بخش صنعت از لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات آسیب می‌بیند

بخش صنعت از لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات آسیب می‌بیند
نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 09 ارديبهشت 1401

بخش صنعت از لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات آسیب می‌بیند

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد گفت: لغو معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، تصمیمی است که به نام حمایت از تولیدات داخل اخذشده؛ اما درواقع، آسیب زیادی به صنعت کشور وارد خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، ششم اردیبهشت‌ماه بود که مدیرکل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی در ابلاغیه‌ای خطاب به کلیه گمرکات اجرایی کشور، به لغو معافیت حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در سال ١٤٠١ اشاره کرد. بنابراین، از این پس گمرکات کشور بایستی حقوق گمرکی را لحاظ کنند.

این ابلاغیه با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی همراه شده است. غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد هم معتقد است این تصمیم، به نام حمایت از تولیدات داخل اخذشده؛ اما درواقع، آسیب زیادی به صنعت کشور وارد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: این بخشنامه برای صنعتگران دردناک‌تر از تحریم است و مغایر با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید می‌باشد.

رخصت تصریح کرد: ما در ایران به لحاظ فنّاورانه هنوز به آن سطحی نرسیده‌ایم که ماشین‌آلات تولیدی در کشورمان با تجهیزات اروپا و آمریکا برابری کند. ممکن است در بخش‌هایی ماشین‌آلات خوبی ساخته باشیم؛ اما در همه بخش‌ها و صنایع از این مزیت برخوردار نیستیم.

وی ادامه داد: 90درصد فنّاوری و ماشین‌آلات صنایع کشورمان وارداتی است و نمی‌توان به خاطر 10درصدی که از ماشین‌آلات داخلی استفاده می‌کنند، چنین تصمیمی اخذ نمود. این اتفاق به معنای انحلال نوسازی صنایع و نابودی صنعت است.

رخصت با اشاره به دشواری‌های صنعتگران در سال‌های اخیر در تأمین ماشین‌آلات موردنیازشان گفت: امروز که از خارج ماشین‌آلات را خریداری می‌کنیم، ملزم به تحمل سختی‌های پرداخت ارز و دور زدن تحریم‌هاییم و همین برایمان کافی است و نباید سنگ دیگری هم از داخل کشور پیش پایمان گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به فنّاوری احتیاج دارند تا بتوانند اقدام دانش‌بنیان کنند و تولید نمایند؛ اما با این وضعیت اخذ حقوق گمرکی از ماشین‌آلات، کار برای آن‌ها هم سخت می‌شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد تأکید کرد: این بخشنامه بایستی بررسی و کارشناسی شود. در وزارت صمت، دفاتر تخصصی بخش‌های مختلف صنعتی وجود دارد و باید در این خصوص نظرات کارشناسی بدهند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی