وظایف و ماموریت معین های جدید شهرستان ها تبیین شد

وظایف و ماموریت معین های جدید شهرستان ها تبیین شد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 21 بهمن 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خبر داد:

وظایف و ماموریت معین های جدید شهرستان ها تبیین شد

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی از برگزاری سلسله جلساتی به منظور تبیین وظایف و ماموریت های معین های اقتصادی جدید خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، در جلسه ای با حضور معینهای اقتصادی که تفاهمنامه آن‌ها اخیرا تنظیم شده، به تبیین ابعاد طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی پرداخت و ضرورت اجرای این مدل و نقش نهاد مردمی را چنین تشریح کرد: در حال حاضر شکافهایی در بازار جهانی، دولت، بین واحدها، آموزش، سرمایه و میان خوشهها وجود دارد که وجود این عوامل، سبب شده تا ما در این مدل به دنبال فعال‌کردن ارکان حاکمیت برای مشارکت در امر توسعه باشیم.

 وی افزود: این مدل مبتنی بر کار مشارکتی است و همراهی مردم و استفاده از ظرفیت‌های آنها برای ما یک اصل می باشد. در حال حاضر مهم ترین مولفه در مسیر اجرای موفق این طرح، اعتمادسازی است و این مقوله باید مورد توجه معین ها باشد. همچنین از دیگر اصل‌های این طرح می‌توان به تسهیل‌گری میان دستگاه‌های مختلف و توسعه مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

 دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: در تمام دنیا این اتفاق رخ می‌دهد که شرکت‌ها و بنگاه های تولیدی نسبت به مردمی که در بافت پیرامونی صنعت و تولید آن ها زندگی می کنند، احساس مسئولیت داشته و با همین رویکرد و نگاهی اجتماعی، در مسیر ارتقای کیفیت زندگی آن ها نیز می کوشند. مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی تماما مبتنی بر مبانی رویکردهای تجربه شده است که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مورد ارزیابی قرار گرفته و اینک ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم.

 لبافی تصریح کرد: در استان مجموعه‌ای تحت عنوان نهاد اقتصاد مقاومتی ایجاد شده که اقدامات معین‌های اقتصادی را رصد و دنبال می‌کند. تاکنون 163 معین تفاهم‌نامه خود را امضا کرده‌اند که با معین های جدید این تعداد به 180 معین اقتصادی رسیده است. در این مدل معین عامل توسعه روستاست یعنی چنانچه در روستا بخواهد کاری انجام شود باید با معین هماهنگ کند و معین باید در تمام جلساتی که  در حوزه اقتصادی در شهرستان برگزار می شود، شرکت کند.

 وی اضافه کرد: هر معین باید یک نماینده و دو تسهیل‌گر برای خود انتخاب کند تا عملیات اجرایی کار را بر عهده بگیرند و در این راستا جلساتی به صورت رایگان برای آنان برگزار خواهد شد و مبانی ارتباطات در آن آموزش داده می‌شود. در حال حاضر تمام وظایف معین‌ها در قالب شش گام تعریف شده که شامل مطالعات و جمعآوری اطلاعات اقتصادی و فرهنگی کامل منطقه و تهیه الگوی پیشرفت، اعتمادسازی و آموزش، برنامه‌ریزی و ایجاد شبکههای ارتباطی و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، توانمندسازی و تعریف پروژه و همچنین ایجاد صندوقهای خرد و عملیاتی نمودن و اجرای پروژهها و پایش و نظارت و پایدار سازی است.

 دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی پس از تشریح گام های این طرح، یادآور شد: در حال حاضر برای معین‌ها کارت اهداف صادر شده و در سامانه ثبت اطلاعات نیز صفحه ای برای ایشان تعریف شده است. تاکنون بیش از 1500 پروژه کسب و کار خرد و متوسط از سوی 73 معینها در 28 شهرستان در سامانه ثبت شده است. که از این تعداد، 629 فعالیت اقتصادی  از 35 معین در 20 شهرستان توسط گروه کارشناسی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی بررسی گردیده است. از این تعداد پروژه تایید شده 52 درصد در بخش کشاورزی و مابقی سایر عرصه ها بوده است. علاوه بر این 415 پروژه کسب و کار کوچک تا به این لحظه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. 

وی در خصوص برخی از نمونه فعالیت‌های موفق معین‌ها ادامه داد: در سبزوار مجموعه شرکت تعاونی «مهر نشان» میان یک فعال اقتصادی در تبریز و سبزوار ارتباط برقرار کرده و تاکنون 300 نفر شغل ایجاد شده است. در کلات نیز یک مجموعه شکل گرفته که 1000 شغل ایجاد خواهد کرد. همچنین بانک رسالت در بجستان و بخش کاخک شهرستان گناباد، هسته کار و زندگی ایجاد کرده است. علاوه بر آن به همت سنگ آهن سنگان، در بخش جنگل شهرستان رشتخوار بیش از 240 کیلومتر راه بین روستایی ایجاد شده است.

لبافی اظهار کرد: اهمیت طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی به حدی است که ماه به ماه گزارشات اقدامات معین‌ها به مقامات عالی کشور ارائه میشود. این طرح برای اولین بار در ایران و در خراسان رضوی با حضور استاندار ارائه شده و همه پای کار آن قرار گرفته‌اند.

*هماهنگی لازم میان دستگاه‌ها وجود ندارد

در ادامه آقای بادپر، مدیر شرکت فرگاز و پایانه صادراتی منطقه ویژه دوغارون (شهرستان تایباد) در سخنانی با انتقاد از ضعف در هماهنگی میان دستگاه ها، متذکر شد: طرح ها و اقداماتی که با رویکرد توسعه و با نگاه حمایتی در منطقه به مرحله اجرا در می آیند، باید با هماهنگی انجام بگیرد تا اثرات اقدامات معین های اقتصادی خنثی نشود.

لبافی در پاسخ عنوان کرد: در صورتی که ضعف هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌‌ها وجود دارد، معین‌ها می‌توانند مکاتبات خود با دهیاران، فرمانداران و اضلاع مثلث را به ما گزارش دهند تا در استان پیگیری کنیم. توامان در چارچوب جلسات مشترک، بعضی از نواقص امکان پیگیری دارند.

آقای علی‌اصغر اسماعیلی معین محترم تعاونی گاوداران اتحادیه نقاب خلیل آباد نیز در ادامه تریبون را در اختیار گرفت و مطرح کرد: دست ما خالی است اما فکر و ایده زیادی برای توسعه داریم. کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان معین اقتصادی در این منطقه همکاری دارد و پیگیر راه اندازی مراکز نیکوکاری و صندوق های خرد محلی است و اگر در مسیر فعالیت خود با دیگر معین ها همفکری می کرد، طرح های موثرتری ایجاد و کار بهتر اجرا می شد.

وی تاکید کرد: تسهیلاتی برای اجرای طرح هایمان نداریم و به جز کمیته امداد، نهاد دیگری برای پرداخت این تسهیلات در فریمان وجود ندارد.

این معین اقتصادی به تشریح طرح های خود، از جمله ایجاد یک مجتمع پرورش دام سنگین پرداخت و گفت: ما از آب‌های سطحی و جاری در زمستان استفاده می‌کنیم و تاکنون پنج استخر در روستا احداث شده و بالغ بر 10 میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری انجام شده است که نفع 4100 کشاورز به صورت مستقیم از این استخرهاست. ما تسهیلاتی از نهادهای دولتی دریافت نکرده‌ایم و تمام این فعالیت‌ها با همکاری مردم صورت گرفته است.

در ادامه آقای حسن محمودی، معین محترم تزریق پلاستیک براداران محمودی شهرستان خلیل‌آباد عنوان کرد: در مدل توسعه برای اشتغال خرد در روستاها نیازمند زیرساختی‌هایی هستیم اما طرح هادی روستایی برای ما موانعی را رقم زده است. این طرح به عنوان مرجع توسعه در روستا قرار گرفته و اجرای هر برنامه توسعه ای باید با ملاک طرح مذکور هم خوانی داشته باشد.

وی افزود: در روستاها نیازمند یک طرح جامع روستایی منطبق با رویکردهای توسعه ای معین ها هستیم تا بتوانیم بستر ایجاد کسب وکارهای خرد را فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه هاشم دائمی ، نماینده محترم  معین هلدینگ جوانمرد فریمان بیان کرد: نگاه حاکمیتی به بحث معین‌های اقتصادی خیرخواهانه است و نباید بابت هر کاری ناگزیر از پاسخگویی باشیم. بلکه همه ارکان باید در مسیر همراهی با این رویکرد توسعه ای قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر ما به عنوان یک سرمایه‌گذار شش ماه است که درگیر تایید یک پروژه هستیم چگونه یک معین می‌تواند کاری در سطح خرد انجام دهد. تقاضا داریم به صورت عملیاتی وارد کار شویم و مشکلات باید اساسی و زیر ساختی حل شوند.

 لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: در اجرای طرح های توسعه ای، مولفه های سنجشی و نظارتی، بسیار حائز اهمیت هستند چرا که امکان رصد و بررسی ابعاد کار را به ما می دهند پس نمی‌توان به طور کلی آن را حذف کرد.

وی ادامه داد: طبیعتا مشکلاتی در روندها و قوانینی وجود دارد که باید اصلاح شوند و ما در این مدل به دنبال تسهیل حداکثری هستیم اما توامان بر امر مستندسازی نیز تاکید می کنیم.

*مشکلات زیرساختی روستاها و دغدغه معین های اقتصادی

در بخش دیگری از این جلسه، بهاره احمدآبادی، معین محترم شرکت تولیدی پرسا شهرستان تربت جام اظهار کرد: در حال حاضر ما فعالیت خود را با پرورش بلدرچین آغاز کرده‌ایم و محصول این کار 400 جوجه است که در مرحله هفت روزه خود هستند و امکاناتی برای فروش آن ها نیز در روستا فراهم شده و خوشبختانه فروش خوبی در روستا دارند.

وی افزود: همچنین یک مدرسه قدیمی در روستا وجود داشت که در تلاش هستیم آن را به مجتمع کارآفرینی زنان روستایی تبدیل کنیم. تقاضا داریم همکاری بیشتری میان ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان ایجاد شود و همراهی بهتری نیز با معین های اقتصادی صورت بگیر.د

مجتبی معصومی، معین محترم مجتمع دامداری کشاورزی یحیی آباد شهرستان داورزن بیان کرد: در حال حاضر احیا روستای یحیی‌آباد در دستور کار ما قرار دارد که بالغ بر 50 خانوار سکنه آن هستند. مهاجرت ها باعث شده تا این روستا از جمعیت خالی شود اما پیشبرد برنامه های توسعه ای می تواند به انگیزه ای برای بازگشت خانواده های قدیمی تبدیل شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما عدم وجود برق در این روستاست. در جلساتی از این دست باید مدیران هم حضور داشته باشند تا از نیازها و خلاء های موجود مطلع شوند و مشکلات ما به سامانی برسد.

لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز در پاسخ عنوان کرد: مشکلات ابتدا باید در سطح روستا و شهرستان حل شود و اگر این مهم محقق نشد؛ آنگاه موضوع را در سطح استانی دنبال خواهیم کرد.

 حسین جباری، نماینده فرمانداری داورزن نیز در رابطه با مشکل معین داورزن، چنین توضیح داد: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته روستای یحیی‌آباد خالی از سکنه معرفی شده است، به همین جهت این روستا کد آبادی ندارد. در جلسه فرمانداری درخواست شد که در تقسیمات کشوری برای این روستا کد آبادی لحاظ شود تا بتوانیم زیرساخت‌های آن از جمله برق را تامین کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه الهه صارمی، معین شرکت تعاونی صارم ابریشم تبریزی شهرستان  تربت جام در سخنانی گفت: بنده در روستاها در کار صنایع دستی، فرش و گلیم مشغول به فعالیت هستم؛ در چهار روستا کار کرده و بیش از 60 تا 70 اشتغال تاکنون ایجاد شده است. در حال حاضر در روستای چنگ آباد آب لوله‌کشی وجود ندارد و حمل بشکه های آب به چالشی برای اهالی بدل شده است.

وی افزود:. از سوی دیگر، 15 خانوار روستای چنگ‌آباد طویله برای نگهداری دام دارند اما کمیته امداد اعلام کرده است که تنها به افراد تحت پوشش خود وام می‌دهد در حالیکه این نهاد حمایتی باید 10 درصد از منابع خود را به افراد فاقد پوشش خود ارائه دهد. به هر رو این ظرفیت به واسطه عدم حمایت ها، بلاتکلیف مانده است.

*پیشنهاد تشکیل هیات کارشناسی مردمی در نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی

آقای محمود اسلمی نژاد ، معین زنجیره گوشت شهرستان  فریمان در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: ما کار را در روستاها آغاز کردهایم. در این بخش اشتغال حرف اول را میزند اما پایداری آن مهمتر است و باید به این نکته توجه کنیم که بازار مصرف را باید برای محصولات تولیدی خود ایجاد کنیم زیرا عدم وجود بازار فروش برای محصولات موجب کاهش انگیزه افراد میشود.

وی افزود: موضوع بعدی این است که تمام معینها با مشکل کارشناسی در ایجاد اشتغال روستایی مواجه هستند. کارشناسان موجود اغلب کمترین همراهی را دارند؛ به همین دلیل درخواست داریم تا یک هیات کارشناسی مردمی در این نهاد ایجاد شود و این جنس مشکلات را رصد نماید تا دستگاه های اجرایی ناگزیر از همراهی شوند.

 

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه تحت پوشش خود گفت: در حال حاضر در فریمان به صورت پایلوت ،پرواربندی دام سبک را انجام میدهیم. در صورت اجرایی شدن طرح 50 راس دام، توقیفات زیادی حاصل می آید و خوشبختانه مشکل اعتبارات آن حل شده است و اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، این استان به یکی از تامینکنندگان گوشت قرمز در کشور تبدیل خواهد شد.

سید حسین سدئی کارشناس اقتصادی فرمانداری شهرستان فریمان در بخش دیگر این جلسه بیان کرد: در فریمان 55 پروژه با سرمایهگذاری 153 میلیارد ریال ایجاد شده است و به جهت اینکه اولین معین فریمان فعالیت خود را معطوف به صنعت آغاز کرده، دیگر معینها نیز به همین سمت حرکت کردهاند.

وی افزود: یکی از تاکیدات ما، بازدید دورهای از پروژهای موفق معینها در روستاهاست و ما میزبانی اولین بازدید را بر عهده میگیریم.

* اولین شعبه از مرکز مشاوره کارآفرینی روستایی در روستای همت آباد افتتاح خواهد شد

محمدرسول غلامپور، مدیر بهشت کارآفرینی آویژن و معین شهرستان مهولات نیز گفت: معینهای اقتصادی سربازان خط مقدم هستند و آنچه آن ها در دسترس ندارند یک اکوسیستم کارآفرینی است. این موضوع با استاندار مطرح شد و مورد استقبال وی قرار گرفت.

وی افزود: یک اتفاق خود دیگر، افتتاح اولین شعبه مرکز مشاوره کارآفرینی روستایی در روستای همت آباد در تاریخ 18 اسفند ماه است. ساختاری که به عنوان یک نیاز در منطقه شناسایی و تامین شد.

 لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در جمع بندی بحث عنوان کرد: دهیاران مسئول اعتماد سازی و تسهیلگری در روستاها هستند اما پرچم اصلی در دست معینهاست. به باور ما سنجش عملکرد دهیاران باید با این مدل منطبق شود تا بتوانیم در این رابطه ارزیابی لازم را ارائه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پیشبرد این مدل توسعه محور، در گرو همکاری و دلسوزی همه بخش ها است و باید گام هایی موثر، منطبق بر نیاز منطقه برداشته شود.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی