دهیاران از فرصت حضور معین های اقتصادی در روستاها برای توانمندسازی مردم بهره بگیرند

دهیاران از فرصت حضور معین های اقتصادی در روستاها برای توانمندسازی مردم بهره بگیرند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 06 ارديبهشت 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

دهیاران از فرصت حضور معین های اقتصادی در روستاه ها برای توانمندسازی مردم، بهره بگیرند

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: آسیب های وارده ناشی از بحران کرونا، به کسب و کارها و ظرفیت های تولیدی و اقتصادی استان  در قالب طرحی پژوهشی در استان انجام شد.. ماحصل این طرح، می تواند سیمایی واقعی از مشکلات و خسارت ها و به تبع آن، راهکارهای حمایت و جبران، ارائه کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی اکبر لبافی» در نشستی که به منظور ارائه گزارش عملکرد سال 98 معین های اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: در پژوهش مذکور بر تجربیات و نظرات بیش از یکصد فعال اقتصادی استان تمرکز شده که پس از جمع بندی، به شورای گفت و گوی ایران ارسال شد.

وی ادامه داد: همچنین ارزیابی نخستین این پژوهش حاکی از آن است که 70 درصد مسائل و مشکلات موجود باید در سطح ملی حل و فصل شود و 30 درصد باقیمانده نیز سیاست هایی است که باید سطح استان برای پایداری بنگاه های اقتصادی اتخاذ و اجرا شود. چیزی حدود 50 درصد این مسائل در حوزه های مالیاتی، بیمه ای و بانکی هستند و 50 درصد دیگر نیز مجموع عوامل دیگر را شامل می شود.

وی با تقدیر از تلاش های ارزشمند معین های اقتصادی در سال گذشته، تصریح کرد: اوایل سال گذشته تعداد معین های اقتصادی 100 نفر بود و امروز این شمار به 197 نفر افزایش یافته و پیش بینی می شود که این تعداد تا پایان سال 99 به حدود 230 معین برسد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی متذکر شد: اگر همه معین های اقتصادی وارد چرخه فعالیت شوند، تقریبا 97 درصد روستاهای استان تحت پوشش قرار می گیرد. همچنین  تاکنون بیش از 2 هزار و 200 پروژه کسب و کار متوسط و خرد در سامانه ویژه اقدامات معین های اقتصادی به ثبت رسیده است.

لبافی یادآور شد: معین های اقتصادی باید برنامه خود را برای سال جاری نیز ارائه دهند تا مشخص شود که در خراسان رضوی مقرر است که چه حجم از سرمایه گذاری باید انجام بگیرد و به تبع آن، سهم آورده مردم، حجم اشتغالزایی و ... تا چه میزان برآورد می شود. تاکنون 60 درصد معین ها برنامه های خود را ارائه داده اند. در تلاشیم بخشی از این طرح ها را در قالب مجموعه ای مدون جمع بندی کرده و به چاپ برسانیم.

وی با بیان اینکه تاکنون همکاری و همیاری های خوبی توسط معین های اقتصادی انجام گرفته است، ادامه داد: مرکز مشاوره ای برای ارزیابی توجیه اقتصادی طرح های معین های اقتصادی وجود دارد و کارشناسان ما در دبیرخانه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ارزیابی تمامی طرح ها از لحاظ سرانه های شغل، سهم آورده و ... اقدام می کنند. در حوزه تعاونی، صنعت و ... نیز این کارشناسان این ستاد، بررسی های لازم را دارند نکته قابل توجه آن است که باید بر واقعیت های جامعه متمرکز شد و سرانه های اشتغال هر بخش اقتصادی باید مشخص شود تا معیشت یک خانوار تامین گردد.

در ادامه، علیرضا حسینی، مدیرعامل شرکت شهنوز عنوان کرد: ما تفاهم نامه خود را اواخر بهمن ماه 1398 منعقد کردیم و عملا در اسفندماه نیز به دلیل آغاز بحران شیوع کرونا نتوانستیم اقدام خاصی انجام دهیم، با این حال علی رغم تمامی مشکلات در روستاهای تحت پوشش خود، 500 بسته غذایی برای نیازمندان 8 روستا در نظر گرفتیم که امید می رود قبل از ماه مبارک رمضان این بسته ها تحت نظر اداره بهزیستی چناران میان خانوارهای کم برخوردار توزیع شود.

معین اقتصادی منطقه چناران خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به شیوع کرونا، تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی ما به سختی امکان پذیر است، لذا تصمیم داریم با تامین برخی اقلام، شماری از قطعات مورد نیاز خطوط تولید را در منازل اهالی روستاهای تحت پوشش مونتاژ و تولید کنیم.

وی یادآور شد: تامین مواد اولیه برای تولید فرش دستباف، معرفی برخی کارآفرینان به بانک ها جهت اخذ تسهیلات و ... از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

حسینی تصریح کرد: دولت هیچ گونه حمایتی از شرکت های بخش خصوصی در شرایط کرونا ویروس نداشته است، چنان که صاحبان بنگاه های تولیدی باید علاوه بر مالیات، مطالبات اداره کل تامین اجتماعی، عوارض گمرکی و ... را پرداخت کنند و این همه در حالی است که شرکت ها در این ایام به هیچ وجه فروشی نداشته اند. لذا باید تسهیلاتی را برای شرکت های بخش خصوصی در نظر گرفته شود و وعده های حمایتی دولت، محقق گردد.

در بخش دیگری از این نشست، محمد مهدی زردوز نیا، نماینده محترم آستان قدس معین اقتصادی چناران خاطرنشان کرد: معین های اقتصادی با نیت خیر پا به این عرصه گذاشته اند، حالا اگر برای طرح ها و پروژه هایی که از سوی آن ها ارائه می شود، یک رویکرد کارشناسی و ارزیابی درست پیش بینی و تامین نشود، با شکست مواجه خواهند شد. مرجعی باید طرح های معین های اقتصادی را به لحاظ بازدهی و توجیه مورد ارزیابی قرار دهد تا جلوی بسیاری از خسارت ها گرفته شود.

وی ادامه داد: شناسایی مناطق و ظرفیت سنجی، مطالعات و بررسی های پروژه ارزش های مزیت دار منطقه، تدوین برنامه های کلان و پروژه های پیشرفت منطقه ای، ایجاد هم افزایی و همکاری بین شرکت های آستان قدس رضوی، عقد قرارداد و استخدام تسهیلگران اجتماعی، اشتغالزایی خرد، همکاری در تاسیس کانون محبت جهت پشتیبانی از 5 سال اول زندگی زوج های جوان، پشتیبانی از اقدامات دولتی و مردمی جهت مبارزه با کرونا، ایجاد شبکه تولید پوشاک و اقدام به تهیه 300 هزار عدد ماسک از جمله اقدامات انجام گرفته از سوی آستان قدس در سال 98 است.

زردوز نیا خاطرنشان کرد: ایجاد و راه اندازی 4 کارگاه خیاطی با ظرفیت اشتغالزایی 45 نفر در روستای جوقان شهرستان چناران و شهر گلبهار با ظرفیت دوخت 40 هزار ماسک سه لایه بهداشتی در روز، به انضمام راه اندازی یک کارگاه بسته بندی با 60 نیرو جهت ایزوله کردن ماسک های تولیدی با دستگاه ازن، از دیگر اقدامات انجام گرفته در بحران شیوع کرونا ویروس است.

 نماینده آستان قدس معین اقتصادی چناران افزود: ضدعفونی کردن مکان های عمومی و خانه سالمندان، تامین اقلام بهداشتی ادارات و تهیه و توزع کتابچه آموزشی مقابله با کرونا از دیگر اقدامات جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پنج کلان پروژه برای شهرستان چناران در سال 99 پیش بینی شده است که از جمله این آن ها می توان به مدیریت زنجیره فرآورده های لبنی و پروتئینی، مدیریت زنجیره صنایع تبدیلی، تکمیلی، غذایی، توسعه آبزیان، مدیریت زنجیره تولید عسل و اشتغالزایی خرد اشاره کرد. این پنج کلان پروژه خود شامل 21 پروژه خواهد شد.

*احداث پارک تمدن؛ رونق اقتصادی برای منطقه

در ادامه مهدی طاهرزاده، مشاور مدیرعامل دهکده ساینا عنوان کرد: شرکت ساینا در حوزه گلبهار فعالیت می کند البته با توجه به بحث سرمایه گذاری در شرکت عمران در محدوده شهر جدید گلبهار و گلمکان مصوبه کارگروه امور زیربنایی را دریافت کردیم و عملیات اجرایی آن آغاز شده است و تاکنون درگیر مصوبات و مجوزات بودیم.

نماینده معین اقتصادی چناران و گلبهار یادآور شد: در بحث احداث پارک تمدن به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از میان 50 درصد آن در قالب تسهیلات بانکی، 30 درصد در چارچوب سرمایه گذاری خارجی و 20 درصد نیز سهم آورده خواهد بود. 

وی افزود: مساحت پروژه 550 هکتار است که در امتداد بلوار شهدای گلمکان (حدفاصل گلمکان و گلبهار) اجرایی خواهد شد. موافقت اصولی این پروژه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اخذ شده است و امید می رود پس از ماه مبارک رمضان بتوانیم عملیات احداث آن را آغاز کنیم.

طاهرزاده تصریح کرد: احداث پارک تمدن برای این مناطق جذب گردشگر خواهد داشت، لذا مردم بومی این منطقه می توانند در اقامتگاه های بومگردی نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند و از محل اجرای این پروژه منتفع شوند.

*معین های اقتصادی پروژه های خود را در سامانه به ثبت برسانند

در بخش دیگری از این نشست علیرضا اکبری، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری چناران با بیان اینکه امید می رود معین های اقتصادی در سال جدید نیز در حوزه اقتصادی پیشتاز باشند، عنوان کرد: اکثر معین های اقتصادی فعالیت های خوبی دارند اما متاسفانه اقداماتشان را در سامانه به ثبت نمی رسانند و این مسئله باعث می شود تا آمار فرمانداری تنزل پیدا کند و این مسئله چندان زیبنده فرمانداری چناران نیست.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه جلسات متعددی با معین های اقتصادی برگزار می شود و به آنان گوشزد می کنیم که اقداماتشان را در سامانه به ثبت برسانند اما باز هم شاهد عدم اقدام  آنان در این حوزه هستیم.

در ادامه کلثوم اندی، مدیرعامل هنرآوران توس عنوان کرد:  ضدعفونی روستا، ارائه ماسک رایگان به اهالی روستا، اختصاص 10 میلیون تومان کمک مردمی جهت مقابله با کرونا، 14 روز غربالگری جهت پیشگیری از بیماری کرونا، ضدعفونی کردن آرامستان و... از اقداماتی هستند که در روستای رادکان به منظور پیشگیری از کرونا انجام گرفته است. پیگیری جهت دکل مخابراتی روستا، پیگیری برای ایجاد پمپ بنزین یا گازوئیل جهت سوختگیری راحت تر کشاورزان، تلاش برای برگزاری دوره های آموزشی در دهستان در حوزه های مختلف به صورت رایگان از دیگر اقدامات انجام گرفته در این روستا است.

معین اقتصادی بلوار توس مشهد و روستاهای چنارسوخته، فرح آباد، رادکان و ساغروان با اشاره به اینکه خوشبختانه بیکار در روستای رادکان وجود ندارد، افزود: در این روستا 500 هکتار کشت زعفران وجود دارد که سالیانه 4 تن زعفران خشک بهره برداری می کنند.

وی یادآور شد: راه اندازی صندوق های خرد، راه اندازی مشاغل خانگی، تشکیل کانون های همیاری و اشتغال به کار افراد بیکار در شهرک صنعتی از دیگر برنامه های ما برای سال 99 است.

*راه اندازی سایتی به منظور فروش محصولات و صنایع دستی روستاییان

در پایان مصطفی رئیسی، نماینده سازمان همیاری شهرداری های استان با بیان اینکه 14 کارگاه منتخب کوچک مقیاس در سطح شهرستان چناران ایجاد شده است، عنوان کرد: علاوه بر این در سطح شهرستان حدود 40 کارگاه در انواع توسعه ای، ایجادی و تکمیلی توسط معین های اقتصادی و سپاه بینالود شکل گرفته که مجموع اشتغال ایجاد شده در آن ها 158 نفر است.

وی خاطرنشان کرد: معین اقتصادی با همکاری سپاه در سال 98 و با مشارکت کارآفرینان، واحدهای تولیدی و سازمان همیاری شهرداری های استان توانست زنجیره فروش را برای اکثر کسب و کارها تکمیل کند، از این رو سایتی را به منظور فروش محصولات و صنایع دستی روستاییان طراحی نموده است.

مسئول معین های اقتصادی منطقه بینالود، کاشمر، نیشابور افزود: صندوق روستای کنگ اولین صندوق در سطح شهرستان است که با همکاری دهیار  و شورا روستا و مساعدت های بخشدار و کمیته انطباق طرقبه در حال عقد قراردادهای پیمانکاری روستا می باشد.

وی بیان کرد: صندوق روستای کلاته آهن به عنوان پایلوت طرح گردشگری در حال آموزش های اولیه ان بخش است، روستا کلاته عبدل نیز به عنوان پایلوت طرح دامی- گردشگری در حال ایجاد زیرساخت های فرهنگی و عمرانی می باشد.

نماینده سازمان همیاری شهرداری های استان تصریح کرد: ایجاد پروژه های خرد و متوسط مقیاس شامل فرآوری گیاهان دارویی با همکاری فن بازار گیاهان دارویی مشهد، پروژه های صنایع دستی، گردشگری و کشاورزی با رویکرد هویت محوری، پروژه های انرژی پاک (پنل های خورشیدی)، پروژه های صنعتی (خیاطی و کشاورزی)، تکمیل ظرفیت های خالی موجود در واحدهای تولیدی و برنامه ریزی جهت تشکیل بیش از 15 صندوق خود اشتغالی از دیگر برنامه های ما برای سال 99 خواهد بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی