عزم خراسان رضوی برای تداوم اجرای مثلث توسعه اقتصادی

عزم خراسان رضوی برای تداوم اجرای مثلث توسعه اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 14 مهر 1399

 

عزم خراسان رضوی برای تداوم اجرای مثلث توسعه اقتصادی

پس از اخذ رای اعتماد "علیرضا رزم حسینی" استاندار سابق خراسان رضوی از مجلس به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و انتصاب وی به این سمت به نظر می‌رسید که شاید طرح ابتکاری وی با عنوان "الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی" دیگر نتواند همچون گذشته مسیر خود را طی کند اما اراده مسوولان ارشد و فعالان اقتصادی خراسان رضوی بر تداوم اجرای این طرح استوار است.

رزم حسینی در ابتدای ورود خود به خراسان رضوی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ طرح ابتکاری خود را که شالوده آن فعال کردن اقتصاد روستا و احیای مسوولیتهای اجتماعی مجریان طرحهای اقتصادی در هر منطقه بود، کلید زد و تا لحظه‌ای که مسوولیت استانداری را برعهده داشت همه شهرستانها را زیرپوشش این طرح برد.

رزم حسینی معتقد بود کشور به توسعه نامتوازن و پیامدهای ناشی از آن از جمله خالی شدن روستاها و گسترش حاشیه نشینی در شهرها و آسیبهای اجتماعی مبتلاست و الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را راه‌حلی برای فعال کردن ظرفیت روستاها، اشتغالزایی، رفع بیکاری، افزایش درآمد سرانه و از بین رفتن ناامیدی بین مردم می‌دانست.

مثلت توسعه اقتصادی، فرهنگی شامل سه ضلع کارگزاران حکومتی، سرمایه گذاران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون این مثلث جای دارند لذا اجرای این الگو یک همگرایی مبتنی بر بهره گیری از ظرفیتهای نهادهای عمومی و فعالان بخش خصوصی برای فعال کردن اقتصاد روستا بین مسوولان بخشهای مختلف خراسان رضوی به وجود آورد.

از آنجا که عموما با رفتن هر مسوولی از یک استان طرحهای وی ابتر باقی می‌ماند این گمان وجود داشت که با رفتن رزم حسینی از خراسان رضوی و قرار گرفتن وی در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان متوقف شود.

با این حال طرحهایی که ذیل مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی شناسایی یا تعریف شده، طرحهایی بزرگی است که سهم زیادی در اقتصاد استان دارد و به نظر می‌رسد اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی ناقص باقی نماند.

سرمایه‌گذاریهای بزرگ در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی درباره طرحهای سرمایه‌گذاری در چارچوب مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی گفت: این الگو شیوه نوینی است که طی اجرای آن شاهد وحدت رویه و یکپارچگی تیم مدیریتی هر منطقه، پرهیز از اعمال سلیقه شخصی در طرحهای اقتصادی، هنجارمند شدن فعالیتها و روند امور مربوطه هستیم و در نهایت سبب تسهیل و سرعت توسعه و رونق اقتصادی خواهد شد.

علی رسولیان افزود: مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در دو بخش انعقاد تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ثبت آن در سامانه "بی.پی.ام.اس" و امضا تفاهم نامه با معین‌های اقتصادی و ثبت عملکرد آنها در سامانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش نخست این الگو، تاکنون هزار و ۲۷۹ تفاهم نامه طرح اقتصادی با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶۰ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغالزایی برای ۲۲۷ هزار و ۹۷۰ نفر با سرمایه‌گذاران در خراسان رضوی به امضا رسیده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: از این تعداد بیشترین طرح به میزان ۳۴۸ مورد با حجم سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان و حجم اشتغالزایی برای ۱۲۷ هزار و ۱۹۱ نفر مربوط به شهرستان مشهد است.

رسولیان افزود: از کل طرحهای سرمایه‌گذاری مزبور ۲۵ درصد توسعه‌ای، ۶۰ درصد ایجادی و ۱۵ درصد تکمیلی است و سهم آنها از بخشهای مختلف شامل دامپروری ۲ درصد، خدمات سه درصد، معدن ۶ درصد، گردشگری ۲۰ درصد، کشاورزی ۲ درصد، عمران ۱۴ درصد و صنعت حدود ۵۲ درصد است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ۲۷۰ طرح اقتصادی از محل تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی با حجم سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای ۱۳ هزار و ۱۲۵ نفر ۱۰۰ درصد پیشرفت اجرایی دارند.

رسولیان افزود: ۲۵ درصد از باقی طرحهای اقتصادی مزبور دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی، ۱۰ درصد طرحها بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت اجرایی، ۱۳ درصد طرحها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت اجرایی، ۱۰ درصد طرحها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت اجرایی و ۴۲ درصد طرحها کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی دارند.

رسولیان ادامه داد: برخی از این طرحهای اقتصادی تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری مربوط به "مگاپروژه" یا طرحهای اقتصادی بزرگ دارای بیش از ۱۰۰ نفر ظرفیت اشتغال و بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: براین اساس ۳۵۰ طرح بزرگ (مگاپروژه) با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵۴ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۲۰۸ هزار و ۸۹۹ نفر در سامانه "بی. پی.ام.اس" به ثبت رسیده است.

رسولیان با تاکید بر استمرار اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در استان افزود: هدف از اجرای این الگو فعال کردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در روستاهاست و نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی برای پشتیبانی از این الگو در استان شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: در تلاش برای تبدیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به یک سازمان مردم نهاد هستیم که در صورت تغییر شرایط سیاسی استان، اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی متوقف نشود.

۱۷۱ معین اقتصادی ثمره مثلث توسعه اقتصادی خراسان رضوی

نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه سال گذشته ذیل اتاق بازرگانی مشهد شکل گرفت و مسوولیت رصد فعالیتهای معین‌های اقتصادی، فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معین‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر طرح‌ها و عملکرد معین‌ها و پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران را دارد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شکل‌گیری این نهاد برای نخستین بار در کشور انجام گرفت و برای معین‌های اقتصادی یک نقشه راه در قالب ۶ گام و ۴۰ برنامه عملیاتی تدوین کرد و آموزش‌های لازم را به تسهیلگران در این الگو ارایه داد.

علی اکبر لبافی افزود: تاکنون ۱۷۱ معین اقتصادی شامل شرکت‌های بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی، مسوولیت توانمندسازی بخش‌های محروم و روستاهای استان را برعهده گرفته‌اند که نقشه راه این مثلث مبتنی بر تشکیل ۲۰۰ معین اقتصادی در استان است.

وی اضافه کرد: شرکت های معین اقتصادی در هر منطقه به عنوان حمایتگر تسهیلگران در راه‌اندازی صندوق های توسعه روستایی و پشتوانه‌ای برای افزایش ظرفیت این صندوق‌ها خواهند بود و بعد از ۶ ماه از راه‌اندازی صندوقی که با سرمایه‌های خرد مردم پر شده است مدیریت آن به خود مردم واگذار می‌شود.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: نقش تسهیلگران در آموزش و توان افزایی مردم و ایجاد بستر اقتصاد مردم محور که هدف اساسی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کلید موفقیت در برابر تحریم‌هاست اهمیت بسیار دارد.

لبافی افزود: ۶ گام برای حرکت این معین ها تعریف شد که شامل فرآیند اجرایی مطالعه وضعیت هر منطقه، آگاه سازی و ایجاد زیرساختهای نظام فکری، تجزیه و تحلیل و ایجاد نظام شکلی، توانمندسازی و زمینه اجرای الگوی اقتصادی (اشتغال مبتنی بر زنجیره ارزش، تشکیل صندوقهای خرد، تامین ابزارهای اشتغالزا، کمک به واگذاری طرحها به بخش خصوصی و مردم، پشتیبانی در اجرا، تعریف طرحها)، عملیاتی کردن طرحها و نظام ارزیابی و بررسی پیشرفت طرح می شود.

وی اظهار داشت: هم اینک ۶۰ درصد از معین‌های اقتصادی در گام‌های پنجم و ششم قرار دارند، یعنی عملیات اجرایی طرحهای خود را دنبال می‌کنند و باقی معین‌ها در گام‌های اول تا چهارم قرار دارند و آموزشهای لازم را فرامی‌گیرند.

او ادامه داد: هم اینک تمامی شهرستانها و ۹۷ درصد از روستاهای خراسان رضوی زیرپوشش معین‌های اقتصادی قرار دارند و تاکنون برای ۶۰ درصد از روستاهای زیر پوشش معینهای اقتصادی طرح کسب و کار نوشته شده است.

وی اضافه کرد: یک سامانه رصد اقدامات معین‌های اقتصادی برای ثبت اطلاعات و عملکرد آنها در نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی طراحی شده است که تاکنون سه هزار و ۱۳۹ طرح کسب و کار از ۱۳۶ معین اقتصادی با حجم سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی ایجاد ۳۸ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: از این تعداد، هزار و ۷۶۰ طرح کسب و کار بهره برداری شده و مشخصات ۲ هزار و ۱۶۵ نفر شاغل مربوط به ۵۵۹ طرح کسب و کار در این سامانه به ثبت رسیده است.

لبافی افزود: ۶۷ درصد از طرحهای کسب و کار معین‌های اقتصادی اعم از ایجادی، توسعه‌ای، تثبیتی، تکمیل ظرفیتهای خالی در حوزه کشاورزی و دامپروری است و باقی آنها در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و خدماتی قرار دارند.

احیای مسوولیتهای اجتماعی رمز دوام مثلث توسعه اقتصادی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی به طور کلی در راستای احیای مسوولیتهای اجتماعی است به این معنا که بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مردم پیرامونی اجرای طرحهای خود مسوولیت دارند، یعنی ثمرات اجرای هر طرح اقتصادی باید بر سفره مردم بنشیند.

لبافی افزود: در کشورهای توسعه یافته احیای مسوولیتهای اجتماعی در کسب و کارها یک اصل است و مردم پیرامونی از مزیتهای هر طرح اقتصادی بهره می‌گیرند.

وی اظهار کرد: طرحی که آقای رزم حسینی در خراسان رضوی اجرا کرد، نیازی به پول دولتی یا دستور حاکمیتی یا بخشنامه دولتی ندارد، وی یک تفکر همگرایانه در استان داشت و شعارش این بود که باید با همدلی خراسان رضوی را ساخت و پیرو طرح وی برای نخستین بار یک هم افزایی بین مسوولان و فعالان اقتصادی استان شکل گرفت.

او اضافه کرد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی یک کار نیکوکارانه از سوی فعالان اقتصادی است که معین‌های اقتصادی برای توانمندسازی مردم به ویژه روستاییان انجام می‌دهند.

عزمی برای تسری مثلث توسعه اقتصادی به کل کشور

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از عزمی جدی برای تداوم فعالیت و تسری یافتن طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی خراسان رضوی  به کل کشور خبر داد.

لبافی افزود: با تصدی مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط آقای رزم حسینی استاندار سابق خراسان رضوی، نه تنها اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در این استان کمرنگ نخواهد شد بلکه با جدیت بیشتری پیگیر تداوم آن در بخشهای مختلف هستیم.

وی اضافه کرد: طی هفته گذشته طرح مثلث توسعه اقتصادی در قالب برنامه دوم آقای رزم حسینی برای پست وزارت صنعت به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید؛ این طرح را به عنوان برنامه جامعی که می‌تواند در شرایط موجود تحولی ایجاد کند با کمیسیونهای مختلف مجلس و نمایندگان و مجمع نمایندگان استانهای مختلف مطرح و برای آنان تشریح کردیم و به سوالات و ابهاماتشان پاسخ گفتیم.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: مثلث توسعه اقتصادی در صحن علنی مجلس نیز از سوی آقای رزم حسینی مطرح شد و مورد استقبال بسیاری از نمایندگان قرار گرفت لذا اجرای این برنامه در قالب اجرای مسوولیتهای اجتماعی در دستور کار وزارت صنعت هم قرار گرفته است.

لبافی افزود: قرار است وزارت صنعت این الگو را با استانداران در قالب برنامه اجرایی برای مردمی کردن اقتصاد مقاومتی تشریح کند و مشروط به درخواست استانداران، بسترهای اجرای آن برای هر خطه ارسال شود و در نهایت استانهایی که استانداران و ارکان حاکمیتی شان آمادگی همراهی با این طرح را دارند و خود را متعهد به اجرای این برنامه می کنند درخواست خود را به وزارت صنعت ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، وزارت صنعت با بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه خود نشستهایی برگزار و ضرورت کار را به آنها اعلام می‌کند و بنگاه‌ها به استان هایی که آمادگی دارند، معرفی می‌شوند و در نهایت کار عملیاتی آغاز می‌گردد.

او اضافه کرد: در مجموع تداوم اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی و سایر استانها به رویکرد استانداران، بینش و تفکر آنان بستگی دارد و اگر ارکان حاکمیت در هر استانی بخواهند می‌توانند این الگو را اجرایی کنند.

سیاست ما تداوم اجرای مثلث توسعه اقتصادی است

سرپرست استانداری خراسان رضوی که پیش از این مسوولیت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری را برعهده داشت نیز گفته است: خراسان رضوی با اجرای مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی الگویی از همدلی و وحدت را بین ارکان حاکمیت در کشور ارائه کرده است و سیاست ما تداوم و پایداری این راه خواهد بود.

حسن جعفری ادامه داد: پس از رفتن آقای رزم حسینی از خراسان رضوی و تصدی مسوولیت در وزارت صنعت، هیچ گونه تغییری در برنامه‌های اجرایی استان به وجود نخواهد آمد و کماکان سیاست‌های استان خراسان رضوی با همان قدرت و قوت در ادامه الگوی مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی دنبال خواهد شد.

وی با بیان این که تحت حمایت‌های ارکان حاکمیت و همدلی حاکم بر استان، آهنگ توسعه و پیشرفت را با قدرت ادامه خواهیم داد افزود: در سایه عنایات و توجهات امام رضا(ع) و با همکاری مردم استان خراسان رضوی و مدیران توانمندمان، الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی را با جدیت در قالب امر توسعه و توانمندسازی ادامه می‌دهیم.

او تاکید کرد: طرح‌های استان  خراسان رضوی تا رسیدن به نقطه پایانشان با جدیت دنبال خواهند شد و خللی در اقدامات رخ نخواهد داد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی