رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی: توسعه تولید دانش‌بنیان، نیازمند جذب سرمایه و برنامه‌ریزی هدفمند است

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی:  توسعه تولید دانش‌بنیان، نیازمند جذب سرمایه و برنامه‌ریزی هدفمند است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 07 فروردين 1401

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی:

توسعه تولید دانش‌بنیان، نیازمند جذب سرمایه و برنامه‌ریزی هدفمند است

 

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خرسان رضوی گفت: توسعه بخش‌های دانش بنیان اقتصاد و تعالی در حوزه تولید دانش‌محور، نیازمند جذب سرمایه و برنامه‌ریزی هدفمند است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»  اظهار داشت: انتخاب این عنوان، در ادامه نامگذاری سال های گذشته با رویکرد حمایت از تولید و اشتغالزایی صورت می‌گیرد؛ با این تفاوت که در سال جاری توجه ویژه ای به حوزه دانش بنیان صورت گرفته است. تاکیدی که نشانگر ضرورت سرمایه گذاری در زیرساخت‌های دانش‌محور، پایدار و دارای ارزش افزوده برای بخش تولید است.

او تحقق این شعار را در گرو برنامه‌ریزی و عملگرایی مسئولان دستگاه‌های متولی دانست و عنوان کرد: در راستای عملیاتی کردن عناوینی که برای سال‌ها انتخاب می‌شوند؛ باید از تکیه بر منابع دولتی پرهیز نمود و به سمت اقتصاد مردمی حرکت کرد. علاوه بر این باید کارگروه اقتصادی در هر استان برای تحقق شعار سال تشکیل شود و نقش بخش خصوصی باید در این کارگروه پررنگ باشد و به صورت ماهانه گزارش عملکرد توسط کارگروه ارائه شود. در آن کارگروه نیز راهکارهای رسیدن به هدف باید به طور مرتب پایش گردد. همچنین دستگاه های موثر و دستگاه هایی که در رسیدن به هدف قصور داشتند نیز باید رصد و معرفی شوند.

لبافی عنوان کرد: در یک نگاه کلان به عرصه اقتصاد باید عنوان کرد که دولت ها نقش زمینه‌سازی و تسهیلگری را ایفا می‌کنند و بخش خصوصی نیز در بستری که فراهم آمده، ظرفیت‌های اقتصادی را ایجاد کرده و توسعه می‌بخشد. از این رو میزان موفقیت و نقش بخش خصوصی بستگی به میزان هدف‌گذلری و زمینه‌سازی بخش دولتی و ارکان حاکمیتی دارد. اگر بخش دولتی و ارکان حاکمیت بسترسازی کنند، طبیعتا بخش خصوصی می تواند به میدان بیاید و در تحقق شعار سال اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: منظور از بسترسازی فراهم کردن زیرساخت ها و اعمال حمایت‌ها است. در شرایطی کنونی شاهدیم که بخش خصوصی برای تامین حداقل‌ها هم با چالش مواجه می‌شود. این موارد را باید برای توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان متذکر شد: در سال های گذشته به رغم آن که رهبری، راهبردهای اصلی را تعیین فرمودند اما تدوین برنامه اجرایی در سطوح مختلف وزارتخانه ای، دستگاهی و بخش خصوصی مغفول ماند. از این رو برای جبران کوتاهی‌های گذشته و تحقق آنچه برای سال جاری مدنظر بوده؛ ضرورت دارد تا مشخص شود که هر دستگاهی چه نقشی در تحقق شعار سال ایفا می کند.

لبافی با تاکید بر پرهیز از اتخاذ رویکردهای شعارگونه و صرفا نمایشی در این حوزه، خاطر نشان کرد: هر کدام از موضوعات «تولید»، «دانش بنیان» و «اشتغال» خود ظرفیت بزرگی هستند که باید برای آن‌ها برنامه داشته باشیم. اگر تولید رونق بگیرد، سرمایه کافی برای توسعه زیرساخت‌های دانش بنیان فراهم می شود و اشتغال پایدار نیز توسعه می یابد. به نوعی همه این موارد در پیوند با یکدیگر هستند. ضرورت دارد تا مولیان امر با توجه به ظرفیت های فراهم شده، در این خصوص یک برنامه‌ریزی قابل اجرا و مبتنی بر واقعیت موجود، انجام دهند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی