میانگین نرخ بیکاری در سال گذشته معادل ١٠.۶ درصد بود

نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 03 فروردين 1399

میانگین نرخ بیکاری در سال گذشته معادل ١٠.۶ درصد بود

ایرنا - نرخ بیکاری در سال گذشته روند نزولی داشت به گونه‌ای که در بهار ١٠.٨ درصد بود و در پاییز به ١٠.۶ درصد رسید.

مرکز آمار به عنوان مرکز رسمی اعلام نرخ بیکاری است و پایان هر فصل این نرخ را اعلام می کند. بر اساس اعلام این مرکز، نرخ بیکاری بهار ۹۸ معادل ۱۰.۸ درصد بودکه نسبت به نرخ دوره مشابه سال قبل ۱.۳ درصد کاهش یافته بود. 

آمارها نشان می دهد که در این فصل به میزان ٤٠,٦ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بودند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته بودند.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٣٨٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٧) ، ٣٢١ هزار نفر افزایش داشته است. 

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٨، بخش خدمات با ٤٩,٦ درصد بیشترین، صنعت با ٣١.۵ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد در مرتبه بعد قرار داشتند. 

سیر کاهش بیکاری در تابستان نیز ادامه داشت و نه تنها نسبت به فصل قبل سه دهم درصد کم شد بلکه 
در قیاس با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱.۸ درصدی را نیز نشان می‌دهد. 
بر این اساس تعداد بیکاران در تابستان حدود دو میلیون و ۸۹۴ هزار نفر بوده که در قیاس با تابستان سال ۹۷ کاهشی حدود ۸۴۴ هزار نفری را نشان می‌دهد.
اعلام نرخ بیکاری در تابستان با انتقادهای بسیاری همراه بود چرا که مرکز آمار  در گزارش خود سن جمعیت فعال را از ١٠ سال به ١۵ سال افزایش داد و دلیل آن را تغییرات جهانی اعلام کرد و مقرر شد که همین سن (١۵ سال) معیار اندازه گیری باشد. 
در این گزارش همچنان آمار بیکاری در میان جوانان بالا بود و نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٦.١ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٨ بیکار بوده‌اند. 
بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان داد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٧) ١.١ درصد کاهش یافت. در میان ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ها ‌نیز نرخ بیکاری حدود ۱۸ درصد اعلام شد. 
آخرین گزارش نرخ بیکاری مرکز آمار مربوط به پاییز سال جاری بود که مقدار  ۱۰.۶ درصد اعلام شد که بررسی روند تغییرات نشان می‌داد این شاخص نسبت به پاییز سال گذشته ۱.۲ درصد کم شده بود.
بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌داد که ۱۰.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.
براساس این گزارش ۴۴.۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بودند یعنی در گروه  شاغلان یا بیکاران قرار گرفته بودند.
براساس این گزارش در پاییز امسال ۲۴ میلیون و ۴۴۶ هزار نفر از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر شاغل بودند که در مقایسه با پاییز سال گذشته، ۴۷۲ هزار نفر وارد بازار کار شدند.
تا زمان تنظیم این گزارش نرخ بیکاری زمستان ٩۶ اعلام نشده بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی