ضرورت تلاش برای تحقق انقلابی سبز در عرصه مکانیزه‌سازی کشاورزی استان

ضرورت تلاش برای تحقق انقلابی سبز در عرصه مکانیزه‌سازی کشاورزی استان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 16 آبان 1395

در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی مطرح شد:

ضرورت تلاش برای تحقق انقلابی سبز در عرصه مکانیزه‌سازی کشاورزی استان

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، بر ضرورت تلاش و هم‌گرایی بخش خصوصی و دولت، برای تحقق انقلابی سبز در عرصه مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کرد و گفت: این بحث به عنوان یکی از چهار چرخ اصلی حرکت و رشد بخش کشاورزی موجب ارتقای بهره وری، افزایش بازده تولید محصولات و همچنین بهبود وضعیت مصرف آب می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علیزضا اشرف»، در یکی دیگر از نشست‌های این دبیرخانه که با محوریت تدوین سندی جامع برای مکانیزاسیون حوزه کشاورزی برگزار شد، شماری از موانع موجود بر سر تحقق این مهم را برشمرد و عنوان کرد:قانون ارث و تقطیع اراضی میان وراث باعث شده تا بخش زیادی از کشاورزی ما، چهارچوبی خرده‌مالکانه داشته باشد، طبیعی است که این امر به کوچک شدن مساحت اراضی کشاورزی می‌انجامد و از پِی آن، استفاده از ادوات مکانیزه را دشوار می‌سازد چرا که عمده این تجهیزات برای اراضی با مساحت بالا طراحی شده‌اند.

وی تجارب بعضا ناموفق شرکت‌های خدماتی و تعاونی که در این حوزه فعالند را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این امر، با ایجاد بستری که صاحبان این شرکت‌ها را در توسعه کشاورزی منتفع سازد، قابل حل خواهد بود.

*فراز و نشیب‌های مکانیزه‌سازی کشاورزی استان

اما پیش از این، نجف‌قلی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در اظهاراتی عنوان کرد: طرح جامع ۱۲ ساله مکانیزاسیون کشاورزی از سال 93 به مرحله اجرا در آمده است و به نظر می‌رسد، همین طرح بتواند پاسخگوی نیازهایی باشد که مدنظر فعالان این بخش است.

وی در ادامه گوشه‌چشمی داشت به روند مکانیزه‌سازی خدمات کشاورزی در استان خراسان رضوی و گفت:  به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در این خطه و همچنین با هدف کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد بهره برداران خطوط اعتباری ویژه‌ای به ارزش هزار و 592 میلیارد ریال طی سال‌های 92 تا 94 جذب شد. برای سال جاری نیز این اعتبارات به ارزش 783هزار میلیون ریال می‌باشد.

وی افزود: این حجم اعتبار صرف خرید ادوات کشاورزی برای استان شد و عملا ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی خراسان رضوی به 4/1 اسب بخار در هکتار را در پی داشت که به معنای بهبود مطلوب عملیات ماشینی در مراحل خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت در مزارع و باغات استان است.

این مقام مسئول، کاهش رغبت به سرمایه گذاری از سوی کشاورزان را یکی از مشکلات موجود بر سر راه توسعه مکانیزه کشاورزی عنوان کرد و افزود:  پایین بودن بازدهی زمین و سطح درآمد کشاورزان به واسطه خرده مالکی و پراکندگی اراضی که منجر به غیراقتصادی شدن سرمایه گذاری برای خرید ماشین می‌شود، از دلایل این امر به شمار می‌آیند. 

صالحی، از قدیمی بودن بسیاری از تکنولوژی های مورداستفاده، در حاشیه بودن صنعت تولید ادوات کشاورزی و محدودیت و انحصار تولید تراکتور و کمباین در کشور نیز به عنوان دیگر موانع این بخش یاد کرد و ادامه داد: فرسودگی و خارج از رده شدن تعداد زیادی از توان های کششی و ترکیب نامطلوب تراکتورهای موجود و همچنین گرانی و کاهش واردات ماشین های پیشرفته در اثر تحریم ها نیز بر تشدید مشکلات افزوده است.

وی در جمع‌بندی بحث خود، سراغ «ضروریات» رفت و خاطر نشان کرد: برای تحقق برنامه‌ای که در افق 12ساله خود، کشاورزی کشور را «مکانیزه» متصور شده است، به سیاست گذاری دولت برای حمایت واقعی از بخش کشاورزی و ایجاد میل به سرمایه گذاری در این بخش و همچنین کاهش نرخ تسهیلات بانکی نیازمندیم.

وی ادامه داد: از طرفی اگر پرداخت کمک بلاعوض به فن آوری های نوین، براساس نیازهای ماشینی خاص هر استان انجام گیرد، بازدهی این اقدامات افزایش می‌یابد.

صالحی، حمایت ویژه از صنعت تولید ادوات کشاورزی، بازنگری در استانداردهای ماشین ها و ادوات کشاورزی با هدف ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و ارتقای سطح خدمات پس از فروش ماشین های کشاورزی را از دیگر نیازها برای اصلاح مشکلات این بخش برشمرد و گفت: باتوجه به توانمندی این استان، شایسته است که تمام امور صدور گواهی تأییدیه کیفیت ماشین ها و ادوات کشاورزی منطقه شرق کشور، به خراسان رضوی تفویض گردد.

وی همچنین خواستار اصلاح نظام آموزشی و افزایش کارآیی دانش آموختگان رشته مکانیزاسیون کشاورزی، تربیت کاربر ماهر ماشین کشاورزی با استفاده از ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای شد و بر اهمیت تخصيص رديف اعتباري مستقل در استان برای توسعه مکانیزاسیون تاکید کرد.

*آغاز اجرای طرح تاک ویژه روستاهای استان، در آینده نزدیک

اسدا... امید جیوان، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست تریبون را در دست گرفت و از اصلاح نظام پرداخت یارانه به روستاها گفت و توضیح داد: متاسفانه ساز و کار غلط این روند باعث شده تا تکاپویی که برای درآمدزایی در روستاها وجود داشت، کم‌رنگ شود و اتکای درآمدی بخشی از این افراد به یارانه‌ باشد.

وی همچنین بر ضرورت تعامل بخش کشاورزی و دانشگاه نیز تاکید کرد و یادآور شد: این ظرفیت مغفول‌مانده، باید بالفعل شود تا توان داخلی به کمک توسعه کشاورزی بیاید.

وی در ادامه از اجرای طرح تامین مالی خرد موسوم به (تاک) در خراسان رضوی در آینده نزدیک خبر داد و خاطر نشان کرد: این طرح با هدف جمع آوری و فعال نمودن سرمایه های خرد روستاییان اجرا می شود و با برنامه ریزی، از جمله استفاده از منابع بانکی در کنار سرمایه‌های مالی جمع آوری شده، به مصارف ضروری خانوارهای روستایی می رسد.

وی یادآور شد: در این طرح که مشابه قرض الحسنه بومی محلی خانوارها می باشد، علاوه بر افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، گروه‌های 12تا 15نفره تشکیل و سرمایه‌های ایشان در قالب صندوقی، به گردش در می‌آید. در مجموع طرح مذکور می‌تواند به بهبود اقتصاد روستا بیانجامد.

*ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در توسعه کشاورزی 

«تقوایی» رئیس گروه سرمایه گذاری دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری نیز در سخنانی، از تمایل سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه کشاورزی خبر داد و گفت: در این راستا، استقبال می‌کنیم تا پروژه‌های بزرگ با ارزش سرمایه‌ای مناسب را به این افراد معرفی نماییم و از توان اقتصادی ایشان در این بخش بهره ببریم.

وی بر ضرورت داشتن نگاهی بین‌المللی به حوزه کشاورزی تاید کرد و خواستار بهره‌گیری از توان سازمان‌های حمایتی بین‌المللی برای توسعه این بخش شد.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه مقرر گردید تا گزارشی جامع‌تر از روند مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان با نگاهی به مبانی و نفحات اقتصادی آن تهیه شود، توامان خلاء‌ها و نیازهای قانونی در بحث خرده مالکیت زمین‌های کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادی عملی جهت بهبود این وضعیت ارائه گردد. ساماندهی ساز و کار و عملکرد مراکز خدماتی و تعاونی‌های کشاورزی نیز از دیگر ضرورت‌هایی بود که در پایان مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد تا برای آن نیز برنامه و پیشنهاداتی، تدوین شود.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی