داده‌کاوی»؛ مدیران را در تصمیم‌سازی‌ها، با استناد به اطلاعات علمی، یاری خواهد کرد

داده‌کاوی»؛ مدیران را در تصمیم‌سازی‌ها، با استناد به اطلاعات علمی، یاری خواهد کرد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 11 اسفند 1395

بنیان‌گذار واحد داده‌کاوی شرکت بنز آلمان در حاشیه نخستین سمینار «نقش داده کاوی و کلان داده کاوی در کسب و کار» تأکید کرد:

«داده‌کاوی»؛ مدیران را در تصمیم‌سازی‌ها، با استناد به اطلاعات علمی، یاری خواهد کرد

استاد اقتصاد دانشگاه کارلسروهه آلمان، گفت: توسعه دانش‌ داده‌کاوی(Data Mining) در ایران، بستری را فراهم خواهد کرد تا تصمیمات مدیریتی به اتکای آمارها واطلاعات متقن، تسهیل شود و عملاً این سیستم‌ها در مقام «تصمیم‌یار» در ساختارهای اقتصادی و سازمانی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

پروفسور غلامرضا نخعی زاده، پژوهشگر برجسته و بنیانگذار واحد داده کاوی در مرکز تحقیقات شرکت دایملر کرایسلر آلمان (مرسدس بنز) در گفتگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به برگزاری نخستین سمینار «نقش داده کاوی و کلان داده کاوی در کسب و کار» در اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی، عنوان کرد: توسعه این رشته در ایران، به ارتقای بسترهای دانش و آگاهی در ساختارهای عملکردی می‌انجامد و فرصت آینده‌نگری و دوراندیشی در رویکردها را با استناد به اطلاعات علمی فراهم می‌کند، از این منظر ضرورت دارد تا داده‌کاوی به عنوان یک مبحث میان‌رشته‌ای در فضای آکادمیک ایران نیز ترویج یابد و ظرفیت ایجاد دوره کارشناسی ارشد آن در دانشگاه‌های کشورمان فراهم شود.

وی برگزاری این سمینار و کارگاه آموزشی برای فعالان اقتصادی را یک اقدام مثبت از سوی مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی توصیف کرد و یادآور شد: این اولین کارگاه در نوع خود بود که در استان خراسان رضوی برگزار شد و استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفت. در این کارگاه، مباحث داده‌کاوی به صورت عملی به پژوهشگران و فعالان اقتصادی آموزش داده شد تا آن را در بستر کاری و مدیریتی خود مورد بهره‌برداری قرار دهند.

  • نقش علم داده‌کاوی در آینده‌نگری و پیشگیری از پولشویی

پروفسور نخعی زاده ادامه داد: در حال حاضر در بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان داده‌های فراوانی تولید می‌شود اما چون توان و ظرفیت تحلیل آن‌ها در چهارچوب دانش‌های نوین فراهم نیست، این اعداد و آمار سودمند در جایگاهی که باید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. نظر به همین خلاء موجود، در این کارگاه با پژوهشگران و فعالان اقتصادی در خصوص همین ظرفیت و نحوه به کارگیری آن سخن گفتیم.

وی به شماری از فواید این مبحث میان‌رشته‌ای در حوزه بانکی و صنعتی اشاره کرد و افزود: داده کاوی (Data Mining) یک فن آوری میان رشته ای است که علاوه بر علم آمار از روش‌های مدرن نظیر پایگاه داده ها و نیز هوش مصنوعی بهره می‌گیرد و پس از پردازش داده‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها را میسر می سازد. در حال حاضراز داده‌کاوی در علم بانکداری به عنوان بستری برای پیش‌بینی نرخ‌ها(ارز، سهام و سود)، اعتبارسنجی مشتریان و از همه مهم‌تر پیشگیری از پولشویی استفاده می‌گردد و مشابه این مباحث در بخش اقتصاد و صنعت نیز تعریف می‌شود.

  • داده‌ها، به مثابه سرمایه‌های سازمانی هستند

پروفسور نخعی زاده، منابع داده‌ای هر سازمانی را به مثابه سرمایه های سازمانی آن توصیف کرد و متذکر شد: از این منظر، داده‌ها و اطلاعات آماری سازمان‌ها، در زمره سرمایه‌های آن می‌گنجند و مدیری موفق خواهد بود که بتواند از این سرمایه‌ها به شایستگی بهره ببرد.

این استاد برجسته دانشگاه که از یک دهه پیش در تلاش برای توسعه دانش داده‌کاوی در ایران است، اقدام اتاق بازرگانی خراسان رضوی در برگزاری سمینار «نقش داده کاوی و کلان داده کاوی در کسب و کار» و «کارگاه نظری-عملی کاربردهای داده کاوی و کلان داده کاوی در کسب و کار» را ستود و گفت: دغدغه پارلمان بخش خصوصی برای تجهیز فعالان اقتصادی به دانش روز دنیا قابل تقدیر است و امیدوارم که به مدد حمایت‌های اتاق بازرگانی استان بستری برای تداوم برگزاری کارگاه ها و سمینارهای مرتبط با این موضوع فراهم آید.

گفتنی است؛ سمینار و کارگاه نظری- عملی کاربردهای داده‌کاوی و کلان داده‌کاوی در کسب و کار به همت مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و با حضور معاونت های پژوهشی، اعضای هیأت علمی، متخصصان آمار، فن آوری اطلاعات و آموزش در دانشگاه ها، سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی، در روزهای یک شنبه و سه شنبه 8 و 10 اسفندماه در محل مرکز آموزش و پژوهش این اتاق برگزار شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی