از سوی مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی صورت گرفت: بررسی مشکلات فعالان اقتصادی در کارگاه آموزشی نحوه ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 تير 1396

کارگاه آموزشی نحوه ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگانی از اداره کل امور مالیاتی استان ، سه شنبه 13تیرماه در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ سیدمصطفی شامل، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی در تشریح دلایل برگزاری این کارگاه عنوان کرد: چند سالی است که جهت رفاه مؤدیان، ارائه فرم اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد و افراد باید فرم خام آن را از سایت مربوطه دریافت و تکمیل کنند.

وی ادامه داد:از سال گذشته و با اجرایی شدن قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع بهره‌مندی از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی به رعایت بعضی نکات مشروط شده است، چنانکه در تفسیر ماده146به طورمکرر، شرط برخورداری از فرصت‌های ذکر شده، ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر می‌باشد.

وی متذکر شد: با این اوصاف، به طور مثال اگر شرکتی که طبق ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، در مـناطـق کمتر توسعه يافته واقع و از صددرصد معافیت مالیاتی برخوردار شده است، تنها یک سال اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارائه نکند، از این ظرفیت محروم می‌شود.

شامل، موعد تحویل اظهارنامه مالیاتی را برای اشخاص حقیقی، پایان خردادماه و برای اشخاص حقوقی پایان تیرماه عنوان کرد و بر اهمیت رعایت مهلت تعیین شده تأکید کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در روزهای پایانی تیرماه، سامانه اظهارنامه مالیاتی با حجم ترافیک بالایی روبه روست؛ بعضاً مؤدی با بروز خطاهای سیستمی مواجه می‌شود. مشکلات فعالان اقتصادی در این بخش، ما را بر آن داشت تا کارگاهی آموزشی با حضور دو تن از کارشناسان اداره ‌کل امور مالیاتی در حوزه‌های حسابرسی و انفورماتیک برگزار کرده و مشکلاتی که در مسیر ثبت اظهارنامه‌ها شکل می‌گیرد را در حضور ایشان مطرح و مورد بررسی و چاره‌جویی قرار دهیم.

وی استقبال صورت گرفته از این دوره را خوب ارزیابی کرد و گفت: با آنکه مهلت اعلام فراخوان شرکت در کارگاه آموزشی پنج روز بود اما حدود 60 نفر به نمایندگی از مراکز اقتصادی استان برای حضور در این کارگاه اعلام آمادگی کردند و خوشبختانه استقبال پُرشوری رقم خورد.

*نگاهی به ضرورت های برگزاری یک کارگاه آموزشی

علی حسین پور رئیس گروه حسابرسی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز در بیان اهمیت برگزاری کارگاه «نحوه ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی» عنوان کرد: رویکرد دولت و سازمان امور مالیاتی کشور در سال های اخیر  و به ویژه در طرح جامع مالیاتی و همچنین در مصوبات مالیاتی مربوط به اقتصاد مقاومتی بر خوداظهاری مؤدیان استوار است، برهمین اساس نیز در اصلاحیه اخیر قانون مالیات های مستقیم مصوب 31تیرماه 94 که از ابتدای سال 95 لازم الاجرا شد، نرخ صفر مالیاتی جایگزین اکثر معافیت ‌های مالیاتی گردید که در این صورت مؤدیان جهت استفاده از این فرصت حتماً باید اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر به ادارات امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند و دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حساب را نیز طبق آیین نامه اجرایی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم تحریر و نگهداری نمایند و در زمان درخواست اداره کل امور مالیاتی، آنها را جهت رسیدگی تحویل دهند. در غیر این صورت نمی توانند از معافیت ها و تخفیفات یاد شده برخوردار شوند.

وی ادامه داد: از آنجا که در سال های اخیر سعی شده است به جای مراجعه حضوری مؤدیان، فرآیندهای مالیاتی از طریق سامانه های الکترونیکی انجام پذیرد، بنابراین آشنایی با نحوه ی تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی ضرورتی انکار ناپذیر می باشد.

وی متذکر شد: به موجب ماده 192 قانون مالیات های مستقیم، عدم تسلیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی، معادل 30 درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل خواهد شد. همچنین به دلیل اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی جهت عملکرد سال 95 آنها عمدتاً (با توجه به سال مالی آنها) 31تیرماه سال جاری است،لذا برگزاری این کارگاه در این زمان ضروری به نظر می رسید.

وی بیان کرد:در این کارگاه، علاوه بر آموزش نحوه ارسال و تکمیل اظهارنامه به پرسش های فعالان اقتصادی در زمینه مسایل مالیاتی پاسخ گفته شد.

*بررسی مشکلات نرم‌افزاری فعالان اقتصادی در مواجهه با سیستم اظهارنامه مالیاتی

حمید جوان مصلح کارشناس مسؤول نرم افزار اداره کل امور مالیاتی استان نیز در خصوص نکات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی مؤدیان در این کارگاه آموزشی بیان کرد: عمده نکات و سؤالاتی که در حوزه نرم افزاری کار مطرح شد موضوعاتی چون نحوه نصب برنامه، تکمیل فرم و فضاهای مختلف سامانه مذکور بود.

وی ادامه داد:خوشبختانه تجربه چندساله ثبت الکترونیکی اظهارنامه‌های مالیاتی باعث شده تا مشکلات فنی به حداقل ممکن برسد و سؤالات در این خصوص جزئی بود.

وی برگزاری این قبیل کارگاه های آموزشی را در ارتقای آگاهی‌ مؤدیان مؤثر برشمرد و یادآور شد:به هر دلیل، کسب هر چه بیشتر اطلاعات و مهارت‌افزایی برای فعالان اقتصادی هم به خود ایشان و هم به سیستم مالیاتی کمک خواهد کرد و روندهای موجود را تسهیل می‌نماید.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی