رئیس شورای ملی زعفران مطرح کرد: 59کشور، مقصد زعفران صادراتی ایران در نیمه نخست 1400

رئیس شورای ملی زعفران مطرح کرد: 59کشور، مقصد زعفران صادراتی ایران در نیمه نخست 1400
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 10 آبان 1400

رئیس شورای ملی زعفران مطرح کرد:

 59کشور، مقصد زعفران صادراتی ایران در نیمه نخست 1400

 

رئیس شورای ملی زعفران گفت: طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۹۵ هزار و ۷۰۸ کیلوگرم زعفران به ارزش بیش از ۴۷میلیون دلار زعفران به مقاصد بازارهای هدف این محصول صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محسن احتشام» در گفتگو با خبرنگار ما افزود: صادرات زعفران در این بازه زمانی در قیاس با مدت مشابه سال قبل(1399) که به میزان ۹۸ هزار و ۲۱۱ کیلوگرم (و به ارزشش بیش از 77میلیون دلار)  بوده، از نظر وزنی 2درصد کاهش و از نظر ارزشی ۶۲درصد افت را نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: ارزش زعفران های صادراتی اعلام شده بر اساس قیمت پایه اعلامی گمرک میباشد و با توجه به اینکه در تیر ماه ۱۳۹۹ مجدداً این بحث کاهش یافته است و از آنجایی که قیمت واقعی زعفران صادراتی با قیمت پایه صادراتی گمرک تفاوت زیادی دارد، بهای مذکورنمی‌تواند مبنای محاسبه و تحلیل در مقایسه این دو بازه زمانی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: همچنین آمارها نشان می‌دهد که در  شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ از گمرکات خراسان رضوی، 85هزار و 747کیلوگرم زعفران به ارزش۴۲ میلیون دلار صادر شده که با این رقم خراسان رضوی ۸۹.۶  درصد از کل صادرات  زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

*رشدی ۲۵درصدی در مقاصد زعفران صادراتی ایران

رئیس شورای ملی زعفران توضیح داد که در نیم سال 1400،  زعفران هایی که صادر شده به ۵۹ کشور روانه شده‌اند و حتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ که شمار مقاصد صادراتی، ۴۷ کشور بوده‌؛ رشدی ۲۵.۵درصدی در این بخش رقم خورده است.

احتشام توضیح می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، ۵۸ هزار و ۸۸۵ کیلوگرم زعفران در بسته بندی ۳۰ گرم به بالا (عمدتا نیم یا یک کیلوگرمی) صادر شده که عملا ۶۱.۵  درصد از کل صادرات این محصول را شامل می‌شود. معنای نسبت مذکور آن است که هنوز بخش عمده ای از زعفران کشور در بسته بندی های بزرگ صادر می شود و در بازارهای هدف مجدداً در اوزان مورد نیاز مصرف کننده نهایی، بسته بندی مجدد شده و با ارزش افزوده چشمگیر توزیع فروخته شده یا در قالب کالای صادراتی لوکس روانه کشورهای دیگر می‌شوند.

او تاکید می‌کند: برای رفع این معضل پیشنهاد دادیم تا بستر حمایت و پرداخت یارانه به فعالان حوزه زعفران و به ویژه بخش تولید صورت بگیرد تا این محصول عمدتا در قالب بسته بندی های زیر ۱۰ گرم روانه بازارهای هدف شود.  ثبت برند ملی زعفران ایران و انجام تبلیغات پیرامون کیفیت زعفران ایرانی، دو ضرورت دیگری است که سال‌هاست بر آن‌ها پا می‌فشاریم.

به گفته احتشام، افزایش قیمت دلار، سودجویی قاچاقچیان و صادرکنندگان یک بار مصرف زعفران، باعث شده تا بهای زعفران ایران در بازارهای عمده هدف صادرات نسبت به سال ۹۷ و قبل از آن کاهش چشمگیری داشته باشد که مطالبه شورای ملی زعفران، نظارت‌های مکرر بر این بخش است.

* بهای صادراتی زعفران ایران، ۵ تا ۱۸ درصد قیمت مصرف کننده نهایی را تشکیل می‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی خاطر نشان می‌کند: از مقایسه قیمت فروش زعفران ایران (که با برندهای خارجی به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد) با محصولی که از کشور ما صادر شده، در می‌یابیم که بهای صادراتی زعفران ایران حدود ۵ تا ۱۸ درصد قیمت مصرف کننده نهایی را تشکیل می‌دهد و به عبارت دیگر عمده ارزش افزوده صادرات این محصول نصیب واسطه‌ها، دلالان و تجار دیگر کشورها می‌شود. پیشنهادی که پیش‌تر برای رفع این مشکل عنوان شده بود، صدور کارت اهلیت برای صادرکننده زعفران با هدف نظارت موثر بر بازار خارجی این محصول بود.

احتشام البته این نوید را می‌دهد که از مقایسه میزان صادرات زعفران در بسته بندی زیر ۱۰ گرم با سال های گذشته(با توجه به این که این میزان در سال های ۹۷ و ۹۸ درصد حدود 7درصد از کل صادرات این محصول بوده و در سال 1399 به رقم حدود 20درصد و در شش ماهه اول امسال به 26.7درصد رسیده است)، می توان این طور نتیجه گرفت که توجه صادرکنندگان به ارزش افزوده محصول صادراتی‌شان بیشتر شده و این اتفاقی مثبت به شمار می آید. چنانچه حمایت های بیشتر و موثرتری رقم بخورد، در آینده شاهد حضور برندهای ایرانی در سبد کالای مصرف کننده نهایی خواهیم بود.

رئیس شورای ملی زعفران بر حمایت مستمر از بخش تولید نیز تاکید کرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی