توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون می‌تواند منجر به فاجعه شود

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 31 خرداد 1396

 

توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون می‌تواند منجر به فاجعه شود

 

با توقف حدود 1200 کامیون در مرز دوغارون فعالان شرکت های حمل و نقل بین المللی پیش بینی می کنند ادامه این شرایط فاجعه ساز باشد.

 

به گزارش  روابط عمومی اتاق مشهد به نقل از ایسنا، منطقه خراسان قندچی، دبیر و نایب رئیس اتحادیه کارگزاران امور گمرکی استان، امروز در نشست خبری اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد پیرامون مسائل توقف کامیون ها در گمرک دوغارون عنوان کرد: مدتی است به لحاظ مسایل سیاسی موجود در پاکستان حجم بار ارسالی به صورت ترانزیت زیاد شده است. حجم ترانزیت ما به افغانستان عمدتا از گمرک دوغارون است. با توجه به اینکه خروجی و ورودی کامیون ها به مرز برابری ندارد، مشکلات مختلفی به وجود آمده است.

 

وی ادامه داد: نگرانی ما بیشتر از این جهت است که با توجه به تعطیلات عید فطر در افغانستان که چند روز بیشتر است، این تجمع بیشتر شود. این مشکلات زیادی برای مرز به وجود می آورد. ما این پیش بینی را داشته ایم که اوضاع روز به روز بحرانی تر می شود.

 

فرخی، عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد، نیز در ادامه بیان کرد: اگر قرار باشد نقل و انتقالات مرزی سرعت گیرد، باید آن را ساماندهی کرد. این امر نیازمند چیدمان صحیح است و باید از سمت و سوی سنتی به سمت مدرن حرکت کرد. در واقع باید به فرایند نرم افزاری برای انجام تشریفات مرزی بها داد. ما با در دست داشتن ابزارهای چند سال پیش نمی توانیم به پیشرفت برسیم. در چند سال گذشته در مرزها فقط توسعه بنا داشته ایم که این متناسب با نیاز ما هم نبوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین نیاز ما برخورداری از مدیریت مناسب است. دومین نیاز ما تجهیز منابع انسانی به تجهیزات و نرم افزارهای مورد نیاز نیروی انسانی است. در واقع بدون ابزار مناسب نیروهای کارآزموده هم تحلیل می روند. باید مسئولان به جای اینکه با وجه دولتی در کسوت مدیر و مسئول یک مرتبه در مقام یک مسافر عادی این مسیر را بپیمایند و تا اسلام قلعه بروند و بازگردند.

 

فرخی تصریح کرد: باید در نقطه صفر مرزی جلوی موای کاری ها گرفته شود. به طور مسلم و حتم و یقین مسئولانی که در نقطه صفر مرزی فعال هستند، این مشکلات را می دانند و راه حل آن را هم می دانند. 

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد در خصوص خسارات ناشی از افزایش توقف کامیون ها در مرز گفت: این غیرقابل توصر است. صاحبان کالا چون مشکل حق توقف را به کشور ما منصوب می دانند، آن را نمی پردازند. در سطح کلان نیز این خطر امنیت ترانزیت کشور ما را تهدید می کند. ما وقتی با مانع و مانع تراشی در همه بخش ها همه ما مسئول هستیم. 

 

وی ادامه داد: این توقف سابقه اعتباری کشور ما در حوزه ترانزیت را به خطر می اندازد. برخی کالاها قیمت مشخصی در بازار دارد و این توقف نظام عرضه و تقاضا را در کشورهای هدف بهم می ریزد. این زیان توقف در همه بخش های این فرایند تقسیم می شود.

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه در دوغارون حدود 1200 کامیون متوقف است، گفت: این تعداد روز به روز بیشتر می شود و با رسیدن عید فطر خروجی هم نداریم. این می تواند فاجعه ساز باشد. راهکار نخست حل این مشکل انتخاب یک متولی قوی برای پایانه مرزی دوغاورن است و در شرایط فعلی نیز یک مقام استانی در این منطقه حضور یابد.

 

صاحبان بار در حال تجدید نظر کردن در خصوص مرز دوغارون هستند

 

فیض محمدی، عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد، خاطرنشان کرد: این اتفاقی که در 6 ماه گذشته در این مرز پیش آمد، تا پیش از این نداشتیم. امروز تا 600 کامیون در این مرز متوقف شده است. اگر مساله ای در خصوص آسیب دیدن امکانات گمرکی به وجود می آید، باید آن را به سرعت برطرف کرد. استان ما رتبه اول را در حوزه گمرکی دارد. نباید این فرصت از بین برود.

 

وی افزود: در طول سال همیشه این ازدحام در ایام عید فطر و عید قربان وجود دارد که پیشتر تا 900 کامیون نیز ترخیص می شد اما مشکلات کنونی باعث شده که صاحبان بار در حال تجدیدنظر کردن از انتقال کالای خود از مرز ما هستند. متوسط انتقال بار در این مسیر در گذشته 72 ساعت بود که امروز به 15 روز رسیده است.

 

فیض محمدی تصریح کرد: ناهماهنگی بین بخش های دولتی در این مرز مشهود است. باید یک مدیریت واحد مرزی صورت گیرد. باید نمایندگان دولت و بخش خصوصی در این مرز در این مواقع حضور داشته باشند تا بتواند مدیریت امور را بر عهده گیرد. استان ما پاک ترینترانزیت را در اختیار دارد. باید دست مدیران ما در برخی موارد باز باشد. باید مدیریت واحد مرزی در این مواقع حضور داشته باشد.

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: مسیرهای جایگزین وجود دارد ولی سیستم این ایالات اغانستان تقریبا فدرالی است. امروز ناچارا تجار از ما می خواهند کالا از مرز نیمروز منتقل شود. اینکه 3000 تا 4000 کامیون در انبار بندرعباس متوقف است، باید پیشتر از این به بازار افغانستان وارد می شد. 

 

ابراهیم عطایی، عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد، در ادامه با بیان اینکه مرز دوغارون فعال ترین مرز در ارتباط با افغانستان بوده است، گفت: افغانستان تنها کشوری است که می تواند کالاهای ما را پذیرش کند ولی متاسفانه این بازار در حال از دست رفتن است. از دی سال 95 با اضافه شدن هزینه های گمرکات مرزی و کرایه ها احتمال می رفت ما به این مشکل برخوریم. همچنین مسایل سیاسی بین افغانستان و پاکستان باعث شد که احتمال افزایش صادرات کالا به افغانستان افزایش یابد.

 

وی عنوان کرد: ما این مسایل را به گمرک اعلام کردیم. جلساتی نیز با مدیران بخش های خصوصی افغانستان و سرکنسول آن ها مطرح کرده ایم اما نتوانستیم مساله را حل کنیم. آمار بالای خروجی فعلی 15 کامیون به طور متوسط در روز بوده است. تنها راهکار دوستان این است که سریعا به مرز ورودی افغانستان اعلام می کنندف کالا ورودی را متوقف کنند و این تنها به ضرر شرکت های حمل و نقل خواهد بود.

 

عطایی ادامه داد: در دوره های گذشته در سال 86 در یک روز که چنین شرایطی بود، مدیرکل گمرک وقت در آنجا حضور یافت و تا 1200 دستگاه خروجی داشتیم. در آن زمان روزانه تا 600 کامیون خروجی داشتیم. آیا قرار نیست با وجود این تجربه ها اقدامی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟ ما در حال از دست دادن بازار هستیم. از دیروز 1129 دستگاه در مرز دوغارون متوقف شده که تا عید فطر به 3000 دستگاه می رسد که هر اتفاقی برای این کامیون ها رخ دهد، مساله ساز خواهد بود.

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بارگانی مشهد تصریح کرد: بهتر است یک مسئول از استانداری با اختیار کامل در این منطقه حضور یابد و خروج را تسهیل کند. برای آینده نیز برنامه ریزی شود که متولی واحدی برای این مسایل تعیین شود. 

وی با اشاره به گمرک ماهی رود به عنوان جایگزین این مسیر گفت: این مسیر با توجه به مشکلات امنیتی نتواسنته جایگزین خوبی باشد. ما در مرز میلک نیز دچار چالش هستیم. این مساله خسارت ملی و حیثیتی برای ایران خواهد داشت. 

 

حداقل 6 سازمان به صورت ناهماهنگ در مرز در حال کار هستند

 

خادم زاده، دیگر عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بارگانی مشهد، تاکید کرد: این مشکلات نشان دهنده این است که اهمیت ترانزیت را درک نکرده ایم. در چند سال گذشته رکود ترانزیت را داشتیم. امروز چین رقیب ترانزیتی ما با افغانستان شده و از طریق ریل این کار را انجام می دهد. ما برای حفظ این مسیر به دلیل مشکلاتی که بین افغانستان و پاکستان به وجود آمده، اگر بستر مناسبی برای ترانزیت باشدف امکان ادامه این مسیر وجود دارد.

 

وی یادآور شد: ما در حال نزدیک شدن به عدد 700 کانتینر در روز هستیم و الان به طور میانیگن روزانه 400 کامیون روانه این مرز می شود اما متاسفانه زیرساخت لازم برای این منظور وجود ندارد. امکانات در نظر گرفته شده در این مرز مطابق با هیچ استانداردی نیست. در دوغارون کمی این وضعیت بهتر است ولی کافی نیست. 

 

خادم زاده با بیان اینکه در سیل اخیر که آمد، آب وارد ایستگاه های دوغارون شد و تا 10 روز کار متوقف شد، گفت: در دوره گذشته مساله ای به عنوان پنجره واحد گمرکی مطرح بود. ما قطعا به این پنجره واحد ترانزیتی نیاز داریم که باید متولی داشته باشد که به صورت یک سازمان برنامه ریزی در این خصوص داشته باشد. مشکل بعدی عدم تعامل با کشورهای همجوار است و تعامل لازم را سفارتخانه و کنسول گری های ما نتوانسته اند داشته باشند.

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بارگانی مشهد افزود: ناهماهنگی مسولان در مرز نیز مساله ساز است. هیچکدام از این دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. به عنوان نمونه درب خروج گمرک حرف گمرک را نمی پذیرد و می تواند بار را متوقف کند. 6 سازمان در مرز در حال کار هستند. اگر کالا قرنطینه ای باشد تا 11 سازمان درگیر ترانزیت یک کالا می شوند.  

 

خادم زاده اظهار کرد: باید سیستم تک پنجره راه اندازی شود، فقط یک سازمان به جای این سازمان ها کار خواهد کرد. البته باید به کارشکنی های کشورهای مقابل نیز توجه کرد. برخی مجموعه ها در افغانستان می خواهند ترانزیت کند انجام شود. 

 

وی تصریح کرد: افغانستان ناخواسته یک کشور فدرالیته شده و در این میان گمرک دوغارون بهترین مسیر برای رفتن به هرات است چون انبار افغانستان است. ما مرزهای میل 78 و ماهی رود را هم داریم که هنوز توسعه کامل نیافته و الان محدودیت هایی دارد. به دلیل برخی مشکلات و ناامنی ها بهترین مسیر همین مسیر دوغارون است. 

 

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: برای کابل و قندهار نیز از همین مسیر تقریبا استفاده می شود. در آن کشور نیز باید مجوز واردات نیز اخذ شود. برخی از صاحبان کالاها می خواهند که کالا از مسیر دوغارون طی شود. باید زیرساخت به گونه ای باشد که تجار بتوانند انتخاب های زیادی داشته باشند. نرخ مناسب و زمان ترانزیت در اختیار ماست. 

 

خادم زاده با بیان اینکه 1000 تا 1500 کامیون در این جاده ها متوقف است، افزود: بار برخی از این کامیون ها قابل اشتعال یا آسیب پذیر است و اگر سهوا اتفاقی در این جاده رخ دهد، ما برای همیشه ترانزیت را برای دوغارون از دست خواهیم داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی