در چهارچوب همکاری مشترک موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد و اداره کل فنی و حرفه ای خراسان ضوی صورت می گیرد: اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در استان

در چهارچوب همکاری مشترک موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد و اداره کل فنی و حرفه ای خراسان ضوی صورت می گیرد:  اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 16 آذر 1400

در چهارچوب همکاری مشترک موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد و اداره کل فنی و حرفه ای خراسان ضوی صورت می گیرد:

اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در خراسان رضوی

نشست هماهنگی اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی متولی، مسئولین پروژه، نماینده اتاق بازرگانی ایران، تشکل های بخش خصوصی و واحد‌های تولیدی، در محل موسسه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اتاق بازرگانی مشهد با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی، پروژه مذکور را به صورت پایلوت در فاز اول به مرحله اجرا درآورده است و اجرای فاز دوم برای سه ساله آینده برنامه ریزی شده‌است.

*هدف گذاری برای ایجاد عناصر آموزش دوگانه در مهارت آموزی

علیرضا مقیدی، مدیر پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در این نشست، درباره آخرین وضعیت اجرای آن، چنین گفت: طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، در چهارچوب یک تفاهم میان اتاق بازرگانی ایران، سازمان فنی و حرفه‌ای و بنیاد آموزش و مهارت آلمان در فاز اول به مرحله اجرا درآمده و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای فاز دوم آن نیز انجام گرفته است. بررسی‌های ما از توفیق این طرح در گام نخستین آن حکایت دارد، طرحی که آموزش‌ مهارت‌های فنی و کاربردی را برای نیروی کار با توجه به نیاز واحدهای صنعتی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فاز دوم اجرای این پروژه در استان‌هایی هستیم که پایلوت برنامه‌ریزی ما بودند. در فاز اول پروژه، شورای راهبری و ارتباطات لازم در پنج استان خراسان رضوی، آذربایجان‌ غربی و شرقی، مرکزی و همدان شکل گرفت و زیرساخت‌ها نیز با مشارکت اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و ادارات کل فنی و حرفه‌ای فراهم آمد. اتاق بازرگانی امروز مدیریت آموزش مهارتی برای بنگاه های عضو خود را در دستورکار قرار داده است. آموزش ها تقاضامحور شده و در محیط واقعی کار در حال انجام است. در دو سال آینده هم شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از شرکت ها آموزش های متناسب با نیاز خاص خود را به مرحله اجرا در می‌آورند و سیستم آموزش در محیط واقعی کار هم موفق‌تر عمل می‌کند. این‌ها اهدافی هستند که ما در پی تحقق آن می‌باشیم.

وی افزود: هدف پروژه مذکور این است که عناصر آموزش دوگانه در سیستم آموزش شکل بگیرد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، هدف این بود که حدود 600 نفر را ظرف دو سال در پنج استان آموزش دهیم که 300 نفر از این تعداد، نیروی کار جدید باشند و بتوانیم همکاری 200 شرکت را نیز در این حوزه جلب نماییم. البته طبق آمار موجود، در ابتدای سال اول پروژه، بیش از 250 شرکت برای همکاری در این طرح اعلام آمادگی کرده اند.
مقیدی تصریح کرد: در تبریز بیش از 550 نفر از نیروی فعلی شرکت ها برای اخذ آموزش های دوگانه شغلی اعلام آمادگی نموده‌اند و 224 نفر نیروی جدید هم در این زمینه ورود داشته اند تا پس از آموزش جذب شرکت‌ها شوند. در اراک 460 نفر از نیروهای فعلی و 12 نفر نیروی جدید، در همدان 28 نفر و در مشهد هم 607 نفر برای شرکت در این طرح، درخواست ارائه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که 30 درصد آموزش دوگانه در سازمان و 70درصد در محیط کار صورت بگیرد؛ یعنی شرکت ها بتوانند با استفاده از استادکار خود، نیرو را آموزش دهند و این موضوع را مدیریت نمایند. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها همکاری خوبی در این زمینه دارند و به اجرای این طرح کمک شایانی نموده‌اند.  

مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با بیان اینکه در فاز اول اجرای این پروژه، بیشتر روی معرفی سیستم آموزش دوگانه تمرکز کردیم، متذکر شد: در خراسان رضوی هم این پروژه آغاز شده و در نهایت شوراهای راهبری تشکیل و دوره هایی هم در چهارچوب آموزش‌های دوگانه برگزار گردید.

وی خاطر نشان کرد: سیستم آموزش دوگانه در آلمان بدین صورت است که شرکت‌ها در امر آموزش همکاری دارند و در قالب قراردادی سه ساله با نیروی کار خود، او را آموزش می دهند. 70درصد این آموزشها در محیط کار انجام می‌گیرد و اتاق‌های بازرگانی نیز نقش نظارتی را در این حوزه ایفا می‌کنند و امتحانات میان دوره و پایان دوره را برگزار می‌نمایند و در نهایت مدرک مربوطه از سوی اتاق صادر می‌شود. مدارس فنی و حرفه‌ای هم 30 درصد کار آموزش را برعهده دارند.

مقیدی تصریح کرد: انجمن ها و صنوف هم بر روند کار نظارت دارند و محتوا را براساس نیاز صنعت مشخص می کنند. ما نیز در ایران 6 حرفه ای که بیشترین رای را برای آموزش دوگانه شغلی در شاخه‌های برق و الکترونیک و مکانیک صنعتی کسب کردند، انتخاب نمودیم و سعی کردیم بر محتوای آنها تمرکز یابیم تا دوره ها از نظر محتوا به روز شود و مهارت های نرم هم به آنها اضافه گردد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش ها در حال سوق یافتن به سمت تقاضامحوری هستند تا کارآموز این امید را داشته باشد که پس از اخذ مهارت، وارد محیط کار خواهد شد. در آلمان، مهارت‌آموزان از سنین 15-16 سالگی در این دوره ها حقوق می گیرند و مطمئن هستند که در محیط کار قرار خواهند گرفت. ما بار اصلی آموزش را روی دوش شرکت ها خواهیم گذاشت و می خواهیم به این سمتی برویم که شرکت ها خود به دنبال تربیت نیروی کار ماهر بروند.

*ضرورت تاکید بر «تقاضامحوری» در آموزش ها

علیرضا طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور هم در این نشست با اشاره به اهمیت همکاری صنایع در پیشبرد اهداف اجرای طرح آموزش دوگانه شغلی گفت: نه تنها در ایران بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز اگر شاهد همکاری صنایع نباشیم، توفیقی در این زمینه حاصل نخواهد شد.

وی درباره تفاوت‌های آموزش دوگانه شغلی در ایران و آلمان گفت: پایه آموزش های آلمان، حرفه ای و پایه آموزش در ایران شغلی است. هیچ جای دنیا به اندازه ایران مرکز فنی و حرفه‌ای ایجاد نشده است و باید ظرفیت موجود تا حد امکان بهره مند شویم.

وی از اهمیت توسعه اقتصادی و تاثیر آن بر رشد بازار کار سخن گفت و خاطرنشان کرد: توسعه مراکز آموزشی در کشور ما عمدتا متاثر از رویکردهای سیاسی بوده است. تاکنون 641 مرکز آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای در سطح ایران ایجاد شده و این همه در حالی است که کشوری همچون آلمان با رشد بالای اقتصادی و فرصت های شغلی متعدد، در نظام آموزش مهارتی خود به کمتر از 400 هزار نفر در سال آموزش ارائه می‌دهد، در حالیکه ما در سال به یک میلیون و 800هزار نفر آموزش ارائه می‌کنیم.

طاهرپور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ماده 13 قانون نظام صنفی کشور متذکر شد: براساس ‌این ماده، صدور پروانه کسب برای مشاغل تخصصی و فنی مستلزم اخذ پروانه‌ تخصصی و فنی از مراجع ذی‌ربط به وسیله متقاضی است؛  اما در استان های مختلف سلایق متفاوتی در اجرای این قانون وجود دارد و ماده 13 قانون نظام صنفی نیز چندان شفاف نیست. در این قانون داشتن پروانه تخصصی از مراجع ذیصلاح مشخص است و در برخی استان ها شرط صدور پروانه، برخورداری از مدرک آموزشی می‌باشد.

وی با بیان اینکه برای ارزش‌گذاری بیشتر بر گواهینامه های آموزشی، باید بحث حقوق و دستمزد را هم مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: شورای عالی حقوق و دستمزد باید این مسئله را مورد توجه داشته باشد و باید برای فردی که گواهینامه آموزشی دارد با افراد فاقد این ظرفیت، تفاوتی در حقوق و مزایای شغلی تعریف شود.

*چالش فقدان سیستم جامع اطلاعات بازار کار برای نیازسنجی های آموزشی

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور در بخش دیگری از اظهارت خود متذکر شد: این نکته را فراموش نکنیم که مهارت آموزی نسخه درمان همه دردهای جامعه نیست؛ اما برای رفع بخشی از معضلات صنعتگر و کارفرما در بخش آموزش، باید ابتدا تجهیزات و ماشین آلات واحد صنعتی به روز باشد تا تاثیر لازم در امر مهارت آموزی رقم بخورد.

طاهرپور متذکر شد: فرآیند آموزش در کشور ما همواره در مرحله نیازسنجی آموزشی با چالش‌هایی روبه رو بوده است که این موضوع عمدتا به واسطه فقدان سیستم جامع اطلاعات بازار کار می‌باشد. این مشکل در آلمان با اجرای سیستم آموزش شغلی دوگانه مرتفع شده است. نقطه قوت این طرح در آلمان این است که در ابتدای فرآیند جذب نیروی کار، بنگاه اقتصادی نیاز خود را در زمینه نیروی انسانی و نوع مهارت که مورد نیاز بنگاه است، اعلام می کند و در تعریف و پیاده سازس آموزش هایی که متناسب با نیاز او تعریف شده نیز نقش دارد.

او به تلاش ها و پیگیری هایی که در رابطه با ارتقای سیستم نیازسنجی آموزشی اشاره کرد و از عدم همراهی دستگاه های مختلف در آماردهی پیرامون این موضوع انتقاد نمود.

وی خاطر نشان کرد: اینکه امیدوار باشیم؛ سیستم دولتی و سازمان فنی و حرفه ای بتواند  تجهیزات آموزشی لازم را مطابق با تغییر تکنولوژی، به‌روز رسانی کند؛ امری غیرممکن است. ما 641مرکز و 4هزار و 780هزار کارگاه آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور در اختیار داریم. این کارگاه ها از تجهیزات متعددی برخوردار هستند که اگر تنها نیت به ارتقای همین امکانات موجود بکنیم، به حداقل سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود. این همه در حالی است که کل اعتبار مصوب سازمان فنی و حرفه ای کشور ، یک میلیارد و 300میلیون تومان می‌باشد و حدود 95 درصد اعتبار این مجموعه نیز صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود، پس عملا قدرت لازم برای روز رسانی تجهیزات وجود ندارد.

طاهرپور تاکید کرد: با این وجود، روزآمد بودن تجهیزات آموزشی امری مهم و ضروری است و برای تحقق این امر نیازمند همکاری شرکای اجتماعی خود هستیم و وظیفه ما تسهیل این موضوع می باشد.

وی با بیان اینکه همکاری ما با صنایع، رابطه ای برد- برد برای صنعت، سازمان فنی و حرفه ای و جویندگان کار است، خاطر نشان کرد: هم اکنون فرهنگ کار دچار معضلات بسیاری شده است. زمانی کارآموز 18 ماهه آموزش می‌دید و در پایان آموزش نیز گواهینامه را اخذ می کرد اما امروز کارآموز حتی تحمل آموزش شش ماهه را هم ندارد.

وی اذعان کرد: به هر رو، در حال حاضر حدود ۷۰ درصد جویندگان کار در کشور فاقد مهارت ‌های شغلی لازم هستند و اجرای طرح‌هایی از این دست می تواند به کاهش این آمار کمک کند.

*نیازسنجی برای آموزش 607 نفر در خراسان رضوی

پیام رشیدی، مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد نیز با بیان اینکه بحث تقاضامحوری آموزش و مهارت محوری مبحث کلیدی در اجرای پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان است، گفت: اطلاع رسانی در این حوزه باید مستمر باشد و دستورالعمل ها و بخشنامه های موجود را باید به طور مداوم بررسی کرده و زمینه رفع موانع را در این حوزه فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی درگیر مشکلات بسیاری هستند و مسائل مختلف را اولویت بندی می کنند و ممکن است از مباحث آموزشی غافل شوند، لذا با اطلاع رسانی مستمر می توان آن ها را در جریان اهمیت این موضوع قرار داد. ما به دنبال این هستیم که فاصله بخش خصوصی با نهاد آموزشی کاهش یابد و فعالان اقتصادی در کنار آموزشگاه های فنی و حرفه ای، بحث آموزش را پیش ببرند.

رشیدی به فاز دوم اجرای طرح آموزش دوگانه شغلی آلمان و ایران در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در چهارچوب برگزاری جلسات و بازدیدهای میدانی، تلاش کردیم تا مشارکت بخش خصوصی و صنعتی را برای اجرای این فاز، جلب نماییم. ماحصل تلاش ما شناسایی  607 متقاضی که برای شرکت در فاز دوم طرح آموزش دوگانه شغلی در خراسان رضوی است.    

وی اذعان کرد: در بحث بهره وری نیروی کار سه موضوع آموزش، مباحث مدیریتی و سرمایه گذاری در تجهیزات مهم تلقی می شود. شرکت های بزرگ در بحث مدیریت مشکلی ندارند؛ اما دغدغه اصلی آنها تامین نیروی ماهر برای 3-4 سال آینده است. آنها این نگرانی را دارند که در صورت بازنشستگی و خروج نیروی کنونی خود، جایگزین مناسبی برای آن پیدا نکنند.

مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد خاطر نشان کرد: ما برای اخذ مجوز فنی و حرفه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز پیگیر هستیم. این موضوع می تواند ظرفیت های زیادی ایجاد کند.

*ضرورت بومی سازی آموزش دوگانه شغلی آلمان در ایران

مهدی تاجیک، معاون موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: آموزش دوگانه در آلمان و برخی کشورها برای جامعه هدف به شایستگی تبیین و اثبات شده است. در اینکه یکی از راه های رفع نیازهای صنعت، آموزش دوگانه است، شکی نداریم اما باید بپرسیم که آیا مدل آلمان برای ایران مناسب است یا خیر؟  به نظر می رسد بومی سازی این آموزش ها برای ایران و استان های مختلف می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

وی افزود: در اتاق ایران، دبیرخانه ای شکل گرفته و بسیاری از واحدهای صنعتی و سازمان ها در این دبیرخانه عضویت دارند تا برای توسعه و نهادینه کردن این طرح از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ارتقای آموزش های مهارتی، به رشد و تعالی بخش تولید و صنعت نیز کمک خواهد کرد. از این منظر، باید آنچه به عنوان تجربه، در دیگر کشورها پیاده سازی شده و موفق عمل کرده است را با نگاه بومی‌سازی و کارآمدی برای جامعه صنعتی ایران، به کار بگیریم و اجرا نماییم.

*ظرفیت ارائه آموزش شغلی مشترک با همسایگان خراسان رضوی

سپس تریبون در اختیار افشین رحیمی گل خندان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی قرار گرفت. او با اشاره به ماده (۲۷) الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، توضیح داد: به استناد این ماده قانونی، دستگاه های اجرایی مکلف شده اند تا از محل منابع بودجه کل کشور و دارایی‌ های خود، تمهیدات لازم را برای اجرای طرح‌ های نیمه ‌تمام و آماده ‌بهره ‌برداری، از طریق انعقاد قرارداد، واگذاری و یا مشارکت با بخش خصوصی اتخاذ کنند. در استفاده از این ظرفیت قانونی، برای اولین بار با بخش خصوصی در خراسان رضوی (شرکت نیان الکترونیک) وارد تفاهم شدیم و مقرر است تا با پیگیری این بنگاه اقتصادی، اولین مرکز تخصصی برق و الکترونیک استان را در شهرک صنعتی توس ایجاد نماییم.

وی زمان لازم برای اجرای مرحله نخست این طرح را یک سال عنوان و تاکید کرد: تاکنون نیازسنجی لازم در خصوص هزینه های تجهیز این مرکز انجام گرفته و مقدمات کار نیز فراهم شده است.

رحیمی، یک نمونه دیگر از همکاری های مشترک با بخش خصوصی را در قالب ایجاد اولین مرکز تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ در اتاق بازرگانی مشهد دانست و عنوان کرد: تا به امروز تعاملات ارزشمندی با بخش خصوصی برای احصای نیازهای آموزشی داشته ایم و امیدواریم پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان که فاز اول آن به مرحله اجرا در آمده، در دومین گام خود نیز با همراهی مطلوب صاحبان صنایع و مدیران بنگاه های اقتصادی، به نتایج مطلوبی منجر شود.

او از مذاکرات صورت گرفته با کشورهای همسایه نظیر ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان و حتی عراق نیز برای توسعه آموزش های مشترک سخن به میان آورد و یادآور شد: از اتاق های بازرگانی مشهد و ایران دعوت می کنیم تا در اجرای این طرح های مشترک، با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت آن ها در تسهیل و تسریع اجرای این برنامه بهره بگیریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تاکید کرد: برنامه مذکور در چهارچوب نگاه ویژه به بحث دیپلماسی مهارت دنبال می شود. مذاکراتی پیش از این در همین خصوص صورت پذیرفته است. اجرای این طرح در خراسان رضوی به صورت پایلوت انجام می گیرد و در صورت توفیق، تجارب حاصله، در سایر استان های مرزی نیز قابل اجرا خواهد بود.

او بار دیگر به بحث اجرای طرح آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان اشاره نمود و یادآور شد: ضرورت دارد تا برای پیشبرد و اجرای بهتر فاز دوم این طرح در خراسان رضوی، نظرات فعالان اقتصادی که در مرحله نخست از این ظرفیت بهره گرفته اند؛ جمع بندی شود.

رحیمی از بی رغبتی جوانان برای مهارت آموزی و اشتغال در واحدهای صنعتی به عنوان یکی از مشکلات کنونی نام برد و خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از جوانان حاضر نیستند برای اخذ حقوق قانون کار به دنبال مهارت آموزی باشند.

مریم مشایخان، معاون آموزش پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز با تمجید از عملکرد برخی واحدهای صنعی استان در اجرای پروژه آموزش دوگانه شغلی اذعان کرد: در آخرین بازدیدی که از شرکت نیان الکترونیک داشتیم، مشاهده کردیم که مباحث آموزشی در این واحد در حال اجراست و آموزش های حین خدمت به افراد ارائه می گردد و در این راستا، نیازسنجی هایی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: از نظر حقوقی و پاداش نیز برای افرادی که آموزش می بینند، مزایایی در نظر گرفته شده و این امر با استقبال نیروی کار همراه شده است.

*طرح کواپ دانشگاه فردوسی، نمونه بومی سازی شده طرحی در کانادا

در ادامه این نشست، مسئولان دانشگاه های فردوسی و آزاد اسلامی مشهد به ارائه طرح های مهارت آموزی شغلی‌ای پرداختند که در این مراکز آموزشی در دست اجرا است.

یاسر صداقت، نماینده امور دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد در همین رابطه گفت: بخش اول فعالیت های آموزش شغلی ما در حوزه دانشجویان و بخش دوم در حوزه دانش آموختگان است. یکی از مهم ترین طرح هایی که در دانشگاه اجرا کردیم و با استقبال وزارت علوم نیز همراه شد و برای 5 سال روی آن کار کردیم، طرح کواپ است. این طرح با الگوبرداری از دانشگاه های کانادا اجرا شده و سعی کردیم آن را بومی سازی نماییم. در این طرح دانشجویان تشویق می شوند که علاوه بر گذراندن دروس خود، با حمایت از سوی دانشگاه به مدت دو ترم، در شرکت های فناور و دانش بنیان مشغول به فعالیت شوند.

وی ادامه داد: ما این طرح را در گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی کلید زدیم و نحوه اجرا به گونه ای بود که دانشجویان در ترم های 5 یا 6 ، به طور اختیاری وارد این برنامه می شدند و اجازه این را داشتند که یک تابستان را کارآموزی کنند. دانشجویان ابتدا در شرکت ها به صورت کارآموز وارد می شوند و سپس شرکت ها حقوقی را برای پرداخت به آن ها درنظر می گیرند. این موضوع با استقبال شرکت ها نیز همراه بوده است.

وی متذکر شد: برای جلوگیری از وقفه تحصیلی دانشجویان، آن ها در ترم کوآپ، اجازه گذراندن واحدهای درسی را ندارند و بعد از گذراندن کوآپ اجازه اشتغال به تحصیل را کسب می کنند. حداقل 85درصد دانشجویانی که در این طرح شرکت کردند، هم اکنون در شرکت ها مشغول به کار هستند و وزارت علوم این طرح را در قالب یکی از طرح های کارورزی درنظر گرفته است.

صداقت با اشاره به تدوین و بازنگری سرفصل دروس به عنوان یکی دیگر از اقدامات دانشگاه فردوسی در بحث مهارت آموزی، گفت: همه گرایش ها موظف به بازنگری در سرفصل دروس خود با تکیه بر اشتغال پذیری و مهارت آموزی دانشجویان هستند.

وی ادامه داد: در حوزه دانش آموختگان هم طرح بازآموزی مهارت را داریم و فرصت این را فراهم نمودیم تا دانشجویانی که سال ها از آموزش فاصله گرفته اند، در تازه ترین مهارت ها بازآموزی کنند. همچنین، در یکسال اخیر برای معرفی فرصت های شغلی، سازوکار بهتری را درنظر گرفتیم و روزانه حداقل یک یا دو آگهی درخواست همکاری داریم.

صداقت تاکید کرد: ما نمونه های موفقی در رشته کامپیوتر داریم و در شهر مشهد شرکتهای فناوری هستند که دوره های رایگان مهارت افزایی برگزار می کنند و در سال اول از 300 تا 400 دانشجو حمایت می نمایند و همه این آموزش ها هم رایگان ارائه می گردد.

*برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در مهارت آموزی دانشجویان

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این برنامه گفت: دانشگاه ها در سالیان گذشته با سیر نزولی دانشجو مواجه شدند؛ اما در دو سال اخیر حدود 200 هزار نفر در کل کشور به دانشجویان دانشگاه آزاد اضافه شدند. به منظور توانمندسازی آن ها، طرحی با عنوان «پویش» برنامه ریزی شده و تغییراتی را هم در سیستم آموزشی موجود، ایجاد کرده است. به همین استناد، در مقطع کارشناسی بین 6 تا 8 واحد کارآموزی در این طرح تعریف شد.

وی افزود: با اجرای همین طرح پویش در استان اصفهان، حدود 1400 نفر در 800 واحد صنعتی مشغول به کار شده اند. دوره کارورزی دانشگاه آزاد محدودیت ندارد و دانشجو می تواند حدفاصل سال های اول تا چهارم تحصیل خود با صنعت ارتباط داشته باشد و دوره کارورزی‌اش را طی نماید.

مرادی تصریح کرد: هم اکنون در 4 استان حدود 3200 نفر در قالب طرح پویش با واحدهای صنعتی در حال همکاری هستند. مکانیزم این اتفاق 100درصد مطابق با نیازهای بخش صنعت است. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیش از 30هزار دانشجو و 1400 استاد دارد که این افراد در رشته های فنی افرادی ذی صلاح هستند و می توان به خوبی از این طرح بهره جست.

جواد بهارآرا، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در همین خصوص گفت: طرح پویش به عنوان طرحی در جهت مهارت آموزی به دانشجویان، حدود یکسال است که در دانشگاه آزاد اصفهان اجرا می شود. یکی از نکات اساسی طرح مذکور این است که نه بار حقوقی و نه بار مالی چندانی برای شرکت ها به دنبال نخواهد داشت و قرار است این طرح را پس از اصفهان،در خراسان رضوی اجرایی کنیم.

 *مزایای طرح پویش دانشگاه آزاد برای دانشجویان و صنایع

احسان ارمز، رئیس اداره ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در تشریح طرح پویش گفت: دانشگاه سه برنامه پویش، پایش و رویش را در دستورکار داد. طرح دوم و سوم وابسته و دنباله طرح اول هستند تا دانشجویانی ماهر برای تامین نیاز صنعت داشته و به وظیفه دانشگاه عمل کرده باشیم و آینده شغلی و زمینه اشتغال دانشجویان را نیز فراهم کنیم.

وی در توضیح مزایای طرح پویش برای دانشجویان متذکر شد: کمک به دانشجویان برای پوشش بخشی از هزینه های تحصیلی آنها، ظهور آینده های جدید کارآفرینی و دانش بنیان، اولویت قرار گرفتن در استخدام و ایجاد انگیزه برای دانشجویان از جمله این مزایاست.

ارمز ادامه داد: شناسایی افراد دارای شایستگی های شغلی، استفاده از نیروهای جوان با آموزش های روز، حل مسائل صنعت از طریق هدفمند کردن پژوهش های دانشگاهی از جمله مزایای طرح پویش برای بنگاه های اقتصادی- اجتماعی است.

خواسته های صنایع و تشکل های بخش خصوصی در زمینه نیروی ماهر

در ادامه این نشست، تعدادی از نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و واحدهای صنعتی به بیان نقطه نظرات خود در بحث نیازهای آموزشی و نیروی ماهر پرداختند.

عدم مهارت فنی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی دانشگاه ها، ضعف فارغ التحصیلان در هوش هیجانی، درخواست برای همراهی بیشتر دانشگاه با صنعت در مباحث آموزشی، عدم تمایل افراد ماهر برای اشتغال در واحدهای صنعتی با حقوق و مزایای قانون کار، مشکلات برخی حوزه ها از جمله واحدهای تراشکاری در جذب نیروی ماهر و... از جمله مباحثی بود که از سوی نمایندگان واحدهای صنعتی در این نشست مطرح شد.

طاهرپور، مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور در پاسخ به مباحث مطروحه از سوی فعالان صنعتی گفت: نظامهای آموزشی در بحث مهارتی چابک نیستند. کل اعتباری که برای آموزش های غیررسمی در کشور ارائه می شود، در مجموع به دو هزار میلیارد تومان هم نمی رسد و با این رقم هم مشکل فنی و حرفه ای مرتفع نمی گردد. بخش دولتی در آموزش چابک نیست اما بخش خصوصی در این زمینه به سرعت می تواند عمل کند و لذا تقاضای ما از بخش خصوصی، مشارکت در بحث آموزش شغلی دوگانه است.

مقیدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان نیز در پاسخ به برخی از مباحث و ابهامات مطرح شده، اظهار کرد: برخی از شرکت ها انتظار دارند دانشگاه یا سازمان  فنی و حرفه ای نیروی ماهری که می خواهند را تربیت کند؛ اما در آلمان این گونه نیست. در آنجا 70درصد بحث آموزش باید از سوی خود شرکت و بخش خصوصی اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: هدف ما از اجرای این طرح، سوق دادن آموزش به محیط کار است.

*بازدید از ظرفیتهای آموزش شغلی دوگانه مرکز شماره یک فنی و حرفه ای مشهد

پس از پایان یافتن نشست هماهنگی اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، جمعی از اعضای حاضر از مرکز فنی و حرفه‌ای شماره یک مشهد بازدید کردند.

در جریان این بازدید، مسئولان کارگاه‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای از امکانات‌ موجود برای آموزش‌های فنی‌ و مهارت‌آموزی دانشجویان‌ و نیروهای‌ صنعتی در‌ این‌ کارگاه‌ها‌ شامل‌ سی‌ان‌سی، فرزکاری، جوشکاری‌ و... گفتند و خواستار حمایت سازمان فنی و حرفه ای کشور در به روزرسانی برخی تجهیزات این مرکز شدند.

*اقدامات شرکت نیان الکترونیک در آموزش مهارت به نیروی کار

در بخش پایانی این برنامه، بازدید از شرکت نیان الکترونیک و بررسی اقدامات این شرکت در حوزه آموزش به نیروی کار در دستور کار قرار داشت.

کمالی، معاون فنی شرکت نیان الکترونیک در جریان این بازدید گفت: ما شرکتی های‌تک هستیم و نیاز آموزشی ما در بیرون از شرکت تامین نمی شود؛ بر همین اساس، خود در این زمینه دست به کار شده ایم. آموزشهای ما تا حدود زیادی نیازمحور است؛ یعنی پس از شناسایی نیازها، در فرم مدیر واحد آموزشی مشخص می شود چه آموزش هایی داده شود و نیروی کار برای انجام‌ چه اقداماتی آماده شود.

وی افزود: محتوای آموزشی ما به مرور زمان‌ در این سال ها آماده شده و اگر جوابگوی نیاز موجود باشد از آنها استفاده می شود؛ اما اگر محتوای لازم برای نیاز آموزشی جدید وجود نداشته باشد، محتوای جدید تدوین می گردد. در صورتی که نیروی کار، نتواند در محیط کار نظر مثبت مدیر بخش را اخذ کند، دلیل این موضوع بررسی و در آموزش های ارتقای شغلی مدنظر قرار می گیرد. از طرفی، چون در شرکت ما، محصول جدید مدام تولید یا وارد می شود، باید مستمرا مباحث جدید به آموزش ها اضافه شود و به همین دلیل فرآیندها مدام به روز رسانی می گردد.

عباس زاده، معاون راهبردی نیان الکترونیک نیز بیان کرد: تمام پروسه های آموزشی و ارزیابی‌ آموزش ها‌ و عملکر‌ نیروی‌ انسانی‌در شرکت ما به هم متصل‌ است. ما در حد امکانات‌ و آموزش های موجود در شرکت حاضر به همکاری در اجرای طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان هستیم. 

وی تاکید کرد: اگر به دنبال نتیجه مطلوب در این زمینه هستیم، بایستی از هم اکنون خیزی برداریم تا به سمت هدفی بزرگتر گام برداریم و لازمه تحقق این امر در کشور این است که شرکت هایی مثل نیان،‌ در مباحث فنی خود به‌روز باشند.

عباس زاده خاطرنشان کرد: برای یک نیروی ساده باید حداقل دو ماه آموزش ارائه دهیم و نکته مهم این است که فرد‌ در مجموعه‌ ای مناسبی آموزش ببیند. لذا ارتباط شرکت ما و سازمان فنی و حرفه ای در طرح آموزش‌ شغلی‌ دوگانه، باید موثرتر باشد.

وی گفت: ما درباره جذب‌ و نگهداری نیروی انسانی‌ متخصص‌ نگرانی هایی داریم و افراد در هنگام‌ جذب نیرو،‌ زیربار تعهد یک یا دو ساله نمی روند‌. در حوزه های تکنیکال، نیر‌وها‌ قصد خروج از کشور را دارند و بعد از مدتی که کار می‌کنند، ممکن‌ است‌ شرکت را ترک نمایند. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق باید در کشور برنامه ریزی شود و انگیزه لازم برای نیروی کار ایجاد گردد.

رشیدی، مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد نیز در پایان این برنامه گفت: هدف ما از این برنامه‌ها، ارتباط مستمر و موثر بین بنگاه های‌ اقتصادی همچون نیان الکترونیک‌ با فنی و حرفه‌ای است. این ارتباط در جهت انتقال مهارت کارکنان و افزایش بهره وری نیروها موثر است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی