آیا نگاه دولت به واردات کالا به کشور در سال آینده تغییر خواهد کرد؟

آیا نگاه دولت به واردات کالا به کشور در سال آینده تغییر خواهد کرد؟
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 05 فروردين 1399

آیا نگاه دولت به واردات کالا به کشور در سال آینده تغییر خواهد کرد؟

نفس تنگ واردات

واردات در سالی که گذشت با مشکلات متعددی مواجه بود که مهم‌ترین آنها ممنوعیت واردات برخی اقلام با هدف حمایت از تولید داخل بود؛ سیاستی که هرچند انتقاد بخش خصوصی را به دنبال داشت اما موجب تغییر نظر مسئولان دولتی نشد.

 واردات در سالی که گذشت با مشکلات متعددی مواجه بود که مهم‌ترین آنها ممنوعیت واردات برخی اقلام با هدف حمایت از تولید داخل بود؛ سیاستی که هرچند انتقاد بخش خصوصی را به دنبال داشت اما موجب تغییر نظر مسئولان دولتی نشد. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که واردات و صادرات دو بال مهم تجارت هر کشور به حساب می‌آیند و برخورد دستوری عواقب خوشی برای اقتصاد ندارد. موضوعی که با بررسی آمار تجارت خارجی نیز قابل مشاهده است چرا که کاهش جدی واردات در سال جاری را شاهد بودیم. بنابر آمار، در اولین ماه سال 2 میلیارد و 334 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است که در مقایسه با فروردین سال 97 کاهش 65/7 درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. هرچند واردات کالا در 98 نسبت به 97 روند کاهشی را دنبال کرده است اما در صورتی كه واردات را به صورت ماهانه نیز مقایسه کنیم شاهد کاهش ارزش واردات به کشور خواهیم بود. به طوری که در اردیبهشت با ورود 4 میلیارد و 429 میلیون دلار شاهد افزایش بیش از 89 درصدی در واردات کالا به کشور هستیم. در سومین ماه فصل بهار اما با کاهش 5/20 درصدی، ارزش کالاهای واردشده به کشور 3 میلیارد و 520 میلیون دلار بوده است. در تیر نیز با واردات 4 میلیارد و 27 میلیون دلار واردات شاهد افزایش 4/14 درصدی هستیم. اما بار دیگر در مرداد با واردات 3 میلیارد و 429 میلیون دلاری کاهش 8/14 درصدی در ورود کالا به کشور صورت گرفته است، رقمی که در شهریور نیز تغییرات بسیار اندکی را به خود دید؛ به طوری که در این ماه 3 میلیارد و 482 میلیون دلار رقم واردات کالا به کشور بوده است. موضوعی که در مهر و آبان نیز تکرار شده، به طوری که ارزش واردات در این دو ماه به ترتیب 3 میلیارد و 952 دلار و 3 میلیارد و 210 میلیون دلار بوده است. در آذرماه نیز با واردات 3 میلیارد و 454 میلیون دلار شاهد افزایش نسبت به ماه‌های پیش از آن هستیم. آخرین آمار مربوط به واردات، متعلق به دی‌ماه است که نشان می‌دهد در ازای خرید 3 میلیون و 629 هزار تن کالا، 4 میلیارد و 245 میلیون دلار پرداخت شده است. 

پیش‌بینی 99

این راه مسدود می‌ماند؟

آن‌گونه که به نظر می‌رسد سال 99 نیز در ادامه سال‌های کنونی وضعیت واردات در شرایط بغرنجی به سر خواهد برد. چرا که دیدگاه دولت همچنان کنترل جدی این بخش به منظور کاهش خروج ارز از کشور است. در واقع به دنبال افزایش نرخ ارز و همچنین سیاست‌های اتخاذی از سوی بانک مرکزی و نیز اعلام محدودیت‌های وارداتی متعدد و ممنوعیت ۱۵۰۰ قلم کالا، شاهد کاهش قابل توجه میزان واردات به کشور هستیم. با وجود اين، دولت در پیش‌بینی بودجه سال آینده ۲۰هزار میلیارد تومان مالیات بر واردات را برآورد کرده است. این رقم هرچند که نسبت به بودجه سال 98 حدود ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد اما نشان از افزایش مالیات پرداختی واردکنندگان دارد. در واقع  رقم برآوردشده، ۸/ ۷ درصد بیش از مبلغ پرداختی واقعی امسال واردکنندگان است. در هر صورت طی سال‌های گذشته شاهد تحقق نیافتن برنامه‌های درآمدی دولت از محل واردات بودیم که دلیل آن نیز اعمال قوانین محدودکننده در این حوزه بوده است.

منبع: آینده نگر

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی