فارس:نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی: سامانه رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فعال شود/ عدم توجه بر سرمایه‌گذاری مولد دانش‌بنیان در کشور

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

فارس:نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی:

سامانه رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فعال شود/ عدم توجه بر سرمایه‌گذاری مولد دانش‌بنیان در کشور

 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی با انتقاد از عدم تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های دانشگاهی در کشور خواستار ایجاد سامانه رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید حسن حسینی بعدازظهر امروز در نشست خبری همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه بیان کرد: امروز دولت به این نتیجه رسیده است که باید بخش خصوصی، دانشگاه و سرمایه‌گذاری مولد دانش‌بنیان در کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفت آن‌ها در حوزه اقتصاد افزود: با نگاهی به کشورهای توسعه‌یافته ازنظر اقتصادی، می‌توان دریافت که آن‌ها نیز مسیر توسعه را از بخش آموزش و دانشگاه آغاز کرده‌اند و اگر تعامل بین صنعت و دانشگاه بیشتر شود عامل علم‌پروری در جهت استفاده صحیح در صنعت می‌شود.

‌نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: متأسفانه امروز دانشگاه بخش صنعت را به‌خوبی نشناخته و از سوی دیگر هم بخش صنعت نسبت به نقش دانشگاه درک درستی ندارد؛ این در حالی است که کلینیک درمانی صنعت همان دانشگاه است.

‌حسینی با بیان اینکه رابطه بین علم و اقتصاد در کشور ما هیچ‌گاه در یک قالب عملی تثبیت نشده است اظهار داشت: کشورهای توسعه‌یافته با منابع طبیعی به دنبال توسعه اقتصادی نمی‌باشند بلکه با تکیه‌بر دانشگاه و ظرفیت‌های علمی به این مهم دست‌یافته‌اند.

وی ابراز کرد: امکان توسعه هیچ کشوری بدون دانشگاه‌های توانمند وجود ندارد، امروز بخش خصوصی با توجه به رسالتی که بر عهده اتاق بازرگانی مبنی بر رصد مشکلات و بررسی عدم توسعه اقتصادی جامعه وجود دارد، پیگیر مساله ارتباط بین صنعت و دانشگاه و سامان دادن آن است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشهد با انتقاد از نبود مراکز فنی و حرفه‌ای در برخی از شهرستان‌ها اظهار داشت: متأسفانه در برخی از شهرستان‌ها بین 8 تا 9 دانشگاه مستقرشده اما خبری از مراکز فنی و حرفه‌ای نیست.

‌‌حسینی هدف از برگزاری این همایش را شناسایی و ایجاد خروجی‌های مثبت در زمینه‌های مرتبط جهت دانشگاه در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توان در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که یکی از این مباحث یافتن راه‌کارهایی جهت حل مشکلات بخش خصوصی با استفاده از گروه‌های علمی و تحقیقاتی است. بهتر است این مشکلات در قالب موضوعات پایان‌نامه‌های تحصیلی در بخش خصوصی مطرح شود.

وی با انتقاد از عدم استفاده کاربردی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی اظهار داشت: پایان‌نامه‌ها نباید در بایگانی‌ها خاک بخورد بلکه می‌توان برخی از آن‌ها را تجاری‌سازی کرد که این مهم نیازمند رابطه متقابل صنعت و دانشگاه است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشهد همچنین انتقال تجربیات بخش خصوصی به بخش دانشگاهی و شناسایی افراد توانمند در زمینه‌های مختلف در دانشگاه‌ها و صنعت را از جمله فعالیت‌های مؤثر در جهت پیشبرد اهداف همایش عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم فاصله بین دانشگاه با صنعت و جامعه را از بین ببریم.

حسینی اظهار کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید ساماندهی شود زیرا تاکنون صنعت نتوانسته جایگاه دانشگاه را درک کند و دانشگاه نیز در راستای تربیت نیروی کار برای ورود به صنعت به‌خوبی عمل‌نکرده است.

وی با اشاره به الزام ایجاد ارتباط اصولی و صحیح بین بخش صنعت و دانشگاه، بیان کرد: باید نیازهای صنعت در قالب پایان‌نامه‌های دانشگاهی موردتحقیق و بررسی در دانشگاه‌ها قرارگرفته و 2 طرف از تجارب یکدیگر در این زمینه استفاده داشته باشند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشهد قطع رابطه بین دانشگاه و دانشجو پس از اتمام تحصیل را از جمله خلأهای مهم در این بخش ذکر کرد و ادامه داد: متأسفانه در کشور سامانه‌ای جهت رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود ندارد.

حسینی اظهار امیدواری کرد: این همایش در مشهد منجر به ایجاد ارتباطی پایدارتر بین صنعت و دانشگاه شود. با توجه به مذاکراتی که با دانشگاه فردوسی برای برگزاری این همایش داشته‌ایم، خوشبختانه این مساله با روی باز پذیرفته‌شده و از این‌سو علاوه بر اتاق، سایر انجمن‌های مرتبط با اتاق نیز ارتباط خود را با این همایش برقرار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه صنعت و دانشگاه درنهایت اعتماد با یکدیگر همکاری دارند عدم استفاده صنعت از امکانات دانشگاهی را به دلیل نبود ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه عنوان کرد و افزود: نباید توقع داشته باشیم که همه اقدامات را دانشگاه به‌تنهایی انجام دهد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشهد ابراز کرد: امروز دانشگاه و صنعت ما به این نتیجه رسیده است که کشور نمی‌تواند همیشه منزوی باشد و باید به آغوش جامعه بین‌المللی بازگردد و در قالب منطق با جامعه بین‌المللی به کار خود ادامه دهد.

حسینی با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات کافی به فعالیت‌های تحقیقاتی آن را یکی از عوامل پس‌رفتگی کشور در این رابطه عنوان کرد و افزود: متأسفانه در بودجه سنواتی کشور سهم بودجه تحقیقاتی از یکسری بودجه‌های فرهنگی نیز پایین‌تر است.

وی با اشاره به اثرات مثبت ارتباط میان صنعت و دانشگاه در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، گفت: برای حل مشکلات موجود در حوزه صنعت نیازمند حضور گروه‌های علمی می‌باشیم تا بتوان با فکرهای نو و سازنده بهترین گزینه‌ها را در جهت برطرف نمودن مشکلات اقتصادی انتخاب نمود که پایان‌نامه‌ها و مقاله‌ها بهترین منبع برای این موضوع است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی