پیشبرد برنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در تعامل با استاندار جدید

پیشبرد برنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در تعامل با استاندار جدید
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 16 آبان 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تاکید کرد:

پیشبرد برنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در تعامل با استاندار جدید

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: مدل مثلث اقتصادی  و احیای مسولیت های اجتماعی با همت وزیر صمت و بخش خصوصی در سطح ملی در حال شکل گیری  است هرچند همانند بسیاری از فعالیت های اقتصادی فرهنگی و سیاست های اقتصادی که تاثیر پذیر است ازنگرش و نگاه مسولان و وابستگی زیادی به استاندار و استانداری و فرمانداران دارد، اما تلاش می کنیم که با تغییرات اخیر خللی در روند اجرا ایجاد نکند و بتوانیم  از این فرصتی که برای توجه به بهبود وضعیت اقتصادی مردنم در شرایط سخت اقتصادی پیش امده، هرچند کوچک به توانمند سازی مردم در روستاها و شهرها کمک کنیم

 لذا با  تغییر استاندار به نظرم  خللی در پیاده سازی این مدل ایجاد نخواهد کرد و در سطح استان تلاش خواهیم کرد تا طرح مذکور را در تعامل با استاندار جدید، پیش ببریم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مدل مثلث اقتصادی در سطح ملی در حال شکل گیری است.این مدل از سوی رزم حسینی، استاندار پیشین و وزیر فعلی صمت در نشست هایی که من و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری حضور داشتیم، برای تمامی کمیسیون های تخصصی مجلس و مجمع نمایندگان استان ها و حتی در صحن علنی مجلس ارائه شده و قاطبه وکلای مردم در خانه ملت نیز بر ظرفیت های آن صحه گذاشته  اند.

 وی تاکید کرد: این مدل نه تنها در خراسان بلکه می تواند در استان های مختلف در غالب احیای مسئولیت های اجتماعی فراگیر شود. همچنین وزیر صمت نیز به دنبال آن است تا 500 شرکت بزرگ را برای همراهی با هدف احیای مسولیت های اجتماعی این طرح آماده کند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاکنون 4386 کسب و کار خرد و متوسط توسط171  معین اقتصادی در سامانه به ثبت رسیده است. همچنین 3 هزار و 139 فعالیت اقتصادی از 136 معین اقتصادی توسط گروه کارشناسی نهاد مردمی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. علاوه بر این از مجموع 3 هزار و 139 پروژه کسب و کار خرد و متوسط، 1760 فعالیت به بهره برداری رسیده است که با اجرای کامل آن می توان 20 هزار فرصت شغلی و یا بهبود سرانه های درامدی  در استان ایجاد کرد. بیش از 2 هزار و 160 نفر شاغل  یا بهبود یافته سرانه درامدی نیز اقدام به درج مشخصات و کد ملی خود نموده اند.

لبافی تصریح کرد: مدل مثلث توسعه اقتصادی یک طرح خیرخواهانه و فرهنگی است که از اوایل سال 98 بانظر مهندس رزم حسینی در استان شکل گرفت. تحکم قانونی و بودجه دولتی در این مدل وجود ندارد، چرا که این مدل در راستای مسئولیت های اجتماعی دنبال شده است، چنان که شرکت ها و واحدهای اقتصادی نسبت به مردم پیرامونی خود و توانمندسازی آنان مسئول هستند. این طرح در غالب کشورهای دنیا در حال اجرا بوده و توفیقات خوبی کسب نموده است و نقش بخش خصوصی بسیار اثر گذار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان های پیشرو در پیاده سازی الگوی مثلث توسعه اقتصادی شامل کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، سبزوار، فیروزه، تربت حیدریه، رشتخوار، صالح آباد، درگز و ... است. شهرستان های بجستان، گناباد، خواف، تربت جام نیز در رده های دوم و شهرستان های مشهد، فریمان، زاوه، نیشابور، چناران و ... در رده متوسط به پایین و سرخس و کلات  نیز در وضعیت نامناسب قرار دارند.

لبافی در بخشی از سخنان خود در رابطه با موانع پیش روی مدل مثلث توسعه اقتصادی یادآور شد: توسعه روستایی وابستگی نزدیکی  نزدیکی به مسولان محلی، دارد

مناطقی که مسولان محلی پای کار هستند، دهیاران، بخشداران، فرمانداران، مردم به میدان فراخوانده شده اند کار خوب شده ولی جاهایی که کمتر به این مهم توجه شده است اتفاقی موثر  صورت نگرفته است

لبافی گفت بعد از انقلاب همه زیر ساخت را بردیم به روستا ولی، بیست و پنج میلیون روستایی حاشیه نشبن  شهرهای بزرگ درست کردیم، چرا؟ زیرا کسب و کار و درامد نبردیم

 وی تصریح کرد: به بیان دیگر یکی از مهم ترین موانع توسعه روستاها عدم تزریق منابع بانکی به ساکنین روستا بود، چرا که روستاییان فاقد وثیقه لازم برای دریافت تسهیلات بودند. در حال حاضر عملا در استان خراسان رضوی حدود 60 درصد از زمین ها فاقد سند هستند و 40 درصد از زمین هایی که دارای سند هستند نیز وثایق شان از سوی بانک ها مورد پذیرش قرار نمی گیرد و این در حالی است که قانون بهره وری بخش کشاورزی و قانون رفع موانع تولید تکلیف به قبول این ظرفیت ها نموده اند.

لبافی تاکید کرد: به نظر می رسد اصلاح رویکردها و رویه ها در این بخش می تواند تا حد زیادی گره گشا بوده و به هدایت سرمایه گذاری ها به بخش های روستایی منجر شود .

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی