دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان برتر براساس تجربیات بخش خصوصی و دولتی تهیه شده است

دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان برتر براساس تجربیات بخش خصوصی و دولتی تهیه شده است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 01 اسفند 1398

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی:

دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان برتر براساس تجربیات بخش خصوصی و دولتی تهیه شده است

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان برتر براساس بهره گیری از تجربیات بخش خصوصی و دولتی تهیه شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در نشست کمیته راهبردی تعیین کارآفرینان برتر با بیان اینکه دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی براساس بهره گیری از تجربیات بخش خصوصی و دولتی تهیه شده است، خاطرنشان کرد: در واقع در گذشته اقداماتی مشابه این دستورالعمل توسط کانون کارآفرینان برتر، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی ایران انجام داده بودند که دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان نمونه تلفیقی از این الگوها است.

وی تصریح کرد: برای تهیه دستورالعمل رتبه بندی کارآفرینان قریب به 2 سال مطالعات کارشناسی انجام گرفته است و نهایتا این دستورالعمل در حضور آقای رسولیان معاون اقتصادی استانداری به تصویب رسید و پس از آن در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح و اصلاحات لازم بر آن انجام گرفت و برای اجرا ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه بر روی شاخص ها و معیارهای تعیین کارآفرین نمونه اقدامات کارشناسی انجام گرفته و تمامی بندهای آن دارای کمیت و قابلیت سنجش هستند، افزود: هدف از تهیه دستورالعمل تعیین کارآفرینان برتر، تبیین الگو و تدوین روش واحد رتبه بندی متقاضیان و تشریح مولفه ها، معیارها و شاخص های تعریف شده به منظور افزایش اطمینان از صحت رتبه بندی، تمایز بین کارآفرینان از طریق به کارگیری روش های علمی و عادلانه رتبه بندی، تسهیل روابط از طریق اطلاع رسانی مناسب از رتبه کارآفرینان، فراهم آوردن بستر قابل اعتماد برای اعطای امتیازات ویژه کارآفرینان رتبه بندی شده و تدوین روش مناسب جهت احیای مسئولیت های اجتماعی است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یادآور شد: کمیته راهبردی، مرکز تنظیم و اجرای مقررات مرتبط به امر رتبه بندی و دارای صلاحیت نظارت بر فرآیند رتبه بندی متقاضیان است که اعضای آن شامل معاونت هماهنگی امورر اقتصادی استانداری (رئیس کمیته) دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی (دبیر کمیته)، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، سازمان جهاد کشاورزی استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان، دبیرخانه ستاد تدبیر و هشت نفر از مدیران تشکل های ذی ربط است.

لبافی با بیان اینکه کمیته راهبردی موظف به تهیه سامانه ای برای تعیین کارآفرین نمونه است، عنوان کرد: سامانه تعیین رتبه کارآفرینان، سامانه ای است که با استفاده از رویکرد سیستمی و با هدف تعیین رابط داده های مربوط به مولفه های مدیریت و صلاحیت حرفه ای، مسئولیت پذیری اجتماعی، موقعیت رقابتی (محیط کسب و کار) ریسک پذیری مالی هر یک از متقاضیان را جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند و در نهایت به عنوان خروجی سیستم رتبه مربوطه را منعکس می کند.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی و محاسبه امتیاز رتبه متقاضیان براساس الگو، رتبه بندی و اوزان تخصصی براساس گرایش کسب و کار مربوط است، یادآور شد: متقاضیانی که رتبه آن ها مورد سنجش قرار می گیرد اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که توسط مراجع ذی صلاح مجوز فعالیت اخذ نموده اند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: به منظور تعیین رتبه تخصصی، متقاضی باید در مولفه های مدیریت و صلاحیت های حرفه ای، مسئولیت پذیری اجتماعی، موقعیت رقابتی (موقعیت کسب و کار) با کسب حداقل امتیاز 600 توسط کمیته راهبردی مورد ارزیابی قرار گیرند.

لبافی با اشاره به مزایای ویژه دارندگان کارت های طلایی، نقره ای و برنزی یادآور شد: امکان ملاقات با استاندار و تولیت آستان قدس حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری، امکان ملاقات با مسئولین قضایی استانی، شهرداری مشهد و معاونین استاندار ظرف مدت 3 روز کاری، مصونیت قضایی ( دارندگان کارت طلایی در صورت مواجه شدن با موانع و مشکلات قضایی خود و وابستگان درجه یک با ارائه این کارت از مصونیت لازم تا رسیدگی محاکم صالح برخوردار می باشند. مراتب توسط رئیس کل محترم دادگستری استان و دادستان استان محترم مرکز استان به کلیه مراکز نظامی و انتظامی ابلاغ خواهند شد)، امکان ملاقات با مدیران کل دستگاه های اجرایی ظرف همان روز (فرصت ملاقات فوق در صورت حضور مسئول مربوطه در محل کار است)، حضور در کارگروه ها یا کمیته های استانی و شهرستانی و حضور در جلسات شورای اداری از دیگر مزایای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی است.

وی ادامه داد: حضور در جلسات دولت، وزارتخانه ها به فراخور موضوع، استفاده از پاویون فرودگاهی (مشروط به اخذ مجوز از دولت و سایر مراجع)، نامگذاری یک خیابان در شهر مورد فعالیت به نام فعال اقتصادی برتر (مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان)، نصب تندیس یا تابلو در شهر به نام یا عکس فعال اقتصادی برتر (مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان)، ایجاد کرسی کارآفرینی در دانشگاه، حضور در مصاحبه ها و میزگردهای تخصصی اقتصادی، ساخت مستند از زندگی نامه و تببین تئوری حوزه اقتصاد، صنعت، کارآفرینی و استفاده از تبلیغات تلویزیونی، خادم افتخاری حرم امام رضا (ع) (مصوبه شورای فرهنگ عمومی)، استفاده از مراکز اقامتی دولتی و دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی و استفاده از پارکینگ های خودرویی دستگاه های اجرایی و عمومی دولتی و غیردولتی و وزارتخانه ها در مرکز از دیگر مزایای کارت های اعطایی به کارآفرینان برتر است.

بایستی برای اجرایی شدن دستورالعمل تعیین کارآفرین برتر از ستاد تدبیر مجوز لازم اخذ شود

در ادامه نشست، علی رسولیان، معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید فعالیت برای تعیین کارآفرین نمونه و برتر آغاز شود، عنوان کرد: از آن جا که کمیته راهبردی تعیین کارآفرینان برتر دائمی است لذا در صورت هر گونه نقص و خطایی در تعیین شاخص ها می توان بار دیگر اصلاحات لازم را در خصوص تعیین شاخص ها و معیارها انجام داد. حال باید برای اجرایی شدن دستورالعمل تعیین کارآفرین برتر از ستاد تدبیر مجوز لازم اخذ شود. همچنین باید از دستگاه قضا امتیازات ویژه ای برای کارآفرینان برتر اخذ شود که در حال حاضر مذاکرات لازم در حال انجام است. امید می رود هفته آتی در جلسه ستاد تدبیر مصوبه اجرای این دستورالعمل اخذ شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می شود بخشی از امتیاز کارآفرینان برتر را در اختیار کمیته راهبردی تعیین کارآفرین قرار داد، یادآور شد: اعضای این کمیته به عنوان روسای تشکل ها می توانند ایرادت وارده به شاخص های تعیین کارآفرین برتر را مورد اصلاح قرار دهند.

رسولیان تصریح کرد: ما باید بتوانیم از دستگاه قضایی، نظارتی، نظامی و انتظامی مجوز لازم را برای اجرایی شدن دستورالعمل اخذ کنیم، چرا که اخذ این مجوز به نفع بخش خصوصی است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اختصاص امتیاز به کارآفرین نمونه از سوی دستگاه های مختلف همچون شهرداری، آستان قدس، دستگاه قضا و ... فرصت ویژه ای است که باید مغتنم شمرده شود.

وی افزود: حال با دستگاه قضای استان در خصوص مصونیت قضایی کارآفرینان نمونه رایزنی هایی انجام گرفت که نتیجه این مذاکرات آن بود که دستگاه قضا استان دارای اختیاراتی نیست که بتواند مصونیت قضایی برای کارآفرین برتر قائل شود اما در خصوص کفالت قضایی حتما همکاری های لازم انجام خواهد گرفت.

رسولیان یادآور شد: در 15 اسفندماه همایش سرمایه گذاری برگزار خواهد شد، در همین راستا جلساتی به منظور هماهنگی با شهرداری، آستان قدس و اتاق بازرگانی در خصوص این همایش برگزار شده است. آیت الله رئیسی و وزیر اقتصاد در افتتاحیه همایش حضور خواهند داشت حال مقرر شده که در این جلسه کارت طلایی به کارآفرینان نمونه اعطا شود. لذا تشکل های بخش خصوصی باید پیشنهادات خود را در خصوص کارآفرین نمونه به ما منعکس کنند.

*شاخص های تعیین کارآفرین برتر باید فارغ از هر گونه وابستگی و براساس شایسته‌سالاری تعریف شود

در ادامه، محمد حسین روشنک، رئیس كانون كارآفرينان و رئيس اتحاديه صادركنندگان استان خراسان رضوی عنوان کرد: بایستی شاخصه های ویژه ای برای تعیین کارآفرینان برتر تدوین شود که جای هیچ شک و شبهه ای در اعطای کارت های طلایی، نقره ای و برنزی برای سایر کارآفرینان باقی نگذارد. این معیارها و شاخص ها باید فارغ از هر گونه وابستگی و تبعیض بلکه براساس شایسته سالاری تعریف شوند.

وی با اشاره به اینکه تعیین کارآفرین برتر کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: حال اگر ملاک ها و شاخص های تعیین کارآفرین برتر روشن و قابل اتکا باشد، جای تردیدی در انتخاب کارآفرین نمونه باقی نمی ماند.

روشنک یادآور شد: قرار نیست در تهیه دستورالعمل تعیین کارآفرینان نمونه ملاک های خرد تعیین و شناسایی شود، چرا که هر انجمن و تشکل در حوزه های مختلف، ملاک هایی را برای تهیه برترین های حوزه اش در نظر گرفته است و مطابق آن پیش رفته است. لذا در این کمیته صرفا بایستی به جمع بندی شاخص ها و امتیازها پرداخته شود.

رئیس كانون كارآفرينان و رئيس اتحاديه صادركنندگان استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در تعیین کارآفرین نمونه علاوه بر لحاظ شاخص های مثبت اقتصادی باید شاخص ها و معیارهای منفی نیز مورد لحاظ قرار گیرد، افزود: ایده های توسعه کارآفرینی، برند برتر، کسب رتبه ملی در عرصه کارآفرینی، میزان مشارکت در امور خیریه ای و عام المنفعه و ... باید به عنوان شاخص ها و معیارهای تعیین کارآفرین برتر تعیین شود.

*معیارهای تعیین کارآفرین نمونه برای واحدهای کوچک چندان قابل اتکا نیست

در بخش دیگری از نشست، مس فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه امتیازها و شاخص های تعیین کارآفرین نمونه باید قابلیت سنجش داشته باشند تا قابلیت اتکا داشته باشد، عنوان کرد: مشابه تعریف شاخص های تعیین کارآفرین برتر در گذشته انجام گرفته است اما هر کدام یک از این اقدامات مشابه با شکست مواجه شده و یا موفقیتی حاصل نکرده است که تمامی این مسائل باید مورد آسیب شناسی قرار گیرند. به طور مثال هیچگاه در خصوص دانش فنی و مالکیت معنوی به منظور ارزشگذاری، معیار جدی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: تعریف این معیارها برای واحدهای کوچک چندان قابل اتکا نیست حال باید شاخص های دیگری برای امتیازدهی به این واحدها مدنظر قرار داد.

*باید بر روی امتیازات ویژه تخصیص یافته به کارآفرین نمونه مانور داده شود

در بخش دیگری از نشست، محمد سنجری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: سال هاست که برای تعیین کارآفرین، صادرکننده و تولیدکننده نمونه معیارهایی تعیین شده و انتخاب ها صورت گرفته است اما در حال حاضر مشکلی وجود دارد، چرا که به کارآفرینان فراخوان داده شده که در سامانه کارآفرینی ثبت نام کنند که متاسفانه با عدم استقبال کارآفرینان نمونه مواجه شده ایم.

وی یادآور شد: سوال اینجاست که چرا کارآفرین نمونه و صاحب ظرفیت از ثبت نام در سامانه اجتناب می ورزد؟ در پاسخ باید عنوان کرد که هیچ گاه برای تعیین کارآفرین نمونه امتیاز ویژه ای قائل نشدیم. در واقع بسیاری از کارآفرینان نمونه بر این باورند که پس از کسب رتبه نه تنها به آن ها خدمات و امتیازی ارائه نشده بلکه صرفا فشار سازمان هایی همچون دارایی افزون می شود لذا کارآفرین نمونه ترجیح می دهد به صورت گمنام خدمت کند.

سنجری یادآور شد: استان خراسان رضوی باید اقدام و کار متفاوتی با سایر استان ها در تعیین کارآفرین نمونه انجام دهد. لذا باید امتیازات ویژه ای برای کارآفرینان نمونه قائل شد و تکریم لازم از سوی دستگاه های ذی ربط انجام گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: بنابراین انتظار می رود به سرعت سامانه راه اندازی شود و کار آغاز شود تا در فرصت کوتاهی بتوان خروجی ملموس مورد انتظار استاندار خراسان رضوی را دریافت کرد.

وی افزود: باید بر روی امتیازات ویژه تخصیص یافته به کارآفرین نمونه مانور داده شود و در این خصوص اطلاع رسانی های لازم انجام گیرد تا کارآفرین برای تداوم فعالیتش انگیزه پیدا کند.

سنجری خاطرنشان کرد: اگر اجرای دستورالعمل تعیین کارآفرین برتر توسط ستاد تدبیر تصویب شود باید از کارت ها در جشنواره کارآفرین برتر که تا پایان سال برگزار می شود، رونمایی کنیم.

*ضمانت اجرای کارت های اعطایی به کارآفرینان برتر چیست؟

در پایان، عبدالله یزدان بخش، عضو هیات رئیسه کانون کارآفرینان صنایع با اشاره به اینکه انتخاب کارآفرین نمونه کار بسیار دشواری است، عنوان کرد: در حال حاضر همکاری های خوبی بین استانداری، اتاق بازرگانی، انجمن ها، کارآفرینان و دستگاه های اجرایی بسیار مطلوب ارزیابی می شود حال بایستی برای تعیین کارآفرین نمونه دقت نظر بیشتری اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه هر یک از کارت های طلایی، نقره ای و برنزی باید دارای امتیازات ویژه ای باشند، تصریح کرد: سوالی که مطرح است چه ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن این کارت ها وجود دارد؟ به طور مثال با تغییر مدیران استانی آیا امتیازات تخصیص یافته به کارآفرینان برتر تحت شعاع قرار می گیرند؟

یزدان بخش یادآور شد: همچنین باید برای سرمایه گذاری داخلی، تعداد نیروی کار، خلاقیت شرکت های دانش بنیان ها هر یک از واحدها امتیازاتی در نظر گرفته شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی