درخواست رئیس اتاق ایران برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و جمهوری چک

درخواست رئیس اتاق ایران برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و جمهوری چک
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

در همایش چک- ایران در پراگ مطرح شد:

درخواست رئیس اتاق ایران برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و جمهوری چک

هیات اقتصادی ایران به سرپرستی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در چهارمین روز سفر به اروپای شرقی در پراگ، پایتخت جمهوری چک، با مقام های اقتصادی و بازرگانان این کشور دیدار کرد.

 

فعالان بخش خصوصی که در قالب هیات سیاسی-اقتصادی ایران و به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به جمهوری چک سفر کرده، پیش از این در لبنان، رومانی و اسلواکی با فعالان اقتصادی این کشورها دیدار و مذاکره کرده اند.

صبح امروز رئیس اتاق ایران با همتای خود در اتاق چک دیدار کرد و زمینه های توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بررسی کردند. همچنین همایش چک- ایران در پراگ با حضور فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان دو کشور برگزار شد.

شافعی در این همایش، جمهوری چک را کشوری با فرهنگ و تمدن قوی خواند و سابقه روابط دو کشور را 90 سال دانست و گفت: ایرانی ها پراگ را عروس اروپا می دانند و از گذشته های دور با مشاهیر چک از حمله فرانتس کافکا به خوبی ارتباط برقرار کرده اند.

او گفت جمهوری چک دارای ظرفیت های فراوان اقتصادی است و در طول سال‌ها، روابط و همکاری های فنی و صنعتی بین دو کشور وجود داشته است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه مشکلات حاصل از تحریم ها، مناسبات بین ایران و چک را کاهش داده گفت: بلافاصله پس از نهایی شدن توافق هسته ای، هیاتی از چک وارد ایران شد؛ پس از آن نیز هیات های زیادی به ایران آمدند و در سفر وزیر اقتصاد ایران، موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور امضا شده است.

شافعی سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری چک را نیز نشانه ای از علاقه مندی دو طرف به برقراری روابط دانست.

او با بیان اینکه ایران در زمینه فولاد و مس برنامه بازسازی و توسعه دارد، گفت: ایران و چک در زمینه های نیروگاهی، خودرو، حمل و نقل و ترانزیت از قبل با یکدیگر موافقت نامه داشته اند و در زمینه فولاد و مس نیز می توانند همکاری های خود را آغاز کنند.

شافعی ادامه داد: برنامه نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی با اتصال چین به راه آهن ایران نیز از دیگر برنامه های در دست اجراست.

پس از این همایش، فعالان اقتصادی دو کشور در نشست‌های رو در رو (B2B) به بررسی زمینه های افزایش همکاری ها پرداختند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی