12 میلیون و پانصد هزارنفر مسافرطی ۱۹ روز گذشته در مشهد

نویسنده خبر : گروه دوگان تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 20 فروردين 1396


 

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، از ورود 12 میلیون و 419 هزار و 577 نفر زائر به استان در 19 روز گذشته خبر داد که در مقایسه با سال گذشته هشت  درصد رشد دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مهدی فروزان با اعلام این خبر اظهار داشت: آمار ورودی مسافران از  25 اسفند ماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال به استان از طریق حمل و نقل جاده ای، یک میلیون و  135 هزار و 55 نفر بوده است که سهم 9.1 درصدی از کل مسافران را به خود اختصاص داده و در مقایسه با سال گذشته پنج درصد کاهش دارد.

وی آمار ورودی زائران و مسافران از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در 19 روز گذشته را 277 هزار و 794  نفر اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته 17 درصد افزایش دارد و 2.2 درصد از کل مسافران ورودی در این مدت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران و سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، سهم مسافران ریلی ورودی از 25 اسفند ماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال را از مجموع مسافران، سه درصد اعلام کرد و افزود: 376 هزار و 445 نفر در 19 روز  گذشته از طریق راه آهن وارد استان شدند که در مقایسه با سال گذشته 27 درصد کاهش دارد.

فروزان ادامه داد: 10 میلیون و 630 هزار و 283 نفر نیز از طریق وسائط نقلیه ی شخصی به استان وارد شدند که 85.6 درصد از سهم مسافران ورودی را به خود اختصاص داده اند و در مقایسه با سال گذشته هشت درصد رشد دارد.

سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، همچنین از ورود هفت میلیون 529 هزار و 733  نفر زائر به مشهد مقدس در 19روز گذشته خبر داد که در مقایسه با سال گذشته هشت درصد رشد دارد.

مهدی فروزان با اعلام این خبر اظهار داشت: آمار ورودی مسافران از 25 اسفند ماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال به مشهد از طریق حمل و نقل جاده ای، 828 هزار و 369  نفر بوده است که سهم 11 درصدی از کل مسافران را به خود اختصاص داده و در مقایسه با سال گذشته یک درصد کاهش دارد.

وی آمار ورودی زائران و مسافران از طریق فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در 19 روز گذشته را 277 هزار 360 نفر اعلام کرد که در مقایسه با سال گذشته 17 درصد افزایش دارد و 3.7 درصد از کل مسافران ورودی در این مدت را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران و سخنگوی ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، سهم مسافران ریلی ورودی از 25 اسفند ماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه امسال را از مجموع مسافران، پنج درصد اعلام کرد و افزود: 376 هزار و 445  نفر در 19 روز گذشته از طریق راه آهن وارد مشهد شدند که در مقایسه با سال گذشته 27 درصد کاهش دارد.

فروزان ادامه داد: 6 میلیون و 47 هزار و 559 نفر نیز از طریق وسائط نقلیه ی شخصی به مشهد مقدس وارد شدند که 80.3 درصد از سهم مسافران ورودی را به خود اختصاص داده اند و در مقایسه با سال گذشته 12 درصد رشد دارد.

 

 

 

 

 

 

با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

تفاهم نامه طرح تکاپو در خراسان رضوی به امضا رسید

 

تفاهم نامه طرح تکاپو ( برنامه توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار ) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیرارتباطات و استاندار خراسان رضوی به امضاء رسید .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با اشاره به  برخی انتقادات به دولت در خصوص رکود بازار کار، اظهار داشت: وقتی کاری آغاز نمی شود، کسی حرفی نمی زند. زمانی که از رکود خارج می شویم، می گویند چرا اثر آن در زندگی مردم دیده نمی شود؛ سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد شد که آن را نمی بینند ولی 500 هزار بیکار را نشان می دهند.

وی افزود: در چهار سال گذشته دولت از همه تلاش خود برای بزرگ کردن اقتصاد  بهره گرفته  در حالی که  مشکل ما کوچک بودن اقتصاد کشور بود و علی رغم  شرایط سخت و کسری های موجود؛  در همه حوزه ها رشد و توسعه ی خوبی داشتیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رکود طولانی بازار کار، دارای اثرات  دوره ای می باشد بود که به دوره ی ما برخورد؛ گفت: موفق شدیم با سیاست بزرگ کردن اقتصاد کشور نسبتا در این حوزه موفق باشیم.

ربیعی ادامه داد: البته فراهم شدن شرایط بین المللی مناسب نیز به ما کمک کرد ولی باید ساختارهای داخلی برای این امر آماده تر شود؛ اشتغال نباید معطل بزرگ شدن اقتصاد کشور می ماند چراکه اشتغال در کشور ما امری حیاتی است.

وی با بیان اینکه از سال 84 تا سه سال بعد رشد داشته ایم، گفت: ما نیز اثر دوره ای سه ساله رکود را تجربه کردیم و تاثیر بر اشتغال از ناحیه سرمایه گذاری ها با تاخیر صورت می گیرد.

ربیعی بیان کرد: از سال 84 تا سه سال بعد از آن شاهد رشد در کشور هستیم. ما نیز اثر دوره ای سه ساله رکود را تجربه کردیم و تاثیر اقدامات صورت گرفته بر اشتغال از ناحیه سرمایه گذاری ها با تاخیر صورت می گیرد. براساس تحلیلی که در هیات وزیران صورت گرفت، یک برنامه اشتغالی که بتواند بر رشد اثرگذار باشد، طراحی شد. در این طرح می خواهیم از سمت اشتغال رشد و تولید را افزایش دهیم و با جهت گیری از این سمت حرکت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بخشی از این برنامه ها امروز در حال دنبال شدن است. رشد ما در سال آینده مناسب خواهد بود؛ مهم ترین سیاست گذاری ما جهت گیری در رشته های پرظرفیت اشتغال بود. در این راستا رسته هایی شناسایی شد و برای هر کدام بسته حمایت خاصی ایجاد شد.

ربیعی با بیان اینکه یکی از مهم ترین و اصلی ترین رسته ها برای ایجاد اشتغال حوزه آی سی تی است، عنوان کرد: کارگروهی برای رفع موانع کسب و کار در فضای مجازی تشکیل شده و ابعاد آن از منظر حقوقی، ساختار و... نیز در این بسته دیده شده است. امیدواریم این بسته نخستین بسته ای باشد که برای تصویب به هیات دولت می رود. می توان برنامه اشتغال عمومی را با ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد، دنبال کرد.

وی گفت: یکی از مسایل مد نظر ما کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در سال 95 در 8 استان انجام شد. در سال 96 با ظرفیت جذب بیشتری انجام خواهد شد. اشتغال در مشاغل محلی، اشتغال با تاکید بر مناطق محروم، توسعه اشتغال خانگی و اتصال به بخش های بالادستی و در نهایت مگا طرح تکاپو مهم ترین طرحی بود که در دولت مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما رسته های دارای ظرفیت بیشتر را شناسایی کردیم که در 7 استان به صورت آزمایشی اجرا شد. در همین شهر مشهد نهاد مدرسه کفش ایجاد شد. هدف ما این است که این نهادها با زنجیره جهانی اتصال یابد و از سوی دیگر به مناطق متصل شود.

 ربیعی اظهار کرد: 70 درصد از حوزه فناوری ارتباطات تولید محتواست. دولت، دانشگاه و بخش خصوصی سه ضلع مثلثی است که باید به آن توجه داشت تا پای کار بیایند. پیشنهاد می کنم تعیین صلاحت حرفه ای شرکت های حوزه آی تی و آی سی تی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرماندهی و مسئولیت اصلی این اقدامات با وزارت ارتباطات است، گفت: ما نیز در این پروژه همکاری داریم. امروز 22 شرکت با 24 پروژه با 320 میلیارد تومان سرمایه پای کار آمده اند که پیش بینی می شود با این اقدامات 8000 شغل در استان ایجاد شود. در حوزه ارتباطات حتی می توان با سرمایه گذاری های محدودتر به اشتغال پاسخ گفت.

وی تاکید کرد: سال 88 یک میلیون و 840 هزار شغل داشته ایم که این تعداد در سال 92 به یک میلیون 830 هزار شغل رسیده است. این یعنی اشتغال کشور 10 هزار نفر منفی بوده است. این رقم امسال به یک میلیون و 930 هزار نفر رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بانک پاسارگارد 350 میلیارد تومان در ایجاد اشتغال در حوزه های آی تی خراسان رضوی سرمایه گذاری کرده که به همراه 689 میلیارد تومانی که برای تامین سرمایه در گردش و 600 میلیارد تومانی که برای تثبیت شغل در استان در نظر گرفته شده، در این استان برای اشتغال هزینه خواهد شد. همچنین در این استان 802 میلیون دلار منابع خارجی هزینه شده است. سال 1396 سال شکوفایی دولت تدبیر و امید است تا انشالله دستاوردهای این اقدامات نیز در زندگی مردم ملموس تر شود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات نیز در خصوص صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: زیرساخت ها و دسترسی ها آماده است و در سه سال گذشته شبکه انتقال کشور از ابتدای دولت 950 گیگا بیت بوده که به 10 هزار رسیده است که بیش از 10 برابر رشد را نشان می دهد. پهنای باند 624 گیگ بوده که امروز 6800 گیگ افزایش داشته و تا اواسط اردیبهشت به بیش از 10 هزار گیگ می رسد.

وی گفت: امروز 800 شهر کشور به نسل سوم تلفن همراه مجهزند که تا پایان دولت همه دارای نسل سوم می شوند. امروز 400 شهر نسل چهارم هستند که به 750 شهر تا انتهای دولت می رسد. حدود 26 هزار روستا اینترنت دارند و تا انتهای کار دولت قرار است 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت برسد.

واعظی بیان کرد: توسعه فیبر نوری حدود 15 هزار کیلومتر بین شهرها بوده است. امروز به ادعای همه استفاده از محتوا و ترافیک داخلی تحول عظیمی در کشور به وجود آورده است. ما اراده ای داشتیم که آنچه بخش خصوصی انجام می دهد را انجام ندهیم و حمایت کنیم. این امر در کشور کار سختی است ولی در حال نهادینه شدن است. امروز زیرساخت های کشور برای یک کار بزرگ آماده است.

وی افزود: در استان خراسان رضوی 825 میلیارد تومان دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری داشتند. قرار این است 497 میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان این دولت در استان در این حوزه سرمایه گذاری شود. این می تواند تحول بزرگی در استان به وجود آورد. 30 میلیارد تومان از این بودجه برای مشهد 2017 انجام شد.

 واعظی با اشاره به اینکه  بستر آماده بوده و این استان نیز از غنای خوبی برخوردار است، گفت: ما نباید اجازه دهیم نیروهای فارغ التحصیل کشور که 16 درصد آن ها در حوزه آی سی تی هستند، با این بستر و فضایی که به وجود آمده، بیکار باشند. این اقدام شدنی است و حتما می توان آن را انجام داد.

وی اضافه کرد: امروز بازار جهانی آی سی تی 3000 میلیارد دلار درآمد دارد. جمعیت کشور ما یک صدم جمعیت جهان است که سهم ما باید 30 میلیارد دلار یا 100 هزار میلیارد تومان شود. در ابتدای دولت این بازار بین 13 هزار میلیارد تومان درآمد داشت امروز این بازار 3 برابر شده و حدود 40 هزار میلیارد تومان است. هدفگذاری ما برای برنامه ششم 120 هزار میلیارد تومان است.

 وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات گفت: این خیلی جای کار دارد و می توان این اقدام را صورت داد و لازمه آن این است که با تیزبینی خاصی بخش خدمات را در همه حوزه ها داشته باشیم و آی سی تی می تواند یک تحول بزرگ در خدمات ایجاد کند. کشاورزی ما بیشتر از این نمی تواند تولید اشتغال کند. باید تلاش کنیم در این حوزه همین اشتغال را حفظ کنیم. صنعت ما نیازمند منابع عظیمی برای ایجاد شغل است ولی حجم بیکاری در کشور باید درمان شود. ما ناچاریم که نگاه ویژه ای به حوزه خدمات داشته باشیم.

واعظی اضافه کرد: خوشبختانه امروز شرکت ها خواهان تسهیل قانون و مقررات هستند چون در این حوزه به اندازه کافی پول و ثروت وجود دارد. تحولات بزرگی در دنیا رخ داده و در گشذته تنها منابع مالی تولید قروت می کرد ولی امروز فکر تولید ثروت می کند. ما باید به این تحول سرعت دهیم و به استقبال آن برویم. ما نیازمند این هستیم که نگاه ویژه ای به بازار خارج از ایران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز حدود 130 هزار اپلیکیشن بومی در کشور تولید شده و در حال استفاده است، گفت: به عنوان نمونه 96 درصد اپلیکیشن های کافه بازار ایرانی و بومی است. اگر به بازار صادرات توجه نکنیم این نیروی انباشته کشور نمی تواند رشد کند. ما نیازمند رقابت بین المللی هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری و اطلاعات با اشاره به ساختارهای نهادی استان تصریح کرد: کمتر استانی وجود دارد که این مجموعه ها را در کنار هم دارد. مراکز مختلف فناوری ارتباطی ما در این استان فعال است. امروز وقتی در مورد کسب و کار صحبت می شود همه ساختارهای نهادی آن در استان آماده است. 320 میلیارد تومان قرار است در قالب 24 پروژه در این استان ایجاد شود و 8000 شغل ایجاد شده آن اشتغال مستقیم است.

واعظی تاکید کرد: به نظر من این 8000 شغل باید به عنوان حداقل در نظر گرفته شود. ضمن اینکه فعالیت های حوزه آی سی تی به این 22 شرکت محدود نمی شود. امیدواریم در این روز مبارک و در این شهر مقدس این اقدامات برکات خوبی برای مردم این استان داشته باشد و پشتوانه ای برای اشتغال در کشور باشد.

علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهارداشت: در خراسان رضوی طی سال 94 علی رغم مشکلات جدی در درآمدهای نفتی و رکود اقتصادی، 36 هزار فرصت شغلی راه اندازی شد که این رقم در سال 95 با تلاش همگان به ویژه  همراهی بخش خصوصی در کنار بخش های  عمومی و دولتی؛ علی رغم هدف گذاری 105  هزار اشتغال در استان؛ 114 هزار و 700 اشتغال  ثابت،  ایجاد شد.

وی بیان کرد: این حرکت در سال گذشته با حمایت های دولت، نسبت  به سنوات قبل جهش قابل ملاحظه ای داشت اگرچه کافی نبود.

استاندار خراسان رضوی به وجود حدود280 هزار جویای کار در استان اشاره و خاطر نشان کرد: 48 درصد از این افراد دارای تحصیلات بالای متوسطه تا دکتری هستند که ظرفیت بزرگی برای استان محسوب می شود.

رشیدیان با تاکید بر اینکه دولت یازدهم با راهبری  دکتر روحانی بعد این نام گذاری و سخنان راهگشای رهبری معظم انقلاب در آغاز سال در کنار مضجع شریف حضرت رضا (ع)، امورات کشور را به سمت تحقق منویات  ایشان جهت دهی کرد؛ گفت: در جلسات ابتدای کار در آغاز سال به این مهم توجه ویژه ای شد و این حرکت ها  نشان لبیک دولت به منویات رهبری در حوزه  تولید اشتغال است.

 وی تاکید کرد: در سال جاری در تدوام سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در سال گذشته سرمایه گذاری های مختلفی در استان صورت گرفت که امیدواریم بخشی در سال جاری و قسمتی دیگر در سال آینده به ثمر بنشیند.

 رشیدیان تصریح کرد: در حوزه صنعت استان  بیش از 10 هزار500 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که حدود 10 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه ی  کشاورزی نیز  16 هزار و500 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه زیر بنای شده که جهش بزرگی در تامین زیر ساخت های کشاورزی به وجود خواهد آمد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در سال 95  علی رغم این که سطح زیر کشت استان کاهش داشت ولی در تولیدات کشاورزی در تمامی حوزه ها به ویژه  گندم شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم.

 وی اضافه کرد: در حوزه خدمات حدود 300 پروژه  با اعتباری بیش از 5 هزار و 800  میلیارد تومان در حال اجرا است که  123 مورد از این پروژه ها بالای 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رشیدیان ادامه داد: 22 مورد از این پروژه ها هتل های 4 و 5 ستاره است که در مجموع این  سرمایه گذارها حدود هفت هزار و 800 اشتغال مستقیم دارد.

 استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: علی رغم همه ی اقدامات مثبت و موثر انجام شده باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با کمک فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصت های جدید شغلی در استان فراهم کنیم.

وی اجرای طرح تکاپو در استان را گامی مطلوب در این راستا بر شمرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت نیروهای دانشگاهی و شرکت های فعال حوزه ی ICT ، فرصت های جدید اشتغال را فراهم کرده و در جوار امام مهربانی هاست به اهداف این طرح  که اشتغال پایدار برای جوانان این مرزو بوم  است دست یابیم.

در بخش دیگری از این نشست وزیر کار از تدوین برنامه اتصال شرکت های خصوصی حوزه آی تی به شبکه اقتصاد آی تی جهانی با هدف افزایش حجم اقتصاد ایران خبر داد.

در این جلسه وزیر کار از تشکیل کمیته همکاری دولت، دانشگاه و بخش خصوصی خبر داد و یاد آور شد: براساس مصوبه دولت کمیته ای برای تدوین قوانین حوزه کسب و کار دیجیتا ل تشکیل شده است.

در این جلسه یکی از شرکت ها اپلیکیشنی ارایه کرد که 1000 نفر را در سیستان و بلوچستان ساماندهی می کند که کار تایپ شرکت های مورد نیاز استان را انجام دهند. وزیر کار در پاسخ به نیازهای این شرکت ها برای اشتغال این افراد به سازمان فنی حرفه ای دستور داده 1000 نفر در سیستان آموزش داده شوند.

یکی دیگر از این اپلیکیشن ها فروش دیجیتالی کالاهای سوپر مارکتی با 10 درصد زیر قیمت است که فقط در تهران این طرح 4000 شغل ایجاد کرده است.

اپلیکیشن دیگر یک شرایط تبلیغاتی برای تولید محصولات تولید خانگی توسط زنان خانه دار را فراهم کرد. زنان خانه دار می توانند از طریق این اپلیکیشن تبلیغ کرده و کالای خود را خرید و فروش کنند.

اپلیکیشن دیگر برای معلمان است که می توانند دروس و آزمون های خود را با قیمتی پایین به مخاطبان ارایه کنند.

همچنین در این جلسه قرار شد با اجرای طرح پایلوتی در استان در حوزه آی تی، گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این طرح چند اپلیکیشن تولید شده که با توجه به ورود 20 میلیون زائر به استان در سال، جاذبه های استان در آن معرفی می شود و امکان بادید را فراهم سازند.

در حوزه سلامت اپلیکیشن های متعددی نیز ارایه شد که تعداد آن به بیش از 700 نرم افزار می رسد.

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی