نظرخواهی از تشکل ها و دستگاه های اجرایی برای چگونگی اجرای شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان

نظرخواهی از تشکل ها و دستگاه های اجرایی برای چگونگی اجرای شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 11 ارديبهشت 1399

در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:

نظرخواهی از تشکل ها و دستگاه های اجرایی برای چگونگی اجرای شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان

دومین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در سال جاری، بار دیگر به موضوع نحوه رتبه‌بندی کارآفرینان متقاضی این بحث و مولفه های لازم برای تخصیص کارت طلایی، نقره ای و برنزی اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در ابتدای این نشست گفت: این موضوع در جلسات سال گذشته نیز مطرح گردید و از جنبه های مختلف به بحث گذاشته شد و در نهایت منجر به یک مصوبه و دستورالعمل اجرایی و تشکیل کارگروه راهبردی گردید و این کارگروه مدیریت اجرایی موضوع اعطای کارت ها را برعهده دارد.

وی افزود: تمام ساز و کار اجرایی و فرآیند اختصاص کارت ها از صفر تا صد (در حوزه تشخیص و اجرا) برعهده این کمیته راهبردی است.

لبافی با اشاره به طراحی سامانه ای برای درج اطلاعات افراد متقاضی دریافت کارت ها گفت: اطلاعات افراد برگرفته از تجربیات گروه و معیارهای اتاق ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده که لازم است برای این اطلاعات و شاخص های ارزیابی نهایی، به تفاهم برسیم تا فعال اقتصادی به آن ها ورود کند و بتوان ارزیابی نهایی را انجام داد.

*ساز و کاری برای ارزیابی عملکرد کارآفرینان

نرجس خوش زبان، مسئول امور دبیرخانه ای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در همین رابطه اظهار کرد: 10 شاخص را برای ارزیابی کارآفرینان بررسی کردیم و پس از مشورت های لازم، به این نتیجه رسیدیم که 4 آیتم اصلی در ارزیابی ها مشخص گردد و حالا در تلاشیم تا مشخص نماییم که براساس اطلاعات موجود، چه فرمولی را تعیین شود که به نسبت آن، افراد تخصیص یابد.

وی افزود: اگر احساس کردیم یک شاخص قابلیت کمی سازی و اندازه گیری ندارد، از آن صرف نظر خواهیم کرد زیرا شاخص‌ها برای رتبه بندی افراد باید قابلیت عددگذاری داشته باشند.

خوش زبان با بیان اینکه رشد ارزش افزوده یکی از معیارهای سنجش کارآفرینان است، تصریح کرد: این مولفه و ترکیب ارزش افزوده، شاخص های این معیار هستند و روند رو به رشد مقدار جاری ارزش افزوده طی سه سال، وضعیت رو به رشد مقدار ثابت ارزش افزوده طی سه سال، مقدار ارزش افزوده نسبت به میانگین گرایش و... از جمله سنجه های شاخص رشد ارزش افزوده به شمار می آیند.

این کارشناس در تشریح معیار «بهره وری» در این ارزیابی گفت: این معیار دارای شاخص هایی چون بهره وری نیروی کار، بهره وری سرمایه و بهره وری انرژی است.

*لزوم اخذ 400 امتیاز توسط کارآفرینان برای ورود به فاز ارزیابی

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز گفت: این اطلاعات را براساس منابع تخصصی اتاق ایران و وزارت کار استخراج کردیم و آن طور که استاندار و ستاد تدبیر پای این موضوع ایستاده اند، بدین معناست که در این حوزه اتفاقاتی در حال وقوع است. به طور مثال، شورای فرهنگ عمومی استان در زمینه نام گذاری برخی معابر و خیابان ها به نام برخی کارآفرینان مصوبه داشته است و این نشان می دهد که مسئله توجه به کارآفرینان جدی است.

 لبافی خاطرنشان کرد: اگر بتوان با کمک به یکدیگر ساز و کاری اجرایی برای هر یک از شاخص ها تعیین کرد، به نتیجه خوبی می رسیم. کسی که در ارزیابی برای رتبه بندی قرار می گیرد، باید همان ابتدا 400 امتیاز شاخص ها را اخذ کند تا به مراحل بعدی برسد.

امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان نیز ابراز کرد: اینکه برای هر شاخص چگونه به عدد دست یابیم، بسیار مهم است.

وی گفت: ممکن است بررسی توسط تشکل ها دچار هم پوشانی شود که این هم پوشانی ها را می توان با مشورت حل کرد.

علی یگانه، مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در همین رابطه بیان کرد: اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی به کارآفرینان کار بسیار بزرگی است که باید از سال های قبل اتفاق می افتاد اما این کار بزرگ باید با دقت و وسواس به گونه ای انجام شود که خروجی آن قابل تقدیر باشد.

وی افزود: پیشنهاد می کنم سامانه سنجش کارآفرینان به گونه ای طراحی شود که با مراکز و سازمان ها لینک باشد و کسانی که نمی توانند در این چرخه ارزیابی قرار گیرند، همان ابتدای امر حذف شوند.

یگانه تصریح کرد: نفس این کار بسیار پسندیده است و در خصوص کسانی که در بخش کشاورزی بسیار موجه هستند، اگر نام گذاری خیابان و یا نصب تندیسی صورت گیرد تا اسمی از آن ها به یادگار بماند، به نوعی ترویج فرهنگ سرمایه گذاری است.

اما قاسم کیومرثی، رئیس اداره امور فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه ابراز کرد: شاخص های سازمان صمت از نظر تولید، صادرات و فروش برای محاسبه عملکرد کارآفرینان ساده است اما باید درنظرداشت که استخراج بهره وری یک بنگاه اقتصادی برای سه سال (که یکی از شاخص های ارزیابی پیشنهادی برای اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی است) کاری سنگینی می باشد و کسانی که در این زمینه قرار است مسئولیت داشته باشند، باید در بحث صحت‌سنجی دقیق باشند.

وی افزود: برخی اطلاعات مثل مباحث ارزش افزوده و میزان تولید و... در سامانه های این سازمان وجود دارد اما نکته مهم فرمول گذاری صحیح است. از طرفی، فراموش نکنیم که باز کردن زیاد برخی شاخص ها، کار را سخت و سیستم را پیچیده می کند بنابراین اگر شاخص ها به سمت عملیاتی تر شدن بروند، بهتر می توان نتیجه گرفت.

* اهمیت مقبولیت عمومی کارآفرینان

یگانه، مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان نیز ابراز کرد: کسانی که برای ارزیابی انتخاب می گردند، باید از نظر قاطبه مردم و مقبولیت عمومی مورد تایید باشند.

خوش زبان، مسئول امور دبیرخانه ای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در تایید این موضوع اظهار کرد: یکی از مولفه های ما در این ارزیابی فعالیت های اجتماعی فرد و خوشنامی اوست.

وی در ادامه و در توضیح معیارهای این ارزیابی گفت: لازم است معیارهای اولیه ای برای رد و یا تایید درخواست وجود داشته باشد؛ همچنین دستگاه ها و تشکل ها باید روی شاخص ها بازبینی داشته باشند تا آن هایی که مورد تایید است را مشخص کنند و شاخص هایی که به نظر آن ها بایستی عوض شود را با ارائه دلیل، تعیین کنند.

وی افزود: هر تشکل و دستگاهی می تواند درباره هر شاخصی که در این زمینه کمک می کند، اعلام آمادگی نماید.

خوش زبان از حاضران در این نشست خواست دستگاه ها و تشکل هایی که میتوانند با حضور در چنین نشست هایی به روند تعیین شاخص های ارزیابی کمک کنند را معرفی نمایند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دستگاه ها نیاز به حضور در جلسه ندارند؛ به طور مثال، نظر اداره کل امور مالیاتی استان را می‌توان با استفاده از ارزیابی عملکرد فرد در سامانه مالیاتی به دست آورد.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز در پایان این نشست اظهار کرد: تقاضای ما از دستگاه ها و تشکل ها آن است که در روند تعیین این معیارها، همکاری لازم را به عمل آورند تا این کار با سرعت بیشتری به چرخه تصویب و اجرا، وارد شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی