برنامه ریزی برای توسعه تعاملات پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌ها

برنامه ریزی برای توسعه تعاملات پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 04 اسفند 1398

در دومین نشست هم اندیشی روسای تشکل‌های وابسته به اتاق مشهد تاکید شد:

برنامه ریزی برای توسعه تعاملات پارلمان بخش خصوصی و تشکل‌ها

 

در دومین نشست هم اندیشی روسای تشکل‌های وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، موضوعاتی نظیر ارائه برنامه و سیاست اتاق برای دوره نهم و سال بعد، تشکیل اتاق فکر تشکل ها، ارتباط آنها با یکدیگر، تدوین برنامه تشکل ها و ارائه به اتاق و... مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی کبیر»، دبیر اتاق مشهد ابتدای این جلسه نقبی به جلسه سه ماه پیش با روسای تشکل‌های وابسته به اتاق زد و گفت: در جلسه گذشته، تشکل‌ها از اتاق بازرگانی درخواست‌هایی برای انعکاس اطلاعات اعلام کردند که پاسخ به برخی از این درخواست‎ها تا چند روز آینده ارسال می‎شود. همچنین در طی سه ماه گذشته، دوره های آموزشی با محوریت تشکل‌ها و اعضای آن‌ها برگزار شد و برای دوره های سال آینده نیز جلسه ای با رابطان آموزشی تشکل‌ها داشتیم.

وی افزود: برای برنامه ریزی ارتباط اتاق با تشکل ها در سال آینده، خواستار ارائه برنامه جلسات هیات مدیره تشکل ها شدیم که تاکنون 6 تشکل به این موضوع پاسخ گفته اند. همچنین با توجه به اینکه مقرر شد تشکل ها رتبه بندی شوند، مکاتباتی انجام دادیم و پس از جمع بندی پاسخ به شاخص های ارزیابی، مقرر شد تا چند دوره آموزشی برگزار شود و به همین منظور در دوره ای بحث لابی گری و چگونگی اداره تشکل ها را آموزش دادیم اما علی رغم استقبال خوبی که از این دوره به عمل آمد، فقط اعضای 3 تشکل در آن شرکت کردند.

کبیر با بیان اینکه در سال جاری 15 دوره آموزشی را با همکاری تشکل ها برگزار کردیم، افزود: در این زمینه انجمن دارندگان نشان استاندارد و انجمن مدیران صنایع بیشترین همکاری را با ما داشتند. برای سال 99 نیز در کنار اینکه دفتر امور تشکل ها برنامه ریزی هایی برای ارتباط بیشتر و گسترده تر تشکل ها با اتاق درنظر گرفته است، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز موضوعات عمومی که اعضای تشکل ها درخواست دارند را بررسی می کند و دوره های آموزشی ویژه تشکل ها هم برگزار شده است. همچنین یکی از اقدامات شورای پژوهشی اتاق در خصوص پژوهش های مرتبط با هر تشکل است.

*تشکل ها، برنامه‌هایشان را برای سال بعد ارائه کنند

در ادامه، تریبون در اختیار مهدی مومنی، مسئول امور تشکل های اتاق مشهد قرار گرفت؛ او اظهار کرد: درباره مواردی که تشکل ها در جلسه سه ماه پیش مطرح کردند، به طور میانگین با 25 تشکل مکاتبه داریم، اما بعضا به 5-6 پاسخ می رسیم. لذا گام برداشتن در چنین فضایی سخت به نظر می رسد.

حمید بابازاده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمت فنی و مهندسی استان نیز در ادامه با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید به طور جدی مطالبه گر باشد، افزود: پیشنهاد می کنم اتاق تشکل ها را موظف کند که پایان هر سال برنامه خود را برای سال بعد به چاشنی نیازها، مسائل روز و درخواست هایشان به اتاق فکر مربوطه ارائه کنند و این اتاق با تقویت برنامه های قابل دستیابی، نسبت به تصویب و ارجاع آن ها به کمیسیون های مرتبط اقدام کند.

سپس شهرام اسدی مرصع، رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت. او گفت: تشکل ما به دلیل دیدگاه خاص به صنعت طلا و جواهر از سوی سیستم اقتصادی کشور، دچار مشکل می شود. مسئولان اقتصادی کشور پرداختن به این حوزه را کاری واجب نمی دانند به همین دلیل ما دچار محدودیت هایی می شویم؛ چنانکه همین حالا وارد کردن مواد خام برای ما بسیار سخت شده است.

وی افزود: امروز فلزات گران بها در زمره بخش تحریمی کشور است و نمی توانیم طلا و نقره وارد کنیم. درباره صادرات اما وضعیت بغرنج‌تر است و فقط 150 گرم طلا و به همین میزان نقره می توان صادر کرد.

مرصعی با بیان اینکه خودکفایی را در این سال‌ها با خوداتکایی اشتباه گرفتیم، گفت: نمونه این موضوع این است که برای خودکفایی در تولید گندم، منابع آبی کشور را از بین برده ایم. در واقع این نگرش ما ا با چالشی جدی مواجه کرد.

وی از خام فروشی را به عنوان یکی از معضلات امروز اقتصاد ایران نام برد و گفت: کشور ما از نظر معدنی غنی است و اتاق برای جلوگیری از خام فروشی باید مطالبه گری کند. بخشی از اختیاراتی که امروز از آنِ وزارت صمت است، در واقع باید به اتاق واگذار شود و در شکل درست آن، پارلمان بخش خصوصی متولی آن باشد.

*لزوم اخذ پیشنهادات راهبردی برای تدوین استراتژی اتاق

محسن خندان دل، رئیس انجمن شرکت های فنی، مهندسی و مشاوره ای استان نیز در این نشست عنوان کرد: برای دستیابی به یک استراتژی مدون در حوزه تشکلی، باید در گام نخست پیشنهادات راهبردی تشکل‌ها اخذ شود. شورای عالی راهبردی تشکل های اتاق باید در این خصوص نقش خود را ایفا کند و استراتژی های مذکور را تدوین و یا اصلاح نماید.

وی ادامه داد: در گام بعد نیز باید یک نقشه راه تصویر شود تا رفتار ما در تشکل ها باید براساس این نقشه باشد. در راستای تحقق این مباحث، خواستار شکل گیری دبیرخانه تشکل ها هستیم زیرا در بسیاری از تشکل ها افراد توانمندی حضور دارند و باید از ظرفیت آنان استفاده شود.

سپس، آذر کیانی نژاد، نایب رئیس کانون زنان بازرگان استان، خواستار اعلام استراتژی‌ اتاق مشهد برای سال آینده به تشکل‌های زیرمجموعه آن شد و توضیح داد: به این استناد می توانیم برای سال آینده برنامه ریزی انجام دهیم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط تشکل ها با یکدیگر گفت: اگر تشکل ها با یکدیگر مرتبط باشند، اثر بسیار زیادی خواهد داشت. تشکل های باسابقه ای چون انجمن مدیران صنایع باید به دیگر تشکل ها کمک کنند و مشاوره ارائه دهد.

کیانی نژاد نقبی هم به موضوع رتبه بندی تشکل ها زد و یادآور شد: تشکل های نوپا استراتژی مشخصی ندارند و در بررسی های انجام گرفته برای رتبه بندی، لازم است قدمت و اندازه تشکل ها مدنظر قرار گیرد.

*نقش پدرانه اتاق برای تشکل ها

محسن شادمان، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز با بیان اینکه باید بپذیریم که اتاق نقشی پدرانه برای تشکل ها دارد، گفت: اگر اتاق متولی بخش خصوصی است، باید همه تشکل ها نیز زیر این چتر قرار بگیرند و نوعی همگرایی محقق شود. هیات مدیره تشکل ها باید اهداف اتاق را بدانند. امروز تشکل های بسیاری داریم و باید کسانی که برای دریافت کارت بازرگانی به اتاق مراجعه می کنند را الزام به عضویت در تشکل ها و ارائه درخواستشان از طریق آن ها کنیم. در غیر این صورت فعالیت های ناهماهنگ و پراکنده ای داریم که به نتیجه مطلوبی ختم نمی شوند.

*ضرورت پرهیز از پرداختن به کلیشه‌ها

فرشید منوچهری، دبیر شورای ملی زعفران نیز در بخش دیگری از این جلسه ابراز کرد: یک تیم باید از ابتدا بحث ماهیت و عملکرد تشکل ها را مورد بازنگری قرار دهد. اینکه تشکل ها با چه اهدافی شکل می گیرند و آیا براساس همان اهداف فعالیت می کنند؟

وی افزود: بسیاری برای پاسخ دادن به بعضی درخواست ها، تشکلی را ایجاد کرده اند بدون اینکه ببینند آیا در چارچوب وظایف و اهداف توسعه اتاق می گنجد و یا خیر؟ در این صورت، سوال این است که اگر افراد به اهداف تشکلی خود نرسند، آیا آن را منحل می کنند؟

منوچهری خاطرنشان کرد: اتاق هم باید از پرداختن به موضوعات کلیشه ای بپرهیزد. اینکه آموزش چقدر بوده و یا اعزام هیات ها چگونه صورت گرفته، مهم نیست بلکه تشکل ها براساس استراتژی اتاق باید اهداف خود را پیگیری کنند.

* تشکل گرایی نیازمند صرف وقت و هزینه است

در ادامه محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد پشت تریبون قرار گرفت؛ او ابراز کرد: مشکل اساسی ما این است که در کشور و به ویژه در شهر مشهد، بزرگان اقتصادی و فعالان این عرصه چندان تشکل‌گرا نیستند. تشکل گرایی نیازمند صرف وقت و هزینه است. همچنین توفیقات تشکل ها را نباید در تعداد جلساتی که برگزار کرده‌اند، بدانیم.

وی گفت: تشکل ها در پیشبرد اهداف بخش خصوصی استان موثرند و تاکنون اتفاقات خوبی در حوزه های مختلف و برای نمونه در عرصه صادرات رقم زده اند.

سیدمهدی مدنی بجستانی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی، نیز در بخش دیگری از این جلسه به ایراد سخن پرداخت. او گفت: در انجمن ما به نوعی تمامی تخصص ها وجود دارد و ما به دنبال درگیر کردن تمامی صنایع استان در حوزه دانش بنیان هستیم. بیش از 400 شرکت دانش بنیان و فناور در استان فعالیت دارند و اقتصاد دانش بنیان باید در این خطه توسعه یابد.

وی افزود: ما درصدد تعریف مبانی اقتصاد دانش بنیان و تعیین دقیق مرزهای آن هستیم و تقاضایمان این است که این پروژه را در اتاق کلید بزنیم که کاری بسیار باارزش برای توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور است.

«محمدعلی چمنیان»، عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان نیز بر نقش محوری و کلیدی تولید و صنعت در عرصه های پیشرفت کشور تاکید کرد و چمنیان خواستار تبدیل چنین جلساتی به مجالی برای گفتگوی تشکل ها با یکدیگر شد و اظهار کرد: می توان در این راستا در اتاق فضایی درنظر گرفت.

علیرضا بوستانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی استان نیز در همین رابطه ابراز کرد: انجمن ها بار سنگینی را از روی دوش اتاق برمی دارند و موفقیتی که امروز به دست آمده نتیجه تلاش تشکل ها و همراهی اتاق است.

* ضوابط ارزیابی تشکل ها دارای یک رویکرد کلی است

در ادامه تریبون در اختیار «محمود سیادت»، مسئول هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان- شعبه خراسان رضوی قرار گرفت؛ او گفت: اکثر تشکل های ما دچار کمبود نیروی کارشناس در بدنه خود هستند. در بسیاری مواقع هیات مدیره نیز همکاری نمی کنند و عمده بار کار بر روی دوش یک نفر قرار می گیرد.

نایب رئیس اتاق مشهد ابراز کرد: ضوابط ارزیابی تشکل ها از تهران ابلاغ شده و دارای یک رویکرد کلی است و شاید بتوان در استان آن را متناسب سازی کرد. از سوی دیگر، اتاق باید بانی و باعث رابطه بین‎تشکلی باشد که در حال حاضر ضعیف است.

وی گفت: در بسیاری از تشکل های وابسته به اتاق این توفیق را نداشتیم که اختیارات مشخصی از سازمان و یا وزارت مربوطه تفویض شود؛ لذا پیشنهاد می کنم شورایی تعاملی از افراد موفق تشکل ها ایجاد شود و افراد جوان و علاقه مند نیز باید در تشکل ها حاضر شوند.

رضا احدیان، نماینده انجمن توسعه سرمایه گذاری و عمران نیز اظهار کرد: پیشنهادم این است در جلسات آینده، نماینده هر تشکل از اقدامات آن تشکل برای حاضران این جلسه بگوید.

* تشکل ها باید از نزدیک با اتاق در ارتباط باشند و پویایی لازم را داشته باشند

«حسین محمودی خراسانی» نایب رئیس اتاق مشهد نیز در این جلسه گفت: ریاست تشکل های اتاق بازرگانی خراسان برعهده آقای شافعی است و این نشان دهنده توجه ایشان به امر تشکل گرایی است.

وی افزود: باید ببینیم در این سه ماه که از جلسه قبلی تشکل ها می گذرد، کدام یک از آن‌ها با دبیرخانه مربوطه ارتباط برقرار کرده است؟ تشکل ها باید از نزدیک با اتاق در ارتباط باشند و در این باب پویایی لازم را داشته باشند.

در پایان این جلسه؛ «کبیر»، دبیر اتاق مشهد بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت، او اظهار کرد: ما تمامی برنامه های کلان دوره نهم اتاق و همچنین برنامه جامع سال 99 را به سمع و نظر دوستان می رسانیم. سیاست های کلی توسط اتاق ایران تدوین می شود و ما برنامه خود را در راستای همین سیاست ها تدوین می کنیم.

وی در خصوص شکل گیری دبیرخانه دائمی تشکل ها نیز اظهار کرد: رتبه بندی و ارزیابی تشکل ها بدین منظور انجام می گیرد که نیازهای آن ها را شناسایی کرده و راهکارهای لازم در راستای توانمندسازی آنان را تدوین نماییم.

وی خواستار به روز رسانی مجامع تشکل ها شد و گفت: تشکل ها برنامه های سال 99 خود را ارائه دهند تا بدانیم برای تصمیم سازی و مباحث پژوهشی و مشکلات اعضای خود چه کرده اند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی