نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 30 خرداد 1396

 

واکنش کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بحران گمرکی دوغارون

ضرورت مدیریت ترافیک و حل مشکلات کامیون‌های ترانزیتی در گمرک دوغارون

 

مشکل توقف کامیون های ترانزیتی در مرز دوغارون تایباد، محور بحث در تازه‌ترین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی خراسان رضوی؛ احمد زمانیان در جمع اعضای این کمیسیون به تشریح مشکلات پیش آمده در گمرک دوغارون پرداخت و گفت: در ماه‌های گذشته، عوامل متعددی باعث شد تا تردد کامیون‌های ترانزیتی از گمرک دوغارون با مشکلات جدی روبه رو شود. در حال حاضر صف‌ی طولانی از کامیون‌ها، در انتظار اخذ مجوز برای عبور از مرز هستند. البته میان آمارهایی که دستگاه‌های مختلف از این صف‌های طولانی بیان می‌کنند، تفاوت است. راهداری شمار آن‌ها را بین هزار تا هزار و 200دستگاه برآورد می‌کند و گمرک مدعی صفی متشکل از 500دستگاه است. به هر رو این ترافیک شدید مشکلاتی جدی را برای شرکت‌های ترانزیتی رغم زده  باید هرچه سریع‌تر گره‌گشایی صورت گیرد.

وی حجم سنگین ترافیک ترانزیتی در گمرک دوغارون را ناشی از افزایش حجم کالای صادراتی و ترانزیتی به این کشور در برهه کنونی برشمرد و عنوان کرد: در سال‌های گذشته نیز اغلب به صورت موردی با چنین مشکلی روبه رو می شدیم اما هر بار مسئله بسیار زودتر حل و فصل می‌‌گردید و مشکلات بهتر مدیریت می‌شد. متولیان امر باید همت بیشتری برای حل مشکل موجود صورت دهند و با افزایش ساعات کاری سازمان های مستقر در مرز شامل گذرنامه، پایانه، گمرک و ... و همچنین تعامل با دستگاههای متولی افغانی تردد در این مرز را تسهیل نمایند.

* حل مسئله دوغارون نیازمند پیگیری آن از سوی یک متولی است

اما دیگر منتقد شرایط موجود در گمرک دوغارون، محمود سیادت؛ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان بود. وی در این باره گفت: مرز دوغارون در افغانستان به عنوان اصلی ترین و تنها مرز سیاسی بین ایران و افغانستان از ظرفیت لازم برای کمک و تسهیل تعاملات اقتصادی برخوردار نیست. متاسفانه بخشی از مشکلات فعلی ناشی کمبودهای اساسی در این بخش است.

وی تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز در حد توانایی خود به منظور حل مشکلات موجود خواهد کوشید اما بهترین راهکار ممکن آن است که کارگروه هایی تخصصی در این زمینه تشکیل و با آسیب‌شناسی موانع موجود، در جهت رفع آن‌ها بکوشد. قاعدتا زمانی برگزاری این کارگروه‌ها موثر واقع خواهد شد که مسئولان امر نیز متعهدانه در آن حضور یابند و در حل و فصل مشکلات همراهی لازم را داشته باشند.

وی موج جدید مشکلات در مرز دوغارون را ناشی از تراکم خودروهای ترانزیتی، کمبود باسکول، عدم تخلیه بار، اختلافات بین مرزبانی و گمرک ناشی از مباحث سیاسی و... عنوان کرد و با اشاره به اختلافات دو کشور افغانستان و پاکستان، گفت: ایران تعاملات سیاسی خوبی با کشور افغانستان دارد و می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد. بازار مستعد افغانستان یک بستر خوب است و برای استفاده حداکثری از این ظرفیت باید یک ساختار ترانزیتی قوی و امن ایجاد کنیم و از فرصت‌هایی که در حال حاضر فراهم شده، نهایت بهره را ببریم. البته ما برای سرمایه گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده ایم ولی مشکلات سیاسی در این کشور موانعی را رقم زده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان، حل مشکل گمرک دوغارون را منوط به تعیین یک متولی از میان انجمن‌ها و کمیسیون های فعال در بخش خصوصی ترانزیت عنوان کرد و یادآور شد:این متولی باید با نگاه جامع کارشناسی، ضمن ریشه یابی مشکلات، به دور از منافع شخصی، آن ها را در دستگاه های متولی پیگیری کرده و به ثمر برساند.

*سهم پُررنگ دولت در ترانزیت ریلی

اما مبحث دیگری که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، موضوع واگن‌های صادراتی بود. در همین رابطه زمانیان رئیس کمیسیون مذکور عنوان کرد: از 350 واگنی که از کشور خارج می شود، حدود 60 الی 70 درصد آن به صادرات سوخت اختصاص می‌یاید و تنها حدود 30 درصد سهم بخش ترانزیت می‌شود، حال با توجه به افزایش حجم ترانزیت از یکسو و اهمیت صادرات از سوی دیگر می بایست تعادلی به منظور خروج در مرز دوغارون انجام گیرد. این مسائل باید در چهارچوب یک کار کارشناسی از سوی کمیسیون حمل و نقل و همچنین اتاق مشترک ایران و افغانستان حل و فصل شود چون به پیگیری آن از سوی دستگاه های دولتی امیدی نیست.

 در همین رابطه، قندچی؛ دبیر اتحادیه حق العمل کاران خراسان رضوی عنوان کرد: سایه دولت در حوزه حمل و نقل ریلی سنگین است.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی و عمده حضور پُررنگ دولت و سهم داشتن در بخش ترانزیت ریلی است و این امر باعث شده تا بخش خصوصی نتواند در این زمینه به جایگاه خود دست یابد.

وی پاره‌ای از مشکلات تصدی‌گری و سهم‌جویی دولت در این بخش را برشمرد و خواستار پیگیری و حل این مشکل شد.

این گزارش حاکیست؛ در بخش دیگری از این نشست مشکلات مالیاتی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ر

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی