعفران نگین با قیمت پایه صادراتی 1415 دلار هر کیلو 7 دلار که برابر با 1،680،000 ریال میباشد.

وی معضل سال های اخیر زعفران کشور را بی توجهی به مساله برنامه ریزی تولید و کاهش قیمت تمام شده زعفران برای کشاورزان خواند و گفت: متاسفانه بدون در نظر گرفتن مساله عرضه و تقاضا و مازاد بودن بخشی از تولید در صورت رفع خشک سالی که در سال 1400 در دو استان زعفران خیز خراسان رضوی و خراسان جنوبی بروز کرد، افزایش قیمت پایه صادراتی زعفران با این تصور که افزایش قیمت پایه، قیمت خرید از کشاورزان را افزایش خواهد داد و همچنین تشویق کشاورزان به توسعه کشت زعفران را از سوی وزارت جهاد کشاورزی، شاهد هستیم.

احتشام تصریح کرد: ایران دیگر به تنهایی تامین کننده زعفران مصرفی جهان نیست؛ زیرا توسعه کشت این محصول در سایر کشورها مانند افغانستان، مراکش، یونان، ایتالیا، هند و... در حال وقوع است و کشورهایی مانند بلغارستان، ازبکستان، آذربایجان و... نیز اخیرا به جرگه تولیدکنندگان زعفران پیوسته اند. فراموش نکنیم که دیگر مصارف سنتی فعلی یعنی استفاده ادویه ای از آن پاسخگوی تولید نخواهد بود و ناچار میبایستی بدنبال راهها و مصارف جدید برای آن باشیم؛ راهها و مصارفی چون صدها خواص دارویی و دهها مصارف آرایشی و بهداشتی.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی