رئیس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی: ساخت شهرک صنعتی طلا و جواهر بدون ایجاد دیگر ارکان زنجیره تولید، اقدامی بی نتیجه خواهد بود

رئیس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی:  ساخت شهرک صنعتی طلا و جواهر بدون ایجاد دیگر ارکان زنجیره تولید، اقدامی بی نتیجه خواهد بود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 21 آذر 1400

رئیس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی:

ساخت شهرک صنعتی طلا و جواهر بدون ایجاد دیگر ارکان زنجیره تولید، اقدامی بی نتیجه خواهد بود

رییس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی گفت: ساخت شهرک صنعتی طلا و جواهر بدون لحاظ دیگر زنجیره های پسین و پیشین این صنعت بی نتیجه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، شهرام مرصعی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: صحیح بودن ساخت یک بنا به معنای درست بودن کل فرآیند نیست. لذا ساخت شهرک صنعتی طلا و جواهر پاسخگوی حل مشکلات این حوزه نیست.  ما نمی توانیم شهرک مذکور را خارج از زنجیره الزامات و اقتضائات عملکردی آتی آن پیش بینی کنیم. به نظر می رسد در این رابطه راهکار باید اصلاح قوانین باشد و سپس موضوع صادرات و واردات و مسائل گمرکی را سامان دهیم. مجموع این اقدامات برای چنین طرح هایی، اثرگذاری ایجاد می کند.

وی ادامه داد: قطعا ایجاد شهرک صنعتی طلا و جواهر زود است و نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت، چرا که ما بایستی زنجیره های قبل و بعد از احداث این شهرک را مدنظر قرار می دادیم که این زنجیره ها آماده نیست. 

رییس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: صنعت طلا و جواهر ارزآور و کمک کننده به رشد اقتصادی است. چنان که بسیاری از کشورهای مطرح دنیا در حوزه طلا و جواهر، بخش بزرگی از درآمد ارزی شان را از این راه تامین می کنند. 

وی بر اصلاح سیاستگذاری ها در صنعت طلا و جواهر تاکید و تصریح کرد: از آن جا که این دیدگاه در کشور ما حاکم نیست، بنابراین هیچ گاه فکر درستی در خصوص صنعت طلا و جواهر صورت نمی گیرد بلکه تدبیر به این حوزه به بخش های بسیار کوچک، کارگاهی، واحدهای صنفی و روابط بین آن ها محدود می شود.

رییس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی به مصادیقی از چالش های موجود اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر نحوه اخذ مالیات صحیح نیست البته این بدان معنا نیست که نباید از فعالان اقتصادی مالیاتی ستانده شود. در واقع پرداخت مالیات در تمام کشورهای دنیا جز حقوق طرفین است اما قبل از آنکه مالیاتی ستانده شود باید بستر آن مهیا شود تا فعال اقتصادی بتواند در آن بستر فعالیت صحیح اقتصادی خود را انجام دهد و به حداکثر سوددهی و بهره وری برسد. متاسفانه این زیرساخت ها در کشور ما فراهم نیست و لااقل این بستر در حوزه سنگ های قیمتی و فلزات گران بها مهیا نیست.  مالیات ستاندن تحت چنین شرایطی صرفا به شکل فرضی و علی الراسی است. امری که این صنعت را با توجه به مشکلات متعدد آن با چالش های جدی تر مواجه می کند. 

مرصعی افزود: وقتی به حوزه طلا و جواهر به عنوان صنعت نگریسته شود، مبادی ورودی که در واقع همان واردات مواد خام است، باید مورد لحاظ قرار بگیرند. این در حالی است که قوانین موجود مانع ورود مواد خام به حوزه فلزات و سنگ های گرانبهاست. بنابراین نمی توانیم به صورت معقول از مبادی قانونی این واردات را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: مشهد طی سال های گذشته به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها شناخته شد، این در حالی است که اگر از شهر جهانی سخن گفته می شود باید تعریف و هویت ویژه ای برای آن قائل شد. اگر ما به چنین موقعیتی دست پیدا کردیم که شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها شناخته می شود باید از این موقعیت استفاده کنیم و به استانداردهای آن برسیم. متاسفانه در سطح کلانشهر مشهد هیچ المانی که منعکس کننده شهر گوهرسنگ ها باشد، وجود ندارد. علاوه بر این باید رویدادهای متعددی نیز به همین تناسب برگزار شود. 

وی گفت: قبل از آن که سخنی در خصوص ایجاد شهرک صنعتی طلا و جواهر به میان بیاید، طرح خوشه های صنعتی مطرح بود، لذا سابقه این طرح بسیار طولانی تر از شهرک صنعتی است. آن چنان که بر می آید چند نهاد مختلف مشغول ایجاد چنین شهرکی هستند.

وی در باب ار دست رفتن فرصت ها در بازار این محصولات یادآور شد: در حال حاضر در حد بسیار ابتدایی سنگ های نیمه قیمتی از جمله عقیق، فیروزه و ... به صورت ساخت انگشتر عقیق و فیروزه با پایه نقره به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان به صورت چمدانی صادر می شود. نکته قابل تامل دیگر آن است که یکسری ضوابط بین المللی در حوزه طلا و جواهر وجود دارد که این مسائل برای پیشرفت و تکامل پایه و ضروری هستند و تفاوتی نمی کند این مقوله در کدام کشور اجرا شود و اگر این مسائل اجرایی نشوند و مورد توجه قرار نگیرند قطعا به موفقیت دست پیدا نمی کنیم.

رییس انجمن طلا و جواهر خراسان رضوی تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر اگر تاکنون رشدی نداشته است بدان معناست که اجزای آن کارایی لازم را نداشته و به بهره وری نرسیده است. نیروی متخصص دارای مدرک یکی از این اجزاست، این نیروها باید دوره های آموزشی را در کشورهای پیشرو سپری کرده باشند که متاسفانه چنین چیزی در کشور ما مصداق ندارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی