رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ضرورت تدوین یک استراتژی کارآمد برای توسعه صنعتی، با هدف تعالی اقتصاد ایران

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:  ضرورت تدوین یک استراتژی کارآمد برای توسعه صنعتی، با هدف تعالی اقتصاد ایران
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 29 بهمن 1400

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:

ضرورت تدوین یک استراتژی کارآمد برای توسعه صنعتی، با هدف تعالی اقتصاد ایران

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تعالی اقتصاد ایران در گرو ارتقای  زیرساخت‌های بخش صنعت است و این مهم نیز با تدوین یک راهبرد و استراتژی کارآمد توسعه صنعتی، ممکن خواهد شد.

«غلامحسین شافعی» که در سی و هشتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی سخن می‌گفت، متذکر شد: پارلمان بخش خصوصی ایران پیش‌تر و در دولت یازدهم، برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور، با نگاهی به اقتضائات امروز و آینده کشور و با بهره‌گیری از تجارب گذشته اعلام آمادگی کرده بود. حتی گفتیم که تقبل هزینه این کار هم بر ذمه بخش خصوصی خواهد بود اما این موضوع را مشروط به آن کردیم که ماموریت این بحث از سوی حاکمیت به اتاق بازرگانی واگذار شود تا بعدا اجرا و تحقق راهبرد مذکور نیز تضمین گردد.

وی ادامه داد: تجارب گذشته ما در انجام چنین طرح‌های راهبردی کلانی، نشان می دهد که در بازه‌ای موضوع با استقبال مواجه می‌گردد اما با تغییر دولت‌ها، پرونده کار به بایگانی سپرده می‌شود؛ پس به این استناد، تضامین اجرای آن نیز باید تعریف شود.

شافعی بیان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اخیرا تماس و درخواستی داشتند تا تدوین این استراتژی از سوی اتاق ایران کلید بخورد. همچنان پارلمان بخش خصوصی پای این کار است اما به روال آنچه در گذشته عنوان شد، موضوع را مشروط به واگذاری ماموریت این مهم از سوی حاکمیت به اتاق کردیم تا تعهد کافی برای تحقق استراتژی مذکور در آینده، فراهم آید.

رئیس اتاق ایران خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این تصمیم، برش استانی این استراتژی باید با مشارکت اتاق های استانی تعریف و تدوین شود. 

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در باب ضرورت تدوین نقشه راهبردی صنعتی و مدیریتی در جمع کارآفرینان و تولیدکنندگان، متذکر شد: با توجه به تاکیدات معظم‌له در این حوزه، به نظر می رسد که زمینه لازم برای بازنگری در خلاء‌های موجود در این حوزه، فراهم شده است و امیدواریم با همت مسئولان، شاهد پیگیری جدی‌تر و تحقق این موضوع باشیم.

*فقدان راهبرد در بخش آموزش به چالش در فضای اشتغال منجر شده است

رضا حمیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه، با صحه گذاشتن بر خلاء‌های موجود در رویکردهای راهبردی کشور، عنوان کرد: فقدان یک نقشه راه کارآمد، تنها به بخش‌های صنعتی و مدیریتی ما محدود نمی شود و در عرصه آموزش نیز به چالش دچاریم؛ چنانکه خروجی محیط آموزشی و دانشگاهی ما، کارآمدی لازم را برای بازار کار ندارد و بحران اشتغال در این سال‌ها، بخشی متوجه این نقیصه بوده است.

وی تاکید کرد: پارلمان بخش خصوصی، صرفنظر از مسئولیت به آن واسپاری شود یا نه؛ باید دیدگاه‌های خود را در باب راهبردهای مورد نیاز برای آینده کشور، ارائه نماید. کشور ما در شرایط دشواری قرار دارد و دیگر مجالی برای آزمون و خطا در عرصه اقتصاد نیست و اگر نقشه راه موثری وجود نداشته باشد، در این دوره هم همان مسیرهای اشتباه گذشته طی خواهد شد.

وی با انتقاد از نبود نگاه معطوف به آیند در مورد منابع استان و کشور، متذکر شد: همین حالا ایجاد بعضی صنایع در استان پیشنهاد شده که هدررفت زیادی را برای منابع آبی و... رقم می زند و توامان بهره وری لازم را نظر به اشباع بازار محصولات آن، ندارد. این جنس رویکردهای اشتباه باید در برنامه‌ریزی های خرد و کلان، بررسی و اصلاح شود.

در ادامه بحث ظرفیت‌های آموزشی اتاق بازرگانی مشهد مورد بحث اعضا قرار گرفت که محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این خصوص گفت: پتانسیلی که در موسسه آموزشی، وابسته با پارلمان بخش خصوصی استان فراهم آمده، باید تقویت شود و این موسسه توامان می تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی تشکل های بخش خصوصی باشد و در قالب خدمات به تشکل های وابسته، باید ظرفیت مذکور مدنظر قرار بگیرد.

احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق خراسان رضوی نیز از اهمیت توجه به نیاز بخش های تخصصی در تعریف برنامه های آموزشی اتاق سخن گفت و ظرفیت فراهم شده را پتانسیلی برای ارائه خدمات به تشکل ها دانست.

محمود امتی، رئیس شورای نظارت راهبردی کمیسیون های اتاق خراسان رضوی هم آموزش های ارائه شده در این مرکز را سرمایه گذاری برای آینده اقتصاد استان توصیف کرد و بر ضرورت تقویت بنیه این بخش تاکید نمود.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه بودجه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برای سال 1401 بررسی و به تصویب و تایید اعضای حاضر رسید.

در بخش دوم این جلسه نیز مجمع عمومی عادی و فوق العاده موسسه خیریه جامعه یاوری خراسان با دستور کار اصلاح اساسنامه و انتخاب هیات مدیره آن، برگزار و اعضای مذکور انتخاب شدند.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی