معافیت‌های مالیاتی و جرائم قانونی برای فعالان بخش کشاورزی تشریح شد

معافیت‌های مالیاتی و جرائم قانونی برای فعالان بخش کشاورزی تشریح شد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 بهمن 1395

در چهارچوب برگزاری یک کارگاه آموزشی؛

معافیت‌های مالیاتی و جرائم قانونی برای فعالان بخش کشاورزی تشریح شد

 

«آشنایی با مقررات و قوانین مالیاتی بخش کشاورزی»، عنوان کارگاهی آموزشی بود که برای نخستین‌بار با محور ارائه آخرین اطلاعات در خصوص تغییرات قوانین مالیاتی کشور به فعالان بخش کشاورزی، توسط مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی 18 بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «سیدمصطفی شامل» مدرس این دوره آموزشی و مشاور اتاق در امور مالیاتی، هدف از برگزاری آن را بررسی قوانین و مقررات مالیاتی، رسیدگی به مشکلات مؤدیان بخش کشاورزی در این حوزه و رفع ابهام از مباحث مطروحه عنوان کرد.

ابهامات مالیاتی و ظرفیت مشاوره‌ای و آموزشی برای رفع مشکلات موجود

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با بیان اینکه در حوزه مالیات‌های مستقیم، بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف است، اظهار کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بخش کشاورزی و همچنین اشخاص حقوقی مرتبط با بخش تعاونی که موضوع فعالیت آن‌ها، بخش کشاورزی است از معافیت مالیات برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی در اقتصاد ایران به چهار زیر گروه تقسیم می‌شود، افزود: بخش زراعت، دام و طیور، شیلات و آبزیان، جنگل‌ها و مراتع در این جرگه می‌گنجند که در ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات شده‌اند، اما ابهامات و سوء برداشت‌هایی در قانون از جانب مؤدی و مأموران مالیاتی که مسؤول تشخیص و وصول مالیات هستند، شکل گرفته که بسترساز مشکلات و پیچیدگی‌هایی شده است.

شامل ادامه داد: قانون مالیات های مستقیم در این رابطه با صراحت عنوان می‌کند، تنها بخش‌هایی که به صورت مستقیم در رابطه با کشاورزی هستند و تولیدکننده صرف به شمار می‌آیند، از مالیات معاف می‌شوند که توجه نکردن به این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در این حوزه شده بود.

وی با اشاره به اینکه از سال 66 تاکنون هر ۱۴ سال یک‌بار قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده است که  آخرین اصلاحیه صورت‌گرفته در این حوزه را مربوط به تیرماه 94 عنوان کرد و گفت: با انجام ابلاغ‌های لازم، از اول فروردین ماه سال جاری، اصلاحیه مذکور در مسیر اجرا قرار گرفت. در طی این مدت سازمان امور مالیاتی و هیأت عمومی شورای عالی مالیاتی که فعالیت آن ابهام زدایی از مسائل مالیاتی است، شماری از بخشنامه‌ها، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی را ارائه نموده تا خلاء‌های موجود را در ساختار اجرایی خود مرتفع سازد که همین امر باعث شکل‌گیری تضادها و ابهام هایی در بعضی بخش‌ها شد. فعالان بخش کشاورزی نیز از این حیث به دغدغه‌هایی دچار شدند که این دوره آموزشی در جهت رفع آن‌ها برگزار گردید.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ارتقاء و افزایش سطح آگاهی مؤدیان مرتبط با بخش کشاورزی دانست و ابراز کرد: در ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به شرکت‌های تعاونی و زیر مجموعه‌های آن( شامل شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان) می‌شود، این ساختارها از پرداخت مالیات معاف اعلام شده‌اند. اما در قانون تعاون و اساس نامه‌های این بخش، تأکید شده که شرکت‌های تعاونی که به منظور ارائه خدمت به اعضای خود تشکیل می‌شوند از پرداخت مالیات معاف هستند؛ اما اگر به غیر عضو کالایی را بفروشند و یا خدمتی ارائه نمایند و از آن سود ببرند، به آن‌ها مالیات تعلق می‌گیرد.

شامل یادآور شد: تعدادی از شرکت‌های تعاونی به واسطه عدم اطلاع از این شرط، به افراد غیر عضو کالا عرضه کرده و متقابلاً مشمول مالیات شده بودند که این امر دشواری‌هایی را برای آن‌ها در پی داشت. این کش و قوس‌ها حتی تا مجلس نیز رفت و به صدور استفساریه‌ای منجر شد، اگرچه تصویب مجلس بخشی از مشکلات را حل کرد اما به هر حال، ابهامات قانونی برای فعالان اقتصادی می‌تواند چنین دشواری‌هایی را رقم بزند و این بحث باید مورد توجه ایشان باشد.

وی در ادامه نمونه‌های دیگری از ابهامات قانونی که در این جلسه در حوزه مباحث مالیاتی بخش کشاورزی مطرح بود را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جمع فعالان بخش کشاورزی همچنین از جرائمی که برای تخلفات مالیاتی در قوانین جدید مشخص شده بیان گردید و بازه‌های زمانی ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، گزارش‌های فصلی و نحوه تکمیل دفاتر قانونی و... را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی سؤالات مطرح شده در این کارگاه را بسیار دقیق و مهم ارزیابی کرد و گفت: سؤالات مطرح شده در این کارگاه توسط نمایندگان اداره کل امور مالیاتی استان پاسخ داده شد و ابهاماتی که در حوزه‌های مرتبط وجود داشت تا حد زیادی مرتفع شد.

مشاور امور مالیاتی اتاق بازرگانی خراسان رضوی یکی از دغدغه‌های جدی فعالان بخش کشاورزی را برخوردهای سلیقه‌ای ممیزان مالیاتی در شهرستان‌ها عنوان کرد و افزود: تبعاً بخشی از مشکل موجود ناشی از عدم آموزش کافی این افراد بود که مقرر گردید نمایندگان اداره کل امور مالیاتی در این نشست، درخواست ما را برای برگزاری دوره‌های ویژه‌ای برای این افراد نیز، به نهاد متبوعشان منتقل کنند.

وی استقبال از این کارگاه آموزشی را قابل توجه عنوان کرد و افزود:باور داریم، با شناسایی مشکلات موجود در این حوزه می‌توان راحت‌تر چاره‌جویی نمود.

شامل تصریح کرد: اتاق بازرگانی در بحث ارائه مشاوره ب فعالان اقتصادی بسیار خوب عمل می‌کند و در حوزه‌های مختلفی مانند بانک‌ها و تسهیلات بانکی، قراردادهای حقوقی، قوانین کار و روابط کارگری، قوانین تأمین اجتماعی؛ مشاوران قوی را به کار گرفته است و تقاضا داریم با اطلاع‌رسانی قوی در خصوص استفاده از این ظرفیت، فرصت آن فراهم آید تا فعالان اقتصادی به استفاده از این بستر تخصصی ترغیب شوند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالان بخش کشاورزی، گره‌گشا خواهد بود

عبدالوهاب عیدخانی رئیس اداره امور مالیاتی بخش مالیات بر ارزش‌افزوده اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی که به نمایندگی از نهاد متبوعش در این برنامه حضور داشت، هدف از برگزاری این دوره آموزشی را آشنایی فعالان بخش کشاورزی با قوانین مالیاتی از جمله مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های بر ارزش افزوده دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین نکات مطرح شده این دوره در خصوص مالیات‌های مستقیم، بحث معافیت شرکت‌های تعاونی کشاورزی و نهایتاً جرایم و تخلفات مالیاتی بود. همچنین در بحث مالیات‌ بر ارزش افزوده، معافیت‌های بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت.

وی در رابطه با محور عمده سؤالات و ابهامات فعالان بخش کشاورزی در این کارگاه آموزشی، عنوان کرد: مهم‌ترین محور این دوره آموزشی، نحوه رسیدگی به معافیت‌های مالیاتی موضوع ماده ۱۳۳ تعاونی‌ها و قانون مالیات‌های مستقیم بود.

رئیس امور مالیاتی بخش مالیات بر ارزش‌افزوده اداره‌کل امور مالیاتی خراسان رضوی برگزاری این چنین دوره‌هایی را مؤثر و مفید توصیف کرد و ادامه داد: اطلاع رسانی و آموزش در حوزه مالیاتی کمک شایانی خواهد کرد تا مؤدیان ضمن آشنایی با قانون از ظرفیت‌های آن به بهترین شیوه و به نفع کسب و کار خود بهره ببرند و نهایتاً ساماندهی این حوزه رغم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه این قبیل کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را ادامه خواهیم داد، تأکید کرد: بسیاری از ابهاماتی که در خصوص قوانین مالیات وجود دارد، به دلیل عدم آموزش و آگاهی کافی از نص صریح قانون است که این مهم به راحتی قابل رفع و رجوع می‌باشد و با اطلاع رسانی می‌توان ابهامات را زدود و سازو کارها را تسهیل کرد.

گامی مؤثر در جهت آگاهی‌بخشی به فعالان اقتصادی و کمک به اجرای قانون

افشین محمودیان مقدم، رئیس امور حسابرسی مالیاتی خراسان رضوی نیز در رابطه با انگیزه برگزاری این دوره آموزشی برای فعالان بخش کشاورزی، اظهار کرد: شرکت‌هایی که در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کنند، به ویژه آن گروه شرکت‌هایی که به صورت تعاونی فعال هستند، باید از تغییرات قوانین مالیاتی که ناظر بر شفافیت مالی می‌باشد، آگاهی یابند. زیرا این شرکت‌ها از ابتدا معافیت مالیاتی مبنایی داشته‌ و با قوانین جدید آشنایی ندارند، همچنین اخیراً در قوانین جدید وضع شده، جرایم مالی و کیفری برای عدم پرداخت مالیات‌ها درنظر گرفته شده و عدم آگاهی افراد می‌تواند برای آن‌ها دردسرساز شود.

 محمودیان تأکید کرد: برگزاری این دوره کمک شایانی به ما نیز کرد تا با بخشی از مؤدیان در ارتباط رودر رو قرار بگیریم و با دیدگاه‌ها و ابهامات آن‌ها از نزدیک آشنا شویم.

رئیس امور حسابرسی مالیاتی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: فعالان بخش کشاورزی و تعاونی‌ها ابهاماتی را در خصوص معافیت‌های مالیاتی خود داشتند. در چهارچوب این دوره به آن‌ها تأکید شد که معافیت مالی حق نیست بلکه یک امتیاز است و از این منظر آن‌ها نیز باید با اما و اگرهای قانون در خصوص معافیت‌ها آشنایی پیدا کنند تا ناخواسته مرتکب تخلف مالیاتی نشوند.

وی یکی دیگر از نتایج این دوره آموزشی را آشنایی خود و همکارانش با نقاط ضعف موجود در سیستم مالیاتی عنوان کرد و یادآور شد: اتاق بازرگانی حرکت در خور تحسینی را آغاز کرده و آن گسترش دانش و آگاهی در بخش‌های مختلف برای فعالان اقتصادی است. قطعاً نتایج این قبیل اقدامات در بلندمدت و در چرخه اقتصاد کشور، ملموس خواهد بود و به اجرای هرچه بهتر قانون نیز کمک خواهد کرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی