استاندار خراسان رضوی: برخی در پی خسته کردن مجریان طرح های اقتصادی هستند

استاندار خراسان رضوی: برخی در پی خسته کردن مجریان طرح های اقتصادی هستند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 06 بهمن 1398

استاندار خراسان رضوی گفت: برخی می‌خواهند مجریان طرحهای اقتصادی و ما را در این استان خسته کنند تا روحیه خود را از دست دهیم لذا چوب لای چرخ می‌گذارند و نسبت به طرحهای اقتصادی بدبینی و مخالفت نموده و به مجریان آنها حسادت می‌کنند.

علیرضا رزم‌حسینی روز یکشنبه در "همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معینهای اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی" افزود: به این ترتیب "منفی‌گرایی و روحیه بدبینی" یکی از مشکلات در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی است که خراسان رضوی را از توسعه بازمی‌دارد.

وی ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به هیچ معین اقتصادی وام ارزان‌قیمت، درجه یا امتیازی داده نشده و معینهای اقتصادی نیکوکارانی هستند که ما از آنها خواستیم به جای ساخت مسجد، جامعه را بسازند. برای هیچ مسوولی افتخار نیست که مردمش فقیر و بیمار باشند.
استاندار خراسان رضوی گفت: زمانی که اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را در این استان آغاز کردیم بسیاری گفتند نمی‌توانید اما همانطور که در دفاع مقدس خواستیم و توانستیم، در این طرح نیز همین کار را به خوبی انجام دادیم.
وی افزود: باید دعواهای سیاسی را تمام کنیم و بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هرکس باید هر سلیقه سیاسی که دارد برای خودش نگهدارد و نباید آن را با مسائل توسعه گره بزند. مردم نجیب ما ۴۰ سال به نظام جمهوری اسلامی اعتماد کردند لذا مدیون و بدهکار آنان هستیم.
استاندار خراسان رضوی افزود: در گام دوم انقلاب با سبک و روش جدیدی وارد کار خواهیم شد لذا نباید انتظار تشویق، تبلیغ و حمایت داشته باشیم.

وی گفت: "همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معینهای اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی" که امروز با حضور معینهای اقتصادی برگزار شده یکی از نادرترین نشستهای اقتصادی است زیرا همه در این چارچوب ارکان حاکمیت اعم از قوای قضاییه، مجریه و مقننه و امامان جمعه با یک هدف مشترک به دنبال قوی شدن اقتصاد در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی هستند و همه در کنار یکدیگر برای تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند.
رزم‌حسینی افزود: هیچ فعال اقتصادی در اجرای این طرح مجبور به کار نشده زیرا همه آنها بطور داوطلبانه در اجرا و پیشبرد طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: این طرح همدلی و همزبانی را برای رسیدن به یک هدف مقدس شامل "جذب سرمایه، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت، کاهش آسیبهای اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش امنیت پایدار" ایجاد کرده است.

استاندار خراسان رضوی قدرت اقتصادی را گره خورده با امنیت ملی توصیف و بیان کرد: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، فقر فرهنگی و اقتصادی را از بین می‌برد زیرا معینهای اقتصادی وارد فضای کاری فرهنگی و اعتقادی شده‌اند و هیچکس آنها را مجبور به این کار نکرده است.
وی در ادامه به شهادت سردار قاسم سلیمانی نیز اشاره و بیان کرد: سبک آن شهید والامقام "نفوذ در دل مردم" بود لذا همه افرادی که آزادیخواه هستند، پیرو سبک شهید سلیمانی خواهند بود و با همین باور به خیابانها آمده و مراسم تشییع باشکوهی را رقم زدند. 

رزم‌حسینی گفت: می‌خواهیم مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را ترویج دهیم. یعنی برای خدا کار کنیم زیرا بزرگترین عبادت، خدمت به خلق خداست که همان شیوه آن شهید بزرگوار است.
وی مقاومت و ایستادگی را شرط دیگر پیروزی ذکر و بیان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی بی‌مهریها را تحمل کرد اما ولایتمدار باقی ماند. آن بزرگ مرد با تمام وجود آزاده بود و دور از چاپلوسی و ریاکاری عمل کرد.  
وی در ادامه همچنین اظهار داشت: اگر بخواهیم نظام جمهوری اسلامی پابرجا بماند و ملت راضی باشد، باید مردم را از نظر اقتصادی توانمند نمود. 
استاندار خراسان رضوی افزود: دست تک‌تک فعالان اقتصادی را می‌بوسم و در کنار آنها تا زمانی که خدمتگذار باشم اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را به عنوان یک الگو برای اداره کشور ادامه خواهم داد.

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است. 
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک  تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.

بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.

افزون بر ۹۲ درصد معینهای اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند. استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و در این چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی هستند.

در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

رسیدن به اقتدار اقتصادی با الگوی مثلث توسعه اقتصادی ممکن است

امام جمعه مشهد در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دشمن از برخورد نظامی با کشورمان نا امید شده و امید است ایران در حوزه اقتصادی به پیشرفتی برسد که دیگر دشمن نتواند از تحریم هم به عنوان سلاح برای ضربه زدن به کشورمان بهره گیرد و نقطه حرکت رسیدن به اقتدار در حوزه اقتصادی همین الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی است.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی طرحی ارزشمند و از برکات شهید حاج قاسم سلیمانی است زیرا آقای رزم حسینی هدیه شهید سلیمانی است.

وی اضافه کرد: قبل از اینکه آقای رزم حسینی به عنوان استاندار جدید خراسان رضوی منصوب شوند، شهید سلیمانی نزد من آمدند و گفتند که "استاندار جدید شما فردی عادی نیست بلکه یک عنصر پرورش یافته در فرهنگ دفاع مقدس و سلاله‌ای از عرصه ایثارگری نظام است که دانش و تجربیات فوق العاده‌‎ای در نجات اقتصاد این کشور دارد که می‌خواهد پای ضریح امام رضا (ع) بریزد."

امام جمعه مشهد گفت: شما معین‌های اقتصادی نخبه‌های ارزشمندی هستید و حرکت شما در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تنها یک جریان اقتصادی عادی در جامعه نیست بلکه این حرکت وابستگی و ارتباط خاصی با اساس انقلاب اسلامی دارد که تحت رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب به عنوان نقطه حساس مقاومت در برابر دشمن در این استان اجرا شده است.

علم الهدی افزود: خراسان رضوی نمونه‌ای برجسته از الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را به کشور ارایه دهد زیرا تنها راه نجات کشور در برابر دشمن مستکبر و خنثی کردن همه جنایتهای دشمن، اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس به حدی از قدرت رسید که دشمن بیش از ۳۰ سال مانند سگ در اطراف کشورمان پارس کرد اما نتوانست به آن نزدیک شود و تبعات جنایتی هم که دشمن در ارتباط با به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی مرتکب شد به این سادگی دست از گریبان او بر نمی‌دارد همان طور که در برابر انتقام مقتدرانه کشور از این موضوع، جرات نکرد هیچ واکنشی نشان دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تاکنون هیچ فعالیت اقتصادی در کشور اجرا نشده که همه قدرتهای نظام به عنوان پشتیبان فعالان اقتصادی وارد عمل شده و در مقام تایید آنان برآیند اما هم اکنون ائمه جمعه، قوه قضاییه، قوه مجریه و نمایندگان مجلس همگی حامی معین‌های اقتصادی در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی هستند و با همه قدرت با معین ها همراهی می‌کنند تا ثابت کنند باید رویکردمان در توسعه نگاه به درون و اتکای به توانمندیهای خود باشد و تنها در این صورت مشکلات و نگرانی‌های مردم حل می‌شود.

علم الهدی افزود: فعالیتهای اقتصادی معینهای اقتصادی در این طرح طی یک سال گذشته مثبت بوده و کوچکترین تردیدی در روند اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی و توفیق آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب چندی قبل فرمودند که "اگر از محل اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی با افق ورود ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به استان خراسان رضوی، یک سوم آن معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان هم وارد استان شود پول کمی نیست" و هم اینک که یک سال از اجرای این الگو در خراسان رضوی می‌گذرد ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه نقدی وارد استان و به کار گرفته شده در حالی که هیچ امکان دولتی در آن دخالتی نداشته و دستاورد معین‌های اقتصادی است.

 *پرونده قضایی فعالان اقتصادی ابتدا در شوراهای حل اختلاف بررسی می‌شود

رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: رییس قوه قضاییه تاکید کرده است پرونده های قضایی فعالان اقتصادی که در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری مشغول فعالیت هستند ابتدا به خودشان واگذار و در شوراهای حل اختلاف مستقر در شهرکهای صنعتی و کمیسیونهای حل اختلاف بررسی شود.

غلامعلی صادقی افزود: خواسته رییس قوه قضاییه از فعالان اقتصادی پشتکار و همت در توسعه کشور است.

وی اضافه کرد: رییس قوه قضاییه گفته‌اند که فعالان بخش خصوصی به دنبال رشوه دادن و آلوده کردن مسوولان و دست‌اندرکاران دستگاه‌های اجرایی نیستند اما گاه دیگر برای حل مشکلاتشان ندارند لذا توصیه ما به فعالان اقتصادی این است که هر جا به مشکلی برخوردند که حل نشد قبل از این که خود وارد عمل شوند به ما اعلام کنند تا در اولین فرصت مشکل را حل کنیم.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید رییس قوه قضاییه، مسوولان این استان هم قسم شدند که الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی را به سرانجام برسانند.

صادقی افزود: براساس آخرین بررسی‌های انجام گرفته، الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدلهای اقتصادی در استان است و همه ما باید به اندازه میزان سهم خود برای اجرایی شدن این الگو فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: تاکید رییس قوه قضاییه به مدیران در استانها این است که برای به نتیجه رسیدن فعالیتهای اقتصادی، قوانین و مقررات به نحوی دیده و تفسیر شود که مانعی برای انجام فعالیتهای اقتصادی نباشد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: این نهاد تاکنون از مدیران اجرایی که همراه الگوی طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی شدند حمایت همه جانبه داشته است.

صادقی افزود: هر هفته مشکلات اقتصادی در ستاد تدبیر با حضور استاندار خراسان رضوی طرح و برای آن چاره اندیشی می‌شود و در هر موردی که حل مساله خارج از توان اجرایی خراسان رضوی بوده است از آنجا که استاندار ارتباط خوبی با سران قوا داشته، تقاضای استان بدون نوبت به دبیرخانه نشست سران سه قوه منتقل و راه‌حلی برای آن در نظر گرفته شده و سپس در ستاد تدبیر استان به تصویب می‌رسیده است.

وی ادامه داد: نسخه و الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در کرمان کهنه شده است و باید نسخه جدید خراسان رضوی برای مدل مثلث توسعه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ توسط استاندار و معین های اقتصادی رقم بخورد و به کشور معرفی شود.

منبع: ایرنا

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی