ضرورت شنیده شدن صدای تشکل‌های بخش خصوصی از سوی تصمیم‌سازان

ضرورت شنیده شدن صدای تشکل‌های بخش خصوصی از سوی تصمیم‌سازان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 19 آذر 1400

روسای تشکل‌های اقتصادی تحت پوشش اتاق مشهد در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کردند:

ضرورت شنیده شدن صدای تشکل‌های بخش خصوصی از سوی تصمیم‌سازان

 

 

روسای تشکل‌های اقتصادی تحت پوشش اتاق مشهد، در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران؛ از دغدغه‌ها، مشکلات و مطالبات خود سخن گفتند و خواستار توجه بیشتر مسئولان و تصمیم‌سازان به نظرات تشکل‌های تخصصی در بخش خصوصی، شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی؛ «رضا حمیدی»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد در این جلسه عنوان کرد: صدای بخش خصوصی باید شنیده شود و فعالان این حوزه، در عرصه تصمیم‌سازی‌های اقتصادی کشور، نقش آفرین باشند.

او عنوان کرد: امروز بخش صنعت با چالش‌های متعددی روبه روست که رشد هزینه‌ها، یکی از مهم‌ترین موارد است. دستگاه های متولی بی توجه به افزایش چندبرابری بهای مواد اولیه، هزینه‌های حمل و... که قیمت تمام شده کالا را افزایش می دهد، اقدام به قیمت گذاری می‌کنند و عدول از آن را گران‌فروشی و تخلف تلقی می‌کنند اما قبل از تصمیم‌گیری یا برخورد، لااقل بررسی شود که همان کالا با وجود هزینه‌های موجود، بهای تولیدش چه میزان است و آیا عرضه آن پایین‌تر از قیمت واقعی، برای بخش تولید به صرفه خواهد بود؟

حمیدی به چالش‌های دیگر بخش تولید اشاره و عنوان کرد: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده به جای مصرف‌کننده، ضعف حمایت ها از ایجاد و توسعه بخش های مولد، عدم حمایت کافی از صنایع صادرات محور و... در شمار مسائلی هستند که به دغدغه بخش تولید منجر شده‌اند. در حال حاضر شاهدیم که برخوردهای سختگیرانه ای با بخش رسمی اقتصاد انجام می گیرد اما عرصه های سوداگرانه و بخش‌های پنهان، بدون پرداخت هزینه به فعالیت مشغولند. اگر مالیات‌گریزان و مالیات معافان، به چرخه پرداخت این حقوق دولتی اضافه شوند، فشار موجود برای تامین درآمدهای مالیاتی از دوش بخش تولید و سایر حوزه های شفاف اقتصادی، سبک خواهد شد.

وی ادامه داد: تعرفه های گمرکی نیز باید در جهت حمایت از تولید و صنایع داخلی وضع شوند و همین مسئله می تواند به کاهش هزینه های بخش مولد کمک کند. برای مثال، صنعت نساجی حدود ۵۰ هزار تن نیاز خود به الیاف پنبه از محل تولیدات داخلی تامین می کند و چندبرابر این نیاز هم باید از خارج وارد و تامین شود اما برای واردات این محصول که در زمره مواد اولیه این صنعت است، تعرفه 5درصدی اعمال می شود. با این اوصاف، صنعت نساجی ما با کشور ترکیه که به مراتب حجم بیشتر واردات و تعرفه کمتری برای آن دارد؛ قادر به رقابت نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، تداوم مشکلات برای بخش صنعت و چاره‌جویی موثر برای آن‌ها را عامل فرسایش این حوزه خواند و عنوان کرد: خام‎فروشی یک عارضه مخرب برای بخش تولید است. اتاق بازرگانی باید این مهم را از دستگاه های دولتی مطالبه کند که تولید داخلی مبتنی بر مزیت‌های موجود در کشور تقویت شود.

وی نقبی به چالش منابع در ایران زد و گفت: بحران آب و انرژی، دغدغه بزرگی برای آینده اقتصاد کشورمان به شمار می آید و متولیان امر باید برای عبور از شرایط موجود، راهکارهای عاجلانه و موثر داشته باشند.

حمیدی، سرمایه گذاری بر روی ایجاد و توسعه بهره گیری از انرژی های نوین را مورد تاکید قرار داد و گفت: تاکنون رایزنی های متعددی برای توسعه انرژی خورشیدی در شهر مشهد داشته ایم و امیدواریم با همراهی دستگاه های متولی و حمایت دولت، مشهد به عنوان شهر پیشرو در حوزه انرژی خورشیدی مطرح شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد بار دیگر ضرورت حمایت از بخش تولید را یادآور شد و عنوان کرد: تنها در صورت ارائه مشوق های کارآمد و پشتیبانی موثر و تسهیلگری لازم است که بخش تولید ما رونق می گیرد و سرمایه های سرگردان به این حوزه هدایت می شوند، در غیر این صورت سرمایه های مذکور به عرصه های سوداگری و سودجویی سرازیر خواهد شد.

*درخواست تفویض اختیار به استان ها برای حل مشکلات تشکل ها

مریم سراج احمدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: اکثر مشکلات میان تشکل ها مشترک هستند با این حال خواستار بعضی تفویض اختیارات از تهران به استان ها هستیم.

او از کاهش تعداد اعضای تشکل ها، در بزنگاه چالش های اقتصادی سخن گفت و خواستار واگذاری بعضی اختیارات به شورای راهبردی تشکل های بخش خصوصی اتاق خراسان رضوی برای پیگیری مسائل آن ها شد.

وی با اشاره به ضرورت تسهیلگری در جذب اعضای بیشتر برای تشکل ها، خواستار حمایت های بیشتر موثرتر اتاق بازرگانی شد.  

*بی مهری به بخش کارآفرینی و خطر سرمایه گریزی

محمدحسین روشنک، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و رئیس انجمن کارآفرینان خراسان رضوی نیز در سخنانی بیان کرد: عرصه کارآفرینی و سرمایه گذاری، مورد بی مهری‌های فراوان قرار می‌گیرد. رسانه‌های و صدا و سیما نیز در تولیدات خود، جایگاه این بخش را محترم نمی‌دارند و بعضا نگاه‌های منتقدانه آن‌ها به بعضی آسیب‌ها در بخش اقتصاد، به همه عرصه‌ها و فعالان این حوزه تعمیم پیدا می کند و این یک رویه غلط و مخرب است که کمترین آثار آن فرار سرمایه خواهد بود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد، با انتقاد از عدم حمایت و حفاظت از سرمایه گذاری های صورت گرفته در مشهد، بیان کرد: سرمایه اگر ضمانت و حفاظت کافی دریافت نکند، سمت و سوی دیگری سوق پیدا خواهد کرد. اگر بحث خصوص‌سازی در کشور به نتیجه نمی‌رسد، از نگاه‌هایی نتیجه می گیرد که مستمر به تخریب مشغولند. متاسفانه بخش خصوصی در برابر این اجحاف ها سکوت اختیار کرده است.

روشنک تاکید کرد: بیش از هر زمانی، نیازمند حمایت از بخش کارآفرینی هستیم.

*به دنبال ایجاد یک تیرپارک مجهز در مرز دوغارون هستیم

احمد زمانیان یزدی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی نیز در جمع روسای تشکل های اتاق مشهد، عنوان کرد: مرز دوغارون یکی از پُرترافیک ترین مرزهای کشور به شمار می آید و گاها ترددها در این مسیر به 400 الی 500 کامیون در روز می رسد. صف‌های بلند و توقف های بسیار طولانی در این مرز، بارها مورد انتقاد بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از یکسال است که انجمن به این قضیه ورود پیدا کرده تا طرح سیستم الکترونیکی نوبت دهی را در این مرز پیاده کنیم و این موضوع را از مسیر استانداری خراسان رضوی در دست پیگیری داریم.

زمانیان متذکر شد: اخیرا این طرح در کمیسیون ترانزیت استانداری مصوب شده و طرحی که مقرر به اجرای آن است، پیش‌تر در مرز بازرگان هم پیاده شده بود. اجرای این طرح که خدمات نوبت دهی را به صورت الکترونیک ارائه می کند، حدود 4 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح و این حجم سرمایه گذاری، به یک مکان کارآمد نیاز است. به همین استناد نیز طرح احداث یک تیرپارک بسیار مجهز در مرز دوغارون را ارائه کرده‌ایم که اثرات مضاعفی بر کاهش ترافیک در این مرز خواهد داشت. جهت احداث این تیرپارک از سازمان منابع طبیعی، تخصیص زمینی را در همان محدوده درخواست کرده ایم و خواستار حمایت و پیگیری اتاق بازرگانی هم برای ایجاد این ظرفیت جهت توسعه زیرساخت های تجاری استانمان هستیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به بعضی موازی‌کاری‌ها میان تشکل‌های بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: تشکل های در حوزه خود، مسائل و مشکلاتی دارند اما در برخی مواقع تشکل ها در سایر حوزه ها هم اظهار نظر می کنند بدون آنکه از بخش مربوطه، نظرخواهی کرده باشند. این امر، دوگانگی در روند مطالبه گری را منجر می شود.

*نظرات تشکل‌های تخصصی در بخش خصوصی، شنیده و به رسمیت شناخته شود

در ادامه مسعود مرصعی، نایب رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد نیز در سخنانی، با اشاره به تدوین قوانین بدون اخذ نظر از بخش خصوصی متولی هر حوزه، عنوان کرد: تقنین قوانین در بعضی بخش‌ها به گونه ای است که اثر آتی آن، توسعه سوداگری و فعالیت‌ها در بخش غیررسمی خواهد بود. همین حالا قوانینی در بخش طلا و جواهر در حال تدوین یا اجرا است که باعث می شود تا فعالان این حوزه در زنجیره تامین، عملا وارد فضای غیرقانونی شوند.

وی با انتقاد  از عدم توجه به دیدگاه‌ تشکل‌های بخش خصوصی که در حوزه فعالیت مربوطه دارای بیشترین تجربه و تسلط هستند، گفت: اغلب تشکل‌های تخصصی از سوی دستگاه های متولی نادیده گرفته می شوند و به رغم رسمیتی که دارند، نظرات و دیدگاه‌هایشان شنیده نمی شود. از اتاق بازرگانی ایران درخواست داریم در بحث تدوین قوانین حتی در سطح ملی، از توان و دیدگاه انجمن ها و تشکل های استانی هم بهره بگیرند.

مرصعی چالش مالیات را برای صنف طلا و جواهر، جدی و نگران‌کننده دانست و توضیح داد: در حالی که تراز مالی بعضی واحدها در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید جامعه منفی بوده، اما اخذ مالیات همچنان به قوت خود باقی است و مشخص نیست از چه درآمدی مالیات اخذ می شود؟

وی خواستار توسعه خدمات آنلاین به ویژه در حوزه آموزشی به اعضای این اتحادیه شد.

*اهمیت معرفی تشکل‌های بخش خصوصی با هدف توسعه اثرگذاری آن‌ها

در بخش دیگری از این نشست، محسن خندان دل، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه خواستار تسهیلگری برای اخذ کارت عضویت جهت اعضای تشکل‌ها شد و بیان کرد: شایسته است که پیگیری‌هایی که در جلسات اینچنین داریم، در نشست های بعدی هم مطرح و گزارشی در این باب ارائه شود. این کمک می کند تا از تکرار دغدغه‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها رسیدگی شده، جلوگیری شود.

مرتضی سردار قندچی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز در این جلسه از تلاش‌های این اتحادیه برای معرفی جایگاه خود به مسئولان سخن گفت و متذکر شد: جایگاه تشکل‌ها می تواند مغتنم و اثرگذار شمرده شود و این موضوع منوط به معرفی شایسته آن‌ها به جامعه و دستگاه های متولی است. 

وی تصریح کرد: اگر قوانین و ضوابطی تصویب می شود که در مرحله اجرا به نتیجه نمی رسد، این مسئله ناشی از آن است که با متخصصان امر مشورتی صورت نگرفته است، به همین جهت باید تشکل‌های تخصصی در هر حوزه، تقویت شوند و جایگاه مشورتی آن‌ها پُررنگ شود.

* تشکل ها، بازوی تخصصی اتاق های بازرگانی هستند

کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این جلسه به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: تقاضا داریم که کمک های مالی به تشکل ها در خصوص انجام طرح های پژوهشی ولو در ابعاد ملی صورت بگیرد. ما طرحی در حوزه تجارت با منطقه اوراسیا در دست انجام داریم که نظر به مزیت های استان ما و جایگاه استراتژیک آن، می تواند زمینه‌ساز برنامه ریزی های خوبی برای آینده شود.

وی با بیان اینکه تشکل ها، بازوی تخصصی اتاق های بازرگانی هستند، اظهار کرد: آمادگی داریم به اتاق بازرگانی در تمام زمینه ها کمک کنیم اما توامان نیازمند حمایت های جدی نیز هستیم.

*ضرورت حمایت‌های بیشتر از تشکل‌ها با هدف پیگیری‌های موثرتر

علیرضا بوستانی، رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه بیان اینکه، ایجاد یک تشکل در اتاق بازرگانی زمان‌بر است و نباید چنین بروکراسی گریبانگیر بخش خصوصی شود، گفت: شکل‌گیری تشکل‌ها در زمان مقتضی، می تواند به مطالبه‌گری اثرگذار آن‌ها در بزنگاه‌های خاص منجر شود و توامان انگیزه فعالان اقتصادی را برای مشارکت در آن، تقویت کند. 

وی از اهمیت پیگیری بعضی مشکلات از جانب بخش خصوصی با فوریت بیشتر سخن گفت و تاکید کرد: تداوم بعضی مشکلات برای بخش خصوصی، وضعیتی فرسایشی ایجاد می کند و اثرات آن در حوزه تولید نمود می یابد. از این حیث ضرورت دارد تا جلساتی با فوریت بیشتر با نهادهای متولی برگزار شود و در آن ها هم اولویت به فعالان اقتصادی مرتبط داده شود.

غلامرضا نازپرور، نایب رئیس خانه معدن خراسان رضوی نیز در این نشست تصریح کرد: خانه معدن یکی از معدود تشکل هایی است که قانون گذار، نقش خوبی را برای آن تعریف کرده است. تلاش ما بهره گیری از ظرفیت ماده 24 مکرر قانون معادن، به جهت تقویت جایگاه بخش خصوصی در بحث حل مشکلات است.

وی خواستار حمایت های موثرتر اتاق مشهد از تشکل‌های اثرگذار شد و گفت: این حمایت‌ها به فعالیت پیگیرانه تر تشکل ها برای حل مشکلات حوزه مرتبط با خود، کمک می کند.

نازپرور خواستار تعامل بیشتر با مجلس شورای اسلامی به جهت طرح بهتر مشکلات بخش خصوصی برای نمایندگان شد و نقش اتاق را در تحقق این مسئله، مهم خواند.

*نگرانی از چالش‌های آینده در بخش آب و ضرورت هم‌اندیشی در این حوزه

در ادامه، مهرداد میرحسینی، نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و تصریح کرد: حوزه امنیت غذایی بحث سلامت را پُررنگ تر می کند و در حال حاضر  باید بر این مساله تاکید کنیم که تامین غذا به هر قیمتی صحیح نیست و تولید کیفی در عرصه صنایع غذایی ما باید ترویج و تاکید شود.

وی با بیان اینکه ارگانیک یک مقوله اختیاری است اما بحث سلامت غذا مبحثی ضروری به شمار می آید، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی باید پُررنگ تر از گذشته دیده شود. چالش‌هایی که امروز در بخش منابع داریم، آینده حوزه کشاورزی را با چالش جدی مواجه می کند.

 نایب رئیس انجمن ارگانیک خراسان رضوی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید در سفرهای خارجی، برگزاری سمینارها، نمایشگاه ها و ... به تشکل ها کمک کند، یادآور شد: امنیت و بهره‌وری منابع آبی نیز یک مساله جدی دیگری است که بخش بزرگی از بدنه اتاق بازرگانی را متاثر از خود می سازد و به این جهت باید بحث ها و مشارکت‌های جدی در این حوزه داشته باشیم.

او به صدور بعضی مجوزها برای توسعه کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و مانع بزرگ برای تحقق این طرح‌ها را اعطای تسهیلات بانکی با نرخ بالا و دشواری تامین هزینه ها دانست و درخواست کرد تا در این بحث مساعدت‌های بیشتری انجام بگیرد. 

*ضرورت اتخاذ حمایت های ویژه برای بخش خدمات فنی و مهندسی

 در بخش دیگری از این جلسه، حمید بابازاده خراسانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی از ضرورت ایجاد اتاق فکری برای هم اندیشی و هم افزایی تشکل ها سخن گفت و عنوان کرد: خروجی بررسی‌های انجام شده در این اتاق فکر می تواند به هیات نمایندگان اتاق مشهد جهت پیگیری در مراجع بالاتر، ارائه شود.

وی ادامه داد: بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی، بسیار متفاوت از صدور کالاهای دیگر است، چون در این حوزه مجموعه ای از کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی به چاشنی دانش فنی و مدیریت صادر می شوند و این به معنای ایجاد ارزش افزوده مضاعف است. از این حیث باید نگاه و حمایتی ویژه به این بخش صورت بگیرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی خواستار حمایت اتاق بازرگانی ایران برای شنیده شدن صدا تشکل‌های بخش خصوصی شد و افزود: بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، در سال های گذشته به واسطه بروز مشکلات و چالش های متعدد، نتوانسته به قواره ظرفیت های خود رشد کند و چه بسا در بعضی بخش‌ها افت را هم تجربه کرده است. ما در سال 88 پیش بینی می کردیم سالانه 20 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام بگیرد اما در سال 99 ،صادرات این حوزه پایین تر از یک میلیارد دلار بوده و این وضع خسارت بار است.

بابازاده در پایان اظهارات خود خواستار ترویج فرهنگ اخلاق حرفه‌ای با هدف تقویت این مفهوم در جامعه اقتصادی کشور شد و خاطرنشان کرد: تعالی در فعالیت های اقتصادی باید از مسیر درست انجام بگیرد. فشارهای اقتصادی ما را کم‌کم از این حوزه دور می کند.

*تشکل ها باید به حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز توجه کنند

 علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در بخش پایانی این نشست، عنوان کرد: برخی از تشکل ها و کمیسیون های اتاق بازرگانی در شناسایی و احصاء قوانین مخل کسب و کار تلاش های ارزشمندی داشته اند و ما در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، ظرفیت بسیار خوبی داریم تا مسائل تخصصی حوزه تشکلی و دغدغه‌های آن‌ها را در حوزه قوانین و مقررات با همکاری خود آن‌ها بررسی و استخراج کنیم و بحث حل مسائل را به قواره ظرفیت های قانونی موجود، از طریق مراجع مربوطه پیگیری نماییم.

وی تصریح کرد: در آغاز سال جاری، به تمام تشکل ها اعلام کرده ایم تا مشکلات و موانع قانونی خود را اعلام کنند و ماحصل آن بیش از 100 مسئله و پیشنهاد بود که پس از بررسی های لازم، 70 مورد دارای قابلیت برای طرح در دبیرخانه شورای گفت و گو، تشخیص داده شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یادآور شد: 60 درصد موانعی که بین بخش خصوصی و دولتی مطرح بوده، در چهارچوب پیگیری های ما به صورت توافقی حل و فصل شده است و 40 درصد از موانع نیز نیازمند توجه و همکاری مراجع بالاتر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: تشکل ها صرفا نباید بر حوزه اقتصادی تمرکز کنند و به حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز باید ورودی داشته باشند. هر چند که اکثر تشکل ها اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اند اما در نگاه کلی، به تلاش های مضاعفی در این حوزه نیاز است.

لبافی با بیان اینکه 140 الی 150 هزار میلیارد تومان در کل استان گردش نقدینگی وجود دارد، یادآور شد: شرکت های دولتی و خصولتی در مناطق محروم، از ظرفیت منابع معدنی بهره می گیرند و حتی خاک کشاورزی را هم با فعالیت اقتصادی خود تضعیف می کنند اما برای توانمندسازی منطقه حتی یک ریال هم خرج نمی کنند. این روند آسیب های زیادی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: بررسی های ما نشان می دهد، قریب به 40 درصد نقدینگی استان متعلق به حدود 15شرکت است. از آن سو، نسبت مصارف به منابع بانکی در استان حدود 60 درصد عنوان می شود و مابقی منابع بانکی همین خطه، در داخل آن سرمایه گذاری نمی شود. از طرف دیگر، استان تهران 55 درصد منابع را تولید می کند و مصرف 65 درصد منابع کشور را هم به خود اختصاص می دهد. این عدم توازن در هدایت سرمایه ها و منابع بانکی به توسعه متوازن و موثر در این استان، بحث نگران کننده ای است که باید به مدد اتاق بازرگانی و تشکل های بخش خصوصی پیگیری و مطالبه شود.

*فعالیت 26تشکل تحت پوشش اتاق مشهد و پیگیری برای ایجادد 4تشکل جدید

این گزارش حاکیست؛ علی کبیر، دبیر اتاق خراسان رضوی نیز در این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص تشکل‌های تحت پوشش این مجموعه پرداخت و گفت: در حال حاضر 26 تشکل تخصصی ذیل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فعالیت می‌کنند و 4 تشکل نیز در صف تاسیس هستند. در یک نمونه، انجمن شیرینی و شکلات خراسان رضوی هفته آینده مجمع اصلی خود را برگزار می کند و هیات مدیره خود را انتخاب خواهد کرد.

وی افزود:بررسی ما نشان می دهد 14 تشکل به طور مرتب به اتاق بازرگانی گزارش عملکرد ارسال می کنند و در مجموع  6 تشکل نیز در حوزه های پژوهشی با اتاق همکاری بسیار مطلوبی داشته و طرح های خود را در این حوزه ارائه کرده‌اند.

کبیر در خصوص مجامع تشکل ها نیز چنین توضیح داد: تاکنون 17 مجمع برگزار شده است و 9 تشکل دیگر هم باید مجامع خود را تا پایان سال برگزار کنند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی