در تازه‌ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد: قطعی و نوسانات برق؛ چالش صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی کاویان

در تازه‌ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد: قطعی و نوسانات برق؛ چالش صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی کاویان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 19 اسفند 1395


در تازه‌ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد:

قطعی و نوسانات برق؛ چالش صنعتگران مستقر در شهرک صنعتی کاویان

 

نوسانات و قطعی برق در شهرک‌ صنعتی «کاویان» و مشکلات و خساراتی که به واسطه تداوم این روند برای واحدهای صنعتی فعال در این شهرک پیش آمده بود، محور بحث در تازه‌ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی رئیس این دبیرخانه، در آغاز این نشست، مشکلات پیش آمده برای واحدهای صنعتی در این حوزه را «مخل فضای کسب و کار» توصیف کرد و با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌ها برای رفع مشکلات بخش صنعت عنوان کرد: اقتصاد صنعتی ما همین حالا با چالش‌های فراوانی روبه رو است و افزون شدن این جنس مشکلات فعالان اقتصادی این بخش را از پا خواهد انداخت.

وی تعهداتی را متوجه شرکت‌های خدمات‌رسان دانست و یادآور شد: این شرکت‌ها نظیر برق، آب، گاز و... مابه ازای دریافت هزینه از مشترکان صنعتی خود، باید خدماتی بی‌نقص و با کیفیت ارائه کنند چرا که یک نوسان ساده برق می‌تواند در بخش صنعت، خسارات سنگینی را رقم بزند.

  • قطعی برق و خسارت‌های وارده به توسعه بخش صنعت

در ادامه این نشست، برای ارائه توضیحات بیشتر، تریبون در اختیار شیبانی معاون پشتیبانی گروه شرکت‌های الکترواستیل قرار گرفت. وی عنوان کرد: قریب به دو سال و نیم است که در شهرک صنعتی کاویان با موارد نوسان یا قطعی برق روبه رو هستیم. بخشی از این مسئله طبیعتا از عوامل غیرمترقبه ناشی می‌شود و بخشی نیز از زیرساخت‌های عملیاتی نشات می‌گیرد که قاعدتا با توجه به خسارت‌هایی که واحدهای صنعتی این شهرک از این مسئله متحمل می‌شوند، ضرورت دارد که موضوع لااقل در بخش زیرساخت‌های عملیاتی سامانی پیدا کند.

وی به دستور دو سال پیش استاندار خراسان رضوی مبنی بر استقرار یک تیم کارشناسی از سوی شرکت برق در شهرک اشاره کرد و توضیح داد: دشواری‌های پیش آمده باعث شد تا مقام عالی دولت در استان، به منظور حل سریع‌تر مشکلات ناشی از قطعی برق، دستور استقرار این تیم را در شهرک مذکور بدهد. در واقع نظر به فاصله شهرستان فریمان تا این شهرک، حضور اکیپ‌های اتفاقات برق با تاخیر انجام می‌گیرد و این امر باعث شده تا ما به طور متوسط با قطعی‌های 45دقیقه تا یک ساعتی مواجه باشیم. از این منظر، اکیپ مستقر مذکور کمک بزرگی خواهد بود تا مشکلات با سرعت بیشتری حل و فصل شوند.

وی ادامه داد: در مدت یک ساعت قطعی برق اغلب مواد خام و دستگاه‌های ما دچار خسارت می‌شوند و از طرف دیگر هزینه نیروی کار غیرفعال نیز به کارفرما تحمیل می‌گردد.

شیبانی با توجه به خسارت‌های واردآمده به دستگاه‌های صنعتی به واسطه قطع ناگهانی برق، خواستار اطلاع‌رسانی شرکت برق به مشترکان صنعتی مستقر در شهرک صنعتی کاویان شد.

معاون پشتیبانی گروه شرکت‌های الکترواستیل در ادامه به موضوع اخذ خسارت از شرکت برق به واسطه این قطعی‌ها اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های ما تاکنون برای پرداخت خسارت از سوی شرکت برق ناکام مانده است و درخواست داریم نظر به تداوم وارد آمدن خسارت‌ها، بستر حضور یک اکیپ متخصص در شهرک فراهم آید تا قطعی‌های برق در کوتاه‌ترین زمان رفع و رجوع شود.

مهدی محبی قائم مقام شرکت خدماتی شهرک‌های صنعتی کاویان نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت 90واحد صنعتی در این شهرک، از مشکلات اقتصادی حاد این واحدها گفت و یادآور شد:اتفاقات برق شهرستان فریمان با ظرفیت نیروی انسانی محدودی فعال است و قاعدتا در صورت بروز قطعی در شبکه، با تاخیر در شهرک حاضر می‌شود. این خود مسئله‌ای است که باید ساماندهی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر استقرار اکیپ تخصصی اتفاقات برق، ضرورت دارد ساختارهای برق‌رسانی که در طول شبکه فرسوده و ناکارآمد شده‌اند، اصلاح و به روز رسانی شوند.

وی تاکید کرد: شرکت برق باید اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق را به سطح واحدهای صنعتی تسری بدهد چون با صرف یک تماس با دفتر شرکت‌ شهرک‌های صنعتی، برای ما امکان اطلاع‌رسانی سریع و همزمان به این تعداد واحد صنعتی فراهم نیست و از این حیث، شرکت مذکور باید ساز و کاری را بیاندیشد.

محمدصادق انبیایی معاون بهره برداري و ديسپاچينگ شرکت توزیع برق خراسان رضوی در پاسخ به اظهارات مطرح شده، عنوان کرد: استان ما پایین‌ترین نرخ قطعی برق را دارد. البته توزیع برق در گستره 40هزار کیلومتر مربعی این خطه باعث شده تا بخش زیادی از خطوط انتقال هوایی احداث شوند که این امر بروز حوادث را در شبکه اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

وی میزان قطعی برق را در شرکت شهرک‌های کاویان از ابتدای سال 95، تنها 10مورد و جمع زمان خاموشی را در این مدت، 171دقیقه عنوان کرد که بخشی از این موارد به دلیل حوادث و عوامل بیرونی نظیر برخورد شاخه درختان و... بوده است.

اگرچه آمارهای وی در خصوص میزان قطعی برق با اعتراض نماینده صنایع شرکت شهرک‌های کاویان مواجه شد اما انبایی ادامه داد: برای حل و فصل این موضوع پیشنهاد داریم که اولا یک تصمیم‌ جدی اتخاذ گردد که نتیجه آن ایجاد اتوماسیون شبکه و ایجاد اصلاحات فنی در شبکه باشد.

وی تاکید کرد:ایجاد اکیپی در این شهرک صنعتی در دستور کار ما نیست و ساز و کار اجرایی آن را نیز فراهم نداریم. در عین حال حاضریم اکیپ‌های اتفاقات شرکت برق فریمان را تقویت کنیم تا خدمات رسانی بهتری ارائه کنند.

این مقام مسئول در خصوص اطلاع‌رسانی قطعی برق هم عنوان کرد: واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک درخواست کتبی اطلاع‌رسانی خود را ارائه کنند تا در صورت بروز مشکل و احتمال قطعی برق، با خود آن‌ها تماس حاصل شود.

  • تشکیل کارگروهی برای ریشه‌یابی این مشکل

علیرضا بنی‌هاشم مدیر امور حقوقی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در سخنانی با استناد به ظرفیت‌های قانون برای اخذ خسارت از شرکت‌های خدماتی نظیر شرکت برق در صورت قطعی ، عنوان کرد: بخشی از مشکلات از قراردادهای یک سویه شرکت‌های خدماتی با مشتریان خودشان نشات می‌گیرد که در آن وجه التزام و میزان آن مورد غفلت قرار می‌گیرد. وی خواستار اصلاح این روند شد.

اما در جمع بندی این بحث، لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این پرونده بخشی از نواقص در داخل خود شهرک صنعتی وجود دارند و شماری از خارج آن ریشه می‌گیرند. در این راستا باید کارگروهی متشکل از متخصصان این حوزه تشکیل شود و در آن ریشه‌های اصلی بروز این مشکلات مشخص شوند و سهم تقصیر هر کدام از بخش‌ها احصاء گردد تا مسیر اصلاح هموارتر شود.

وی از شرکت توزیع برق استان خواست تا ظرف 10روز اکیپ تخصصی اتفاقات برق را در این شهرک مستقر کند و ادامه داد: تقاضای دیگر ما که در قالب مصوبه این نشست منعکس خواهد شد، ضرورت اصلاح سیستم اطلاع‌رسانی است که باید از سوی شرکت توزیع برق استان انجام پذیرد.

لبافی از کارشناسان حقوقی حاضر در جلسه خواست تا بستر اخذ خسارت را برای پرونده مذکور مورد بررسی قرار دهند و ماجرای قراردادهای یک‌سویه شرکت‌های خدماتی را نیز مجدانه‌تر پیگیری کنند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی