تصمیم‌گیر در زمینه صادرات زیاد است اما پاسخگوی واحد وجود ندارد

تصمیم‌گیر در زمینه صادرات زیاد است اما پاسخگوی واحد وجود ندارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 11 آذر 1398

رئیس اتاق ایران در مراسم روز ملی صادرات

تصمیم‌گیر در زمینه صادرات زیاد است اما پاسخگوی واحد وجود ندارد

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در سالروز ملی صادرات که با تاخیر در 11 آذر برگزار شد، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست برای بهبود وضعیت صادرات، جایگاه و سازوکار فعالیت سازمان توسعه تجارت که متولی حوزه صادرات است، بازتعریف شود.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از برگزاری مراسم سالروز ملی صادرات با رویکردی متفاوت نسبت به دوره های قبل، اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدورایم این تغییر رویکرد، تاخیر در برگزاری مراسم را بپوشاند.

وی با اشاره به شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: صادرکنندگان، کیان کشور را حفظ کردند و با این کار خود باید امسال به طور ویژه‌تر از آن‌ها قدردانی کرد. چراکه امسال به‌رغم چالش‌های متفاوت گاهی با نامهربانی‌ها مواجه شدند و حتی گاهی به نادرستی از سوی برخی مورد اتهام قرار گرفتند. آنها ثابت کردند به ایران علاقه‌مند هستند و به اخلاق حرفه‌ای مقیدند. من به نوبه خود در برابر آن‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم.

رئیس اتاق ایران توسعه صادرات را راهی برای تحقق رفاه و دستیابی به توسعه اقتصادی دانست و تاکید کرد: صادرات ایران با کشورهای توسعه یافته یک تفاوت دارد. محور اصلی صادرات در ایران از سال های قبل تکیه بر مواد خام و نفت بوده که به صادرات پایدار منجر نمی‌شود. در این راستا به صادرات مبتنی بر تولید قوی و فناورانه نیاز داریم.

شافعی خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی و ارزی کشور، تصریح کرد: در چنین وضعیتی اقتصاد را به گونه‌ای سازمان داده‌ایم که نه‌تنها به تولید کمک نکرده بلکه گاهی شرایط را برای این بخش سخت‌تر هم کرده است. اگر نتوانیم نیازهای ارزی را با روش‌های شتاب‌دهنده تامین کنیم دچار مشکل می‌شویم. البته شرایط نسبت به چندماه قبل که بخشنامه‌های خلق‌الساعه هر روز صادر می‌شد، بهتر شده است و امیدوارم بهتر از این هم بشود.

وی با بیان این مطلب که روند تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نیز باید اصلاح شود، تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت نحوه تفکر تصمیم‌گیران کوتاه‌مدت ‌و سطحی است. باید برای اتخاذ هر نوع تصمیم اقتصادی این مهم را در نظر بگیریم که این تصمیم روی سایر مولفه‌های اقتصادی چه اثری دارد.

شافعی از عملکرد سازمان امور مالیاتی نیز در مورد مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد و خواستار اصلاح این رویه شد. وی گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از منابع مالی واحدهای اقتصادی در حساب‌های دولت بلوکه شده است با این توجیه که ارز صادراتی برگردانده نشده و تا آن موقع استرداد مالیات بر ارزش افزوده انجام نمی‌شود. یعنی سازمان امور مالیاتی ابزار مناسبب برای دریافت مالیات ندارد که به چنین راهکارهایی متوصل می‌شود؟

رئیس اتاق ایران در ادامه با سخت خواندن امر صادرات، ابلاغ بخشنامه‌های متعدد و ممنوعیت یکباره صادرات کالاهای مختلف را اقدامی نادرست و آسیب‌زا به ویژه در وضعیتی که نیاز مبرم به ارزهای صادراتی داریم، دانست و ادامه داد: اگر صادرات گل سرسبد است در عمل باید آن را حس کرد. امروز تامنین مالی برای صادرات وضع فلاکت‌باری دارد.

وی در ادامه نبود یک متولی در مورد صادرات را یک نقص اساسی در اقتصاد برشمرد و گفت: تصمیم‌گیر در مورد صادرات زیاد است ولی یک پاسخگو در برابر این تصمیمات نداریم چون متولی مشخصی وجود ندارد. بازتعریف جایگاه سازمان توسعه تجارت را جدی بگیرید.

شافعی در ادامه پیشنهاد داد تا صندوق ضمانت صادرات با بانک توسعه صادرات ادغام شوند و سازوکاری بر اساس استاندارهای جهانی برای این نهاد که حامی صادرات خواهد بود، تعریف شود.

توجه به صنعت گردشگری موضوع دیگری بود که مورد توجه رئیس اتاق ایران قرار گرفت. وی همچنین توجه ویژه به ظرفیت‌هایی بازار اوراسیا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در اوراسیا برای وسعت میدان حرکت و پایداری در آن به زیرساخت های مناسب نیاز داریم. در حال حاضر حمل و نقل به این بازار با مشکلاتی روبه‌رو است که اگر حل نشوند بازیگر خوبی در این میدان نخواهیم بود.

باید دست فعالان اقتصادی را بوسید

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهوری نیز در بخشی از این مراسم گفت: آمریکایی‌ها به‌رغم حداکثر فشار روانی و اقتصادی نتوانستند صادرات نفت خام ایران را به صفر برسانند و ما نفت را به روش‌های دیگر می‌فروشیم ما در شرایط سخت به رغم تمام فشارهایی که در جنگ روانی و اقتصادی دو سال گذاشته روی پای خود ایستاده ایم و مقاومت کردیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها فشار حداکثری خود را بر زندگی مردم ایران متمرکز کرده اند شرایط کنونی جزو سخت ترین شرایط پس از انقلاب اسلامی است.

جهانگیری بیان کرد: باید اقتصاد کشور، تولید صادرات و اشتغال را مراقبت کنیم و روی پا نگهداریم و به لطف خدا وضعیت نسبت به آن خوابی که آمریکایی‌ها برای کشور و ملت دیده بودند خیلی بهتر است که محصول فعالیت و همدلی تولید کنندگان و  صادرکنندگان کشور است.
وی با بیان اینکه راه حل مسایل و مشکلات کنونی کشور، نه فقط اقتصادی بلکه راهکارهای سیاسی اجتماعی است، اظهار داشت: اکنون بیش از هر زمان دیگر به اجماع و همبستگی و انسجام ملی نیاز داریم تا کشور از این دوره سخت عبور کند و باید اجماع در سراسر کشور شکل بگیرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: امروز ایران در خطر است آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بدنبال زمین زدن ایران هستند تنها راه مقابله با آنها اجماع و اتحاد است تا بتوانیم با کمک فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و دلسوزان کشور تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی یادآورشد: نزدیک به دو سال است که از فشارجدید دولت آمریکا بر ملت بزرگ ایران می گذرد. بعد از اینکه ما توافق برجام را انجام دادیم و فضایی برای توسعه و رشد کشور فراهم کردیم و کشور در یک تعامل بین المللی مناسب قرار گرفت با تغییر رئیس جمهوری  در آمریکا آنها به همه توافقات و برجام پشت پا زدند و با خروجشان از برجام فشار بسیار سنگین و بی سابقه‌ای علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی رقم زدند.

جهانگیری گفت : آنها  خیلی آشکار گفتند با تحریم و تهدید  فشار مضاعف و فراوانی به جامعه ایرانی وارد خواهیم کرد. حتی مسئولان آمریکایی به صراحت اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی بزرگی را علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: تصور و انتظارشان این بود در اثر فشار این جنگ اقتصادی؛ اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و در اثر فشار سنگینی که به جامعه وارد می شود، اعتراضات در جامعه شکل می گیرد و نهایتا منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی و حتی فروپاشی تمامیت ارضی ایران می‌انجامد. برهمین مبنا از آذر تا دی ماه ٩٦ و هرروز که گذشت فشار آمریکایی ها بر اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی و برجمهوری اسلامی افزوده شده است.

وی با طرح این سوال که آیا چنین فشاری در این سطح در تاریخ دنیا وجود دارد که آمریکایی‌ها و کشورهایی که از آن تبعیت می کنند علیه یک ملت و دولت در حدود دوسال وارد کرده باشند؟ اظهارداشت: نخبگان، دانشگاهیان و صاحبنظران کشور درباره آثار تحریم‌های آمریکا تحقیق کنند، همین تحریم بانک مرکزی ایران و غیر از آن، تحریم‌های دیگر را هم  بررسی کنند. آنها همه دستگاه‌های کشور که می‌توانند در فعالیت اقتصادی کشور دخیل باشند را تحریم کردند.  

جهانگیری گفت: اخیرا هم گفتند ذیل یک موضوعات جدید و یا تروریسم، علاوه بر موارد قبلی که ایران را تحریم بوده، تحریم‌های جدید اعمال می‌کنیم تا اگر فضایی باز شد و قرار شد تحریمی لغو شود آن موارد همچنان تحت تحریم باشند.

وی ادامه داد:  آنها رهبر معظم انقلاب و وزیر خارجه و مسئولانی که در سیاست خارجی دخیل هستند و نیز دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف را نیز تحریم کردند.  

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: آمریکایی‌ها زیرساخت ها و زمینه‌هایی که در اقتصاد ایران تعیین کننده بودند را تحریم کردند؛ نفت را تحریم کردند، اما نتوانستند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی به هرحال با فشاری که وارد کردند حتی کشورهای دوست ایران هم که جزو نزدیک ترین کشورها در ارتباط با ما هستند جرات اینکه از ما نفت بخرند را تقریبا ندارند.  
وی افزود: ما به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم که بتوانیم نفت کشور را بفروشیم. آنها محصولات اصلی که بخش مهم نیازهای کشور بوده را شناسایی کردند و دیدند پتروشیمی بعد از نفت مهمترین محصول صادراتی ایران است؛ شرکت‌ها و محصولات پتروشیمی ما رانیز تحریم کرده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها بانک‌ها کل نظام بانکی کشور را تحریم کردند، گفت: آنها پس از تحریم شرکت‌های پتروشیمی شرکت‌های فلزی مانند آلومینیومی و فولادی و صنایع مرتبط با آنها را تحریم کردند، شرکت‌های‌ حمل و نقل، بنادر و حتی شرکت‌های بیمه‌ را تحریم کردند. کشتی‌ها بدون بیمه نمی‌توانند حرکت کنند

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان این که آمریکایی به معنای واقعی تمام گلوگاه‌های اقتصادی کشور را در طول دو سال اخیر بستند، گفت: سرافرازانه اعلام می کنیم که اقتصاد ایران در این دو سال با مقاومت و تلاش صادرکنندگان خود علی‌رغم شوک‌های روانی که  آمریکایی‌ها با جنگ روانی و اقتصادی علیه ایران اعمال کردند، روی پای خود ایستاد.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان علیرغم این که تمام مسیرهای صادرات بسته و ممنوع شده است که حتی نمی‌توانند پول محصولات صادراتی خود را جابه جا کنند، اما به صادرات خود ادامه می‌دهند و در این شرایط باید دست این فعالان اقتصادی را بوسید.

جهانگیری تصریح کرد: در تاریخ ایران رزمنده جنگ بودن، دفاع از کیان کشور تمامیت ارضی کشور حتما این دوره نوشته خواهد شد، برخی اشتباه می کنند و فریب تهدیدهای آمریکایی‌ها را می‌خوردند، آنها فقط می‌خواهند ایران را زمین بزنند.

 وی اظهار داشت: ما نباید دچار تحلیل‌های اشتباه بشویم، هر اتفاقی که در کشور می افتد برای زمین زدن ایران است. ممکن است ما نیز در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها گاهی اوقات دچار اشتباه بشویم که باید حتما اصلاح کنیم.

تولید و صادرات ایران نسبت به سال ۹۷ کمتر نشده است

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که درآمدهای حاصل از فروش نفت کم شده است، افزود: تلاش صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور باعث شده اقتصاد کشور تولید و صادرات کشور نسبت به سال گذشته کمتر نشده است و اقتصاد از نظر رشد وضع بهتری داشته باشد.

جهانگیری بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها در هشت ماه گذشته از نظر وزنی بیش از ۱۶درصد نسبت به سال گذشته رشد صادرات داشته ایم، البته کاهش درصد آن نیز به دلیل سیاست‌های ارزی دولت است علاوه بر آن صادرات در شرایط عادی و تحریمی متفاوت است.  

بیش از ۸۸ میلیون تن کالا صادر شده است

جهانگیری تصریح کرد: در هشت ماه اول سال ۹۸ بیش از ۸۸ میلیون تن کالا صادر شده است، که به معنای صادرات ۲۷ میلیارد دلاری است که به چرخه اقتصاد وارد می‌شود و نشان می‌دهد اقتصاد کشور توانسته است روی پای خود بایستد.
معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: همه ما به عنوان فعالان اقتصادی باید بپذیریم که شرایط امروز طبقه متوسط و ضعیف جزو سخت ترین شرایط زندگی در دوران پس از انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ دو شوک به اقتصاد ایران وارد شده است که یکی در سال ۱۳۹۱ بود که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شد و طبق توافق در همان زمان هم مجوز صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت را داشتیم و از محل فروش نفت ۶۸میلیارد درآمد داشتیم در صورتی که درآمد فروش نفت ما در  سال ۹۰ بیش از ۱۱۵میلییارد دلار بود.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: شوک دوم اقتصادی سال ۹۷ و ۹۸ بود که نمی‌خواهم عدد صادرات نفت دو سال را بگویم چون ممکن است برخی در بیرون کشور ابراز خوشحالی کنند، ولی صادرات ما کاهش پیدا کرده است ولی ما موفق شدیم مقاومت کنیم.

تولید، صادرات و اشتتغال را باید سر پا نگه‌ داریم 

جهانگیری با بیان اینکه در این مقطع و شرایط اقتصادی و تورم ایجاد شده قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است؛ تاکید کرد: اکنون ما دو ماموریت همزمان داریم، باید از اقتصاد، تولید، صادرات و اشتتغال کشور مراقبت کرده و سر پا نگه داریم.

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت تنها نیست و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را در کنار خود می بیند که نگذاشتند که آمریکایی‌ها به هدف خود برسند.

برای بهبود وضعیت معیشت مردم باید جدی‌تر کار کنیم

جهانگیری تاکید کرد: برای بهبود وضعیت معیشت مردم نیازمند کار جدی‌تری هستیم، باید راهکار ارائه دهیم. ما باید همواره در مقابل مردم ایران سر تعظیم فرود بیاوریم. به خصوص طبقات ضعیف جامعه با صبر وتحمل این سختی ها را پشت سر گذاشتند و حاضر نشدند کمترین حرکتی که نظام و کشور را در معرض خطر قرار بدهد از خود بروز بدهند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند.

فرصت‌طلبان فکر نکنند زمان تسویه حساب مهیا شده است

جهانگیری گفت: ما برای راهبرد تاب‌آوری اقتصاد کشور در مقابل فشار حداکثری آمریکا، باید هم در زمینه اقتصادی هم در زمینه سیاسی فرهنگی باید سیاست کامل تاب آورانه تدوین کنیم که اقدامات سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی را مشخص کند.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه راه حل مسائل ومشکلات اقتصادی کشور بیش از این که در حل مسائل اقتصادی کشور باشد در راه حل‌های سیاسی اجتماعی است، تاکید کرد: بدون تردید آنچه می‌تواند کشور را از این گردنه سخت و این شرایط دشوارعبور دهد یک اجماع، همبستگی و انسجام ملی است.
وی با تاکید بر ضرورت اجماع ملی در کشور گفت: هیچ کس نباید فرصت‌طلبی کند فکر کند یک فرصت برای تسویه حساب مهیا شده است؛ امروز ایران در خطر است. آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها برای تمامیت ارضی کشور طراحی کرده اند و راه مقابله با آن، اجماع است.

نگذاشتیم چرخ اقتصاد کشور زمین بماند

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: با اجماع ملی می‌توانیم تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم همان طور که در بخش اقتصاد این اتفاق افتاد و نگذاشتیم چرخ اقتصاد کشور زمین بماند.  
جهانگیری با بیان اینکه باید به صورت جدی بر همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی کشور تمرکز کنیم، افزود: تقویت اعتماد عمومی و مشارکت مردم مهمترین نیاز امروز کشور است که نخبگان و دانشگاهیان در این زمینه باید کمک کنند تا اعتماد و امید مردم و مشارکت مردم که نماد آن در انتخابات پیش رو است.

انتخابات آینده امنیت ملی و منافع ملی کشور را تضمین می‌کند

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا همه جریان های سیاسی در انتخابات مجلس حضور پیدا کنند ومردم احساس کنند نامزدهای مورد نظر آنها در انتخابات شرکت کرده اند؛ یک مشارکت معنا دار در انتخابات آینده می تواند امنیت ملی و منافع ملی کشور را تضمین و تثبیت کند.

اتاق‌های بازرگانی برای رونق صادرات فعال شوند

جهانگیری ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی را ضروری دانست و گفت: وقتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا با تحریم مواجه شد، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که «روسیه آمادگی دارد برای تامین نیازهای خود از محصولات ایرانی استفاده کنند» اما مشکلی که پیش رو بود این بود که شرکت های بزرگ و صاحب برند صادراتی در ایران وجود نداشت.  
وی تاکید کرد: باید اتاق‌های بازرگانی با همکاری فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان با فوریت شرکت‌های بزرگی برای رونق صادرات تشکیل و فعال بدهند.

ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در حال بررسی است
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به درخواست‌های مطرح شده مبنی بر ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات گفت: این موضوع در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مطرح شد و به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان برنامه و بودجه ماموریت داده شد تا طرح پیشنهادی خود را در این خصوص تدوین و ارائه کند.

گردشگری از مهمترین محورهای صادرات است

جهانگیری گردشگری را از مهمترین محورهای صادرات برشمرد و با تاکید بر لزوم حمایت از بخش گردشگری گفت: علاوه بر بخش گردشگری شرکت های دانش بنیان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که این شرکت ها در حقیقت به جای صادرات کالا از طریق فروش دانش و خدمات فنی برای کشور ارزآوری می کنند.

پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پیشران اقتصاد 

معاون اول رییس جمهوری افزود: صادرات غیرنفتی مبارزه با رقیبان برای به دست آوردن بازارهای بین المللی است؛ باید توجه داشت که صدور بخشنامه های لحظه‌ای می‌تواند به صادرات لطمه وارد کند، البته مدیر واقعی کسی است که نیازهای کشور را شناسایی و نسبت به آن پاسخ دهد.  
وی گفت: هر تصمیم و سیاست‌گذاری ما ممکن است برای یک بخش مفید باشد، اما باید ابعاد و زوایای مختلف و تاثیرات آن بر سایر بخش های دیگر را نیز به دقت مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.

جهانگیری صادرات غیرنفتی را از مهمترین پیشران‌های اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده نظام بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیشران اقتصاد پرداخت خواهد کرد که در این راستا واحدهای تولیدی که فعالیت صادراتی دارند در اولویت خواهند بود.

کشورهای همسایه مهمترین بازار هدف صادرات غیرنفتی هستند

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که کشورهای همسایه مهمترین بازارهای هدف صادرات غیر نفتی هستند، گفت: میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ما سالانه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار است و این در حالی است که ایران سهم اندکی از این بازار را در اختیار دارد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه هر چه بیشتر به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه افزود: صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان از صادرات به کل اتحادیه اروپا بیشتر است و اهمیت صادرات به کشورهای همسایه نظیر عراق، ‌ ترکیه و روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی دو چندان است.  

صادرکنندگان سهم خود را در بازار اوراسیا پیدا کنند 

جهانگیری با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: ایران به این دلیل پذیرفت که عضو این اتحادیه شود که برای صادرات ۳۰۰ تا ۵۰۰ قلم کالا از طرف کشورهای عضو این اتحادیه به ایران امتیاز داده شد تا با تعرفه پایین و یا صفر نسبت به صادرات اقدام کند.
وی گفت: امتیاز مشابهی نیز به کشورهای طرف مقابل در اتحادیه اوراسیا برای صادرات به ایران داده شده است که لازم است صادر کنندگان به سرعت سهم خود را در بازار این کشورها پیدا کنند و شاهد تراز منفی نباشیم.
در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از شرکت های ممتاز صادراتی و نیز ۶ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه صادرات با اهدا تندیس قدردانی شد.

جهانگیری اظهار  داشت: بنا بود تقدیر و تجلیل از برگزیدگان این عرصه در روز ملی صادرات ( ٢٩ مهر) که در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، انجام شود، اما اصل تجلیل و پرداختن به مسئله صادرات جزو مهمترین مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی