رئیس اتاق ایران تاکید کرد: ضرورت تشویق نسل جدید فعالان اقتصادی برای توجه به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:  ضرورت تشویق نسل جدید فعالان اقتصادی برای توجه به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 28 آذر 1400

رئیس اتاق ایران تاکید کرد:

ضرورت تشویق نسل جدید فعالان اقتصادی برای توجه به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی

 

مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده موسسه خیریه جامعه یاوری خراسان وابسته به اتاق بازرگانی مشهد، با حضور «غلامحسین شافعی»، رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در محل اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ شافعی در این نشست با اشاره به ایده شکل‌گیری این ساختار خیرانه که در گذر سالیان با مشارکت جمع بزرگی از فعالان اقتصادی و نیک‌اندیشان رشد و تعالی یافته است، گفت: جامعه یاوری خراسان، زاییده یک ایده در حاشیه همایشی بود که به بهانه محرومیت‌های جنوب خراسان و سیستان و بلوچستان برگزار شده بود. مرحوم مجتبی کاشانی، همراه من و دوستان دیگری همچون نیکول فریدنی و همایون حاجی خانی و چهره شاخص هنری « عثمان محمدپرست»، سنگ بنای این مجموعه را گذاشتیم. دغدغه ما تعالی دانش و آگاهی در محیط‌های محروم بود و همان بهانه‌ای شد تا کارمان را با ساخت مدارس و مراکز آموزشی کلید بزنیم. بعدها این تلاش با هدف توسعه اشتغال در جامعه روستایی، به سمت ایجاد هنرستان‌ها سوق پیدا کرد.

او از بزرگانی یاد کرد که با نیات خیرانه‌شان در گذر این سال‌ها به موج یاوری پیوستند و بنای ایجاد مراکز آموزشی، فنی، بهداشتی و... را فراهم آوردند و ادامه داد: جامعه یاوری توانست در کمتر از 4دهه، اتفاقات ماندگار و میراث ارزشمندی را رقم بزند.

شافعی از استعدادهایی گفت که در گذر این سال‌ها به چشم دیده و سایه سنگین فقر، نهال توانمندی‌های آن ها را خشکانده بوده و توضیح داد: اجرای ۵۴۸ طرح در بخش های مختلف آموزشی و خدماتی در نقاط مختلف کشور و در ادامه حمایت از جمع بزرگی از دانش آموزان محروم نخبه و تقبل هزینه تحصیل آن‌ها، در زمره تلاش‌های جامعه یاوری بوده است. در این سال‌ها جمع بزرگی از ایرانیان داخل و خارج کشور و فعالان اقتصادی، از مسیر جامعه یاوری، نیات خیرانه خود را به ثمر رسانده‌اند.

او با تاکید بر اینکه باید نسل جدید فعالان اقتصادی را با این جنس فعالیت‌های خیرانه و مبتنی بر مسئولیت های اجتماعی آشنا کنیم، یادآور شد: برای حفظ بقای جامعه یاوری، این مجموعه در سال‌های گذشته در پیوند با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفته و فعالیت‌های حمایتی و خیرانه آن، با مشارکت فعالان اقتصادی و صنعتگران نیک‌اندیش دنبال شده است. این ساختار همچنان فعالانه در عرصه اقدامات حمایتی و احیای فرهنگ مسئولیت اجتماعی، نقش‌آفرین است. طی سنوات اخیر و در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله، شیوع بیماری کرونا و... ، این مجموعه به جمع آوری کمک های خیرانه فعالان اقتصادی و توزیع آن‌ها در میان گروه‌های هدف، مبادرت نموده است. همه این تلاش‌ها، کارنامه ارزشمند جامعه یاوری را شکل می دهند.

شافعی بر اهمیت تقویت جایگاه جامعه یاوری، با افزودن 15عضو هیات نمایندگان در هر دوره اتاق بازرگانی به ترکیب هیات امنای آن تاکید کرد و خواستار همراهی فعالان اقتصادی و توجه هرچه بیشتر نسل جوان این قشر به موضوع مسئولیت های اجتماعی شد.

*ضرورت کمک به توسعه اشتغال در مناطق محروم

رضا حمیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و از خیران اقتصادی برجسته کشور نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: ایجاد هنرستان‌ها در مراکز محروم با هدف ارتقای رویکردهای اشتغالزایی دنبال می شود اما در بستر ایجاد چنین مراکزی باید ساختارهای اشتغال‌یابی نیز برای فارغ‌التحصیلان این مراکز تعریف شود تا بتوان آن‌ها را جذب بازار کار نماییم.

وی ادامه داد: نیت‌های خیرانه برای ارتقای آموزش و رفع محرومیت‌ها زمانی تعالی پیدا می کند که به کاریابی و اشتغال موثر در مناطق کم‌برخوردار منجر شود و از این حیث باید موضوع اشتغال‌یابی نیز در کنار سایر فعالیت‌های خیرانه جامعه یاوری، مورد توجه باشد.

مریم سراج احمدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در همین رابطه به فرسودگی مراکز آموزشی در روستاها و مناطق محروم اشاره کرد و از ضرورت مشارکت خیران برای کمک به بازسازی این مراکز سخن گفت.

*اهمیت همگرایی و هم صدایی فعالان اقتصادی در برنامه های خیرانه

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگری از این جلسه، گزارشی از تلاش های اتاق بازرگانی مشهد و فعالان اقتصادی خراسان رضوی برای کمک و همراهی با کادر درمان و سیستم بهداشتی در جهت مقابله با شیوع بیماری کرونا ارائه کرد و گفت: گستره این کمک های ارزشمند تا استان سیستان و بلوچستان نیز می رسید. لیست جامعی از اقلام پزشکی و بهداشتی با کمک های خیرانه فعالان اقتصادی و به اعتبار اعتماد آن ها به جامعه یاوری تهیه شد و در اختیار سیستم بهداشتی و درمانی قرار گرفت.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی اغلب دستی در کار خیر دارند اما گردهم آمدن این کمک ها زیر چتر جامعه یاوری (نهاد خیرانه وابسته به اتاق بازرگانی مشهد)، کمک می کند تا از جمع قطره های کوچک، یک دریا شکل بگیرد.

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز خواستار مشارکت جویی از دیگر تشکل های بخش خصوصی در استان برای حضور در بدنه جامعه یاوری شد و عنوان کرد: تجمیع فعالیت های خیرانه این تشکل ها و فعالان اقتصادی، می تواند زمینه ساز اقدامات بزرگ و ماندگار برای رفع محرومیت، توسعه اشتغال و آموزش و تعالی جامعه شود.

*میراث ماندگار جامعه یاوری

 علی دادور، مدیرعامل جامعه یاوری نیز در این جلسه گزارشی از تلاش های این مجموعه ارائه کرد و متذکر شد: در این سال ها شاهد بودیم همان دانش آموزان محروم اما نخبه ای که در مقطعی تحت حمایت جامعه یاوری بوده اند، حالا جایگاه های ارزشمندی را کسب کرده اند و این مسیری که برای انسان‌سازی طی شده، به اعتبار تلاش هایی از این دست، ماندگار خواهد بود.

وی تاکید کرد: ورود به عرصه مدرسه سازی و حمایت از دانش آموزان محروم، با هدف ارتقای آموزش و آگاهی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار دنبال شد اما این کمک ها محدود به این حوزه نمانده و تا امروز جامعه یاوری اقدامات ارزشمندی در ایجاد مراکز بهداشت و اورژانس جاده ای، کتابخانه، مراکز مسکونی برای محرومان و... داشته است و محل اعتماد و ارجاع شمار زیادی از ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده که دوست داشتند نیات خیرانه خود را برای آبادانی ایران عزیزمان به مرحله اجرا درآورند.

وی یادآور شد: امروز میراث جامعه یاوری حتی در دور افتاده ترین و مرزی ترین نقاط ایران نیز وجود دارد و باید تلاش شود تا این همت بلند و نیت ارزشمند به همت فعالان اقتصادی، ادامه پیدا کند.

محمد حسین روشنک، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به تمرکز خیران اقتصادی در حوزه های مختلف اشاره کرد و بر اهمیت گرد هم آوردن این تلاش ها ذیل یک چتر واحد با هدف رشد اثرگذاری آن، تاکید کرد.

 پژوم، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی و جامعه یاوری در بخش دیگری از این نشست، به اهمیت مشارکت نهادهای مردمی اقتصادی دیگر برای تقویت جایگاه جامعه یاوری تاکید کرد و گفت: باید نسل جوان فعالان اقتصادی و نخبگان را به بدنه جامعه یاوری اضافه کنیم تا این تلاش و میراث ارزشمند در آینده نیز به همت جوانان ادامه پیدا کند.

علی اکبر علیزاده قناد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم در همین خصوص عنوان کرد: تلاش جامعه یاوری برای ایجاد هنرستان ها در مناطق محروم با هدف تقویت مهارت و رشد اشتغال انجام گرفته و در تداوم این نیت خیر، باید زمینه ای فراهم شود تا مراکز تولیدی و اقتصادی نیز فارغ التحصیلان این مراکز را در اولویت جذب خود قرار دهند. تشویق و ترغیب مراکز اقتصادی استان به این اقدام، می تواند یکی از ماموریت های آتی جامعه یاوری باشد.

رافتی از اعضای جامعه یاوری خراسان رضوی نیز یاد پیشکسوتان و خیرانی که در سال های گذشته کمک های بزرگی به این نهاد داشتند را گرامی داشت و گفت: قطعا اگر امروز اجمعه یاوری یک کارنامه ارزشمند در اختیار دارد، به واسطه همت و همراهی خیران اقتصادی در کنار همدیگر بوده است که امیدواریم این روند در آتیه نیز تداوم پیدا کند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی