مثلث توسعه اقتصادی نقش موثر در کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی دارد

مثلث توسعه اقتصادی نقش موثر در کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 06 آبان 1399

مثلث توسعه اقتصادی نقش موثر در کاهش نرخ بیکاری خراسان رضوی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، در کاهش نرخ بیکاری استان و رسیدن آن به ۵.۷ درصد طی تابستان امسال به عنوان کمترین نرخ بیکاری کشور، نقش موثر داشته است.

علی رسولیان روز دوشنبه در بازدید از نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی و پنجره واحد فیزیکی کسب و کار خراسان رضوی افزود: این الگو با تمرکز بر توسعه اقتصاد روستا در استان طراحی و اجرا شد و تاکنون موفقیتهای خوبی در مسیر اشتغال و توسعه به همراه داشته است.

وی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی تحکم یا اعتبار دولتی ندارد و بر پایه احیای مسوولیتهای اجتماعی فعالان بخش خصوصی، نیکوکاران و نهادهای عمومی بنا نهاده شده و اشتغالزایی خوبی را به دنبال داشته است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۷۱ معین اقتصادی برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی روستاییان وارد عمل شده و با بهره گیری از توانمندیهای روستاییان و منابع خرد آنان، ۲ هزار و ۱۶۵ فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: صاحبان واحدهای بزرگ تولیدی خراسان رضوی در راستای احیای مسوولیتهای اجتماعی خود در طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی حاضر شدند در روستاها و منطقه پیرامونی واحد خود فعالیت کنند و روستاییان را توانمند نمایند.

رسولیان احیای مسوولیتهای اجتماعی را جزو برنامه‌ راهبردی اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی نیز به طور دقیق مبتنی بر این برنامه راهبردی است که به درستی در این استان اجرا شده است.

وی با اشاره به اهتمام استان برای حل مشکلات تولیدکنندگان گفت: مرکز شبانه روزی رسیدگی به مشکلات بخش تولید نیز به زودی در مشهد راه‌اندازی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مختلف در آن مستقر می‌شوند تا به صورت شبانه روزی پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان باشند. 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۱۷۱ معین اقتصادی ثبت شده در این نهاد تاکنون اطلاعات مربوط به اقدامات ۱۳۶ معین اقتصادی در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به ثبت رسیده است که شامل بیش از چهار هزار و ۳۰۰ طرح کسب و کار خرد است و از این تعداد تاکنون هزار و ۷۶۰ طرح به بهره برداری رسیده است.

علی اکبر لبافی افزود: از چهار هزار و ۳۸۶ طرح کسب و کار خرد و متوسط که در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به ثبت رسیده، سه هزار و ۱۳۹ طرح توسط گروه کارشناسی این نهاد بررسی و تایید شده است. 

وی ادامه داد: از طرح‌های اقتصادی تایید شده توسط نهاد، ۶۸ درصد مربوط به بخشهای کشاورزی و دامپروری است و از این تعداد طرح، دو هزار و ۳۵۸ طرح ایجادی، ۱۹۹ طرح تکمیلی، ۴۸۹ طرح توزیعی و ۹۳ طرح دارای ظرفیت خالی برای تولید است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: اجرا و بهره برداری کامل از طرحهای اقتصادی، منجر به ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی می‌شود که تاکنون ۲ هزار و ۱۶۵ شغل در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ثبت شده و علت وجود این فاصله عدم وارد کردن اطلاعات توسط معین‌ها در سامانه است.  

وی افزود: تاکنون ۳۸۰ حساب سپرده توسعه روستایی از ۵۳ معین در ۲۴ شهرستان خراسان رضوی و هزار و ۵۴۰ فعالیت فرهنگی در سامانه این نهاد ثبت شده که از این تعداد هزار و ۲۹۰ فعالیت فرهنگی توسط هیات کارشناسی این نهاد تایید شده است.

لبافی ادامه داد: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی فقط ایجاد اشتغال نیست بلکه با اجرای آن سرانه درآمدی هزار و ۶۰۰ کشاورز در استان نیز تغییر کرده است.

طرح مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی طرح ابتکاری از سوی استاندار پیشین خراسان رضوی (علیرضا رزم حسینی) مبتنی بر فعال کردن اقتصاد روستا است که شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای دارند. این الگو از سال ۱۳۹۷ در استان اجرا شد و به منظور پیگیری امور معینهای اقتصادی این الگو، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با محوریت اتاق بازرگانی مشهد شکل گرفت. 

متوسط نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال به ۹.۵ درصد رسید که این نرخ در خراسان رضوی ۳.۸ درصد کمتر از نرخ بیکاری کشور بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی