مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر داد: بهره‌مندی 160 هزار کارگاه از مشوق‌های تأمین اجتماعی در ایام کرونا

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر داد: بهره‌مندی 160 هزار کارگاه از مشوق‌های تأمین اجتماعی در ایام کرونا
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 16 ارديبهشت 1401

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبر داد

بهره‌مندی 160 هزار کارگاه از مشوق‌های تأمین اجتماعی در ایام کرونا

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی در دوره 2 ساله بیماری کرونا بیش از هشت هزار میلیارد تومان خدمات ملکی مستقیم ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «میرهاشم موسوی» در نشست مشترک اعضای کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق مشهد، فعالان اقتصادی و تشکل‌های کارگری خراسان رضوی اظهار کرد: در ایام کرونا، بخشودگی‌های تأمین اجتماعی مشوق خوبی برای کارگاه‌های تولیدی بود. بیش از 160 هزار کارگاه از این مشوق‌ها استفاده کردند و کمک‌های مختلف دریافت نمودند.

وی یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم را درمان به‌عنوان خدمتی مستمر در عرصه سلامت دانست و افزود: بر همین اساس این موضوع در اولویت قرار گرفت و این شرایط ایجاد شد که در حال حاضر بازنشستگان بالای 65 سال می‌توانند در همه مراکز درمانی به‌صورت رایگان پذیرش شوند. همچنین، پوشش زوج‌های نابارور به‌عنوان یک تعهد جدید در میان خدمات سازمان قرار گرفت. در کنار این‌ها یکی از دغدغه‌های بنده، مسئله تأمین دارو است که باید در این بخش نیز شرایط خدمات‌رسانی بهبود یابد. در این راستا دولت تلاش کرده آن دسته از خدمات دارویی که از شمول بیمه‌ها خارج‌شده، دوباره تحت پوشش سازمان قرار گیرد.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: درمجموع سازمان تأمین اجتماعی باوجود همه کاستی‌ها به بیش از 52 درصد از جامعه به‌صورت مستقیم و به‌کل جامعه به شکلی غیرمستقیم خدمات ارائه می‌دهد. لازم است که به سمت ایجاد بیمه همگانی گام برداریم چراکه این موضوع در اصل 29 قانون اساسی نیز مورد تأکید قرارگرفته است. پیاده‌سازی کامل این موضوع آمال و آرزوی ماست. البته باید توجه داشت دولت‌ها در این زمینه کوتاهی‌هایی کرده‌اند.

وی یادآور شد: امروز اگر ناپایداری منابع به‌عنوان چالش صندوق‌های بیمه‌ای شناخته می‌شود، در سیاست‌های ابلاغی موردتوجه قرارگرفته و راهکارهای آن نیز دیده‌شده است. در سیاست‌های ابلاغی نیز به جلوگیری از انباشت بدهی‌های دولت‌ها تأکید شده و باید شرایطی برای جلوگیری از تداوم این وضعیت پیش‌بینی کرد.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه در سال 1392، 19 درصد از بازنشستگی‌های کشور پیش از موعد بود، گفت: این رقم در حال حاضر به 52 درصد رسیده است. این مسئله مهمی است که باید به علل آن توجه کرد. باید شرایط کارفرما و کارگر موردبررسی قرار گیرد تا این صندوق بین نسلی بتواند سر پا بایستد. نباید تنها این روزها را مدنظر قرار داد.

مسائل «بیمارستان رضا» مشهد حل‌شدنی است

موسوی گفت: هم‌اینک این سازمان در خراسان رضوی ۲۱ درمانگاه و بیمارستان در اختیار دارد و درصدد است هر چه سریع‌تر مشکل «بیمارستان رضا» در مشهد را برطرف کند.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی افزود: بهبود شرایط بیمارستان رضا مشهد بهمن‌ماه سال گذشته بررسی شد و دستوراتی نیز در این خصوص صادر شد که بر اساس آخرین جمع‌بندی روشن شد که مسائل این بیمارستان قابل‌حل است.

وی اضافه کرد: بنای ما این است که شرایط این بیمارستان را با همکاری مدیران استانی و ملی بهبود بخشیم. همچنین لازم است در این مسیر همکاری شهرداری مشهد نیز جلب شود. درمجموع باوجوداینکه شرایط کنونی مساعد نیست ولی بنای ما این است که با اختصاص منابعی از سازمان به بیمارستان رضا این مجموعه بهبود یابد و این دغدغه نیز برطرف شود.

موسوی بابیان اینکه پیشنهاد من این است که پایگاه ملی گفت‌وگوی سه‌جانبه گرایی (دولت، کارگر، کارفرما) در استان خراسان رضوی راه‌اندازی شود، گفت: ظرفیت‌های موجود در این شهر می‌تواند آن را تبدیل به پایگاه گفت‌وگوی ملی سه‌جانبه گرایی کند تا بدون تشریفات در موضوعات مختلف وارد مسائل شود. این پایگاه می‌تواند سبک جدیدی برای رسیدگی به مسائل مختلف باشد.

وی درباره وضعیت رسیدگی به حقوق بازنشستگان بیان کرد: این مسئله در دستور کار قرارگرفته و امیدواریم با مصوبه هیئت‌وزیران این هفته مشکل حل شود.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر لزوم تفویض اختیارات به استان‌ها خاطرنشان کرد: نمی‌توان به‌صورت متمرکز به همه مسائل پاسخ داد. در حال حاضر تفویض اختیارات پاشنه آشیل سازمان است. این مسئله جزو دغدغه‌های اصلی من است و اگر آنچه واگذار می‌شود را همکاران استانی بتوانند به‌راحتی پیش برند، حتماً اختیارات را واگذار خواهیم کرد.

بدهی 360 هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی تا سال 1399

موسوی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی اشاره و اظهار کرد: بر اساس حسابرسی سال 1399، دولت 360 هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد که البته رقم سال‌های 1400 و 1401 نیز باید به آن اضافه شود.

وی تأکید کرد: قرار است 90 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت‌ها در سال‌های گذشته به سازمان پرداخت شود. دولت طی سال گذشته بیش از 73 هزار میلیارد تومان از بدهی را که در بودجه سال 1400 تعیین‌شده بود، از طریق انتقال سهام شرکت‌ها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده است.

رئیس سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: صیانت از اموال سازمان جزو اولویت‌های ماست و از آن کوتاه نخواهیم آمد. امسال در واگذاری اخیر اموال از سوی دولت به سازمان درباره شرکت‌های زیان ده اعتراض داشتیم که این شرکت‌ها با شرکت‌های پتروشیمی مانند «پتروشیمی شازند» جایگزین شد.

موسوی با تأکید بر اینکه شرکای تأمین اجتماعی سازمان بالاترین رکن تأمین اجتماعی بوده و در آن مشارکت دارند، گفت: حضور این شرکا در سازمان تشریفاتی نیست. وزیر کار نیز بر این موضوع تأکید داشته که از ظرفیت‌های بازنشستگان هم برای مشارکت در مدیریت سازمان بهره‌گیری شود. همچنین تلاش کرده‌ایم در شرکت‌های سازمان هیچ بازنشسته‌ای به کار گرفته نشود و هر جا هم موردی بوده، آن را از مدیریت شرکت‌ها خارج کرده‌ایم. سازمان علیه سفارش پذیری ایستاده است.

70درصد جامعه، تحت پوشش تأمین اجتماعی‌اند

وی افزود: فعالیت‌های صورت گرفته از سوی سازمان تاکنون محصول یک کار جمعی بوده که همه شرکای ما در آن دخیل بوده‌اند. سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر به شکلی مستقیم با همه آحادی که فعالیتشان با اقتصاد گره‌خورده، در ارتباط است. اینکه امروز حجم چالش‌های ما زیاد شده، به سبب بزرگی کاری است که انجام می‌دهیم. درواقع، پیش از انقلاب تنها 20 درصد از جامعه با اقتصاد کشور درگیر بود؛ اما در حال حاضر این رقم به 70 درصد رسیده است و درواقع 70 درصد از جامعه تحت پوشش خدمات این سازمان هستند. درمجموع، با همه کم‌وکاستی‌ها در بخش‌های مختلف، برخی عددها در حوزه خدمات تأمین اجتماعی قابل‌توجه است.

موسوی بابیان اینکه یکی از دغدغه‌های سازمان تأمین اجتماعی، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است، گفت: پیش از انقلاب، مجموع مراکز ملکی درمان سازمان حدود 22 مجموعه درمانی بود که در حال حاضر این رقم به بیش از 380 مجموعه رسیده است؛ البته توسعه این خدمات هنوز هم در دستور کار است. در حال حاضر 80 بیمارستان از 380 مجموعه درمانی موجود، خدمات تخصصی و فوق تخصصی ارائه می‌دهد.

موسوی عنوان کرد: اولین اولویت ما صیانت از وضعیت فعلی و گذشته‌ای است که اتفاق افتاده است. در حال حاضر پرونده‌هایی در دستور کار قرار دارد که مربوط به مسائلی است که در شرکت‌های زیر نظر سازمان رخ‌داده و مسائل آن در دست پیگیری و طی مسیر قانونی خود است.

وی با اشاره به وضعیت مدیریت مجموعه‌های استانی این سازمان عنوان کرد: اقداماتی که تاکنون در سطح استان‌ها صورت گرفته فعالیت‌های شایسته‌ای بوده اما این سطح مطلوب ما نیست و در برنامه‌های خود بهبود این وضعیت را دنبال می‌کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی