رشد چشمگیر بخش اقتصادی استان با بهره برداری از 3هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال96

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 ارديبهشت 1396

در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

رشد چشمگیر بخش اقتصادی استان با بهره برداری از 3هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال96

 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به ضرورت تعریف حوزه‌های موجه و موثر برای سرمایه‌گذاری در استان، گفت: تعیین چند محور اصلی در این بخش از سوی این کمیسیون، می‌تواند بستر مدیریت منابع و رشد اقتصادی استان را فراهم آورد و سرمایه‌گذاران را نسبت به سوددهی و پایداری سرمایه‌گذاری‌شان، مطمئن سازد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ جواد باقری شیروانی، نامگذاری سال 96 به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» را گواه وجود بعضی مشکلات به ویژه در بخش اشتغال دانست و متذکر شد: همین امر، اهمیت سرمایه‌گذاری درست و موثر را دو چندان می‌کند. از این منظر، کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق می‌تواند نقش مهمی را در جهت‌دهی به رویکردهای سرمایه‌گذاری در استان ایفا کند.

وی ادامه داد: با همین نگاه، قصد داریم سه رویکرد و هدف اصلی را برای این کمیسیون در سال جاری مشخص کنیم و بر آن‌ها متمرکز شویم. در تعیین این اولویت‌ها، از آرا ونظرات اعضای کمیسیون بهره می‌گیریم تا آنچه به عنوان اهداف، حاصل می‌شوند؛ در مسیر اجرا نیز برکات و اثرات فراوانی را رقم بزنند.

*پیش بینی های احتمالی از آمارهای اقتصادی آینده

در ادامه این نشست، علی مجتهدی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی نگاهی به عملکرد اقتصاد کلان در سال 95 و چشم‌انداز این بخش در سال 96 داشت.

وی که در سال 94 و در جریان تحقیقی، دست به پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی برای سال 95 زده بود، در ابتدا مقایسه‌ای میان رشد اقتصادی پیش بینی شده و اعلامی بانک مرکزی برای سال مذکور داشت و گفت: پیش بینی ما برای این فاکتور، 9/4 بود که رقم اعلامی بانک مرکزی برای 9ماهه این سال به قیمت سال 90، معادل 6/11 اعلام شد. این بانک همچنین در همین مدت، رشد اقتصادی ناشی از نفت را 10 و رشد اقتصادی متکی بر سایر بخش‌ها نظیر (کشاورزی، صنعت و خدمات) را 6/1 اعلام کرد.

وی همچنین به نقش افزایش تولید نفت در رشد تولید ملی اشاره کرد و نیمی از این رشد را متاثر از این مولفه پیش بینی کرد.

مجتهدی در ادامه سراغ بخش کشاورزی رفت و در خصوص آن گفت: پیش بینی می شود با توجه به بارندگی هایی که کشور از ابتدای سال زراعی 95-94 شاهد آن بوده است، گروه کشاورزی، احتمالا بهترین عملکرد تولیدی (به جز نفت )را خواهد داشت.

وی از بخش‌های صنعت، معدن، خدمات و... نیز آمارهایی را ارائه کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال 96، حدود 5/3درصد، صنایع و معادن 3درصد و گروه خدمات 6/2درصد باشد. در این میان بیشترین رشد اقتصادی کشور باز هم نصیب بخش نفت خواهد شد که سهم آن 1/14درصد برآورد می‌شود. همه این‌ها احتمالا در صورت تحقق ما را به تولید ناخالص 8/5درصدی می‌رساند.

پیش بینی وی برای تورم 96 نیز بدین شرح بود: با توجه به روند افزایشی سطح عمومی قیمت ها در ماه های اخیر، نرخ تورم احتمالا در خرداد ماه سال جاری دو رقمی خواهد شد و انتظار می رود با توجه  به شرایط عمومی  اقتصاد در پایان به سال 14درصد برسد.

اما بخش‌های دیگری که وی در خصوص آن‌ها به ارائه گزارش پرداخت، شامل مباحثی چون بیکاری، مشارکت اقتصادی و... می‌شد.

*صنایع وابسته به فولاد، از جمله پُرطرفدارترین بسترهای سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر

اما آزاده آژیر، معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه این نشست تریبون را در اختیار گرفت و گفت: بخش صنعت و معدن استان در سال 96 شاهد یک رشد چشگیر خواهد بود، چرا که در سال جاری بهره‌برداری از 3هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش صنعت انجام می‌‌گیرد و پروژه‌های نیمه‌تمامی که اغلب از سال 92 به بعد کلنگ خورده‌اند، وارد فازه بهره وری می‌شوند.

وی از کاهش نرخ تورم در سال 95 در خراسان رضوی، به مثابه سایر نقاط کشور خبر داد و متذکر شد: این نرخ در انتهای سال گذشته، 6درصد برآورد شده است. همچنین استان ما تقریبا در همه شاخص های اقتصادی شاهد رشد بوده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بیشترین حجم تقاضا برای سرمایه گذاری در خراسان رضوی طی چند سال گذشته، بر صنایع وابسته فولاد اتکا داشته است. چون سرمایه‌گذاران بستر را در این بخش فراهم دیدند‌ و برای تکمیل چرخه تولید در قالب تامین صنایع وابسته به این بخش ورود پیدا کردند.

و همچنین صنایع معدنی است. اگر نیت به توسعه متوازن اقتصاد استان داریم باید حتما بر روی صنایع معدنی مان کار کنیم.

چون در همه استان معادن خوبی داریم. در این چند سال هم صنایع معدنی ما رشد خوبی یافته و سرمایه گذار راغب به ورود به این عرصه است. چون محیط را ایمن دیده است

روی بحث شیشه در مناطقی که سلیس داریم مثل تربیت جام سرمایه گذاری های خوبی داشتیم

*نگاهی به سه اولویت مهم برای سال 96

یکی دیگر از بخش‌های این نشست به ارائه گزارش دبیر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص عملکرد این ساختار در سال 95 اختصاص داشت.

ستاره بصیری تعداد نشست‌های کمیسیون سرمایه‌‌گذاری را در سال گذشته هفت مورد عنوان کرد و افزود: مباحث و دغدغه‌هایی که نیاز به نظرات فنی و تخصصی داشتند، در 38جلسه کمیته‌های تخصصی بررسی شدند.

وی «بهبود محیط سرمایه‌گذاری»،  «شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری» و شناسایی و «تدوین روش های جذب منابع  سرمایه گذاری (در دو بخش سرمایه گذاری و تأمین مالی)» را سه ماموریت کلان برای خود و همکارانش در سال 95 دانست که در راستای آن اقداماتی همچون، بررسی عملکرد تخصیص اعتبار به صنایع متوسط و کوچک، شناسایی مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری، استخراج فرصت های سرمایه گذاری در استان از طریق جمع بندی نتایج مطالعات پیشین و فرادستی، ارائه روش جهت تعیین فرصت های سرمایه گذاری استان با هدف جذب منابع مالی داخلی و خارجی در توسعه سرمایه گذاری، رایزنی با شرکت های معتبر و کارآزموده تأمین سرمایه به منظور ارائه مشاوره  و یا تأمین مالی واحدهای تولیدی از طریق ابزارهای مالی فوق و... انجام شده و یا در دست انجام هستند.

بصیری در ادامه سه اولولیتی را اعلام کرد که قرار است در صورت تایید اعضا، به رویکردهای ثابت این کمیسیون در سال جاری تبدیل شوند و در این خصوص یادآور شد: تدوین اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری پایدار و طراحی فرآیند جذب منابع داخلی وسرمایه‌گذاری خارجی، بررسی وتحلیل علت و طراحی روش مقابله با برون رفت پروژه‌های سرمایه گذاری از استان و نهایتا شناسایی موانع قانونی، نهادی و اداری و... توسعه سرمایه‌گذاری در استان وکشور، این سه اولویت پیشنهادی را تشکیل می دهند که با نظر اعضا، چهارچوب‌های آن‌ها تقویت شده و ماموریت های آتی این کمیسیون را در سال جاری تشکیل می دهند.

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی