اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات صنعتی به نفع اقتصاد کشور نیست

اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات صنعتی به نفع اقتصاد کشور نیست
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 15 ارديبهشت 1401

عضو هیئت‌رئیسه اتاق مشهد:

اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات صنعتی به نفع اقتصاد کشور نیست

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، کشاورزی و معدنی به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمدرضا توکلی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و معدنی قطعاً چالش آفرین خواهد بود، هرچند سیاست‌گذاران بر این باورند که اخذ این حقوق می‌تواند به منبع درآمدی برای دولت تبدیل شود؛ اما درواقع این اقدام نه‌تنها درآمد دولتی را افزایش نخواهد داد، بلکه منجر به کاهش درآمد دولت و آسیب به اقتصاد کشور خواهد شد.

توکلی زاده افزود: اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات سبب کاهش واردات این تجهیزات خواهد شد که قطعاً این مسئله بر روند تولید، افزایش هزینه‌ها، کاهش سود کارخانه‌های و درنهایت کاهش درآمدهای مالیاتی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است، صنایع در کشور ما نیازمند جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات هستند. لذا افزایش هزینه برای واردات ماشین‌آلات ممکن است صنعتگران را از نوسازی صنایع منصرف کند که قطعاً این مسئله آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی بر صنایع بزرگی مانند سیمان و فولاد تأثیر مستقیمی دارد؛ چراکه ماشین‌آلات این صنایع به‌شدت فرسایشی هستند و این ماشین‌آلات باید در بازه زمانی کوتاه‌مدت جایگزین شوند و از تکنولوژی روز استفاده کنند.

توکلی زاده تأکید کرد: سیاست‌گذاری در خصوص اخذ حقوق ورودی از ماشین‌آلات صنعتی باید به‌صورت همه‌جانبه مدنظر قرار می‌گرفت. تبعات این مسئله در بلندمدت منجر به بروز خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی