گزارش ارزیابی عملکرد معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت‌جام

گزارش ارزیابی عملکرد معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت‌جام
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 11 خرداد 1399

گزارش ارزیابی عملکرد معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت‌جام

جلسه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی با محوریت شهرستان تربت‌جام برگزار شد و عملکرد معین‌های اقتصاد مقاومتی این شهرستان مورد نقد وبررسی قرار گرفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مرتضی حمیدی فرماندار شهرستان تربت‌جام در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا معین اقتصاد مقاومتی تبرک کار خود را در بخش روستا شروع کرد و مطالعه دقیق همه ظرفیت‌های روستاهای بخش بوژگان در دستور کار قرار گرفت و در این محدوده هم‌اکنون در گام ششم مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه مهارت‌آموزی برای مردم روستاها تبیین شده است، متذکر شد: در روستای چشمه گل صندوق خردی با 70 عضو، در روستای چشمه جوهر با 21 عضو و در روستای کلاته مروی با 32 عضو در راستای اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی تشکیل شده است.
در ادامه این جلسه، امام جمعه شهرستان تربت‌جام با بیان اینکه طبق تعریف قرآن و احادیث معصومین اقتصاد یک علم است، افزود: علم به معنای واقعی کلمه. لذا حضرات معصومین و قرآن در روایات مختلف به روش‌های جذب سرمایه و کسب سود پرداخته‌اند.
حجت‌الاسلام حسین معتمدی‌فر خاطرنشان کرد: به پروژه‌های اقتصادی باید از منظر اجتماعی هم نگاه شود، در این راستا در بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که یک شرکت بزرگ باید در بین مردم خرد بشوند.
وی در انتها با اشاره به توانمندی‌های قابل توجه شهرستان تربت‌جام، متذکر شد: شهرستان توانایی جذب سرمایه‌گذاری را دارد و می‌تواند در راستای توسعه استان کمک کار باشد.
مولوی جامی‌الاحمدی همچنین در این جلسه در سخنان کوتاهی گفت: ترجیحا در امر اقتصاد کارها به افراد متخصص واگذار شود چون تصدی افراد غیر متخصص چیزی جز ضرر و عقب‌ماندگی را برای شهرستان در پی نخواهد داشت.
امام جمعه اهل تسنن شهرستان تربت‌جام در همین رابطه اضافه کرد: لازم است که به کشاورزی شهرستان توجه بیشتری بشود و کارخانه‌جات مورد نیاز شهرستان افتتاح شوند.
رئیس دادگستری شهرستان تربت‌جام در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های رئیس قوه قضائیه رفع موانع تولید بوده و دستوراتی هم در این خصوص صادر شده است، افزود: در شهرستان تربت‌جام هم در جلسات متعددی به صورت مصداقی برای حل موانع تولید تصمیمات لازم گرفته شده است.
احمد عارفی‌نیا ادامه داد: در سطح جهان یکی از ارکان ضروری که در کنار ارکان اجرایی وجود دارد رکن داوری است، بهرحال ضرورت دارد در هر برنامه اقتصادی برای حل شدن اختلافات یک رکن داوری توسط طرفین قراردادهای اقتصادی تعیین شود.
وی استفاده از اساتید و کارشناسان حقوقی را یکی از ضروریات دانست و افزود: طرفین معامله یک مرکز داوری برای پیشگیری و حل مشکلات را در نظر بگیرند تا بسیاری از اختلافات بدون مراجعه به دادگستری‌ها برطرف شود.
در ادامه این جلسه نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اثرات مثبت طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان قابل مشاهده است، تاکید کرد: مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که در استان شروع شده یک کار صحیح واصولی است که گفتمان استان را تبدیل به گفتمان اقتصادی کرده است.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های شهرستان برای توسعه پایدار استفاده شود، بیان کرد: اگرعمده توجه روی حوزه کشاورزی و دامپروی که حوزه اصلی درآمدزایی منطقه تربت‌جام است گذاشته شود، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: در راستای رفع موانع موجود، ادارات باید به صورت یک مجموعه واحد عمل کنند و اگر در بخشی نیازهایی وجود دارد باید ساماندهی شود.
این نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تربت‌جام برای مجتمع‌های دامپروری و صنایع دستی فوق‌العاده مساعد است، تصریح کرد: این شهرستان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.
* شهرستان تربت‌جام در حوزه تامین مالی بامشکلاتی مواجه است
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در مجموع شهرستان تربت‌جام جزو شهرستان‌های 50 درصد به بالای جدول شهرستان‌های استان محسوب می‌شود و در راستای اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این شهرستان اقداماتی انجام شده است.
علی اکبر لبافی اضافه کرد: از 7 معین اقتصاد مقاومتی، تعداد 5 معین در این شهرستان در گام های پنجم تا ششم بوده و مشغول کار هستند. البته دو معین باید تکلیف خود را مشخص کنند.
وی ادامه داد: فرماندار شهرستان تربت‌جام انصافا همراهی‌های زیادی در اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی داشته است ولی جایگاه این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های درونی‌اش بالاتر از وضعیت موجود است، لذا حتما باید در وضعیت موجود تجدیدنظر بشود و معین‌ها بیشتر پای کار بیایند.
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی اعلام کرد: البته در حوزه تامین مالی در شهرستان تربت‌جام مشکل وجود دارد و کمیسیون هماهنگی بانک‌ها در حوزه تامین مالی باید اعتباری را در این خصوص اختصاص بدهد.
لبافی در انتهای سخنان خود متذکر شد: ارزیابی‌ نهاد در مجموع این است که اقدامات شهرستان تربت‌جام به صورت دقیق ثبت سامانه نمی‌شوند و این خلا ثبت اطلاعات در شهرستان وجود دارد که باید برطرف بشود.
در ادامه جلسه خانم صارمی به عنوان یکی از معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان تربت‌جام گفت: در روستای چشمه گل که از نظر قالیبافی ظرفیت مناسبی دارد، باید اقداماتی در زمینه برندسازی قالی‌بافی صورت گیرد. البته ما هم برای توسعه آن برنامه‌هایی داریم.
وی ادامه داد: در روستای چشمه جوهر که اهل سنت هم هستند تلاش کردیم آموزش‌های لازم سوزن‌دوزی به صورت رایگان به مردم ارائه شود.
این معین اقتصادی با اشاره به اینکه در سال 99 وظایف خود را به صورت گسترده‌تر انجام خواهیم داد، ادامه داد: در روستای اسماعیل‌آباد گرجی کار خود را با تجهیز کتابخانه روستا شروع کردیم که مورد استقبال قرار نگرفت.
مدیرعامل شرکت تعاونی پلکان موفقیت به عنوان معین اقتصاد مقاومتی چند روستا در شهرستان تربت‌جام، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با 3هزار و100 نفر نیرو در استان خراسان رضوی فعالیت دارم.
سروری ادامه داد: تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد تومان جهت خرید دستگاه سنگ‌شکن، تجهیز و راه‌اندازی دفتر نمایندگی بیمه برای روستای بزد، تجهیز و راه‌اندازی کارگاه طب سنتی، برخی از اقدامات ما بوده است.
در انتهای این جلسه یکی دیگر از معین‌های اقتصاد مقاومتی بخش بوژگان شهرستان تربت‌جام گفت: پس از قبول تعهد، کار را به صورت علمی جلو بردیم و اطلاعات کامل در خصوص بخش بوژگان و چهار روستای هدف را شناسایی کرده و بر اساس ظرفیت‌ها شروع به کار کردیم.
این معین اقتصاد مقاوتی ادامه داد: در این راستا علی‌رغم تشکیل 5 صندوق خرد محلی، در حوزه دام تفاهم‌نامه را با کمیته امداد داشتیم که توانستیم برای 25 نفر اشتغال ایجاد کنیم.
وی افزود: اگر همکاری سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی وجود داشته باشد تربت جام در این زمینه هم موفق خواهد بود.

*برای رفاه و رفع فقر مردم سلسله مراتب نمی‌شناسیم

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تحقق توسعه پایدار استان گفت: برای رفاه و رفع فقر مردم سلسله مراتب نمی‌شناسیم.

علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: امروز دستگاه قضا در جهت ایجاد اشتغال و سرمایه‌‌گذاری پای کار آمده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه مبنی بر «الفقرُ الموتُ‌الاکبر»، افزود: این مسئله که فقر بزرگترین مرگ بشریت است، نشان می‌دهد چقدر مسائل اقتصادی اهمیت دارند و ما از آن غافل بوده‌ایم.

استاندار خراسان رضوی با تاکید براینکه ائمه جمعه می‌توانند در گسترش فرهنگ اقتصاد مقاومتی موثر باشند، خاطرنشان کرد: امروز اگر می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی تقویت شود باید همه مسئولین در راستای تقویت بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد حرکت کنند.

رزم‌حسینی با اشاره به ضرورت اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی ادامه داد: در راستای تحقق توسعه پایدار شرکت‌های نامدار باید برای توانمندسازی مردم وارد عمل شوند و کار خود را شروع کنند.

وی ادامه داد: وقتی در شهرستان تربت‌جام وحدت وجود دارد بزرگترین نقش امام جمعه ایفا شده است، یا به عبارتی همین که در استان خراسان رضوی علی‌رغم همه سلایق سیاسی وحدت ایجادشده یعنی یکی از ثمرات مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را شاهد هستیم.

استاندار خراسان رضوی بیکاری را باعث بوجود آمدن ناامنی دانست و تشریح کرد: امروز همه مسئولان استان اراده کرده‌اند که از همه قدرت خود برای ریشه‌کنی بیکاری استفاده کنند، تا اتفاقات مثبتی را در اقتصاد استان شاهد باشیم.

رزم‌حسینی با تاکید بر اینکه در مسیر تحقق مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی باید از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی استفاده شود، تصریح کرد: برای رفاه و رفع فقر مردم سلسله مراتب نمی‌شناسیم و در این راستا همه ارکان حکومت می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی در انتها ابراز کرد: می‌خواهیم توسعه را از روستا شروع کرده و مهاجرت را به روستاها برگردانیم چون بهرحال اقتصاد خانوار روستایی باید تقویت شود

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی