نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان مطرح کرد: دولت خسارت های وارده به بخش حمل و نقل و صادرات را بررسی و جبران کند

نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان مطرح کرد:  دولت خسارت های وارده به بخش حمل و نقل و صادرات را بررسی و جبران کند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 18 فروردين 1399

نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان مطرح کرد:

دولت خسارت های وارده به بخش حمل و نقل و صادرات را بررسی و جبران کند

 

نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان گفت: چالش هایی که امروز در بخش صادرات استان شاهدیم، قابل پیش بینی و پیشگیری بودند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مرتضی قندچی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: به موازات بروز این بحران در کشور، این مجال وجود داشت تا مشکلات بخش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، حل و فصل شود. به بیان دیگر اگر پروتکل های بهداشتی و امنیتی در همان زمان اعلام و اعمال می شد و برای کشورهای هدف این اطمینان و اعتماد ایجاد می گردید که رویه ها تحت کنترل هستند، مسیرهای تجاری بسته نمی شدند. می توانستیم با ایجاد ایجاد تونل های ضدعفونی، ایستگاه های کنترل و سنجش سلامت افراد و نظارت بر کیفیت حفظ و پاکسازی، این پروتکل ها را رعایت کرده و اقدامات موثری را به ثمر برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، گمرک جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن گمرک مشهد تمهیدات لازم را برای شرایط شیوع کرونا ویروس اتخاذ کرده است. در گمرک دو نوع عملیات برای ترخیص کالا مدنظر است: نخست اقدامات فوری و ضروری اعمال می گردد که مربوط به تخلیه و ترخیص کالاهای فاسدشدنی می باشد و با قید فوریت انجام می گیرد. دوم ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی با شرایط عادی است که در این نوع عملیات یا کالاهای وارداتی با مشکلات اسنادی مواجه هستند و یا اینکه در شرایط فعلی صاحبان کالا و یا طرف مقابلشان اصراری برای ترخیص آن ها ندارند، لذا طبیعتا مراجعه ای به گمرک صورت نمی گیرد.

 نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان خاطرنشان کرد: خراسان رضوی نیز با چالش هایی در حوزه مسدود شدن مرزها در افغاستان و آسیای میانه مواجه بود؛ به طوری که در بازه زمانی کوتاهی، در مرز افغانستان با مشکل سیل مواجه شدیم اما خوشبختانه در حال حاضر صادرات از این مرز به خوبی انجام می گیرد؛ البته متاسفانه در مرز آسیای میانه ابتدا صادرات جاده ای و سپس صادرات ریلی از سوی ترکمنستان متوقف شد.

قندچی افزود: گمرک برای ترخیص کالاهای دارای فوریت، طبق روال گذشته عمل می کند، به طوری که حتی در ایام تعطیل نیز فعالیت داشت اما در خصوص کالاهایی که اصرار و عجله ای در ترخیصشان از سوی خریداران و یا فروشندگان داخلی وجود ندارد، طبیعتا مراجعه ای به گمرک انجام نمی گیرد و این مجموعه ای نیز خدمتی را ارائه نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرز ریلی و جاده ای ترکمنستان مسدود است، افزود: وعده هایی از سوی دولتمردان مبنی بر انجام مذاکره و رایزنی با کشور ترکمنستان برای بازگشایی مرزها  داده شده اما نکته قابل توجه آن است که مذاکره با ترکمنستان هیچگاه آن چنان که باید و شاید نتیجه بخش نبوده است.

وی تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی و اجرای یکباره مسدودسازی مرز از سوی ترکمنستان، باعث شد تا خسارت های بسیاری متوجه محموله های ایرانی شود. علاوه بر این، تعداد زیادی واگن نیز پس از بارگیری از مرز سرخس اعزام شده اند و در نقطه صفر مرزی متوقف گردیده اند که این مسئله نیز خسارت های سنگینی را متوجه بخش خصوصی نموده است.

 نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان عنوان کرد: اگر کشور ترکمنستان حداقل از یک هفته قبل این ممنوعیت را اعلام می کرد، بخش خصوصی برای حمل بار خویش تدابیر لازم را اتخاذ می نمود تا خسارت های هنگفتی را متحمل نشوند. به طور مثال، توقف کامیون ها و واگن ها در مرزها و به تبع آن کاهش کیفیت کالاها، بازاریابی برای این محصولات را  دشوار می کند و این ظلمی مضاعف در حق بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: انتظار بخش خصوصی آن است که دولت وارد عمل شود و مباحث مربوط به دموراژها و توقف های منجر به زیان های ارزی و ریالی را بررسی کرده و به همان تناسب، معافیت ها و بخشودگی های لازم را اعمال کند و در بحث توقف های ارزی از کشور مقابل بخواهد تا شرایط فعلی را فورس ماژور لحاظ کند و این خسارت ها را حتی الامکان کاهش دهد.

وی با بیان اینکه بخش دولتی باید مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل را هر چه سریع تر حل و فصل کند، چرا که فعالان بخش خصوصی نمی توانند بیکار بنشینند، عنوان کرد: انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی، اتحادیه کارگزاران گمرکی استان خراسان رضوی و مجموعه های فعال در عرصه تجارت تاکنونی رایزنی های لازم را انجام داده اند اما عملا از آن جا که بخش مهمی از این امور مربوط به دولت است، باید منتظر اقدامات این بخش بمانیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی