رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته است

رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته است
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 27 بهمن 1398

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رویکردهای غلط در سیستم یارانه‌دهی کشور، کمر توسعه را شکسته و عامل رشد‌نیافتگی کشور به شمار می‌آید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «غلامحسین شافعی»، در پانزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد که با حضور «محمدرضا کلایی» شهردار این شهر برگزار شد، عنوان کرد: بخش آسیب‌دیده جامعه، نیازمند حمایت جدی است. چه آن شهروند کهنسالی که منبعی برای کسب درآمد ندارد و چه آن بازنشسته‌ای که سال‌ها خدمت کرده و حق نیست که امروز نیز برای تامین معاش خانواده‌اش، ناگزیر از اشتغال مجدد باشد. اما با پرداخت یارانه یکسان به 78 میلیون یارانه‌بگیر کشور، یک بی‌عدالتی بزرگ رخ می‌دهد و منابع کشور با چالش روبه‌رو می‌شوند. از سوی دیگر، باور کنیم که هیچ جامعه‌ای با یارانه دادن توانمند نشده است.

وی متذکر شد: متاسفانه هیچ‌گاه اقدامات و رویکردهای توسعه ای در کشور، از روستا آغاز نشده و همواره ملاک شهرها بوده اند. در چنین شرایطی است که شهرها جذابیت بیشتری در قیاس با روستاها پیدا می‌کنند و تمرکز امکانات در این مراکز جمعیتی، به تشدید پدیده حاشیه‌نشینی منجر می‌شود.

شافعی یادآور شد: تبعات ناشی از توسعه مراکز اسکان غیررسمی در شهرها، گریبان مدیران شهری را می گیرد و بخشی از سرانه درآمدی شهرها باید صرف این پدیده و آسیب‌های ناشی از آن شود. بپذیریم که تا این رویکرد اصلاح نشود، چالش حاشیه‌نشینی نیز برای شهر مهار نمی‌گردد.

وی با تقدیر از اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه و آبادانی شهر مشهد به مدد تیم تخصصی فعال در بدنه مدیریت شهری، بیان کرد: مشهد از منظر مولفه‌های مختلف، یک شهر استثنایی به شمار می آید. میزبانی از 25 تا 30میلیون زائر و گردشگر در سال، اقتضائات ویژه‌ای را برای این شهر ایجاد کرده است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد گردشگری و زیارت مشهد، کمتر مدیریت شهری را منتفع می‌کند و چه بسا، شهرداری باید هزینه‌های سنگین‌تری را برای توسعه زیرساخت ها، نگهداری و شهرآرایی در مشهد هزینه کند. از سوی دیگر، اگرچه این کلانشهر را «ملی» و «بین المللی» خطاب می‌کنند اما سهمی از ردیف‌ها و درآمدهای ملی، نصیب آن نمی‌شود و به جای امتیاز دادن، در حق این شهر اجحاف می‌کنند. در مجموع باید اذعان کنیم که مدیریت شهری مشهد، در شرایط موجود با رسالتی دشوار روبه روست.

*درخواست برای تحقق ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار، توسط شهرداری مشهد

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، نسبت به روند توسعه شهر که سیمای هویتی آن را مخدوش کرده نیز انتقاد نمود و گفت: در مسئله توسعه شهری و همچنین روند نوسازی و بهسازی، هویت تاریخی، فرهنگی و معماری شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است و نگرانیم که روند پُرشتاب توسعه، مجال حراست و حفاظت از این هویت را از ما دریغ کند. به همین منظور، درخواست ما توجه ویژه شهردار و تیم مدیریت شهری به ضروریات مهم است.  

وی با یادآوری مسئولیت شهرداری مشهد در اجرای ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار، متذکر شد: نص این بند از قانون، شهرداری‌ها را موظف کرده تا به منظور بالابردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه (با استفاده از زمین های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی)، مکان های مناسبی را برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده نمایند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

وی افزود: در حال حاضر، در بسیاری از شهرهای کشور این ماده قانونی به مرحله اجرا درآمده اما در مشهد، شاهد تحقق آن نبوده ایم. امیدواریم با تمرکز و حمایت تیم فعلی شهرداری، این مهم میسر گردد.

رئیس اتاق ایران، به برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی در راستای توسعه آموزش ها به ویژه ایجاد مدرسه کسب و کار اشاره و بیان کرد: علاوه بر آن در تلاشیم تا در بحث اوراسیا، حمایت از تشکل های تحت پوشش و اتاق های مشترک نیز برنامه‌های توسعه‌ای مختلفی را به مرحله اجرا درآوریم. تلاش پارلمان بخش خصوصی ایران در راستای تربیت مدیران آینده، کلید خورده است و این مهم را در مشهد، در چارچوب مدرسه کسب و کار پیگیری خواهیم کرد. درخواست داریم تا مدیریت شهری نیز در این باب همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.

وی به تفاهماتی اشاره کرد که پیش از این در باب استقرار اتاق بازرگانی مشهد در نمایشگاه بین‌المللی به عمل آمده بود و خواستار تسریع در تحقق آن ها شد.

شافعی گفت: معتقدیم که پارلمان بخش خصوصی این توان را دارد تا جنبه های بین‌اللملی نمایشگاه مشهد را احیا و تقویت کند.

*ضرورت ایجاد کارگروهی مشترک میان شهرداری مشهد و اتاق بازرگانی

در ادامه این جلسه تریبون در اختیار اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد قرار گرفت تا از دغدغه‌های خود در باب موضوعات شهری سخن بگویند.

«محمود سیادت»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، کار مدیریت شهری مشهد را دشوار و پیچیده توصیف و عنوان کرد: خوشبختانه به رغم تمامی مشکلات موجود، در همین مدت کوتاه اقدامات ارزشمندی در مشهد انجام گرفته است.

وی خواستار ایجاد کارگروهی مشترک میان شهرداری مشهد و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به منظور پیشبرد همکاری های مشترک شد و تاکید کرد: این کارگروه می تواند به سامان‌بخشی همکاری ها و تعاملات طرفین منجر شود. از سوی دیگر، معتقدیم در عرصه بین‌المللی برای شهر مشهد اقداماتی انجام گرفته که البته در حوزه تولی‌گری اتاق نبوده‌اند پس به موازات همین تعاملات، می توان در این بخش نیز اقدامات مشترکی را پیگیری نمود.

«رضا حمیدی»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد نیز با تمجید از تلاش مدیریت شهری برای ساماندهی و بهسازی جاده «حسن آباد» به عنوان یک مشکل کهنه واحدهای صنعتی این شهر، عنوان کرد: در این دوره شاهد بودیم که مدیریت شهری، توجه خوبی نسبت به مقام کارآفرینان و صنعتگران دارد و اقداماتی که در این رابطه انجام گرفته ارزشمند هستند.

وی ادامه داد: آماده‌ایم تا طرح ایجاد شهرک پوشاک مشهد را با مساعدت و همراهی مدیریت شهری مشهد به مرحله اجرا درآوریم. طرحی که به باور ما، به توسعه اشتغال این شهر منجر می‌شود.

*درخواست برای نصب المان‌های شهری ویژه کشورهای همسایه خراسان

مجید محمد نژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز خواستار توسعه تعاملات مشهد از مسیر مدیریت شهری با کشورهای همسایه استان و به ویژه ترکمنستان شد و توضیح داد: پیشبرد تعاملات بین المللی با همسایگان در چارچوب مناسبات و اشتراکات فرهنگی این کشورها، می‌تواند به ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و... منجر شود. از این منظر، تقاضا داریم برای کشور ترکمنستان، المان ویژه‌ای در شهر مشهد ساخته و نصب شود که گواه پیوند مردمان دو کشور باشد.

محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد نیز در سخنانی خواستار توسعه زیرساخت هایی شد که به شفافیت بیشتر در مناقصات، قراردادها و پروژه های پیمانکاری شهرداری مشهد منجر می شوند و متذکر شد: توجه به این مهم، موجب حضور نیروهای کارآمدتری در بحث اجرای پروژه های شهرداری خواهد شد.

اما غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز بر مساعدت بیشتر شهرداری مشهد نسبت به واحدهای صنفی دوخت و دوز تاکید کرد و توضیح داد: بخشی از صنعت پوشاک دارای شاخص صنايع سبز است. این واحدها عمدتا مزاحمتی برای همسایگان خود ندارند، پس درخواست ما این است که با هدف حفظ اشتغال موجود، نسبت به استقرار فعلی آن ها، مساعدت انجام بگیرد.

*پیشنهاد ایجاد اکسپو دائمی، به منظور توسعه زنجیره های تولید تا مصرف محصولات کشاورزی استان

«محمود امتی»، مسئول نظارت راهبردی کمیسیون‌های اتاق مشهد نیز در سخنانی، بر ضرورت تسهیل‌گری و روان‌سازی رویه های موجود در بحث صدور پروانه از سوی شهرداری تاکید کرد و گفت: سرعت اقدامات در دفاتر پیشخوان شهرداری مطلوب نیست و از سوی دیگر، پرونده هایی که باید در کمیسیون ماده 100بررسی شوند، بعضا روندی چندماهه را طی می کنند که این مسئله مشکلات و هزینه هایی را برای افراد رقم می زند.

«علی شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد نیز با چند پیشنهاد، شهردار مشهد را خطاب قرار داد و عنوان کرد: برنامه ریزی هدفمند به منظور استفاده هرچه بیشتر از فرصت های کلان شهر مشهد، در راستای ایجاد توسعه بازار و زنجیره های تولید تا مصرف محصولات کشاورزی استان و کشور (با نگاه ویژه به مزیت 25میلیون زائر استان) در قالب یک اکسپو دائمی، مورد تاکید و تقاضای ما است.

وی به بیان دیگر پیشنهاداتی برای توسعه تعاملات میان این دو بخش پرداخت و گفت: همکاری در زمینه ایجاد و توسعه نظام آموزش بازرگانی و کسب و کار کشاورزی ایران و استان، ایجاد مراکز بزرگ اقتصادی محصولات بخش کشاورزی (همچون بورس خشکبار، گیاهان دارویی و ...) به  عنوان قطب مبادلات این محصولات در مشهد (در قالب مدل مشارکت عمومی-خصوصی)، تقویت تولیدکنندگان گل و گیاه و ایجاد شهرک های گلخانه ای در اطراف شهر مشهد، ایجاد فرصت‌ معرفی و استفاده از اسامی و نمادهای محصولات و شرکت های بخش کشاورزی در طراحی شهری و فضای تبلیغاتی، حمایت از تشکل ها و کسب و کارهای مرتبط با بخش کشاورزی در قالب تسهیل در صدور پروانه های تجاری و همچنین همکاری در زمینه توسعه تولید و مصرف محصولات ارگانیک و نهایتا انجام فعالیت های مشترک در راستای معرفی مشهد به عنوان قطب غذای سالم و توسعه «گردشگری کشاورزی-غذا»، از دیگر پیشنهادات ما برای ارتقای روابط میان این دو بخش هستند.

«علی اکبر قناد»، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق مشهد نیز نسبت به ورود کیوسک های زائر به حوزه فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، ابراز نگرانی کرد و توضیح داد: شنیده ها از عزم بعضی بخش‌ها برای ورود این کیوسک‌ها به امر رزرواسیون هتل و فروش بلیت، حکایت دارد. از آنجایی که این کیوسک ها عمدتا در مراکز توریستی و پُررفت و آمد مشهد استقرار دارند، این اقدام آن ها مصداق ورود و رقابت با دفاتر خدمات مسافرتی خواهد بود.

وی افزود: این اتفاق بدون هماهنگی با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان در حال انجام است و به ایجاد چالش برای این مراکز منجر خواهد شد. قانون نیز در این باب، اخذ مجوز از میراث فرهنگی را مورد تاکید قرار داده است. در حال حاضر حدود500 آژانس نیز در سطح شهر مشهد فعالند و با دغدغه‌هایی جدی مواجه هستند. درخواست داریم، اگر مدیریت شهری بر این مهم اصرار دارد، لااقل امور این کیوسک ها را به انجمن مربوطه بسپارد تا رقابتی مخرب شکل نگیرد.

او گوشه‌چشمی نیز به قانون مدیریت پسماند و ماده 8 آن داشت و متذکر شد: شهرداری در حال حاضر در قالب عوارض مختلفی، هزینه پسماند و جمع آوری زباله را از اصناف و واحدهای خدماتی اخذ می کند. مضاف بر آنکه در چارچوب قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز، این واحدها به نوعی هزینه خدمات شهری را پرداخت می نمایند. از این جهت تقاضا داریم تا روند موجود اصلاح شود.

مریم سراج احمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در سخنانی از همکاری شهرداری برای استفاده از ظرفیت قانونی بند «و» تبصره 5 قانون بودجه کشور در موضوع تهاتر بدهی های قطعی پیمانکاران و فعالان اقتصادی، تقدیر کرد.

* آمادگی شهرداری مشهد برای مشارکت در ایجاد «مدرسه کسب و کار»

در ادامه این جلسه، تریبون در اختیار «محمدرضا کلایی» شهردار مشهد قرار گرفت. وی یکی از دغدغه‌های خود را توسعه تعاملات با پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان و ابراز امیدواری کرد که همکاری های این دو بخش در آتیه افزون شود.

وی همچنین به نکات مطرح شده از سوی هیات نمایندگان اتاق مشهد پاسخ گفت: تصدیق می‌کنیم که با مشکلاتی در بحث پیشخوان های شهرداری مواجهیم. تلاش ما الکترونیکی کردن رویه‌های موجود بود اما مقاومت‌هایی در این مسیر شکل گرفت که نشان می‌داد، برای عده‌ای در این بخش، منافعی موجود است. به هر رو، برنامه داریم تا با توسعه خدمات الکترونیکی، هم رویه‌ها را اصلاح کرده و هم مسیر کار را شتاب ببخشیم.

او از پیشنهادات مطرح شده از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق مشهد، استقبال کرد و بر حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید نمود.

کلایی در ادامه توضیحاتی را نیز در باب اقدامات مدیریت شهری در راستای شفاف‌سازی رویه‌های موجود در این مجموعه ارائه نمود و متذکر شد: این تلاش ها اگرچه ما را به نقطه ایده‌آل نرسانده اما معتقدیم، چنانچه روند امروز با آنچه که در گذشته وجود داشته مقایسه شود؛ پیشرفتی مطلوبی را شاهد هستیم.

شهردار مشهد از مخالفت خود در بحث موازی‌کاری کیوسک های زائر با خدمات آژانس‌ها سخن گفت و قول داد تا موضوع را بررسی و پیگیری کند.

او همچنین به سبقه پیگیری ماده 8 قانون پسماند در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان پرداخت و تاکید کرد: در آن جلسات، تفاهماتی میان شهرداری و بخش خصوصی حاصل آمد اما متاسفانه به دلایلی موضوع به ثمر نرسید. تلاش خواهیم کرد تا بار دیگر این موضوع را بررسی کنیم و حتی از مسیر شورای گفتگو آن را به نتیجه لازم برسانیم.

او از پیشنهادات ارائه شده در باب ساخت و نصب المان‌های ویژه برای کشورهای همسایه در مشهد استقبال کرد و آن را بسترساز توسعه مناسبات فرهنگی خواند. کلایی از اتاق مشهد خواست تا پیشنهادات خود را در این رابطه، به مدیریت شهری منتقل نماید.

شهردار مشهد، گوشه‌چشمی به مشکلات واحدهای دوخت و دوز صنفی داشت و توضیح داد: این واحدها عمدتا دارای تجاری موقت هستند بوده و ممیزی های سختی در بحث این نوع مجوز وجود دارد. در حال حاضر کمیسیونی در موضوع تجاری موقت، در حال احصاء مصادیق این حوزه است. در بحث واحدهای صنفی دوخت و دوز نیز اگر ملاک و مستنداتی در باب اشتغالزایی یا سبز بودن آن‌ها ارائه شود؛ می توان موضوع را در کمیسیون مذکور مورد بررسی قرار داد.

کلایی بر حمایت مدیریت شهری از تشکل های اقتصادی تاکید کرد و قول داد تا موضوع انتقال اتاق بازرگانی به نمایشگاه بین المللی را در جلسه ای با حضور تمامی ذی‌نفعان بررسی کرده و به ثمر برساند.

شهردار مشهد اذعان کرد: در اجرای ماده 16قانون بهبود محیط کسب و کار کوتاهی شده و باید این مهم را در مدیریت شهری پیگیری کنیم.

وی از آمادگی شهرداری مشهد برای مشارکت در ایجاد «مدرسه کسب و کار» خبر داد و از اتاق بازرگانی استان خواست تا در برقراری پیوند موثر میان تشکل های بخش خصوصی و مدیریت شهری، همکاری و همراهی لازم را به عمل آورد.

این گزارش حاکیست؛ پیش از حضور شهردار مشهد در این جلسه، «علی دادور»، مدیرعامل جامعه یاوری خراسان به ارائه گزارشی از اقدامات خیرانه این تشکل تحت پوشش اتاق مشهد پرداخت.

وی همچنین با طرح پیشنهاداتی، از اعضای هیات نمایندگان خواست تا «جامه یاوری» را در برنامه‌های آتی‌ آن، مورد حمایت قرار دهند.

دادور گوشه چشمی به سه دهه فعالیت «جامعه یاوری خراسان» داشت و گفت: احداث مدرسه، هنرستان، مجتمع های آموزشی و خوابگاهی، کتابخانه، اورژانس جاده ای و... از جمله مهم ترین اقدامات عمرانی خیران و این تشکل، برای فرزندان ایران بوده است. همچنین در این سال‌ها دانش‌آموزان نخبه محروم تحت پوشش کمک‌های این تشکل قرار گرفته اند و بعضا موفق به اخذ مدارج عالی تحصیلی شده اند.

اعضای هیات نمایندگان نیز دیدگاه و نظرات خود را در خصوص برنامه‌های آینده «جامعه یاوری خراسان» ارائه نمودند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی