از مشکلات جاده و حمل و نقل تا چالش توسعه شهرک های صنعتی

از مشکلات جاده و حمل و نقل تا چالش توسعه شهرک های صنعتی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 17 بهمن 1398

در چهل و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بررسی شد:

از مشکلات جاده و حمل و نقل تا چالش توسعه شهرک های صنعتی

چهل و یکمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، به بررسی سه مشکل و چالش عمده شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در شرح ماوقع این دستور کارها گفت: به درخواست کمیسیون صنعت اتاق مشهد و با پیگیری انجمن مدیران صنایع استان، بعضی چالش های موجود برای شهرک های صنعتی استان، در این جلسه به بحث گذاشته می شود.

وی افزود: مشکلات این پهنه های صنعتی، از موانع گسترش و توسعه تا چالش دسترسی و خدمات حمل و نقل را شامل می شود. بعضی از این مباحث در مراجع دیگر نیز پیگیری شده اما تا به امروز، گرهی گشوده نشده است.

لبافی، شرایط موجود اقتصادی کشور را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد: در این برهه دشوار، به منظور حمایت از ظرفیت های موجود در بخش تولید کشور، باید همگرایی و همراهی لازم در دستگاه های اجرایی و بخش‌های متولی، برای گره‌گشایی از مشکلات شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: این رویکرد ما را به یک جمع بندی درون استانی خواهد رساند. تلاش خواهیم کرد تا مشکلات موجود را در این جلسه حل و فصل کنیم و به صحن شورای گفتگو ببریم. معتقدیم که ماحصل همراهی همه بخش ها، توسعه بنگاه های اقتصادی استان خواهد بود.

*چالش حمل و نقل نیروی کارِ شهرک های صنعتی

اما در ادامه تریبون در اختیار «غلامعلی رخصت» رئیس کمیسیون صنعت اتاق مشهد قرار گرفت. وی در توضیح اولین دستور کار این جلسه گفت: شهرک های صنعتی به عنوان مراکزی که بخشی از ظرفیت های تولیدی و نیروی کار فعال را در خود جای داده‌اند، زیرساخت هایی را نیاز دارند که از جمله آن می توان به امکانات لازم جهت تسهیل در حوزه حمل و نقل اشاره کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون جاده سنتو که در مسیر شهرک های صنعتی توس و ماشین سازی و فناوری های برتر قرار دارد؛ روزانه بار ترافیکی سنگینی را به ویژه در ساعات پیک تجربه می کند و همین امر مشکلاتی جدی را رقم زده است. علاوه بر آن، شاهد بروز تصادفات مکرر در این مسیر هستیم.

رخصت متذکر شد: خط مترو گلبهار نیز مقرر است تا از این مسیر عبور کند و جانمایی یک ایستگاه در نزدیکی شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر، می تواند بخش مهمی از مشکلات حمل و نقلیِ نیروی کار فعال در این شهرک را مرتفع سازد و از بار ترافیکی مسیر کم کند.

او تسهیل در رفت و آمد نیروی کار را عامل افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت و رشد تولید دانست و افزود: همین مولفه کوچک می تواند کمک بزرگی برای بخش تولید باشد و نباید از آن غفلت کنیم.

اما امیرمهدی مرادی، دبیر کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز در تکلمه این بحث، عنوان کرد: فراهم‌سازی زیرساخت های حمل و نقل، رغبت نیروی کار برای اشتغال در شهرک های صنعتی را افزون می کند. بنگاه های تولیدی ما در شهرک های صنعتی، در حال حاضر با مشکل تامین نیروی متخصص مواجهند و بحث دسترسی و حمل و نقل، یک دغدغه نیروی کار برای حضور و اشتغال در این پهنه های صنعتی است.

وی مخاطرات موجود در جاده منتهی به این شهرک را نیز یادآور شد و تاکید کرد: طبیعتا کاهش بار ترافیکی این مسیر، باید دغدغه مسئولان امر نیز باشد که با جانمایی ایستگاهی برای این شهرک، می توان تا حد زیادی آن را حل و فصل نمود.

مرادی یادآور شد:عمده واحدهای مستقر در این شهرک در زمره صنایع «های‌تک» به شمار می‌آیند و از این منظر، به حضور نیروهای متخصص نیازمند هستند. موضوع پیش از این در کارگروه زیربنایی مطرح شده اما نگرانیم در مسیر قانونی آن که شورای برنامه‌ریزی استان است، این بحث مورد موافقت قرار نگیرد. از این منظر، از توان شورای گفتگو برای پیگیری موضوع بهره گرفتیم.

محمد خوشحال، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد نیز در همین رابطه گفت: شهر جدید گلبهار به منظور پذیرش بخشی از بار جمعیتی مشهد و مهار موج حاشیه نشینی در این شهر، ایجاد شد و یکی از اهداف عمده طراحان آن، اسکان نیروی کار شهرک های صنعتی این محور در این شهر بود.

وی افزود: با ایجاد زیرساخت هایی نظیر ایستگاه مترو برای این شهرک صنعتی، می توان به تحقق این بحث کمک کرد؛ چرا که دسترسی از مسیر گلبهار تسهیل می شود. متاسفانه طبق طرحِ شرکت قطار شهری، پس از ورزشگاه ثامن، هیچ ایستگاهی تا شهر گلبهار پیش بینی نشده است.

در پاسخ به نکات مطرح شده، جواد وحدتی‌فر، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما نیز معتقدیم در شرایط موجود که عمده تمرکز زیرساخت ها و مراکز تولید صنعتی مشهد در محور غرب قرار گرفته، ایجاد هر زیرساخت جدید در این منطقه به معنای کمک به توسعه آن است. 

وی اضافه کرد: در عین حال در نشستی با کمیته تخصصی این بحث در شهرداری، چالش تامین هزینه این ایستگاه مطرح شد و کارشناسان امر می گفتند که رقم سنگینی باید از این بابت تامین شود.

وی توضیحاتی نیز در باب مخالفت های فنی برای این موضوع ارائه کرد و عمده دغدغه کارشناسان این بخش را رسیدن مترو به راندمان فنی بیان نمود.  

وحدتی فر پیشنهاد کرد تا خط اتوبوسی برای این مسیر و ویژه شهرک های صنعتی ایجاد شود، تا حمل و نقل نیروی کار آن ها تسهیل گردد.

محمدرضا شکیبا، مشاور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه این بحث، توضیح داد: مزیت این خط مترو آن است که با پیوند خوردن به سایر خطوط، سیستم یکپارچه حمل و نقل شهری را شکل می دهد و از این منظر، تعبیه شدن ایستگاه هایی برای به مقصد رساندن نیروی کار مراکز صنعتی، می تواند به مهار ترافیک تا حد زیادی کمک کند.

وی متذکر شد: می توان از مشارکت شرکت عمران شهر جدید گلبهار برای احداث این ایستگاه ها کمک گرفت، چرا که وجود چنین ظرفیتی، می تواند به اقتصاد این شهر نیز کمک کند.

این کارشناس تاکید کرد: طبیعتا ارائه یک طرح توجیهی متقن با استناد به آمارها و مزیت های شاخص چنین ظرفیتی، می تواند مسئولان را نسبت به تخصیص این هزینه اقناع کند.

 

شکیبا این نکته را نیز توضیح داد که؛ این پروژه دارای ابعاد ملی بوده و اعتبارات آن در چارچوب موافقتنامه ملی و در ذیل پیوست یک قانون بودجه تامین می شود. انجام هر تغییر در موافقتنامه های ملی تا سطح مشخصی ممکن است و اگر بیش از 10درصد تغییر داشته باشد باید فرآیند اصلاح موافقتنامه برای آن رقم بخورد.

او شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور را متولی این موضوع معرفی کرد و متذکر شد:  آنالیز اقتصادی و کمّی سازی شاخص هایی که بهره وری و ارزشمندی این طرح را تبیین می کنند، می تواند انگیزه ها را در دستگاه های متولی برای اجرای آن افزون کند.

بهاره بزرگمهر،  معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در همین رابطه، بیان کرد: اگر می خواهیم کاری اجرایی شود باید همه جوانب آن را بررسی کنیم و با یک نگاه مهندسی،  این طرح، فواید و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. به باور من، این طرح ممکن است هزینه هایی داشته باشد که باید به جمع بندی ما اضافه شود.

وی خاطر نشان کرد: بهره برداران باید در سنجش و تامین این هزینه- فایده مشارکت کنند؛ به همین منظور نیز، پیشنهادی اگر ارائه می شود باید پخته شده و مباحث محیط زیستی، هزینه های اجرا، مباحث توسعه ای و... در آن مدنظر قرار بگیرد.

بزرگمهر یادآور شد: توامان شاخص هایی نظیر تسهیل در تردد و افزایش اشتغال، اثرات بلندمدت اجتماعی، کاهش بار ترافیکی و حجم تصادفات و ... را نیز می توان در مولفه های مورد بررسی گنجاند.اگر قرار است کاری عملیاتی شود نباید احساسی اقدام کرد و باید رویکرد علمی و تحلیلی داشته باشیم.

پس از استماع نکات و اظهارات حاضران، «لبافی» رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به جمع بندی بحث پرداخت و گفت: برای گره‌گشایی از مشکلات حمل و نقلی موجود و تعریف یک ایستگاه برای شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوری های برتر که می تواند برکات مختلفی نظیر کاهش بار ترافیک و تصادفات در بزرگراه، افزایش بهره وری نیروی کار و رشد تولید و... را در بر داشته باشد؛ باید تمامی دستگاه های متولی همراهی لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، مقرر شد تا در گام اول نیازسنجی مدونی در باب ضرورت ایجاد این ایستگاه‌ها انجام بگیرد و ابعاد اقتصادی آن بررسی شود، بر همین اساس نیز از دستگاه های متولی خواستیم تا آمارهای مرتبط خود را ظرف یک هفته ارائه کنند و این جمع بندی انجام پذیرد. در گام بعدی نیز، مستندات مذکور در اختیار مراجع مربوطه قرار گرفته و در چارچوب رایزنی و طرح بحث در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، مسیر اجرای کار هموار خواهد شد.

*توقف توسعه دو شهرک صنعتی؛ پشت سد امضای مسئولان

در ادامه، دومین دستور کار این جلسه به بحث گذاشته شد. سید حجت ذاکر، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در توضیح آن گفت: درخواست ما تسریع روند تصویب طرح توسعه شهرک های صنعتی استان در شورای برنامه ریزی استان است.

وی عنوان کرد: موضوع توسعه شهرك های صنعتی توس و صنعتی فناوری های برتر (ماشین ابزار) ، هر کدام به میزان 100 هکتار، از جمله تصمیمات ماخوذه در سفر چهارم ریاست جمهوری(دولت دهم) به استان خراسان رضوی بود. به همین استناد متولیان این شهرک ها، موضوع را پیگیری کردند. نهایتا بحث در کارگروه زیربنایی استان مطرح شده و موافقت هایی به عمل آمده بود اما پرونده هنوز به شورای برنامه ریزی استان ارجاع نشده و در گام آخر آن بلاتکلیف است.

وی متذکر شد: از طرفی مقرر است تا صرفا واحدهای «دانش بنیان» و «های‌تِک» در فازهای توسعه ای مکان یابی شوند و از آنجایی که در کشورهای مختلف دنیا، این واحدها در نزدیکی شهرها مستقر هستند؛ در طرح توسعه این دو شهرک نیز ظرفیت مذکور را گنجانده ایم.

او با انتقاد از معطل ماندن دستوری که از یک مرجع عالی صادر شده اما در استان، با موانعی روبه رو شده؛ از شورای گفتگو خواست تا به این پرونده ورود کند و بستر سرعت گرفتن روند کار را فراهم کند.

بزرگمهر،  معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در مقام توضیح عنوان کرد: این پرونده از آنجایی که مصوب سفر ریاست جمهوری بود، در کارگروه زیربنایی بررسی شد اما در مرحله اخذ امضا از اعضای این کارگروه، با تشکیک‌هایی به لحاظ مسائل زیست محیطی و همچنین عدم انطباق آن با طرح های آمایش سرزمین، مواجه گردید و در نتیجه موضوع اجالتا مسکوت گذاشته شده است.

وی به بعضی از عواملی اشاره کرد که باعث ایجاد تردید در صدور مجوز توسعه برای این شهرک‌ها است و افزود:  دغدغه های زیست محیطی متوجه مکان استقرار این صنایع است. غرب مشهد آبخوان شهر را در خود جای داده و باد غالب نیز در فصول سرد از این مسیر می وزد. به هر رو، هر پهنه از یک ظرفیت اکولوژیک برخوردار است و در غرب مشهد، به واسطه تراکم مراکز سکونتی، وجود ظرفیت های گردشگری و همچنین مراکز صنعتی؛ این ظرفیت را بیش از حد مجاز تحت فشار قرار گرفته است. 

وی یادآور شد: تعرضی نیز از بابت اولویت کاربری ها در منطقه وجود دارد. در مجموع، ملاحظات بسیاری باعث شده تا پرونده به شورای برنامه ریزی نرود.

مهدی وطن‌پرست، کارشناس استانداری در واکنش به توضیحات ارائه شده، بیان کرد: جای طرح این تشکیک ها در کارگروه زیربنایی بود و نباید موضوع مصوب می شود و بعد در مرحله اخذ امضا متوقف می ماند.

وی خواستار بررسی این موضوع در شورای برنامه ریزی استان شد.

اما لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، بار دیگر پشت تریبون قرار گرفت و در جمع بندی این بحث بیان کرد: از آنجایی که کار کارشناسی در کارگروه زیربنایی استان انجام گرفته و موضوع جمع بندی شده است؛ تصمیم بر آن شد تا شورای گفتگو در نامه ای، خواستار تسریع برای رسیدگی به این پرونده در شورای برنامه ریزی استان شود.

*مشکلات جاده ای که متولی ندارد

نوبت به طرح سومین دستور کار جلسه رسید. محمد خوشحال، مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد در توضیح آن گفت: مسافتی 6کیلومتری از جاده منتهی به این شهرک (حدفاصل بزرگراه مشهد قوچان تا شهرک ماشین سازی) به لحاظ متولی بلاتکلیف است. همین امر باعث شده تا این قسمت از راه فاقد زیرساخت های لازم باشد.

 

ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز تولی‌گری این بخش از جاده را عهده دار نمی شود. بهار امسال شاهد وقوع سیلابی بودیم و در یک مورد، ارتباط شهرک با جاده و شهر برای چندساعتی قطع شد و اگر حادثه ناگواری پیش می آمد، مسیری وجود نداشت تا خودروهای امدادرسان خود را به این شهرک برسانند.

او توضیح داد: سال ها پیش بسیج سازندگی به عنوان مجری پروژه، جاده را ایجاد کرده اما این جاده به راهداری تحویل نشده است. نمی توانیم این مسیر را در زمره راه های اختصاصی شهرک تلقی کنیم چون از قدیم به عنوان جاده روستایی مورد استفاده قرار می گرفته و همچنان نیز همین وضع را دارد و اهالی روستای ساغشک از آن تردد می کنند.

وحدتی‌فر، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در واکنش به مطالبی که عنوان شد، گفت: بیش از 14هزار کیلومتر راه روستایی در استان داریم که 7هزار کیلومتر آن آسفالته و 7هزار کیلومتر دیگر خاکی بوده اما همه آن ها تحویل اداره کل راهداری هستند و دارای «کد» می باشند. علاوه بر آن، 8هزار کیلومتر راه نیز بین مزارع، روستاها و یا راه عشایری است که تحویل این اداره کل نیستند و مسیر و مسافتی که ذکر شد نیز در این زمره قرار می گیرد.

وی با تاکید بر کمبود شدید منابع در بخش راه ها، عنوان کرد: طبق قانون،  3 الی 5 درصد از ارزش کل راه‌ها و ابنیه فنی راه‌های کشور باید صرف نگهداری آن‌ها در یک سال شود اما بررسی کنید که چه میزان از این نسبت، محقق می گردد؟ در حال حاضر برای تامین هزینه خط کشی حتی دو کیلومتر از راه های استان نیز با کمبود منابع مالی مواجهیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: تا زمانی که کدی برای این جاده تعریف نشده و اعتبارات آن در سرفصل های بودجه ای گنجانده نشده است، نمی توانیم اقدامی برای آن انجام دهیم.

میرزایی، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز طی شدن مسیر قانونی برای تخصیص کد به این جاده را راهکار حل مشکل دانست.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، در جمع بندی این موضوع توضیح داد: در زمان ساخت جاده شهرک صنعتی ماشین افزار و فناوری‌های برتر، از محل اعتبارات وقت، پروژه این جاده به بسیج سازندگی سپرده شد و کار انجام گرفت اما بعدا بلاتکلیف باقی ماند. از آنجایی که این جاده یک مسیر تردد برای اهالی روستای ساغشک است، نمی توان آن را مسیر اختصاصی شهرک تلقی کرد و دست متولیان این شهرک برای تجهیز و رسیدگی به آن بسته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز حاضر به تحویل گرفتن آن برای بهسازی و ترمیم و همچنین نصب علایم راهنمایی و رانندگی نیست، چرا که کدی برای این جاده در ماموریت های این سازمان تعریف نشده است.

لبافی بیان کرد: بنا به پیشنهاد کارشناسان حاضر در جلسه مقرر شد تا این پرونده در مسیر قانونی خود پیگیری شود. یعنی درخواست ارائه کد و تعیین متولی برای این جاده به فرمانداری طرقبه شاندیز ارائه شده و در ادامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برسد تا نهایتا با تعریف سرفصل های بودجه ای لازم، کدی برای آن پیش بینی گردد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی