کارگاه فاکتورها و استراتژی‌های موثر در تعیین امنیت وب‌سایت برگزار شد

کارگاه فاکتورها و استراتژی‌های موثر در تعیین امنیت وب‌سایت برگزار شد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 01 خرداد 1396

با هدف آگاهی‌بخشی نسبت به آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی برای بنگاه‌های اقتصادی

کارگاه فاکتورها و استراتژی‌های موثر در تعیین امنیت وب‌سایت برگزار شد

 

کارگاه فاکتورها و استراتژی‌های موثر در تعیین امنیت وب‌سایت، با هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی نسبت به مخاطرات و تهدیدات احتمالی در فضای مجازی، از سوی مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مهندس صفازاده ـ سرپرست فن آوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی مشهد ضمن تاکید بر اهمیت موضوع امنیت درگاه های الکترونیکی اطلاع رسانی خصوصاً در بنگاههای اقتصادی گفت: امروزه با عنایت به چشم انداز اقتصادی کشور و با هدف توسعه صادرات غیر نفتی، تامین و ایجاد بسترهای امن ارتباط الکترونیکی با مشتریان خارجی در بنگاهای اقتصادی از اهمیت بالائی برخوردار بوده و بنگاهها می بایست با ایجاد این بسترهای امن، تجارت خود را به سمت الکترونیکی شدن ثوق دهند.
وی همچنین ضمن تاکید بر تغییر ساختار سنتی تجارت بین المللی به سمت دروازه های تجارت الکترونیک خاطرنشان کرد: هرچند تا رسیدن به نقطه ایده آل راه زیادی مانده لیکن به لطف دولت محترم بسترهای لازم  به سرعت در حال فراهم شدن است و بنگاهها نیز می بایست شرایط پیوست به این بسترهای نوین ارتباطی را به جدیت دنبال کنند.
صفازاده در ادامه ضمن تشریح بسترهای الکترونیک ایجاد شده در اتاقهای بازرگانی، گفت: همانگونه که یکی از شرایط رقابتی ارائه بنگاههای تولیدی در بازارهای جهانی داشتن استانداردهای لازم بین المللی بوده و توسط مراجع ذی صلاح کنترل و مدیریت می شود، بسترهای ارتباط الکترونیکی نیز می بایست در حد استانداردهای بین المللی ممیزی و کنترل شده و صحت امنیت آنها توسط پلیس فتا مورد ارزشیابی قرار گرفته و پروانه دریافت نمایند. دریافت پروانه امنیت ارتباطی بخصوص بروی پایگاههای اطلاع رسانی بنگاههای اقتصادی می تواند تحول بزرگی در مبادلات بین المللی ایجاد نماید.

در ادامه سروان جعفری، کارشناس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای استان که به عنوان مدرس در این دوره حضور داشت، در خصوص ضرورت‌های برگزاری چنین کارگاهی گفت:یکی از مشکلات جدی که واحدهای اقتصادی و صنفی با آن دست به گریبان هستند، عدم آشنایی با وب و فناوری‌های مرتبط با آن است. همین امر خود بستر آسیب‌ها و مشکلاتی را فراهم کرده است.

وی به عواملی بسترساز برای بروز چنین مشکلاتی اشاره کرد و افزود: در این کارگاه، ابتدا از نقش و سهم عامل انسانی در این حوزه صحبت کردیم و گفتیم که عمده اتفاقاتی که به واسطه این عامل بروز می‌کنند، از عدم آگاهی، نداشتن دانش کافی، سهل‌انگاری و... کاربر سیستم نشأت می‌گیرند. بحث دیگر ما با شرکت‌کنندگان در این دوره در خصوص انواع جرایم سایبری بود که در ایران و جهان رخ داده و موارد مشابه آن می‌تواند برای هر کدام از فعالان اقتصادی رخ دهد. اما سومین موضوعی که مورد پرداخت قرار گرفت، موضوع بدافزارها و باج‌افزارها بود که انتشار آن‌ها مدام در حال افزایش است.

وی خاطر نشان کرد: ضعف‌های امنیتی سایت‌های اینترنتی شرکت‌های اقتصادی، عدم توجه فعالان اقتصادی به اخذ پیوست امنیت برای سایت‌های خود از سوی شرکت‌های پشتیبانی کننده، استفاده ایمن از بستر و خدمات ویپ «VoIP» ( انتقال صدا در بستر شبکه IP آی پی)، نحوه استفاده درست و موثر از ظرفیت دوربین‌های مداربسته و... از دیگر سرفصل‌های این کارگاه آموزشی بودند.

جعفری استقبال صورت گرفته از این دوره آموزشی را خوب توصیف کرد و در عین حال متذکر شد: انتظار می‌رود، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی، برای حفاظت و حراست از سرمایه‌های خود، از این دوره ها استفاده بیشتری ببرند.

وی ادامه داد: در پلیس فتا بر این باوریم که پیشگیری در این بخش همواره بر درمان و برخورد ارجحیت دارد. در حال حاضر شرکت‌هایی در استان ما هستند که به واسطه یک اهمال کوچک در این حوزه، متحمل خسارت‌های بزرگ شده اند.

این کارشناس، با تقدیر از رویکرد آموزشی اتاق بازرگانی استان و طرح این جنس مسائل، ابراز امیدواری کرد که روند آموزش در این حوزه تداوم یابد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی