بخش زیادی از مزارع خسارت دیده خراسان رضوی بیمه نیستند

نویسنده خبر : روابط عمــومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 25 فروردين 1401

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

بخش زیادی از مزارع خسارت دیده خراسان رضوی بیمه نیستند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت بیمه مزارع و باغ‌های استان گفت: متأسفانه بخش زیادی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده در استان تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

محمد میری در خصوص آسیب‌های وارده در اثر سرمازدگی در استان اظهار کرد: کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه‌ها و بخش‌های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده است. بر اساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۶۰  تا ۷۰ درصد محصولات مختلف باغبانی در استان خسارت وارد شده است.

وی افزود: خسارت‌های وارده به باغ‌های آسیب دیده‌ای که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان پرداخت خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت بیمه مزارع و باغ‌های استان عنوان کرد: متأسفانه بخش زیادی از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده در استان تحت پوشش بیمه قرار ندارند. به همین منظور ارزیابی میزان خسارت‌های وارده در استان به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و کشور اعلام شد تا در صورت تایید در هیات دولت با تخصیص اعتبارات و تسهیلات مربوطه خسارت‌های وارده به کشاورزان و باغداران به روش‌های مختلف جبران و پرداخت شود.

میری تصریح کرد: بهره‌برداران باید اصول فنی را به دلیل تغییرات اقلیمی و وقوع مخاطرات احتمالی از قبیل سرمازدگی رعایت کرده و ضمن قرار دادن محصول خود زیر پوشش بیمه زیان ناشی از آن را کاهش دهند، همچنین از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ارائه تسهیلات یارانه‌دار برای اجرای طرح سایه‌بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی در باغات استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با استفاده از طرح سایه‌بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه‌ها، شکوفه‌ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب نیز حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

میری تاکید کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه‌بان و تجهیزات بخاری‌های پلار و دمنده‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود.

پیش‌بینی خسارت به حدود ۲۶ هزارتن از محصولات باغبانی در استان

وی با اشاره به بیشترین میزان خسارت حاصل از سرمازدگی در استان تصریح کرد: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته‌دار مانند گردو، انگور، انار، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گوجه‌سبز و بادام بوده که بین ۲۰ تا ۷۰ درصد بسته به نوع محصول،‌ شهرستان و شدت سرما متفاوت است. همچنین پیش بینی می‌شود به تولید حدود ۲۶ هزار تن از محصولات باغبانی استان خسارت جدی وارد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متاسفانه هر ساله در بهمن، اسفند و اوایل فروردین‌ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زردآلو و بخشی از مزارع زعفران می‌شود. همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر مربوط به سرمازدگی است.  

میری با اشاره به برودت هوا در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری در سطح استان عنوان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی قبل از وقوع کاهش شدید دما به روش‌های مختلف و با انتشار دستورالعمل‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی این موضوع را به کشاورزان و باغداران گوشزد می‌کنند.

وی افزود: آسیب دیدگی شکوفه‌ها و سرمازدگی درختان در واقع آسیب به اقتصاد کشاورزان و امنیت غذایی جامعه است، بنابراین کشاورزان باید از این آسیب جدی تا حد توان جلوگیری کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه کشاورزی نیز هشدار می‌دهند که تغییرات اقلیمی در یک دهه گذشته و بروز سرما در فصل بهار در این استان به امری رایج و عادی تبدیل شده و باید اقدامات پیشگیرانه به طور جدی‌تر دنبال شود، همچنین طرح‌های برنامه‌ریزی شده عملیاتی شود.

میری با اشاره به برخی اقدامات به منظور مقابله با بحران سرمازدگی تصریح کرد: پوشش بیمه‌ای، تغییر شیوه‌های کشت، جایگزینی ارقام دیر گل‌ده و متحمل به سرما به جای محصولات حساس و آسیب‌پذیر، استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ و سرما در باغ‌ها، ارتقای سطح دانش بهره‌برداران در استفاده از روش‌های جلوگیری از کاهش خسارت و مدیریت بحران، تغذیه صحیح باغات با تکیه بر کودهای افزاینده مقاومت گیاه به سرما، افزایش ماده آلی خاک، انجام یخ‌ آب زمستانه و... از جمله اقداماتی است که باید برای مقابله با بحران سرمازدگی به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: تجهیز باغ‌ها به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرک ضروری است. ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن نگه دارد.

منبع: ایسنا

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی