کارگاه طرح کسب و کار(Business Plan) با هدف ارتقای توانمندی‌های کارآفرینان

کارگاه طرح کسب و کار(Business Plan) با هدف ارتقای توانمندی‌های کارآفرینان
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 27 ارديبهشت 1396

کارگاه طرح کسب و کار(Business Plan) در دو مرحله، ویژه دانشجویان و مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، در محل مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، 21 و 24 اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ دکتر جواد سخدری مدرس این کارگاه آموزشی و مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی مشهد در تشریح اهداف برگزاری این دوره گفت: یکی از مهم ترین مباحث مؤثر در تبیین و پیاده‌سازی کسب و کاری موفق، تهیه یک «نقشه راه» مناسب برای آن است که به بهره‌برداری مناسب از بسترهای موجود و فرصت‌یابی برای جذب سرمایه‌گذاری، منجر ‌شود.

وی ادامه داد: این سند مکتوب که یک طرح توجیهی به شمار می‌آید، اهداف کسب‌وکار را ترسیم و دلایل امکان تحقق آن‌ها را متذکر می‌شود. در ادامه به صورت گام‌به گام، برنامه‌هایی که به رسیدن به این اهداف منجر می‌شود را اعلام می‌نماید. طرح مذکور باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

وی به ضرورت برگزاری این کارگاه‌ آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: اغلب در عارضه‌یابی کسب و کارهایی که به دشواری دچار شده‌اند، با نوعی ضعف مدیریتی در پیشبرد برنامه‌ها مواجه می‌شویم که این امر از عدم تجربه یا دانش کافی نشأت می‌گیرد اما تدوین طرح کسب و کار، کمک خواهد کرد تا مدیران شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، پیش از برداشتن هر گام، از افق پیش روی خود مطلع باشند و توأمان بتوانند از این ظرفیت برای جذب سرمایه گذاری نیز بهره بگیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در برهه کنونی که بحث پارادایم کسب و کار به عنوان یک دغدغه مهم مطرح می‌شود، یکی از مهم‌ترین مباحثی که می‌تواند به تحقق آن کمک کند، تدوین یک «Business Plan» مؤثر است تا کارآفرین به استناد آن در مسیری درست حرکت نمایند و بر همین اساس نیز جذب سرمایه کنند. به بیان  بهتر، طرح کسب و کار، نوعی زبان مشترک به شمار می‌آید که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. همچنین صاحب کسب و کار می‌تواند با اتکا به این طرح، تمام افراد کلیدی که در جهت تحقق اهداف رویکرد خود نیاز دارد را شناسایی و جذب نماید.

سخدری در خصوص سرفصل‌های ارائه شده در این کارگاه آموزشی نیز بیان کرد: مخاطبان یکی از دوره‌های آموزشی ما دانشجویان بودند که برای آن‌ها مباحث مقدماتی ارائه گردید و نحوه ایجاد یک کسب و کار تشریح شد. اما برای فعالان اقتصادی از شیو‌ه‌های توسعه کسب و کار گفتیم و روش‌های شناسایی و بهره مندی از فرصت ها را تبیین نمودیم.

وی استقبال از این دوره‌ها را خوب عنوان کرد و یادآور شد: قاعدتاً بهره‌مندی لازم از محتوای این کارگاه نیازمند صبر و دقت فراوان است که خوشبختانه مخاطبان این دوره، از این خصیصه برخوردار بودند.

این استاد و پژوهشگر دانشگاه، خاطر نشان کرد: یک کارآفرین موفق باید بداند که فرصت‌ها و الزامات فضای کسب و کار مدام در حال تغییر هستند و از این رو، باید خود را مدام با شرایط وفق دهد. همچنین با رصد مستمر فرصت‌ها، از آن‌ها نهایت بهره را ببرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی