افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در مشهد

افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در مشهد
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 10 مرداد 1400

به همت موسسه آموزشی-پژوهشی بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی صورت گرفت:

افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در مشهد

اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در موسسه آموزشی پژوهشی اتاق بازرگانی مشهد افتتاح شد؛ در این مرکز، آموزش های تخصصی در حوزه دیجیتال مارکتینگ منطبق با استانداردهای روز دنیا ارائه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی خراسان رضوی، پیام رشیدی، مدیرعامل موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد در مراسم افتتاحیه این مرکز گفت: این ظرفیت با مجوز و در چهارچوب همکاری مشترک با سازمان فنی و حرفه ای وارد فاز بهره برداری شده و به متقاضیانی که از خدمات آموزشی آن بهره بگیرند، گواهینامه های بین المللی اعطا می گردد.

وی هدف از ایجاد اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در خراسان رضوی را ارتقای مهارت‌ و بهره‌وری فعالان اقتصادی و نیروی شاغل در بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و افزود: امروز تسلط بر مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی می‌تواند به توسعه محصول و خدمات بنگاه های اقتصادی منجر شود.

رشیدی متذکر شد: با پیشنهاد رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور که سال گذشته در همین مکان حضور یافته بود، مقرر گردید تا مجوز مرکز آموزش تخصصی فنی و حرفه ای از سوی موسسه آموزشی پژوهشی اتاق مشهد اخذ شود و سرفصل های مرکز را براساس استانداردهای روز دنیا تدوین کنیم.

وی یادآور شد: به دنبال آن هستیم تا با ارائه گواهی و مدارک بین المللی در حوزه دیجیتال مارکتینگ در آینده نه چندان دور، شاهد پوشش نیازهای داخلی در این حوزه باشیم و در نهایت با توسعه این آموزش ها، این خدمات را به شرکت ها و بنگاههای اقتصادی خارجی نیز صادر نماییم. امیدواریم با افتتاح این مرکز بتوانیم در راستای آموزش افراد و ارتقای بهره وری شرکت ها موثر واقع شویم.

وی متکذر شد: در وب سایت اتاق بازرگانی مشهد، بحث پروژه همکاری آموزشی پیش بینی شده و بنگاه ها می توانند علاوه بر ثبت نام نیروهای خود در آن بستر، برای همکاری در زمینه آموزشی نیز اعلام آمادگی نمایند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورود موسسه آموزشی پژوهشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بحث آموزش دوگانه شغلی با همکاری اداره کل فنی  حرفه ای استان، خاطر نشان کرد: آموزش دوگانه شغلی پروژه مفیدی است که کمک می کند تا نیروی کار متناسب با نیاز بنگاهه ای اقتصادی تربیت شود و بلافاصله جذب محیط کار گردد. در این راستا، در شهریور یا مهرماه جلسات لازم را برگزار خواهیم نمود.

*ورود جدی اتاق بازرگانی به مبحث آموزش‌های دیجیتال و الکترونیک

در ادامه علی کبیر، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اهمیت توسعه دیجیتال مارکتینگ، متذکر شد: امروز همه واقفیم که بحث توسعه الکترونیکی کسب و کارها و به ویژه زیرساخت‌های آن در فضای مجازی، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک اصل غیرقابل انکار است که می تواند مزیت خلق کند و بسیاری از محدودیت‌ها را از پیش روی فعالان اقتصادی در بازارهای هدف اقتصادی بردارد.

وی افزود: در بستر فضای مجازی و فعالیت های اقتصادی دیجیتالی، تا امروز تحولات زیادی رقم خورده است، اما شیوع کرونا بهانه‌ای شد تا رشد در این بخش با سرعت بیشتری محقق شود و حتی با فروکش کردن موج این بیماری، باز هم مسیری که طی شده، تداوم می یابد. این اپیدمی، ضرورتی را به ما یادآور شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرکت هایی که خدمات خود را بر بستر فضای مجازی یا در چهارچوب قابلیت‌های موبایلی تعریف کرده اند، موفق تر عمل می کنند.

کبیر تصریح کرد: تجارت الکترونیکی یکی از حوزه هایی است که اگر به درستی درک شود، موفقیت بیشتری را برای شرکت ها رقم می زند و ضریب ماندگاری آن ها در دنیای رقابت را افزایش خواهد داد. بعضی مطالعات نشان می دهد؛ ورود به حوزه بازاریابی الکترونیک  20 الی 40 درصد هزینه بنگاه های اقتصادی و  60 درصد سرمایه مورد نیاز آن را کاهش می دهد و  10 الی 20 درصد میزان فروش بنگاه مذکور را ارتقا می‌بخشد.

دبیر اتاق بازرگانی مشهد خاطر نشان کرد:  موسسه آموزشی-پژوهشی آموزش اتاق مشهد برحسب وظیفه و ضرورت، در این راستا قدم برداشته تا با کمک متولیان آموزش فنی و حرفه ای به فعالان اقتصادی در این مسیر کمک کند و بتوانیم نقش موثری در این زمینه ایفا نماییم.

وی تاکید کرد: امیدواریم سال آینده در بررسی عملکرد این موسسه، بتوانیم نقش این آموزش ها را در پیشگامی صنایع استان در حوزه تجارت خارجی ارزیابی نماییم. بی تردید، این اولین گام در حوزه ارائه و توسعه دانش و خدمات دیجیتال مارکتینگ است و در بحث توسعه مهارت با توجه به عزم راسخ اتاق مبنی بر توانمندسازی اعضایش، مباحث دیگری نیز در دستور کار پارلمان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت؛ چنان که در این زمینه مذاکراتی نیز با مراجع مختلف صورت گرفته و خبرهای خوبی را در این رابطه در آتیه اعلام خواهیم کرد.

*اهمیت توجه به مهارت آموزی برای بنگاه های اقتصادی

در ادامه تریبون در اختیار رضا حمیدی، رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد قرار گرفت او با اشاره به اینکه در هفته ملی مهارت و روز «توسعه بخش خصوصی، خیرین مهارتی و مشارکت های مردمی» قرار داریم، عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین دغدغه‌های امروز جامعه، آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکاری است که هزینه های گزافی صرف آموزش آن‌ها شده اما به واسطه ضعف در مهارت‌هایشان، توان جذب در بازار کار را ندارند.

وی به تجارب کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، انگلیس و... در پرورش نیروی کار ماهر اشاره و عنوان کرد: رشد آموزش‌ها در کشورهای مذکور با نگاهی هدفمند دنبال شده است. سهم آموزش های مهارتی در کشور ما، به رغم همه تلاش های صورت گرفته پایین بوده و کفایت نیاز بخش‌های تخصصی به ویژه در حوزه تولید و صنعت را نمی کند.

*درمانی برای جبران نقایص در سیستم آموزشی

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: توسعه آموزش‌های مهارتی برای بخش خصوصی، بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، یکی از مسیرهای مهمی است که اگر به درستی بپیماییم، قطعا به اصلاح خطاهای گذشته منجر خواهد شد. ضرورت دارد تا در این حوزه با تمام وجود سرمایه گذاری صورت بگیرد تا اشکالات و خطاهایی که از گذشته در سیستم آموزشی ما وجود داشته، اصلاح و رفع و رجوع گردد.

وی افزود: مهارت آموزی، نمی تواند صرفا ماموریت سازمان فنی و حرفه ای و یا دولت تعریف شود و بخش خصوصی، تشکل‌های توانمند این حوزه و بنگاه‌های اقتصادی نیز باید به این مهم ورود کنند. مسیر اشتباهی در سیستم آموزشی کشورمان طی شد که صرفا مفاهیم تئوریک را به جوانان می آموزد و آن‌ها را منهای مهارت عملی، در بازار کار رها می کند. بخشی از بحران بیکاری امروز کشور، متاثر از ضعف مهارت در نیروی کار است و نمی توان بر این موضوع چشم پوشید یا از آن غفلت ورزید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد تصریح کرد: موثرترین کار برای مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز حرکت در چنین مسیرهایی است. مرکز آموزش باید از همکاری و همراهی تشکل های تخصصی در این حوزه استفاده کند تا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

*لزوم احصاء نیاز صنایع استان در حوزه نیازهای آموزشی

حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق مشهد نیز در بخش دیگری از این نشست، عنوان کرد: لازم است مکاتباتی با صنایع صورت گیرد تا نیازهای حوزه تولید در بخش آموزش‌های مهارتی به ویژه در بخش دیجیتال مارکتینگ و توسعه زیرساخت های عرضه در بستر مجازی، احصاء شود و پاره‌ای از آموزش‌هایی که اتاق بازرگانی و سازمان فنی و حرفه ای ارائه می کنند، در راستای تامین این موارد تعریف شود.

وی ادامه داد: اگر سیستم آموزشی کشور با نگاهی به ضرورت‌ها، ظرفیت ها و نیازهای بخش های تولیدی و اقتصادی فعالیت کند، قطعا دیگر فردی با مدارج عالی دانشگاهی، به واسطه ضعف در مهارت‌هایش، بیکار نمی ماند. در سمت دیگر، بنگاه های تولیدی و اقتصادی نیز با خلاء نیروی کار متخصص مواجه نمی شوند. اینجاست که ضرورت بازنگری در بخش آموزش، بیش از پیش احساس می شود.

*ورود اتاق به حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ، این جنس آموزش‌ها را هدفمند می‌سازد

در ادامه این مراسم، افشین رحیمی، مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت. او ضمن قدردانی از همراهی اتاق بازرگانی خراسان رضوی و موسسه آموزشی-پژوهشی اتاق مشهد برای راه اندازی اولین مرکز آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ استان، گفت: ورود اتاق به این عرصه می تواند آموزش‌هایی که در این حوزه ارائه می شود را هدفمند نموده و به تناسب نیاز بخش های اقتصادی و تولیدی، هدایت نماید.

وی تاکید کرد: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای را نباید صرفا به 47 مرکز دولتی فعال در استان محدود بدانیم، بلکه 1514 واحد اقتصادی به نام مهارت آموزی در محیط کار، به امر آموزش همت نموده اند و 160 واحد صنعتی نیز در سال گذشته مجوز ارائه آموزش های فنی و حرفه ای را دریافت کرده اند. تصمیم داریم در سال جاری نیز به 103 واحد صنعتی مجوز آموزش نیروی کار در قالب واحد آموزشی جوار صنعت ارائه کنبم. ضمن اینکه هم اکنون در 20 بنگاه صنعتی استان مرکز جوار آموزش داریم و واحدهای تولیدی همچون فولاد نیشابور، پوشاک جامعه، شرکت نیان الکترونیک، ایران خودرو و... از جمله صنایعی هستند که مجوز این مراکز آموزشی جوار صنعت را دریافت نموده و در تربیت نیروی کار ماهر، مشارکت دارند.  

وی افزود: این آموزش ها هدفمند هستند و به قواره نیاز و در رشته مورد نظر صورت می گیرد، پس هدررفت منابع را به دنبال نخواهند داشت.

 این مقام مسئول بی توجهی به ظرفیت‌ها و مزیت‌های اقتصادی و مدرک‌گرایی را دو عاملی برشمرد که کارآمدی در بخش آموزش را کاهش می دهد.

رحیمی یادآور شد: همواره به مدیران صنعت استان به واسطه مشارکت خیرانه و ارزشمندشان در عرصه کمک به مهارت آموزی افتخار کرده ایم؛ اینکه 160 مدیر صنعتی وارد بحث آموزش شده اند و 20 مدیر نیز در این حوزه مجوز اخذ کرده اند؛ امر بسیار مهمی است. امروز خیران بزرگ حوزه آموزش هم از حوزه صنعت استان هستند. در یک نمونه مهم شاهدیم که به مدد فعالان اقتصادی خراسان رضوی و چهره ماندگاری همچون مهندس حمیدی، یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای در منطقه حاشیه شهر مشهد در حال احداث است. جامعه هدف این مرکز، دختران و زنان خواهند بود. برای ثمریابی این اقدام، شهرداری مشهد، سپاه امام رضا(ع) و... پای کار آمدند و اتفاقات فرخنده ای رقم خورده، چنانکه پیشرفت فیزیکی 43درصدی این مرکز را در مدتی کوتاه شاهد بوده ایم. ماحصل این اقدام ارزشمند، رشد اشتغال بانوان در این منطقه و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.

وی این جنس تلاش ها را در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی بخش خصوصی برشمرد و عنوان کرد: ایجاد اولین مرکز آموزش دیجتال مارکتینگ در استان با همکاری اتاق بازرگانی نیز، تحولات ارزشمندی را برای ارتقای مهارت ها و در پی آن ظرفیت های اقتصادی استانمان، نوید می دهد.

نماینده اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان نیز در بخشی از این مراسم گفت: ما به نقاط ضعف و قوتی در صنعت در بحث دیجیتال مارکتینگ دست یافته ایم؛ نقاط قوت نیز شامل بازار هدف تخصصی و کاربر آگاه است؛ اما نقاط ضعف را عدم آمادگی در خصوص زیرساخت و عدم شناخت کافی از بازار اینترنت و ابزارهای آن و ناآشنایی با ابزارهای فضای مجازی و ادبیات این فضا شامل می شود.

وی ادامه داد: تجربیات ناخوشایندی مثل عدم استمرار فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ، هزینه های چشمگیری برای کارخانه ها به دنبال داشته است. بزرگترین مشکلی که شناسایی کردیم، اینکه زبان مشترک بین تیم فنی و گروهی که در واحدهای اقتصادی برنامه ریزی می کنند، وجود ندارد. اطلاعات لازم در این خصوص مهیا شده و می توانیم آن را در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی