کمک 40میلیارد ریالی فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی خراسان رضوی به خط مقدم مقابله با کرونا

کمک 40میلیارد ریالی فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی خراسان رضوی به خط مقدم مقابله با کرونا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 07 فروردين 1399

کمک 40میلیارد ریالی فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی خراسان رضوی به خط مقدم مقابله با کرونا

 

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با همراهی صمیمانه و مسئولانه جمعی از فعالان اقتصادی و خیران؛ مبلغ 40میلیارد ریال را در قالب تجهیزات پزشکی و درمانی به مراکز درمانی مقابله با ویروس کرونا اهدا کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ « حسین محمودی خراسانی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد در تشریح اقدامات انجام گرفته، عنوان کرد: اسفند ماه و با آغاز اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا ویروس، ستادی با هدف پیشگیری و مقابله در اتاق بازرگانی مشهد شکل گرفت و ذیل آن نیز دو کمیته تخصصی، به منظور جمع آوری و هدفمندسازی کمک های فعالان اقتصادی (برای پیشگیری و مقابله با این بحث) و همچنین رصد و احصاء چالش‌ها و خسارت های وارد آمده به بنگاه های اقتصادی (در مواجهه با این بیماری)، ایجاد شدند.

وی افزود: در گام نخست، از فعالان اقتصادی استان دعوت کردیم تا کمک های خود را برای اجرای طرح‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری، به حساب جامعه یاوری خراسان (تشکل خیریه‌ ذیل اتاق بازرگانی مشهد) واریز نمایند. خوشبختانه شاهد همگرایی ارزشمندی در این رابطه بودیم، چنانکه در مدت کوتاهی، کمک های ارزشمندی از سوی کارآفرینان، صنعتگران و فعالان بخش های مختلف اقتصادی استان، جمع آوری گردید. در کنار آن ریاست اتاق ایران دستور دادند تا معادل کمک های جمع آوری شده در استان (به مبلغ 20میلیارد ریال)، از سوی پارلمان بخش خصوصی ایران، به اتاق مشهد کمک های مالی تخصیص بگیرد و این اقدام، مجموع مبالغ جمع آوری شده را به 40میلیارد ریال رساند.

وی متذکر شد: در ادامه، با همکاری و تایید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و حمایت استانداری خراسان رضوی؛ بعضی از اقلام و تجهیزات پزشکی مهم و حیاتی که در سیر درمان این بیماری نقش مهمی دارند؛ تهیه شد و در اختیار مراکز درمانی مشهد و استان قرار گرفت.

محمودی توضیح داد: 12 دستگاه ونتیلاتور با هزینه‌ای بالغ‌بر 20 میلیارد ریال، یک دستگاه استریلایزر ، 25 دستگاه پمپ سرم، 5 دستگاه پمپ سرنگ، 10 دستگاه مرکزی هوشمند احضار پرستار دیجیتال، 143 دستگاه پانل احضار بالای تخت بیمار، 3هزار سِت یک بار مصرف ونتیلاتور و ... از این جمله هستند. تاکید داریم که تا مهار کامل این بحران، کمک ها و تلاش های اتاق مشهد و فعالان اقتصادی استان ادامه خواهد داشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: همچنین کمک‌هایی را که خیران به شماره حساب (۰۴۱۳۰۴۳۴۳۳) بانک تجارت (شعبه بولوار سجاد مشهد به نام جامعه یاوری خراسان - کارت ۳۶۴۶ ۰۰۰۰ ۸۳۷۰ ۵۸۵۹  - شماره شبا ۸۲۰۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۴۱۳۰۴۳۴۳۳) واریز کنند؛ با همکاری نهادهای تخصصی استان که با اتاق همکاری دارند، در اسرع وقت برای تهیه ملزومات و نیازمندی های بهداشتی و مراقبتی جهت گروه های هدف تعیین شده، به مصرف خواهیم رساند.

او عنوان کرد: در حال حاضر بعضی از تشکل های وابسته به اتاق مشهد نیز اقداماتی را در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود به ثمر رسانده‌اند که از جمله آن کانون زنان بازرگانی خراسان رضوی است. اعضای این تشکل، در حال تهیه لباس های حفاظتی برای تیم درمانی استان هستند و در کنار آن نیز بسته های تغذیه ای نیز تدارک دیده شده است.

*کمک های ارزشمند فعالان اقتصادی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: تاکنون مجموعه ای از تجهیزات و اقلام پزشکی و بهداشتی به ارزش حدود 100 میلیارد ریال، توسط فعالان اقتصادی استان خریداری شده و با هدف مقابله با بیماری کرونا و حمایت از کادر خدوم پزشکی، در اختیار مراکز درمانی استان قرار گرفته است.

علی رسولیان با قدیر از اقدامات اتاق بازرگانی خراسان رضوی و فعالان اقتصادی، متذکر شد: پارلمان بخش خصوصی در این عرصه حضوری بسیار موثر و پُررنگ داشته است و به مدد اعضای این اتاق، بعضی از اقلام حیاتی برای درمان این بیماری تهیه شد.

 او نقبی نیز به تلاش های نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی و معین های اقتصادی استان زد و افزود: اقداماتی که فعالان و معین های اقتصادی استان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس انجام دادند، فراتر از انتظار بود. ایجاد خطوط تولید ماسک، لباس های حفاظتی، تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی و... و توزیع آن ها در اقصی نقاط استان، تنها گوشه ای از این تلاش های ارزشمند می باشد.

وی ادامه داد: با همین حمایت ها بود که توانستیم سطح تولید ماسک استان را (در بخش غیرصنعتی) به 400 هزار عدد در روز برسانیم و در حال حاضر با مازاد ماسک غیرپزشکی در استان مواجه هستیم. این محصولات، با قیمت های تعیین شده در سطح داروخانه ها در حال عرضه هستند.

رسولیان یادآور شد: علاوه بر این برخی از معین های اقتصادی، نسبت به توزیع رایگان لوازم بهداشتی  و مراقبتی در مناطق تحت پوشش خود از جمله حاشیه شهرها، مناطق محروم استان و در سطح روستاها اقدام کرده اند. طی این مدت تعداد واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده از 10 به 20 مورد افزایش یافته است و از همین طریق، 900 هزار لیتر الکل که از داخل و خارج استان تامین شده بود، به مواد ضدعفونی تبدیل گردید.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مقرر شده است تا تمامی اقدامات فعالان اقتصادی که در قالب کمیته اقتصادی تامین و نظارت بر توزیع کالاهای مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با کرونا، راهبری شده است؛ صورت جلسه گردیده و به سازمان امور مالیاتی استان ارجاع شود تا به عنوان اسناد قابل پذیرش مالیاتی تلقی شوند. همچنین فعالانی که نسبت به تولید کالاهایی همچون ماسک اقدام کرده اند، چنانچه فعالیتشان مورد تایید کمیته مذکور قرار بگیرد، از مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف می شوند.

وی با تقدیر از همکاری و همراهی اصناف استان نیز متذکر شد: از اصنافی که با هدف حفظ سلامت جامعه از منافع خود چشم پوشیده و فعالیت خود را متوقف کرده اند؛ قدردانی می کنیم. توامان با آن دسته از صنوفی که در چارچوب قانون عمل نکرده و از مصوبات عدول کرده اند نثیز برخورد خواهد شد و نسبت به پلمپ این واحدها اقدام لازم صورت می گیرد.

رسولیان در ادامه تصریح کرد: همچنان در برخی مراکز درمانی استان، به بعضی اقلام پزشکی نیاز مبرمی وجود دارد و از جمله آن ضرورت تهیه حداقل 200 دستگاه ونتیلاتور می باشد. در این رابطه با اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حال رایزنی هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: از آحاد جامعه درخواست داریم تا با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در اماکن عمومی و سفر، به مهار بحران ناشی از شیوع کرونا کمک کنند. همین اقدامات اندک، می تواند بار بزرگی را از دوش کادر درمانی، سبک کند.

*مراکز درمانی استان، همچنان نیازمند دستگاه ونتیلاتور هستند

مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در همین رابطه بیان کرد: به رغم همکاری و همراهی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در تامین بخشی از نیاز مراکز درمانی استان به دستگاه ونتیلاتور، مراکز درمانی ما از خلاء این تجهیزات رنج می برد.

علیرضا جوان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: به بیان دیگر به هر میزان بیمارستان ها به دستگاه های این چنینی مجهز باشند، جان مبتلایان بیشتری را می توان از مرگ حتمی نجات داد، چرا که بسیاری از مبتلایان به کرونا دچار سندرم حاد تنفسی می شوند و نیاز به این دستگاه بیش از پیش احساس می شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه همچنان در تامین ماسک N95 با مشکل مواجه هستیم البته این مشکل در سطح کشور وجود دارد. کادر درمانی در اتاق های مراقبت ویژه بایستی از ماسک N95 استفاده کنند که متاسفانه تهیه آن در حال حاضر بسیار دشوار است.

مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس، بار سنگینی بر دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحمیل شد، چرا که امکانات و تجهیزات پزشکی بیمارستان ها جوابگوی بیماران نبود. از همین رو بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی در حوزه های مختلف درصدد تامین تجهیزات پزشکی برآمدند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون شاهد کمک بسیاری از خیرین و فعالین اقتصادی در جهت تامین تجهیزات پزشکی در سطح استان بودیم که در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، به کمک دانشگاه علوم پزشکی شتافتند.

جوان افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تعامل با اتاق بازرگانی، ملزومات و تجهیزات مورد نیاز پزشکی و بهداشتی را به این تشکل اقتصادی اعلام نمود تا از کمک و حمایت خیران اقتصادی، برای تهیه آن ها، بهره گرفته شود.

مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خوشبختانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بحث کمک رسانی و تهیه تجهیزات پزشکی و درمانی همراهی ارزشمندی را رقم زد و تجهیزاتی از سوی پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تامین شد، نه تنها به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بلکه به دانشگاه های علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور، سبزوار و گناباد نیز کمک کرده است.

جوان افزود: کلانشهر مشهد ظرفیت آن را دارد که یکی از قطب های بزرگ تولید کننده تجهیزات پزشکی باشد، طی ماه های اخیر مرکز تحقیق و توسعه تجهیزات پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد کردیم و امید می رود طی چند روز آینده اولین محصول تولید شده (که نمونه مشابه داخلی ندارد)، مورد بهره برداری قرار بگیرد. لذا از اتاق بازرگانی مشهد و فعالان حوزه صنعت تقاضا داریم تا در بحث تولید تجهیزات درمانی، به یاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بشتابند تا به تدریج کلانشهر مشهد به یکی از قطب های تولید این محصولات تبدیل شود.

گفتنی است؛ آقایان توکلی زاده و مستشاری، از چهره های فعال صنعتی و خیران نامدار استان، در مسیر تهیه و تامین اقلام پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی استان، اقدامات ارزشمند و قابل تقدیری را صورت دادند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی