۷۱ درصد صادرات ایران به تاجیکستان سهم خراسان رضوی است

نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 27 آذر 1398

ییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم این استان از صادرات ایران به تاجیکستان سالانه ۷۱ درصد است.

محمدعلی امیرفخریان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال کل صادرات ایران به کشور تاجیکستان ۷۸ میلیون دلار بود که از این میزان ۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به آن کشور صادر شد.

وی ادامه داد: عمده اقلام صادراتی ایران به کشور تاجیکستان شامل پلی اتیلن، کلرو وینیل، رنگ و رزین، دارو، شوینده‌ها، لوله و شلنگ، مصالح ساختمانی، شیرینی و شکلات، نخ‌های پروپیلن و عمده اقلام وارداتی از آن کشور، مواد اولیه و واسطه‌ای برای بخش تولید مانند پنبه، پیله کرم ابریشم، نخ‌های پنبه‌ای، کاغذ و مقواست.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاجیکستان به دلیل قرابت فرهنگی و تاریخی با ایران و همچنین همزبانی با مردم کشور، بستر مناسبی برای توسعه مراودات اقتصادی، پذیرش گردشکر بویژه گردشگری سلامت دارد.

امیرفخریان افزود: پنجمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با هدف توسعه روابط تجاری از ۳۰ آذر ماه تا سوم دی ماه امسال در دوشنبه، پایتخت کشور تاجیکستان با محوریت فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی برپا می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۱ شرکت ایرانی در زمینه‌های صنایع غذایی، بهداشتی و درمانی، بخش‌های مختلف تولیدی، ماشین آلات کشاورزی و مصالح ساختمانی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که بیشتر آنها از خراسان رضوی هستند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه این نمایشگاه بعد از چهار سال در تاجیکستان برپا می‎شود گفت: با توجه به تغییر رویکرد دولت تاجیکستان و علاقه‌ آن به افزایش مراودات تجاری با ایران، پیش‌بینی می‌شود در آینده نمایشگاه‌های مشابه در دیگر شهرهای تایجکستان نیز برگزار شود.

امیرفخریان افزود: یکی از مشکلات تجارت ایران با تاجیکستان، نداشتن شناخت و آشنایی صادرکنندگان با سیستم تجاری و قوانین و مقررات آن کشور است که به همین منظور ماه گذشته همایشی در سازمان صنعت استان با هدف افزایش شناخت تجار از این بازار و آشنایی با قوانین و مقررات کشور تاجیکستان با حضور سفیر ایران در آن کشور برگزار شد.

سفیر ایران در تاجیکستان در این همایش ظرفیت بالقوه و بالفعل گردشگری در تاجیکستان را از دیگر ظرفیت‌های این کشور دانست و گفت: یکی از اقدامات ایران در این حوزه برقراری پرواز مستقیم بین تهران - دوشنبه و مشهد - دوشنبه بوده است تا بستر لازم برای افزایش ورود گردشگران تاجیک به ایران فراهم شود.

تاجیکستان چهارمین هدف صادراتی استان خراسان رضوی بعد از افغانستان، ترکمنستان و عراق محسوب می‌شود.

شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان هستند. 

تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق مرز مشترک دارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی