رییس اتاق ایران در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: عملیاتی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش به ایران سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است

رییس اتاق ایران در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان  رضوی عنوان کرد:  عملیاتی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش به ایران  سی و چهارمین  نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 06 آذر 1395

رییس اتاق ایران در سی و چهارمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان  رضوی عنوان کرد:

 

عملیاتی شدن خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش به ایران

 

سی و چهارمین  نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور  رییس اتاق ایران و مشهد،استاندار خراسان رضوی،نمایندگان تشکل های بخش خصوصی و مدیران دستگاه های دولتی مشهد در دفتر استاندار ی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد

در سی و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ،غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و مشهد از اعتبار خط یک میلیارد دلاری اتریش به ایران خبر داد.

رییس اتاق ایران با عنوان اینکه خط اعتباری یک میلیارد دلاری اتریش به ایران عملیاتی شده است اظهار امیدواری کرد این اعتبار برای بخش صنعت و صادرات کشور اثرات قابل ملاحظه ای داشته باشد.

شافعی در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل شورای گفت و گو این شورا را جایگاه گفت و گوی بخش خصوصی و تعاونی با مسولین سه قوه حاکمیتی کشور عنوان کرد که به عنوان  ظرفیتی قابل توجه و موقعیتی بسیار خوب در کشور تصویب و اجرایی گردیده است.

 فلسفه تشکیل شورای گفت و گو

دبیر شورای گفت و گوی استان بابیان اینکه شورای گفت و گو صرفا محلی برای بیان مشکلات بخش تعاونی و خصوصی نیست از ارتباط دو  سویه بخش خصوصی و دولتی اعم از قوه قضاییه و مجریه خبر داد و اعلام کرد بخش های دولتی قوه قضاییه و مجلس نیز در ارتباط با بخش خصوصی با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که در  شورای گفت وگو باید به بیان آن پرداخته شود.

ارزیابی عملکرد تشکل ها در شورای گفت و گوی استان

رییس اتاق ایران با عنوان اینکه در انتخاب اعضای شورای گفت و گو بجای هشت مدیر برتر توصیه شد از تشکل ها به صورت فراگیر استفاده شود بر ارزیابی شورا از تشکل ها در دستور جلسه شورای گفت و گو تاکید کرد.

وی با عنوان اینکه جایگاه اظهار نظر شورای گفت و گوست تاکید کرد شورای گفت و گو محل بیان مشکلات و یافتن راه حلهای کارشناسی برای برون رفت از  مشکلات موجود می باشد.

وی گفت شورای گفت و گو تشکیل گردید که از زاویه دیگری وارد مسایل و مشکلات بشویم.

قدر دانی از رویکرد جدید وزارت اطلاعات در ورود به مسایل اقتصادی

رییس اتاق ایران با اشاره به همایش یک روزه وزارت اطلاعات در سالن همایشهای صدا و سیما،از رویکرد جدید وزارت اطلاعات در ورود به مسایل اقتصادی قدردانی کرد.

وی اظهار کرد در این همایش بخش خصوصی مسایل و مشکلات خود را بصورت شفاف بیان کردند که وزیر اطلاعات اعلام کرد جمع بندی این مشکلات به دولت و مقام معظم رهبری اعلام خواهد گردید.

بخش خصوصی استان در بازسازی کشورهای جنگ زده پیشقدم شود

شافعی با اشاره به سفر اخیرش به لبنان از تشکیل شرکتهای اروپایی در لبنان به منظور باز سازی سوریه خبر داد و از شرکتهای خراسانی و خدمات فنی مهندسی در خواست کرد با توجه به اشتیاق لبنانی ها برای تشکیل شرکتهای مشترک با ایران،از ظرقیت اقتصادی استان به این منظور استفاده بیشتری به عمل آید.

ایران بزرگترین صادر کننده نفت به هند

رییس اتاق ایران صادرات نفت ایران به هند را بیشتر از دیگر کشورها اعلام کرد و عنوان کرد این حرکت مثبت ما را به بزرگترین تامین کننده نفت به این کشور تبدیل کرده است.

توسعه فاز یازده پارس جنوبی با ورود توتال

شافعی با بیان اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور از وزیر نفت بدلیل حضور توتال در در میعانات نفت پارس جنوبی تقدیر به عمل آمد افزود:با انجام این پروژه میادین گاز مشترک ما با کشورهای همسایه با موقعیت بهتری مواجه خواهد شد.

واردات موز در قبال صادرات سیب و کشمش ایران

رییس اتاق ایران از اقدام مناسب وزیر جهاد کشاورزی در سفر رییس جمهور به کشورهای آسیای جنوب شرقی نام برد و اعلام کرد در مذاکراتی تصمیم گرفته شد در ازای واردات موز صادرات کشمش و سیب به این کشورها انجام شود که جهشی در صادرات کشور می باشد و جنبش صادرات سیب و کشمش از هم اکنون در این ارتباط آغا ز شده است .

در ادامه استاندار خراسان رضوی  نیز اهمیت توجه به مقوله اشتغال در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: نرخ مشارکت اقتصادی استان به میزان 42.4 درصد و بالاتر از میانگین کشور که 40.4 درصد است؛ می باشد و این موضوع، ضرورت توجه جدی به مباحث سرمایه گذاری و اشتغال را دو چندان می کند.

کاهش نرخ بیکاری استان


رشیدیان گفت:نرخ بیکاری استان در تابستان 95 معادل 12.5 درصد بوده که نسبت به فصل قبل 2.3 درصد کاهش داشته است و نشانگر بهبود نرخ اشتغال خراسان رضوی می باشد.
وی ادامه داد: این رقم بیکاری پایین تر از نرخ میانگین کشوری بوده است که پس از زمستان 93 برای نخستین بار نرخ بیکاری استان پایین از میانگین کشوری و در رتبه سیزدهم قرار دارد.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: طی آمار مقایسه ای توسط وزارت کشور، این استان پس از آذربایجان غربی، با 1.7 درصد بیشترین کاهش در نرخ بیکاری را در کشور در مقایسه با تابستان 94 داشته است.
رشیدیان، رشد چهار درصدی ورود گردشگران داخلی، تعیین تکلیف پروژه های بزرگ سرمایه گذاری که بر فضای اقتصاد استان تأثیر مثبت داشته است، بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید به کمک کارگروه های مختلف نظیر تسهیل و شورای گفت و گو و همدلی بخش خصوصی استان با بخش دولتی، پرداخت تسهیلات رونق تولید و افزایش 20 درصدی صادرات به کشور افغانستان و 60 درصدی صادرات مرغ و 20 درصدی تخم مرغ را از جمله عوامل مؤثر بر کاهش نرخ بیکاری در تابستان 95 برشمرد.         
وی تاکید کرد: ضروری است این روند رو به رشد با توجه به ظرفیت های  بسیار بالای خراسان رضوی تداوم و بهبود بیشتری داشته باشد.

از ابتدای سال جاری 548 شرکت با سهامداران خارجی در استان به ثبت رسیده است


استاندار خراسان رضوی در خصوص ورود سرمایه خارجی در هشت ماهه ی ابتدای سال جاری گفت: طی این مدت، 142 میلیون دلار در قالب  12 مجوز سرمایه گذاری به استان وارد شده که این رقم هفت برابر رقم کل سال گذشته است.
رشیدیان ادامه داد: از ابتدای سال جاری 548 شرکت با سهامداران خارجی در استان به ثبت رسیده است که سرمایه گذاری این شرکت ها حدود 164 میلیون دلار پیش بینی می شود؛ مجموع رقم سرمایه وارده به استان در هشت ماهه ابتدای سال جاری ( با و بدون تعهد و تضمین دولت ) 252 میلیون دلار بوده است .


600 میلیارد تومان ازمحل منابع بانک ها و با هدف رونق تولید به بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی ختصاص یافته است

وی برگزاری نمایشگاههای تجاری استان در بازارهای هدف از جمله هرات و مزارشریف و هیات اعزامی استان به مسکو را از رویکردهای مثبتی دانست که منجر به توسعه ی روابط اقتصادی استان با کشورهای منطقه و جهان خواهد شد و  تاکید کرد: بخش خصوصی خراسان رضوی می بایست نهایت بهره برداری را از این رویداد ها، داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی در خصوص پیگیری موضوع تأمین مالی بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای بالای 60درصد پیشرفت فیزیکی که 763 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته نیز گفت: در این قالب 286 میلیارد تومان پرداخت و بیش از 600 میلیارد تومان دیگر هم از محل منابع بانک ها و با هدف رونق تولید به بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی اعطا شده است.


رشیدیان در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: مشهد در آستانه ی پایتخت جهانی اسلام 2017(حدود 45 روز دیگر) است که دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی باید نسبت به نهایی سازی برنامه ها و اعلام آن اقدام کنند که این مهم می بایست در محورهای ﺗﻮﺳﻌﻪ گردﺷﮕﺮی به ویژه گردشگری مذهبی، فرهنگی، تاریخی، طبیعی و سلامت، گسترش ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻓﺮاﻣﻨﻄﻘﻪ ای و ﺑﻴﻦ اﺳﺘﺎﻧﻲ (به ویژه با کشورهای منطقه و استان های مجاور) در جهت توسعه اقتصادی استان مدنظر باشد.
 

در پایان جلسه شورای گفت و گو همچنین پیشنهادات هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان  و صادر کنندگان مصالح ساختمانی  خراسان رضوی ییرامون موضوع پیگیری تسری حذف عوارض متقابل،ضوابط و شرایط حاکم بر گمرک و بازارچه های مرزی استان خراسان جنوبی پیرامون معافیت  100 در صدی نرخ نامه عوارض ماده 116 آیین نامه امور گمرکی و پیگیری تسری اعطا تسهیلات زنان سرپرست خانواده به بانوان خود سر پرست از محل صندوق کار افرینی مهر ارایه گردید.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی