شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی: استرداد مالیات بر ارزش افزوده بخش صادرات

نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 09 دي 1395

شافعی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی:

 استرداد مالیات بر ارزش افزوده بخش صادرات

رئیس  اتاق ایران در سی و پنجمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی که با حضور استاندار خراسان رضوی ،دادستان مشهد و اعضای شورا در استانداری خراسان رضوی برگزار گردید از بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی برای استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان، حداکثر ظرف مدت یکماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد ، غلامحسین شافعی با اشاره به بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی برای تسریع در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بخش صادرات گفت: به دلیل اعتراضات  بخش خصوصی در مورد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات، ۵ ماه قبل، دستور بازنگری از سوی معاون اول رئیس‌جمهور صادر شد؛ اما علیرغم اصلاح، باز هم ایراداتی به آن وارد بود.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان و علیرغم پیشنهاد شش ماده‌ای مشترک اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و رئیس سازمان توسعه تجارت، مجدد مالیات بر ارزش افزوده به ۱۷ بند تغییر پیدا کرد که باز هم مورد اعتراض اتاق و وزارت صنعت واقع شد.

وی تصریح کرد: نهایتا، درجلسه دو هفته پیش در وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت ، توافقی صورت گرفت و بخشنامه‌ای در سی ام آذرماه امسال صادر شد که به نظر می‌رسد در صورت اجرای صحیح و دقیق آن، تعویق زمانی استرداد مالیات بر ارزش افزوده برای صادرکنندگان برطرف و طبق زمان معین قانوتی مسترد گردد.

شافعی ابراز امیدواری کرد که اجرای این بخشنامه با تمهیدات اندیشیده شده، طبق قانون در زمان مقرر صورت گیرد.

تسهیل در صدور روادید و تسهیل روابط بانکی میان ایران و کشورهای اسیای میانه

رییس اتاق ایران در ادامه از تسهیل در صدور روادید و تسهیل روابط بانکی میان ایران و کشورهای اسیای میانه در سفرش در معیت رییس جمهور به این کشورها خبر داد و آن را از نتایج این سفر برشمرد و گفت: در مورد تسهیلات بانکی قرار است مجدداً در ماه آینده جلسه‌ای برگزار شود که امیدواریم به گشایش‌های جدیدی برسد.

لزوم نگاه جدی به موضوع بازسازی سوریه

رئیس پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سفرش به لبنان، لزوم نگاه جدی به موضوع بازسازی سوریه را هم موردتوجه قرارداد و گفت: شرکتهای  اروپائی برای بازسازی سوریه شرکت‌های مشترکی را در لبنان تشکیل داده‌اند درحالی‌که ما هنوز در این عرصه وارد نشده و اقدامی نکرده‌ایم.

ایران به دنبال توسعه روابط و مناسبات با کشورهای عضو اوراسیا

وی همچنین با تأکید بر  اینکه ایران به دنبال توسعه روابط و مناسبات با کشورهای عضو اوراسیا با هدف‌گیری تجارت آزاد است از تجار خراسانی خواست از این فرصت  برای گسترش ارتباطات تجاری استفاده کنند.

در ادامه  استاندار خراسان رضوی برضرورت مشارکت شرکـت ها و نهادهای مالی و پولی، ارکان بازار سرمایه و متولیان پروژه های سرمایه پذیر ازبخش های دولتی و خصوصی کشور در حوزه های بازار سرمایه، گردشگری، مسکن، راه و شهرسازی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تشکل های اقتصادی در کنار دعوت گسترده از سرمایه گذاران، جهت بهره برداری و بستــر ســازی جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این نمایشگاه تاکید کرد.
در 9 ماهه ی ابتدای سال جاری 142 میلیون دلار طی 12 مجوز سرمایه گذاری خارجی به استان وارد شده است

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در 9 ماهه ی ابتدای سال جاری 142 میلیون دلار طی 12 مجوز سرمایه گذاری خارجی به استان وارد شده است که این رقم هفت برابر رقم کل سال گذشته است.
رشیدیان ادامه داد: از ابتدای سال جاری 578 شرکت با سهامداران خارجی در استان به ثبت رسیده است که سرمایه گذاری این شرکت ها حدود 173 میلیون دلار پیش بینی می شود.
وی خاطر نشان کرد: مجموع رقم سرمایه وارده به استان در 9 ماهه ی ابتدای سال جاری ( با و بدون تعهد و تضمین دولت ) 261 میلیون دلار بوده است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: نکته مهم این است که چهار مجوز سرمایه گذاری خارجی در حوزه ی صنعت شامل: تولید، چاپ و رنگرزی انواع پارچه منسوجات، تولید کفپوش لاستیکی یکپارچه ورزشی، انواع پودر کیک و بسته بندی خشکبار و طرح ریخته گری آلومینیوم و آلیاژهای آن جمعا به مبلغ: 9.5 میلیون دلار در هفته آینده در هیات سرمایه گذاری خارجی کشور مطرح و تصویب می شود.
رشیدیان در خصوص پیگیری موضوع تأمین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای بالای 60درصد  پیشرفت فیزیکی که 763 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته، گفت: تاکنون، دو هزار و 684  واحد استان  در سامانه ی بهین یاب ثبت نام کرده اند. (صنعتی977 واحد و کشاورزی هزار و 707 واحد)
 تاکنون در بخش صنعت و کشاورزی جمعا تعداد 464 طرح به مبلغ 402 میلیارد تومان پرداخت شده

وی افزود: هزار و  887 واحد صنعتی و کشاورزی به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون در بخش صنعت و کشاورزی جمعا تعداد 464 طرح به مبلغ 402 میلیارد تومان پرداخت شده که در بخش صنعت تعداد 435 واحد به مبلغ 337 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی تعداد 106 واحد به مبلغ 65 میلیارد تومان می باشد .
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از این مبلغ، در بخش صنعت 215 واحد سرمایه در گردش به مبلغ 317 میلیارد تومان و 15 واحد سرمایه ثابت به مبلغ 20 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی 209 واحد سرمایه در گردش به مبلغ 55 میلیارد تومان و 25 واحد سرمایه ثابت به مبلغ 10 میلیارد تومان پرداختی بوده است .
رشیدیان گفت: در واحدهای بالای 100 نفر 112 میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه در گردش به 32 واحد و مبلغ دو میلیارد تومان به یک طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی پرداخت شده است .
وی از ابلاغ و اعلام سهم تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی سال 95 استان به مبلغ 72 میلیارد ریال با عاملیت بانک های ملی و ملت استان به انضمام الگوی توسعه ی مشاغل خانگی خبر داد و بر ضرورت توجه به احراز شرایط متقاضیان برای ایجاد اشتغال تاکید کرد.
اعلام آمادگی بانک توسعه ی صادرات در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی حائز شرایط

استاندار خراسان رضوی همچنین از اعلام آمادگی بانک توسعه ی صادرات در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی حائز شرایط و تأمین مالی طرح های صادرات محور و مرتبط با توسعه زیرساخت هایی که اجرای آن منجر به افزایش درآمد ارزی کشور می شود خبر داد و خواستار اطلاع رسانی به متقاضیان حائز شرایط، از طریق کارگروه توسعه ی صادرات و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شد.
رشیدیان افزود: به منظور توسعه ی صادرات در استان،  دومین سرویس صادراتی شهرک صنعتی شهرستانی گناباد در هفته ی آینده به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان محموله های صادراتی جنوب استان، افتتاح می شود.
گفتنی است؛ نخستین سرویس صادراتی شهرک صنعتی کشور در نیشابور در اردیبهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید و طی این مدت، 100 میلیارد تومان کالا از این مرکز صادر شده است.  

ضرورت تعدد هیأت های تجدید نظر تأمین اجتماعی در استان

در ادامه علی اکبر لبافی گفت:به دلیل حجم بالای پرونده های ارجاعی به تأمین اجتماعی و ارجاع آنها به هیأت تجدید نظر، مدت زمان رسیدگی به این پرونده ها طولانی است.

وی اظهار کرد:حجم بالای پرونده های ارجاعی به هیأت فعلی تجدید نظر تشخیص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی استان، موجب شده است که تعدادی از این پرونده ها برای رسیدگی به تهران ارسال شود که این  امر هزینه هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی افزود:از طرفی کارشناسان تأمین اجتماعی در استان با بعضی اقتضائات، شرایط و مشکلات فعالان این بخش آشنایی دارند و به پرونده های ارسالی به هیأت تجدید نظر با دقت بیشتر و با رویکرد حل مشکل رسیدگی می شود.که در همین ارتباط مقرر گردید با توجه به ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده ها و برخورداری اداره کل تأمین اجتماعی و تشکل های عضو هیأت های تجدید نظر مطالبات تأمین اجتماعی از توانایی کارشناسی مطلوب در خراسان و اشراف کارشناسان به موضوعات استانی، ضمن طرح موضوع در شورای گفتگو از طریق استانداری و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی پیگیری به عمل آمده تا نسبت به صدور مجوز برای ایجاد و فعال سازی هیأت دوم تجدید نظر مطالبات تأمین اجتماعی در استان اقدام شود. 

 

چگونگی تشخیص کارفرمایان خوش حساب جهت استفاده از مزایای بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی در بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب

لبافی افزود:تأمین اجتماعی در رابطه با تشویق کارفرمایان خوش حساب بخشنامه ای صادر کرده است.این بخشنامه برای استفاده کارفرمایان و تولیدکنندگان خوش حساب از مزایای بخشودگی جرائم بیمه ای صادر شده است و براساس این بخشنامه کارگاه هایی که به دلایل غیر ارادی از جمله حوادث غیرمترقبه، تحریم های اقتصادی ظالمانه و نوسانات نرخ ارز امکان پرداخت حق بیمه را نداشته اند، می توانند با پرداخت اصل حق بیمه معوق از بخشودگی جرائم بهره مند شوند.

وی افزود:چگونگی تشخیص کارفرمایان خوش حساب جهت استفاده از مزایای بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی در بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب از موارد دارای ابهام برای برخی از واحدها است.

در همین ارتباط مقرر گردید برای سامان دادن به بحث بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش حساب موضوع بخشنامه شماره 1000/95/2973 مورخ 27/3/95 سازمان تأمین اجتماعی، پرونده هایی که سازمان صنعت، معدن و تجارت صرفاً قادر به تشخیص شرایط استفاده از بخشودگی کارفرمایان خوش حساب به تنهایی را ندارد به کارگروه مرکب از نمایندگان: استانداری، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن مدیران صنایع (بخش خصوصی) ارجاع شود تا پس از بررسی همه جانبه پیرامون درخواست مطرح شده اظهار نظر نموده و به سازمان صنعت، معدن و تجارت جهت انجام اقدامات بعدی ارائه شود.

بررسی  مسایل مبتلابه حوزه صنایع لبنی استان

علی اکبر لبافی یکسان نبودن قوانین نظارتی بر محصولات صنایع لبنی  و صنف  سنتی توزیع لبنیات را از مهمترین دغدغه های صنف لبنیات بر شمرد و اظهار کرد:حجم خرید و سهولت راه اندازی لبنیات سنتی از جمله دلایل رشد این واحدهای صنفی است که باعث به وجود امدن رکود در لبنیات صنعتی شده است.

وی تاکید کرد در چرخه تولید برخی آنها و همچنین ظروفی که برای بسته بندیشان مورد استفاده قرار می گیرد ایراداتی وارد است.

لبافی افزود:مشکل دیگر عرضه شیر خام در بعضی از این واحدهاست که به هیچ مورد تایید دامپزشکی نیست.

وی برنظارت بر این واحدهای لبنی با توجه به نقش غیر قابل انکار این محصول بر سلامت افراد تاکید کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی