نخستین کارگاه آشنایی با قوانین مبارزه با پولشویی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد

نخستین کارگاه آشنایی با قوانین مبارزه با پولشویی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 06 بهمن 1395

با حضور جمعی از مدیران مالی و بازرگانی شرکت‌های اقتصادی؛

نخستین کارگاه آشنایی با قوانین مبارزه با پولشویی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، با حضور جمعی از مدیران مالی و بازرگانی شرکت‌های اقتصادی عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در محل مرکز آموزش اتاق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «پیام رشیدی» سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی استان، در تشریح دلایل برگزاری این کارگاه عنوان کرد: دوره آموزشی مذکور در اجرای مصوبات هیئت وزیران و دستورالعمل ابلاغی وزیر اقتصاد و همچنین عمل به مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی تدارک دیده شد. در حقیقت شرکت‌ها تجاری و بنگاه‌های غیرتجاری در چهارچوب دستورالعمل‌های موجود موظف شده‌اند تا برنامه‌های آموزشی مستمری را در این رابطه برای کارکنان خود ترتیب دهند، که با مساعدت اتاق بازرگانی استان این دوره به صورت متمرکز در این مجموعه برگزار گردید.

وی به سرفصل‌های مطرح شده در این کارگاه آموزشی اشاره کرد و افزود: در این دوره، کلیاتی در خصوص پولشویی و تبیین مفهوم پول کثیف، وضعیت و راهکارهای پولشویی در ایران و جهان، آمار و تبعات اقتصادی آن، قوانین مرتبط با بحث مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و... ارائه گردید.

رشیدی با اشاره به استقبال خوبی که از این برنامه صورت گرفت، گفت: همراهی اتاق بازرگانی در برگزاری این دوره، از هزینه‌ها و دشواری‌های اجرای آن برای شرکت‌های اقتصادی و مؤسسات تجاری خواهد کاست و کمک بزرگی محسوب می‌شود.

وی به عقبه قانونی برگزاری این دوره‌های آموزشی اشاره ای نمود و یادآور شد: قانون مبارزه با پولشویی بهمن‌ماه سال 86 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و دستورالعمل اجرایی آن نیز دو سال بعد ابلاغ گردید تا این بحث به ویژه در بخش آموزش، به صورت جدی در کشورمان مورد توجه قرار گیرد.

وی استقرار ایران در منطقه‌ای حساس به لحاظ تروریسم را عاملی برشمرد که اهمیت آموزش و مبارزه با پولشویی را دوچندان می‌کند و خاطر نشان کرد: پولشویی در واقع یک جرم ثانویه است که ارتکاب آن با هدف پنهان‌سازی جرم اولیه انجام می‌پذیرد. یعنی جرمی در قالب قاچاق اسلحه، کالا و ارز، فرار مالیاتی و... اتفاق می‌افتد و عاملان آن تلاش می‌کنند تا درآمد حاصل از آن را در سیستم رسمی اقتصادی مشروع جلوه دهند. تحقق این نیت خسران جدی به اقتصاد کشور وارد می‌سازد.

رشیدی تأکید کرد: متأسفانه ناآگاهی بعضاً باعث می‌شود تا شرکت‌ها یا افراد به صورت ناخودآگاه با این جریان پولشویی همراه شوند و به حلقه‌ای از این مسیر بدل گردند که متأسفانه تبعات زیادی را نیز برای آن‌ها در پِی خواهد داشت.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی