‌ پررونق‌ترین بازارهای صادراتی ایران در 5 سال آینده

‌ پررونق‌ترین بازارهای صادراتی ایران در 5 سال آینده
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 14 ارديبهشت 1401

پررونق‌ترین بازارهای صادراتی ایران در 5 سال آینده

پررونق ترین بازار صادراتی ایران تا سال 1405 کدام کشورها خواهند بود؟ حجم صادرات ایران در 5 سال آینده به چه میزان خواهد رسید؟

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که پررونق ترین بازار صادراتی ایران تا سال ۱۴۰۵ کشور هند خواهد بود، متوسط نرخ رشد هند طی پنج سال آتی به حدود ۷ درصد خواهد رسید که در میان بازارهای اصلی صادراتی بیشترین رشد را خواهد داشت.

هند و چین در صدر ایستادند

براساس گزارش چشم انداز صادرات صنعتی در 1401 که از سوی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تهیه شده است آمده در افق 1405 و پس از هند، چین در جایگاه دوم صادراتی قرار خواهد گرفت.

پیش بینی ها نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در سالهای آتی روند نزولی خواهد داشت، انتظار می رود نر خ رشد ۸ درصد فعلی این کشور تا سال ۱۴۰۵ به ۵ درصد کاهش یابد، اما به طور متوسط اقتصاد چین ظرف پنج سال آتی سالانه 9/5 درصد رشد خواهد داشت.

پیش بینی رشد اقتصادی امارات، ترکیه و عراق

بنا به گزارش اکوایران، عراق و ترکیه نیز به لحاظ متوسط رشد اقتصادی طی پنج سال آتی دو بازار مهم بعدی هستند که در رتبه های سوم و چهارم قرار می گیرند با این ملاحظه که نوسان رشد قابل توجه ای برای این دو کشور پیش بینی می شود. اما در جایگاه پنجم امارات متحد عربی قرار دارد؛ براساس ارزیابی های صورت گرفته  این کشور تا سال ۱۴۰۵ از یک نرخ رشد با ثبات با متوسط 9/2 درصد برخوردار خواهد بود.

 بازارهای اصلی صادراتی در سال ۱۴۰۱

همچنین در این گزارش بر این نکته تاکید شده که در توسعه صادراتی مولفه های سه گانه سیاست های ارزی درآمد شرکای تجاری و نوسانات درآمد شرکا مورد توجه قرار گرفته است، بطوریکه روند درآمدی کشورهای صادراتی اصلی ایران از مولفه های مهم اثرگذار برصادرات صنعتی خواهد بود. صادرات غیرنفتی ایران به بازارهای اصلی نشان می دهد که منظور از اقتصاد جهانی شرکای عمده صادراتی ایران، چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق و افغانستان است.  از سوی دیگر استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی به بازارهای همسایه و همجوار بویژه توسعه صادرات صنعتی طی سالهای اخیر مورد توجه بوده است. در این راهبرد بنا بر آن بوده صادرات به همسایگان به ۵۰ میلیارد دلار برسد. در سال ۱۴۰۰ حدود 3۸ میلیارد دلار صادرات به شش کشور مورد بررسی صورت گرفته که حدود 76 درصد صادرات است. به عبارتی این راهبرد به لحاظ بازارهای هدف و مقادیر صادراتی از اهداف فاصله دارد. در بین کشورهای همسایه سه کشور عراق، ترکیه و امارات متحده عربی مهمترین بازارهای صادراتی هستند و از ظرفیت دیگر بازارها در جذب کالای ایرانی کمتر استفاده شده است. سهم ارزشی مابقی(سه کشور دیگر) حدود 44 درصد است صادرات است. در کنار کشورهای همسایه، ارزش صادراتی به چین و هند در سال 1400 به ترتیب 58 و 41 درصد رشد کرده و به 14 و 8/1 میلیارد دلار رسیده که 16 درصد کل صادرات به کشورهای مذکور است.

عوامل اثرگذار بر بازارهای صادراتی ایران

براساس این گزارش بازارهای اصلی صادراتی ایران بجز عراق، پیشبینی شده است که طی پنج سال آتی همگی از رونق مناسبی برخوردار خواهند بود. با در نظر گرفتن این رونق، نتایج مطالعه نشان داد که فعالیتهای اصلی صادراتی ایران در حال حاضر به رونق بازارهای اصلی واکنشی نشان نمی دهند،به همین دلیل حجم برآورد شده از میزان افزایش صادرات صنعتی اندکی خواهند بود. تا زمانی که فعالیت های اصلی صادراتی ایران در نتیجه رفع تحریم ها از واکنش مناسب نسبت به بازارهای صادراتی برخوردار نباشند، انتظار نمی رود که تحولات مثبت جهانی اثر مثبت قابل توجهای بر ارزش صادراتی صنعتی ایران داشته باشد. همچنین در سیاست ادامه پرشهای ارزی، مشاهده شده که عموم اشتغالهای جدید ایجاد شده مربوط به فعالیتهای منبع پایه تک محصولی به شدت متاثر از بازارهای جهانی است که اتفاقا ظرف سالهای گذشته عموما اشتغالزایی منفی یا ضعیفی داشته اند،به همین دلیل اشتغال ناچیز ایجاد شده نیز پایدار نبوده است. بر این اساس، تا زمان دستیابی به یک فضای مساعد بین المللی که ارتقاء توان صادراتی در نتیجه بهبود شرایط درآمدی بازارهای هدف صادراتی راه به همراه آورد، اتکاء صرف به سیاست های قیمتی به تنهایی چندان موثر نخواهد بود و ارتقاء توان صادراتی نیازمند اتخاذ سیاست صنعتی پایدار و فرا گیر است که سعی در رفع چالش های مهمی مانند کاهش قدرت خرید خانوارها، کاهش سطح تقاضای موثر، کاهش توان واردات بنگاه های تولیدی و کاهش قدرت رقابت پذیری در نتیجه بدتر شدن رابطه مبادله داشته باشد.

منبع: اقتصادنیوز

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی