بهره برداری از بیش از 600 پروژه در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی در سطح استان

بهره برداری از بیش از 600 پروژه در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی در سطح استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 15 ارديبهشت 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خبر داد:

بهره برداری از بیش از 600 پروژه در چارچوب طرح مثلث توسعه اقتصادی در سطح استان

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان، به مدد تلاش معین های اقتصادی پیشرفت خوبی داشته و در همین چارچوب، بیش از 2 هزار و 200 پروژه که توسط معین های اقتصادی در سطح استان در حال اجرا بوده که از این میان 600 مورد آن به بهره برداری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در نشستی با معین های اقتصادی شهرستان فریمان اظهار کرد:رویکرد معین های اقتصادی در شهرستان فریمان صرفا درون سیستمی و درون شرکتی بوده و این در حالی است که معین های اقتصادی باید در کنار انجام وظایف ذاتی خود نسبت به توانمندسازی مردم اقدام کنند.

وی ادامه داد: استفاده از توانمندسازی مردمی و احیای مسئولیت های اجتماعی و بهبود وضعیت معیشت مردم از جمله رویکردهای مدل مثلث توسعه اقتصادی به شمار می آید. بر همین اساس معین های اقتصادی بایستی از ظرفیت های مردمی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: قالب پروژه هایی که در شهرستان فریمان در دست اقدام است، درون شرکتی و در راستای توسعه شرکت است تا توانمندسازی مردم. ما در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی دو رویکرد را دنبال می کنیم، نخست احیای مسئولیت های اجتماعی، به طوری که شرکت ها، کارخانجات، بنگاه های اقتصادی و صاحبان سرمایه نسبت به کسانی که پیرامونشان ساکن هستند، تعهداتی در راستای احیای مسئولیت های اجتماعی دارند. در قالب آن تعهد نیز مردم ساکنان روستاهای آن منطقه باید توانمند شوند. رویکرد دوم درون سیستمی است که معین های اقتصادی کسب و کارهای جدید ایجاد می کنند و شرکت خود را توسعه می دهند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه بین روستا، دهیار و بخشدار، معین اقتصادی و فرماندار در شهرستان فریمان ارتباط مناسبی وجود ندارد که این مشکل باید برطرف شود، خاطرنشان کرد: منتها دبیرخانه ستاد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی بیشتر تاکید بر احیای مسئولیت های اجتماعی و توانمندسازی مردم پیرامونی دارد تا معین های اقتصادی با مشارکت مردم بتوانند کسب و کار جدید ایجاد کنند.

* مقاومت هایی در خصوص ورود سرمایه گذار به روستاها وجود دارد

در ادامه علی اکبر گیاهی، مدیرعامل مجتمع صداقت عنوان کرد: ما در اواخر سال 98 به عنوان معین اقتصادی انتخاب شدیم. از همان اوایل با جوانان و شورای روستا جلساتی را برگزار کردیم و از آن جایی که این روستاها فاقد کارت هدف بودند، به بررسی مشکلات و چالش های مردم پرداختیم و پس از بررسی های لازم متوجه شدیم که مشکل اصلی مردم روستا مسائل زیربنایی است، به طوری که زیرساخت اقتصادی برای مردم روستا مهیا نبود. در همین راستا زنجیره تولیدی را راه اندازی کردیم و به احیای قنوات روستا پرداختیم، در وهله نخست به احیای دو قنات پرداختیم و احیای دو قنات دیگر را در دستور کار برنامه های سال 99 قرار دادیم.

معین اقتصادی منطقه احمدآباد شهرستان فریمان خاطرنشان کرد: صندوق توسعه روستایی ایجاد کردیم و تقریبا 20 میلیون تومان جمع آوری شده و 20 میلیون تومان دیگر نیز تسهیلات دریافت کردیم. سال گذشته به 7 نفر وام پرداخت کردیم و در سال جاری نیز به 3 نفر تسهیلات خواهیم پرداخت.

گیاهی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذار خارجی از کشور افغانستان جذب نمودیم که درصدد است تا 3 میلیارد و 600 میلیون تومان برای احداث جایگاه های سوخت هزینه کند و وزارت نفت نیز موافقت کرد تا جایگاه های سریع النصب ایجاد شود. استان های دیگر نیز از این طرح استقبال نمودند. حال امید می رود که در  صورت موافقت شرکت نفت، به زودی به بازده اقتصادی برسیم و باید در عملکرد فرمانداری اصلاحات لازم انجام بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست نیز نرگس شفائی، مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی انرژی تجدیدپذیر خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه 10 پروژه برای سال 99 در دست اقدام داریم تقاضا داریم به مشکلات ما در سطح شهرستان توجه ویژه ای صورت بگیرد. در حال حاضر ما 5 مورد وام 50 میلیون تومانی در روستای عشق آباد و 2 وام 10 میلیون تومانی پرداخت کردیم و منابع این وام ها با تفاهم نامه ای که با پست بانک امضا شده، این تسهیلات بدون سپرده و با نرخ بهره 18 درصد پرداخت می شود.

معین اقتصادی روستای عشق آباد و مزگ از توابع شهرستان فریمان تصریح کرد: متاسفانه ضعف هایی در عملکرد فرمانداری فریمان وجود دارد، ما به عنوان معین اقتصادی انتظار داریم فرمانداری جلساتی را با حضور شورا و دهیار روستاها برگزار می کرد تا آشنایی لازم صورت بگیرد و بدین ترتیب شورا و دهیار روستا از معین های اقتصادی حمایت می نمودند اما متاسفانه این دستگاه در این رابطه توجیه نشد. این در حالی است که دهیار و شورای روستا در شهرستان تربت جام به خوبی همکاری لازم را با معین اقتصادی دارند و روسای شهرستان تربت جام با ما به عنوان معین اقتصادی ارتباط خوبی برقرار کردند.

در ادامه هاشم دائمی، نماینده معین هلدینگ جوانمرد فریمان عنوان کرد: در خصوص اقداماتی که مقرر بود در شهرستان فریمان انجام بگیرد، مکاتباتی با استانداری و فرمانداری در خصوص 2 مطلب انجام گرفت، نخست آن که اطلاعات روستا را در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و پس از پیگیری مقرر شد که جلسه ای در سال 98 با روستاهای مربوطه برگزار کنیم که این جلسه به دلیل شیوع کرونا لغو شد و این جلسه هفته گذشته برگزار گردید و تمامی دهیاران در این جلسه حضور به هم رساندند و خروجی لازم را حاصل کردیم.

دائمی با اشاره به اینکه خوشبختانه فرمانداری فریمان از ما به عنوان معین اقتصادی حمایت های لازم را داشته است، خاطرنشان کرد: در سال 95 طرحی در خصوص ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار مطرح کردیم که مدیریت این طرح را بنده بر عهده داشتم و تاکنون قریب به 400 خانوار روستایی، شهری و حاشیه شهر تحت پوشش داریم. این طرح نتایج خوبی را به دنبال داشته، چرا که برای زنان سرپرست خانوار اشتغال پایدار ایجاد شده است.

نماینده معین هلدینگ جوانمرد فریمان تصریح کرد: ما این تجربه خوب را با دهیاران روستاهای تحت پوشش به اشتراک گذاشتیم که این طرح با استقبال خوبی مواجه شد. در همین راستا مقرر گردید که این طرح در تمامی روستاها با ارائه آموزش رایگان انجام گیرد و لوازم اولیه به صورت رایگان در اختیار ساکنان روستا گذاشته شود. عمده این فعالیت ها حول صنایع دستی است، به بیان دیگر 25 خدمت با مربیان متخصص به ساکنان روستا آموزش داده می شود.

وی یادآور شد: متاسفانه مقاومت هایی در خصوص ورود سرمایه گذار به روستاها وجود دارد که نشات گرفته از رویکردهای فرهنگی می باشد. علی رغم اینکه تبیین و توجیه لازم انجام می گیرد که معین های اقتصادی به دنبال کسب سود نیستند اما باورپذیری این مسئله برای ساکنان روستا کمی دشوار است.

نماینده معین هلدینگ جوانمرد فریمان ادامه داد: ایجاد شبکه ای از نمایندگان دهیاران در ایجاد اعتمادسازی بسیار موثر خواهد بود.

دائمی خاطرنشان کرد: در خصوص سد فریمان توافق نامه ای با شورای شهر فریمان تدوین شد که این توافقنامه 23 ساله بود و در آن زمان پیش بینی شد که 30 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در سد فریمان نیاز است که با توجه به اعمال تحریم ها و نوسانات نرخ ارز به مراتب این رقم افزایش خواهد یافت.  با تمامی این تفاسیر و علی رغم پیگیری های بسیار فراوان با شهرداری و شورای شهر نتایج دلخواه حاصل نشد.

*دهیاران هیچ رغبتی برای پیگیری پروژه ها ندارند

جواد زاده رحیم، نماینده تعاون روستایی معین اقتصادی شهرستان فریمان با بیان اینکه متاسفانه دهیاران هیچ رغبتی برای پیگیری پروژه ها و اقدامات معین های اقتصادی ندارند، تصریح کرد: علی رغم پیگیری های بسیاری که با مدیریت جهاد کشاورزی، تعاونی ها و ... صورت گرفته اما پیاده سازی طرح احداث گلخانه هنوز محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: زنجیره تولید در مجتمع گلخانه ای در شهرستان فریمان به وجود آمده است و در این زمینه اعتباراتی نیز از سازمان جهاد کشاورزی اخذ شده است و 26 نفر برای اخذ وام اقدام کرده اند که از این میان 10 نفر وام را دریافت نموده و امور اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

زاده رحیم با بیان اینکه تعاونی هایی نیز در خصوص کشت گیاهان دارویی و گل محمدی نیز در شهرستان فریمان تاسیس شده اند، یادآور شد: 70 درصد دغدغه مردم روستایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان از دولت در خصوص فروش محصول زعفران است که در صورت تداوم عدم پرداخت مطالبات کشاورزان، طی سال های آتی دولت دیگر نمی تواند خرید تضمینی از کشاورزان داشته باشد، چرا که کشاورزان در این حوزه با چالش مواجه شدند.

*پروژه شرکت گوشت فریمان به دلیل اخذ مجوزات متوقف است

در ادامه علی نعمتی پور، نماینده معین اقتصادی گوشت فریمان با بیان اینکه ما باید در خصوص ظرفیت های قانونی از معین های اقتصادی انتظار داشته باشیم، عنوان کرد: ما از چند روستا بازدید کردیم و استقبال خوبی از ما صورت گرفت و ما برنامه های خود را برای ساکنان روستا تبیین کردیم.

وی با بیان اینکه جلب اعتماد مردم روستا از سوی معین اقتصادی کلید راه است و متاسفانه به دلیل فقدان اعتماد مردم در روستاها شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم، خاطرنشان کرد: برای جلب اعتماد باید فرهنگسازی لازم انجام گیرد، این فرهنگسازی با ممارست محقق خواهد شد اما مشکل به محدودیت زمان بر می گردد.

نعمتی پور تصریح کرد: شرکت گوشت فریمان پروژه ای دارد که می تواند 800 روستا را پوشش دهد و طرح بسیار مطلوبی به شمار می آید؛ چنان که تاکنون محاسبات لازم برای این طرح انجام گرفته است و تقریبا هر خانوار روستایی در محل خود می تواند ماهانه درآمد 3 الی 4 میلیون تومانی از این اقدام کسب کند و علاوه بر این مشکل گوشت کشور از شهرستان فریمان حل شود. 

نماینده معین اقتصادی گوشت فریمان افزود: این طرح به دلیل یکسری از مجوزات متوقف است. ما به استاندار محترم طی بازدیدی که از منطقه ما داشتند، اعلام کردیم که این طرح طی 8 ماه انجام خواهد پذیرفت، چرا که اقدامات زیربنایی آن انجام گرفته بود اما وی این مدت زمان را طولانی دانست و عنوان کرد که این طرح بایستی طی 3 الی 4 ماه آینده به مرحله اجرا برسد و تاکنون این طرح در فرآیند اخذ مجوزات پیش پا افتاده درگیر است.

در بخش دیگری از این نشست، رضا نظام دوست، نماینده شرکت فرادیس و معین اقصادی فریمان عنوان کرد: طرح اولیه ما به دلیل افت بسیار قیمت جوجه با مشکل مواجه شده، این در حالی است که بازار هدف شناسایی شده اما در حال حاضر به دلیل عدم توجیه اقتصادی از ادامه روند جلوگیری کردیم. در همین راستا طرح پرورش بوقلمون را تهیه کرده ایم و آماده اجرای این طرح هستیم اما به دلیل اینکه نهاده های لازم برای پرورش بوقلمون گران است، این طرح در حال حاضر نیز زیان ده ارزیابی می شود. لذا اگر تهیه نهاده هایی همچون ذرت و سویا با سهولت بیشتری انجام بگیرد و افراد جویای شغل بتوانند ما را در این زمینه یاری کنند، به صورت تضمینی به آنان جوجه ارائه و یا از آنان نیز خرید خواهیم کرد.

*متاسفانه جلب اعتماد مردم در شهرستان فریمان بسیار زمانبر است

در پایان سید حسین سده ئی، نماینده فرماندار فریمان عنوان کرد: ما در سال گذشته، 15 تفاهم نامه با معین های اقتصادی با مجموع سرمایه گذاری 302 هزار میلیارد ریال و اشتغال 7 هزار و 265 نفر منعقد شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اوج شیوع کرونا از برگزاری جلسات با معین های اقتصادی معذور شده و ملاقات عمومی را نیز کنسل کرده ایم، افزود: ما به تک‌تک معین های اقتصادی شهرستان چه به صورت حضوری و یا پیامکی و ... ارتباط برقرار کردیم و علی رغم تاکید فراوان برای ثبت اقدامات در سامانه اما متاسفانه برخی از معین های اقتصادی در این خصوص قصور داشتند.

سده ئی با اشاره به اینکه ما نهایت همکاری را با معین های اقتصادی داریم، خاطرنشان کرد: متاسفانه جلب اعتماد مردم در شهرستان فریمان بسیار زمانبر است و این مسئله ریشه در فرهنگ مردم این شهرستان دارد، به طوری که ما از بانک رسالت هم خواستیم تا جلساتیرا با ساکنان روستاها برگزار کنند اما این جلسات نتیجه ای در بر نداشت.

نماینده فرماندار فریمان با بیان اینکه متاسفانه دهیاران در بحث مشارکت های مردمی پای کار نیامدند و عملکرد بسیار ضعیفی در این رابطه داشتند، یادآور شد: در روستای عشق آباد نیز اختلافات سیاسی بسیاری وجود دارد و مردم روستا متاسفانه بسیار سیاست زده هستند و این دودستگی باعث شده تا مشکلات روستاها به قوت خود باقی بماند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی